دانستنی‌هایی برای سفر به کازبیگی

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
دانستنی‌هایی برای سفر به کازبیگی

این راهنمای سفری جامع به کازبگی است که مناسب سال ۲۰۲۲ به روز شده و هر اطلاعاتی را که لازم است قبل از رفتن به این شهر بدانید به شما ارائه می‌دهد. کازبگی یکی از شهرهای جذاب تور گرجستان است که می‌توانید در تمام ۴ فصل از آن دیدن کنید. بزرگراه نظامی گرجستان، دیدنی‌ترین جاده گرجستان، کلیسای تثلیث گرگتی نمادین ترین مکان عبادت کشور، قفقاز بزرگ، چشمگیرترین رشته کوه اروپا و تاج پوشیده از برف سومین قله مرتفع گرجستان، این‌ها چیزهایی است که کازبیگی را به مقصدی بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

 

کازبیگی کجا قرار دارد؟

کازبیگی در بخش شمالی جمهوری گرجستان، در حدود ۱۲ کیلومتری مرز روسیه و تقریبا مستقیم در شمال پایتخت، تفلیس واقع شده است. این شهرستان در داخل استان تاریخی خِوی قرار دارد که اکنون بخشی از منطقه Mtskheta-Mtianeti محسوب می‌شود. فاصله تفلیس تا کازبیگی ۱۵۵ کیلومتر یا ۹۶ مایل است. تفلیس و کازبگی توسط یک جاده واحد به هم متصل می‌شوند و بزرگراه نظامی معروف گرجستان که از دیدنی‌ترین و مرتفع‌ترین مسیر عبور می‌کند. به طور متوسط ۳ تا ۴ ساعت بسته به وسیله نقلیه، ترافیک و شرایط آب و هوایی طول می‌کشد تا بین تفلیس و کازبگی از طریق جاده سفر کنید.

نام این شهر استپانسمیندا است یا کازبیگی؟

شاید در طول سفر گیج شوید اما به نظر می‌رسد نام‌های «استپانتسمیندا» و «کازبیگی» به جای هم استفاده می‌شوند. نام رسمی آن شهرداری استپانتسمیندا است و به این صورت در نقشه‌ها به آن اشاره می شود. با این حال، در عمل، بیشتر مردم از شهرک و منطقه اطراف به عنوان کازبیگی یاد می‌کنند. نام اصلی شهر به معنای "قدیس استفان" است و از راهب ارتدکسی گرفته شده که در قرون وسطی یک آرامگاه در این مکان ساخت. در سال ۱۹۲۵، شوروی رسما نام را به کازبیگی تغییر داد. در سال ۲۰۰۶، نام آن دوباره به استپانتسمیندا بازگشت ولی با وجود لحن شوروی، بسیاری از مردم همچنان این منطقه را کازبیگی می‌خواندند. همچنین قله کوهی که بر فراز شهر خودنمایی می‌کند نیز به دو نام کوه کازبک و کوه کازبیگی خوانده می‌شود. در زبان گرجی به این کوه Mkinvartsveri می‌گویند که به معنای قله یخچال است ولی در میان مردم محلی، به آن لقب عروس داده می‌شود، زیرا «چهره» کوه اغلب در پشت پرده‌ای از مه پنهان می‌شود!

 

بهترین هتل‌های باتومی برای اقامتی عاشقانه

آیا کازبیگی ارزش دیدن دارد؟

با هر نامی که باشد این یکی از زیباترین مقاصد گرجستان است. کازبگی یک مقصد بسیار محبوب هم در بین گردشگران خارجی و هم برای تفلیسی‌هایی است که برای تعطیلات آخر هفته و برای تعطیلات از شهر می‌آیند در نتیجه، زیرساخت‌ها بسیار خوب هستند. دسترسی از تفلیس به این منطقه بسیار آسان است، به خصوص در مقایسه با مناطق کوهستانی دورافتاده که نیاز به یک روز کامل رانندگی دارند. شما می‌توانید به راحتی در عرض چند ساعت از تفلیس به کازبیگی برسید و اگر برنامه فشرده‌ای دارید، این گزینه عالی است. به علاوه برخلاف توشتی و بخش‌هایی از سوانتی علیا که در طول زمستان تعطیل و خالی می‌شوند، کازبیگی یک مقصد تمام فصل است که حتی در زمستان هم در دسترس قرار دارد. بزرگراه نظامی گرجستان یکی از مسیرهای اصلی باری منطقه و در حال حاضر تنها راه ارتباطی زمینی با روسیه است. بنابراین برای حفظ حرکت کامیون ها، جاده در تمام طول سال نگهداری می‌شود. امتداد بزرگراه بین گوداوری و کازبیگی در زمستان مستعد ریزش بهمن است، بنابراین جاده ها گاهی اوقات بسته می‌شوند، اما به ندرت بیش از یک روز طول می‌کشد. و آخرین دلیل مهم این که کازبگی خانه کلیسای باشکوه تثلیث گرگتی است که انگیزه کافی برای این سفر را به توریست‌ها می‌دهد. اگر به دنبال مسیرهای پیاده‌روی مناسب، مناظر کوهستانی دیدنی و تنفس هوای تازه در مجاورت تفلیس هستید، هیچ گزینه بهتری از کازبیگی وجود ندارد.

بهترین زمان برای بازدید از کازبیگی چه زمانی است؟

زمان بدی برای بازدید از کازبیگی وجود ندارد، به غیر از موقعیت نادری در زمستان که جاده‌ها بسته است و شهر از دسترس خارج می‌شود. با اینهمه به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از کازبیگی اواخر بهار (اواخر اردیبهشت/اوایل ژوئن) یا اواخر تابستان (اواخر مرداد/اوایل شهریور) است.

 

ماه عسل در بهترین هتل‌های گرجستان

کازبیگی در بهار

کازبیگی در ارتفاع ۱۷۴۰ متری قرار دارد، بنابراین بهار کمی دیرتر از تفلیس به آن می‌رسد. بارش برف اغلب در آوریل و حتی می ادامه دارد، در حالی که میانگین دمای روز در حدود ۱۵-۱۰ درجه سانتیگراد است. برخی از روزها آفتاب درخشان را به همراه دارند، برخی دیگر بادهای تند و مه غلیظ را به همراه دارند. پس برای هر چیزی آماده باشید. مانند بسیاری از مکان‌ها، هوای گرم‌تر و تابش آفتاب، حال و هوای خوبی را به کازبیگی می‌آورد و شهر حس بهتری پیدا می‌کند. برخی از رستوران‌ها و کافه‌های کوچک‌تر که در زمستان تعطیل می‌شوند ممکن است تا تابستان دوباره باز نشوند، بنابراین همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید برای مثال، رستوران هتل رومز در تمام طول سال باز است. همچنین مسیرهای پیاده روی در جوتا و تروسو معمولا تا اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن قابل دسترسی نیستند.

کازبیگی در تابستان

تابستان (به ویژه تیر/مرداد) فصل اوج گردشگری در کازبیگی است. دمای هوا همچنان نسبتا ملایم است و میانگین اوج آن در روز ۲۲ درجه سانتیگراد است. در این ماه‌ها بارانی کم‌تر و روزها طولانی‌تر است که تابستان را به بهترین زمان برای کوهنوردی تبدیل می‌کند. شب ها حتی در اواسط جولای خنک است، بنابراین همیشه یک ژاکت بپوشید. در تابستان، چشم انداز مناظر سبز است و برخی از تپه‌ها پوشیده از گل های وحشی می‌شود. بلندترین قله‌ها پوشیده از برف باقی می‌مانند، بنابراین شما همچنان مناظر کوهستانی نمادین را خواهید دید. نقطه ضعف کازبیگی در تابستان شلوغ شدن آن است، به خصوص در تعطیلات آخر هفته. قیمت‌های اقامت در برخی هتل‌ها با افزایش تقاضا افزایش می‌یابد، و گرفتن صندلی در ون‌های کازبگی می‌تواند سخت باشد، اگرچه رانندگان خدمات اضافی ارائه می‌دهند. حتی به این فکر نکنید که در آخر هفته تابستان بدون رزرو برای ناهار در Rooms حاضر شوید.

 

خوردن بهترین غذای دریایی در گرجستان

از کازبیگی در پاییز دیدن کنید

دما از حدود سپتامبر شروع به کاهش می‌کند و در اواخر اکتبر، هوا کاملا سرد است به علاوه کازبیگی برگریزان معمولا فصل پاییز جذابی ندارد، بنابراین بهترین مقصد برای رنگ‌های پاییزی نیست.

کازبیگی در زمستان

زمستان در کازبگی فصل کم است، بنابراین می‌بینید که شهر نسبت به دیگر زمان‌های سال بسیار آرام‌تر است. برخی از مشاغل تعطیل می‌شوند، اما اکثر مهمانخانه‌ها و رستوران‌ها برای گردشگران باز هستند. در استپانسمیندا، دمای روز در حدود ۰-۵ درجه از دسامبر تا مارس متغیر است. شب‌ها در ژانویه به شدت سرد است. هر چه به بیرون و بالا بروید، هوا سردتر می‌شود. برف در تمام ماه های زمستان رایج است و پیاده روی توصیه نمی‌شود. نقاط دسترسی به دره تروسو و دره اسنو معمولا تا ماه می/ژوئن غیرمجاز هستند. به طور کلی، زمستان برای استراحت در داخل خانه مناسب‌تر است. اگرچه بازدید از کلیسای تثلیث با تور در دسترس است. به خاطر داشته باشید که از اواسط دسامبر تا آوریل فصل اسکی در گودائوری است، بنابراین جاده در این زمان شلوغ‌تر خواهد بود. رویدادها و جشن‌های کریسمس/سال نو در کازبیگی و گوداوری برگزار می‌شود و این منطقه را به منطقه‌ای خوب برای گذراندن تعطیلات تبدیل می‌کند به یاد داشته باشید که کریسمس ارتدکس یک هفته بعد در گرجستان برگذار می‌شود.

 

راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

چند روز در کازبگی بمانیم؟

توصیه می‌کنیم حداقل دو شب را در کازبیگی بگذرانید تا یک روز کامل برای پیاده روی تا کلیسای تثلیث گرگتی داشته باشید. به یاد داشته باشید که کازبیگی اغلب مه آلود و ابری است، بنابراین اگر می‌خواهید سفرتان را در برابر آب و هوا حفظ کنید، یک روز اضافی به برنامه سفر خود اضافه کنید. کازبیگی خود بسیار کوچک است اما چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن در این منطقه وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید برای مدت طولانی‌تری بمانید به خصوص اگر اهل پیاده‌روی هستید. دره اسنو و جوتا، دره تروسو و دره دریالی را می‌توان از کازبگی بازدید کرد، بنابراین می‌توانید این مکان را برای اقامت ۴ تا ۵ روزه در کوهستان پایگاه خود قرار دهید.

آیا می‌توان به عنوان سفر یک روزه از کازبیگی دیدن کرد؟

بله، امکان بازدید از کازبیگی به عنوان یک سفر یک روزه از تفلیس وجود دارد. ولی ما به شدت توصیه می‌کنم یک شب را در اینجا بمانید اما اگر یک روز تمام چیزی است که دارید، پس یک روز بهتر از هیچ است! پیاده روی تا کلیسای تثلیث در یک سفر یک روزه امکان پذیر نیست، بنابراین باید با ماشین از کلیسا دیدن کنید.

آیا کازبیگی گران است؟

به دلیل محبوبیت آن، اقامتگاه‌ها در کازبگی نسبت به سایر نقاط گرجستان گران‌تر هستند اگرچه به اندازه گودائوری گران نیست. هزینه‌های غذا با هر شهر دیگری با همان اندازه قابل مقایسه است. قیمت‌ها در تابستان و در تعطیلات آخر هفته/تعطیلات اندکی افزایش می‌یابد، در حالی که می‌توانید در طول فصل شانه معاملات عالی پیدا کنید.

 

گردش در بازارهای محلی جذاب گرجستان

مثال هزینه سفر در کازبگی برای ۲ نفر:

  • ترانسفر خصوصی به کازبیگی ۱۷۵ لاری
  • مارشروتکا از/به تفلیس: ۳۰ لاری (۱۵ لاری به ازای هر نفر)
  • اتاق در یک هتل یا مهمانسرا میان رده: ۱۲۰ لاری
  • صبحانه در نانوایی ارزان: ۴ لاری
  • قهوه و کیک در کافه: ۱۴ لاری
  • ناهار در هتل رومز: ۵۰-۶۰ لاری
  • شام در رستوران محلی: ۲۰-۲۵ لاری
  • کل بودجه برای ۳ شب در کازبیگی: تقریبا ۸۴۵ لاری (۲۷۸ دلار) برای ۲ نفر.

این شامل اقامت در یک هتل میان رده، ترانسفر یک طرفه از تفلیس با GoTrip و بازگشت مارشروتکا، به علاوه ۳ وعده غذایی در روز است. با اقامت در مهمانخانه‌ای که صبحانه ارائه می‌دهد، غذا خوردن در رستوران‌های محلی و استفاده از ون‌های مارشروتکا برای سفر به هر دو طرف، می‌توانید به راحتی مقداری پول پس انداز کنید.

آیا در کازبگی دستگاه خودپرداز وجود دارد؟

بله، چندین دستگاه خودپرداز در کازبیگی به اضافه یک شعبه لیبرتی بانک در خیابان اصلی (درست شمال کلانتری) و همچنین یک صرافی در نزدیکی هتل استانچیا روبروی ایستگاه اتوبوس وجود دارد. برخی از مهمانسراها و بسیاری از رستوران‌های کوچک‌تر در کازبگی کارت اعتباری نمی‌پذیرند بنابرایم مطمئن شوید که پول نقد کافی برای پوشش محل اقامت، بلیط مارشروتکا و سایر خریدهای غیرمنتظره دارید.

برای کازبیگی چه لوازمی برداریم؟

هنگام پیاده‌روی عاقلانه عمل کنید و از وسایل مناسب استفاده کنید. مقدار زیادی آب و تنقلات همراه داشته باشید اگرچه معمولاً می توانید یک چشمه آب طبیعی برای پر کردن بطری خود پیدا کنید، مطمئن شوید که نقشه دارید، و به شخصی مانند میزبان شما در مهمانخانه بداند که کجا می‌روید و چه زمانی می‌خواهید برگردید تا در صورت بروز مشکل او متوجه غیبت شما شود.

این منطقه روستایی است، پس توصیه می‌کنیم در کازبیگی کمی محافظه کارانه لباس بپوشید. هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد، حتی اگر در تابستان به این شهر سفر می‌کنید، به یاد داشته باشید که برای عصرها چیزی گرم بیاورید یک ژاکت سبک وزن ایده آل است. به علاوه کلیسای تثلیث گرگتی یک مکان عبادت فعال با کد لباس سخت است. هم مردان و هم زنان باید شلوار/ دامن بلند بپوشند و شانه‌های خود را بپوشانند. به زنان نیز باید روسری به سر کنند. در ورودی دامن‌های بلند و روسری‌هایی برای قرض گرفتن وجود دارد، اما برای سهولت و بهداشت، توصیه می‌کنیم لباس مناسب بپوشید و روسری سبک وزن خود را همراه داشته باشید. برای پیاده روی در کلیسای ترینیتی گرگتی، تجهیزات ضد آفتاب (کلاه و ضد آفتاب) و همچنین بطری آب قابل استفاده مجدد ضروری است. اگر قصد دارید در دره تروسو پیاده روی کنید، به یاد داشته باشید که پاسپورت/کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید زیرا نگهبانان گرجی در این منطقه حضور دارند و ممکن است از شما شناسنامه بخواهند. اگر به اسکی یا اسنوبورد در نزدیکی گودائوری فکر می‌کنید، می‌توانید هنگام ورود وسایل (اسکی، میله، کلاه ایمنی و چکمه) از یک مغازه کرایه کنید.

 

معرفی ۹ چشمه ی آب گرم و استخر آب معدنی در گرجستان

۰۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران