سفر به سیقناقی، شهر عشق گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفر به سیقناقی، شهر عشق گرجستان

گرجستان پر از شهرهای زیبا و دوست داشتنی با مردم محلی خونگرم و مهمان نوازی است که اغلب به خاطر شهرت بیشتر تفلیس در گردشگری این کشور از رادار توریستی خارج می‌مانند. یکی از این شهرستان‌های زیبای دیدنی سیقناقی است که در استان کاختی واقع شده است. این شهرستان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تفلیس و در قسمت شرقی گرجستان قرار دارد که به خاطر خانه‌های قدیمی تراس‌دار که با گل‌های رنگی تزئین شده، خیابان‌های سنگ فرش شده و تاریخی قدیمی محبوب و شناخته شده است. در این مقاله شما را به این شهر زیبا در تور گرجستان راهنمایی می‌کنیم.

 

درباره سیقناقی

سیقناقی یکی از شهرهای تاریخی و زیبای گرجستان است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از تفلیس واقع شده و تنها حدودا ۳ هزار نفر جمعیت دارد. سیقناقی اگرچه کوچک و آرام است اما برای توریست‌های داخلی و خارجی که به دنبال سفری آرامش‌بخش هستند جایی مناسب و دلخواه خواهد بود. مساحت کلی سیقناقی حدودا ۲۹۷۸ کیلومتر مربع بوده و در ارتفاع حدود ۸۳۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. سیقناقی در دوران اتحاد جماهیر شوروی قطب کشاورزی این کشور محسوب می‌شده و رونق زیادی از لحاظ تجاری داشته است اما بعد از فروپاشی شوروی در حالی که کشور آسیب دیده بود روند رشد آن متوقف شد. تا این که با رویکرد جدید و اهمیت رشد گردشگری سیقناقی به یکی از مقاصد محبوب و تفلیس تبدیل شد و توانست دوباره توجهات را به سمت خود معطوف کند.

 

اقامت در شهر سرسبز لاگودخی گرجستان

سیقناقی شهر عشق گرجستان

سیقناقی دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای و جذاب است که آن را برای گردش و بازدید در تمام طول سال مناسب می‌کند. این شهر دیدنی در تمام طول ۴ فصل سال دارای زیبایی‌های منحصر به فردی بوده و هر زمان از سال زیبایی مخصوص خودش را دارد. این منطقه دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های ملایمی است. با وجود این آب و هوا و زیبایی‌های طبیعی آن سیقناقی به جایی عالی برای برگزاری مراسم جشن و عروسی و ماه عسل در گرجستان تبدیل شده و جوانان زیادی تمایل پیدا کرده‌اند که در این شهر ازدواج کنند. به همین دلایل سیقناقی را شهر عشق گرجستان نامیده‌اند.

افسانه عشق سیقناقی

یکی از مشهورترین نقاشان گرجی، نیکلا پیروسمانی اهل سیغناقی بود. افسانه می‌گوید که او خانه خود را فروخت تا یک میلیون گل رز برای معشوقش بخرد، اما عشقش او را ترک کرد و نیکلا تبدیل به مردی فقیر شد. اگرچه این بیشتر حماقتی کودکانه به نظر می‌رسد اما گرجی‌ها آن را به عنوان داستان عشقی غم انگیزی یاد می‌کنند. اگرچه امروزه نقاشی‌های او بسیار گرانقیمت هستند اما او سرانجام در اوج فقر زیر یکی از پله‌های شهر جان سپرد.

چگونه به سیقناقی برسید؟

از تفلیس به سیقناقی را می‌توان با سفر جاده‌ای کوتاهی طی کرد و به راحتی به این شهر رسید. از تفلیس مینی‌ بوس‌هایی به اسم ماتروشکا همه روزه به سیقناقی حرکت می‌کنند که سفر با آن‌ها هزینه کمی برایتان خواهد داشت. این مینی بوس‌ها از ایستگاه سامگوری هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر هر دو ساعت یک بار به سمت سیقناقی حرکت می‌کنند. مدت زمان سفر با این مینی بوس‌ها حدودا ۱.۵ ساعت و شاید کمی بیشتر بوده و هزینه آن ۶ لاری است. ولی اگر می‌خواهید سریع‌تر برسید باید تاکسی و یا ماشین‌های اجاره‌ای بگیرید که هزینه چند برابری برایتان دارد. توجه داشته باشید که در فصل گردشگری تردد بالا رفته و تهیه بلیط دشوار می‌شود بنابراین از قبل برای خرید بلیط اقدام نمایید.

 

بهترین هتل‌های شهر مستیا در گرجستان

توسعه در سیقناقی

سیقناقی شهری کوچک است که شما می‌توانید در سفری یک روزه همه جای آن را حتی با پای پیاده بگردید. بنابراین به هیچ وجه نباید انتظار خطوط مختلف مترو را داشته باشید و یا به دنبال خطوط پیچیده حمل و نقل عمومی باشید. برای گشت و گذار در مرکز شهر پای پیاده بگردید و برای مناطق دورتر از تاکسی استفاده کنید. همچنین به خاطر گردشگران و رفت و آمد رو به رشد آن‌ها چندین هتل و اقامتگاه و رستوران‌ها خوب با غذاهای خوشمزه گرجی در سطح شهر وجود دارد که می‌توانند شما را راضی کنند.

قلعه زیبای سیقناقی

وقتی وارد شهر می‌شوید و منظره‌ای عالی از عبادتگاه ارتدوکس گرجستان می‌بینید، هیچ چیز به اندازه منظره قلعه سیقناقی خیره کننده نیست. نام شهر سیقناقی از کلمه ترکی سینک به معنای پناهگاه گرفته شده است. سیقناقی در زبان انگلیسی به معنای پناهگاه است. این قلعه در حدود سال ۱۷۷۰ در زمان ارکله (هراکلیوس) دوم پادشاه کارتلی-کاختی برای محافظت از سیقناقی ساخته شد. اطراف شهر را یک دیوار دفاعی چهار کیلومتری با ۲۳ برج و شش دروازه احاطه کرده که به آن دیوار بزرگ گرجستان نیز می‌گویند. جالب اینجاست که نام هر برج قلعه به نام نزدیک‌ترین روستا بوده است تا در صورت خطر اهالی روستا پنهان شوند. امروزه، دیوارهای شهر از میان شهر قدیمی سیقناقی می‌گذرد می‌توانید قدم بزنید، دور آن بچرخید و سپس از خط شهر فراتر بروید، از دامنه‌های تپ‌های مجاور پایین بیایید و بالا بروید.

 

بازدید از شهر سنگی اوپلیستسیخه، گرجستان

رنگ‌های پاستلی شهر سیقناقی

در شهر تفلیس، معماری ممکن است آینده‌نگر به نظر برسد، اما در سیقناقی، ساختمان‌هایی با رنگ‌های آبی، صورتی و زرد با قاب‌های زیبای بالکن چشم‌ها را به خود خیره نگه می‌دارد. به هر حال یکی از دلایلی که به شهر عشق معروف شده همین ساختمان‌ها هستند. اخیرا یک پروژه بازسازی بزرگ توسط دولت گرجستان و با سرمایه گذاری مشترک چندین سازمان بین المللی برای افزایش امکانات و توسعه زیرساخت‌های این شهر آغاز شده است.

ناهار در پانچو ویلا

این رستوران در بازآفرینی طعم ها و غذاهای مکزیکی با مواد گرجی کار بسیار خوبی انجام می‌دهد. این مکان با دیوارهای قرمز رنگارنگ، موسیقی دلپذیر و مناظر خیره کننده از دره، جایی عالی برای صرف وقت و خوردن غذا است. مخصوصا اگر به غذاهای مکزیکی علاقه داشته باشید عاشق این رستوران جذاب خواهید شد.

پیاده‌روی تا صومعه بودبه

پیاده روی دلپذیر در جاده‌های زیبای روستایی گرجستان شما را به صومعه بودبه می‌برد. پیاده روی در این جاده‌های زیبا به شدت دلپذیر است و با وجود و کمی سربالایی که تا سیقناقی حدود ۳۰ دقیقه فاصله دارد ولی همچنان ارزش گشت و گذار را دارد. کلیسای کوچک در ابتدا بر روی قبر قدیس توسط پادشاه میریان در قرن چهارم ساخته شد. از آن زمان تاکنون چندین بار بازسازی و نوسازی شده است. این صومعه آخرین محل استراحت سنت نینو است که مسیحیت را در قرن پنجم به گرجستان آورد به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا کلیسای جامع سنت جورج به عنوان بخشی از صومعه جایی است که بقایای سنت نینو که جایگاهی برابر با حواریون داشته و مسیحیت را به گرجستان آورده، در آن نگه داری می‌شود. همان طور که از یک کلیسای ارتدکس قدیمی انتظار می‌رود فضای داخلی صومعه با نقاشی‌های دیواری و نمادهای زیبا پوشیده شده است.چیزی که اینجا را منحصر به فرد می‌کند این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ راهبه در آن زندگی می‌کنند که مسئول نگه داری و رسیدگی به گل‌ها و درختان منطقه هستند. این راهبه‌ها تقریبا خودکفا بوده و با پرورش گل و گیاه و حیوانات اهلی گذران زندگی می‌کنند. همچنین یک مغازه زیروآلات و تزئینی نیز در اینجا وجود دارد. بدبه در ۲ کیلومتری سیغناقی واقع شده که می‌توانید با ۵ لاری از شهر تاکسی بگیرید اما به یاد داشته باشید که اگر نمی‌خواهید پیاده برگردید، با کمی هزینه بیشتر از او بخواهید منتظر بماند.

از یادبود جنگ دیدن کنید

در مرکز شهر یک بنای یادبود مربوط به دوران شوروی با نام سربازان گرجی که در جنگ بزرگ میهنی جان خود را از دست دادند، قرار دارد. گرجستان در جنگ جهانی دوم با روسیه در برابر آلمان‌ها جنگید و بخش زیادی از جمعیت خود را از دست داد. اطراف این میدان با مغازه‌های فروش لوازم خرده ریز و غذاهای خیابانی پر شده است.

 

دیدنی‌ترین شهرهای گرجستان

از پشت بام کلیسای سنت استفان دیدن کنید

اگرچه یافتن این کلیسای ساده کمی سخت‌تر است، اما با منظره‌ای عالی از پشت بامش خستگی را از تن شما به در خواهد کرد. خود کلیسا به جز تعداد کمی نماد تقریبا خالی است اما زیبایی در سادگی آن وجود دارد. از داخل کلیسا پله‌ها را بالا بروید تا به پشت بام برسید و منظره‌ای فوق‌العاده از دره زیر را ببینید. برای رسیدن به اینجا از میدان شهر، تابلوهای Okro را دنبال کنید. از Okro عبور کرده و به سمت سربالایی ادامه دهید. به دنبال مجموعه‌ای کوچک از پله‌ها در سمت راست باشید که شما را به کلیسا هدایت می‌کند.

سیغناقی را پس از تاریکی کاوش کنید

پس از تاریک شدن هوا، وقتی مسافران یک روزه به جایی که از آنجا آمده بودند بازگشتند و زنان جوراب پشمی فروش غرفه‌های خود را جمع کردند و به خانه بازگشتند، تقریبا خیابان‌های سیقناقی را برای تصرف خود خواهید داشت. سیقناقی در شب و در زیر نور چراغ‌های نارنجی همانقدر دیدنی و سحرانگیز است که در زیر نور آفتاب است.

برای دیدن مناظر باورنکردنی از دیوارهای قدیمی شهر بالا بروید

دیوارهای شهر سیقناقی پنج کیلومتر طول دارد و ۲۳ برج را در خود جای داده است. اگرچه استحکامات هنوز تقریبا به طور کامل شهر را احاطه کرده‌اند، شما فقط می‌توانید در امتداد بخش کوچکی از دیوارها در لبه شمالی شهر قدم بزنید. شما می‌توانید حتی به بالای یکی از برج‌ها صعود کنید و مناظری از دره وسیع آلازانی را ببینید که کوه‌های قفقاز از دور قابل مشاهده است.

کمی از چرچخلا را امتحان کنید

چرچخلا یک میان وعده گرجی است که در غرفه‌های خیابانی در سراسر کشور آویزان می‌شود. به نظر می‌رسد نوعی سوسیس پخته شده باشد اما در واقع کاملا گیاهی است و از آجیل (معمولا گردو) که در مخلوطی از آب انگور و آرد پوشانده شده است، تهیه می‌شود. شما می‌توانید این میان وعده عجیب و مقوی را در بازارهای محلی سیقناقی به قیمت بسیار کمی تهیه کنید و همه در کیف همراهتان داشته باشید.

 

جاذبه‌های دیدنی شهرهای گرجستان

۱۳ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران