بهترین مکان‌های گرجستان برای سفرهای یک روزه

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین مکان‌های گرجستان برای سفرهای یک روزه

 در سفر با تور گرجستان، درخواهید یافت که این کشور چشم‌اندازهای متنوعی را به گردشگران هدیه می‌دهد. اگر فرصت چندانی ندارید، برای برخورداری از تجربیاتی عالی در چنین مسیری نیاز است که از میان انبوه دیدنی‌های مهم تاریخی و فرهنگی، کوهستان‌های شگفت انگیز، روستاهای قرون وسطایی و زیبایی‌های طبیعی بهترین‌ها را انتخاب کنید. در این مقاله، با هم گذری خواهیم کرد به بهترین مکان‌های گرجستان برای سفرهای یک روزه.

متسختا و صومعه جواری

 متسختا در گرجستان پایتخت سابق این کشور بوده که تنها ۲۵ کیلومتر با تفلیس فاصله دارد و یکی از محبوب‌ترین سفرهای یک روزه در گرجستان را برایتان رقم می‌زند. این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و شکوه و جلوه معماری، خانه‌ها و بناهای مذهبی شگفت انگیزش را به رخ می‌کشد.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌هایی که در طول این سفر خواهید دید، کلیسای جامع Svetitskhoveli از دیدنی‌ترین کلیساهای گرجستان است که قدمت آن به قرن یازدهم بازمی‌گردد و با نقاشی‌های دیواری باشکوه و تاریخ هیجان انگیزش، هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. این معبد بعد از کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس، دومین ساختمان مذهبی بزرگ کشور است.

 

۸ نکته‌ی فرهنگی درباره گرجستان و مردمانش

 پس از پایان گشت و گذار در کلیسای جامع، با یک پیاده روی ۷ دقیقه‌ای می توانید خود را به صومعه قرن چهارمی Samtavro  برسانید. اینجا، مکان دفن یک راهب مقدس گرجستانی به نام گابریل است. صومعه جواری نیز یکی دیگر از مکان‌های مذهبی مهم در گرجستان محسوب می‌شود که در بالای تپه مشرف به متسختا و در محل تلاقی دو رودخانه مهم کشور یعنی متکواری و آراگوی واقع شده است. از اینجا به مناظر پانوراما از مناظر اطراف دسترسی خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آشنایی با صومعه جواری متسختا را مطالعه کنید.

گوری و اوپلیستسیخه

 شهر گوری که در ۸۶ کیلومتری تفلیس و در مرکز شیدا کارتلی واقع شده، زادگاه رهبر شوروی، ژوزف استالین است. این شهر گزینه‌های محدودی برای گشت و گذار دارد اما به دلیل وجود موزه خانه استالین در گرجستان، دومین مکان محبوب برای سفرهای یک روزه در تور تفلیس به شمار می‌آید.

 

معروف‌ترین مجسمه‌های گرجستان

این موزه نگاهی اجمالی به زندگی استالین دارد و در واقع یک کلبه کوچک چوبی است که جوزف در سال ۱۸۷۸ در آن متولد شد و چهار سال از کودکی خود را گذراند. این موزه به شش سالن تقسیم شده و بسیاری از وسایل استالین از جمله مبلمان اداری، وسایل شخصی و هدایایی که در طول دوران رهبری خود دریافت کرده است را به نمایش می‌گذارد. همچنین می‌توانید اسناد، عکس‌ها، نقاشی‌ها و مقالات روزنامه اختصاص داده شده به وی را نیز در اینجا مشاهده کنید.

 به غیر از موزه استالین، می‌توانید در اوپلیستسیخه که یکی از غار شهرهای گرجستان است و در حدود ۹ کیلومتری گوری واقع شده است به گشت و گذار بپردازید. این غار شهر به دلیل برخورداری از ترکیبی غیرمعمول از سبک‌های سنگتراشی ایران و آناتولی شهرت دارد.

استپانتسمیندا و قلعه آنانوری

 اگر به دنبال گشت و گذارهای یک روزه در طبیعت سرسبز و کوه‌های پوشیده از برف هستید، استپانتسمیندا را در اولویت‌های سفرتان قرار دهید. این دهکده کوچک که در فاصله ۱۵۴ کیلومتری تفلیس واقع شده، به دلیل وجود کلیسای گرگتی ترینیتی واقع در دامنه کوه کازبگی شهرت دارد. نمای این کلیسای قرن چهاردهمی که در ارتفاع ۲۱۷۰ متری واقع شده، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با عبور از استپانتسمیندا در امتداد جاده نظامی گرجستان، قلعه قرون وسطایی آنانوری را نیز خواهید دید که مشرف به دریاچه جینوالی است و همچنین از بنای یادبود دوستی گرجستان و روسیه خواهید گذشت.

 

تجربه طعم لذیذ غذاها در گرجستان

سیقناقی

سیغناقی شهری کوچک در منطقه شرقی کاختی است و از تاریخی غنی و چشم اندازهای خیره‌کننده دره آلازانی و بقایای دیوارهای قلعه‌ای برخوردار است که زمانی شهر را احاطه کرده بود. می‌توانید با فراغ بال در خیابان‌های سنگفرش باریک گردش کنید، بالکن‌های حکاکی شده چوبی و رنگی گرجی را تحسین نمایید و در امتداد بقایای دیوارهای قلعه قدم بزنید که مناظر چشمگیری از کوه‌های قفقاز را به شما هدیه می‌دهند. همچنین باید گفت که در فاصله ۲ کیلومتری از سیقناقی، صومعه بودبه قرار دارد که یک مکان مذهبی مهم برای گرجیان ارتدکس به شمار می‌آید و محل دفن سنت نینو، بشارت دهنده‌ای است که مسیحیت را به گرجستان آورد.

تلاوی و املاک تسیناندالی

 تلاوی، یکی دیگر از شهرهای استان کاختی در گرجستان است که کرسی پادشاهان Kakhetian بوده است. گفتنی است تور تلاوی که تنها ۲ ساعت رانندگی از تفلیس فاصله دارد، گزینه عالی دیگری برای سفرهای یک روزه در گرجستان محسوب می شود. جاذبه اصلی برای بازدید از اینجا Batonistsikhe است که محل اقامت سابق پادشاهان بوده و قدمت آن به قرن ۱۷-۱۸ باز می‌گردد. این مجموعه قبلا دارای یک کاخ، دو کلیسا، یک تونل، دیوارهای قلعه و یک حمام بود. اما امروزه، محل برگزاری یک مدرسه دولتی و یک موزه کوچک است که یادگارهای ایراکلی دوم، پادشاه مناطق متحد کارتلی و کاختی در اواخر قرن ۱۸ را به نمایش می‌گذارد.

 

گاگرا، جواهر پنهان در دل گرجستان

 بعد از اینجا، می‌توانید سفر خود را در تلاوی به سوی املاک تسیناندالی ادامه دهید. این محدوده به شاهزاده الکساندر چاوچاوادزه تعلق داشت که یک ژنرال با استعداد در شاهنشاهی روسیه و یک شاعر معروف بود. او کسی بود که فنون شراب سازی اروپا را به گرجستان آورد و یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین کارخانه‌های شراب سازی در این کشور را راه‌اندازی کرد. شما می‌توانید در باغ زیبای این حوالی گشت بزنید و از خانه موزه دیدن کنید تا با نحوه زندگی اشراف‌زادگان آن زمان آشنایی پیدا کنید.

صومعه دیوید گارجی

 مجموعه صومعه دیوید گارجی، جواهر دیگری در منطقه کاختی است که نباید بازدید از آنرا از دست دهید. این مجموعه که ۲ ساعت رانندگی از تفلیس فاصله دارد، یکی از بهترین تورهای روزانه در گرجستان را برایتان رقم خواهد زد. گفتنی است این مجموعه توسط سنت دیوید گارجی، یکی از ۱۳ پدر آشوری تاسیس شد که مسیحیت را در گرجستان گسترش داد و شامل ۱۳ صومعه ساخته شده روی تپه‌ها همراه با نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده است.

 

معرفی زیباترین آبشارهای گرجستان

واردزیا و قلعه راباتی

 با ۴ ساعت رانندگی از تفلیس، می‌توانید خود را به واردزیا و قلعه راباتی برسانید. واردزیا، بزرگ‌ترین غار شهر گرجستان است و قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. این غارشهر با در نظر گرفتن ۱۳ سطح، ۶۰۰ واحد، یک کلیسا با برج ناقوس و بخش‌هایی دیگر با هدف دفاع در برابر حمله دشمن، به دستور پادشاه تامار ساخته شد. البته باید گفت که بخش بزرگی از این غارشهر در جریان زلزله ویرانگر سال ۱۲۸۳ تخریب شد. با این حال، شما هنوز هم می‌توانید در این حوالی گشت بزنید و با نحوه زندگی مردمان در عصر طلایی گرجستان آشنا شوید.

 با طی ۳۵ دقیقه رانندگی از واردزیا که از زیباترین غارهای گرجستان نیز هست، شاهد قلعه راباتی خواهید بود که تا حدودی مورد بازسازی قرار گرفته است. اینجا قرن‌های متمادی مقر حاکمان آخالتسیخه بوده و از یک تونل زیرزمینی و سه حصار تشکیل شده بود. در اینجا می‌توانید یک مسجد، کلیسای ارتدکس و یک کنیسه را ببینید که کاملا در کنار هم با صلح بنا شده‌اند و همچنین از مغازه‌ها، چشمه‌ها، پارک‌های کوچک، یک موزه تاریخ و یک دفتر ثبت احوال نیز دیدن کنید.

 

خاص‌ترین اقامتگاه‌ در دل طبیعت گرجستان

۲۲ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران