تازه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۲ برای گردشگران

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
تازه‌های گرجستان در سال ۲۰۲۲ برای گردشگران

گرجستان نیز همچون دیگر کشورهای جهان، تازه در حال بازگشت به شرایط عادی است و گردشگران نیز در سال میلادی جدید، می‌توانند با خیال راحت به این کشور سفر کنند. خیلی چیزها در طول مدتی که کرونا سفرها را محدود کرده بود تغییر کرده و بعضی پروژه‌ها نیز که برای مدتی معلق مانده بود، طی سال گذشته به اتمام رسیده است. برای آن‌هایی که مرتب به تور گرجستان می‌روند، مطلع شدن از مراکز جدید همیشه اهمیت دارد و ما هم امروز قصد داریم مراکز جدیدی که برای سال جدید میلادی آماده شده‌اند را به شما معرفی کنیم. پر واضح است که ما تنها به سراغ جاهایی می‌رویم که برای گردشگران اهمیت دارند.

 

تازه‌های تفلیس

بسیاری از مراکز گردشگری که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعطیل بودند، دوباره بازگشایی شده‌اند خیابان‌های تفلیس شبیه به روزهای گذشته‌ی خود شده و تعداد زیادی گردشگر را در پایتخت مشاهده خواهید کرد. در مقایسه با یک سال قبل که هنوز درهای تور تفلیس به روی گردشگران باز نشده بود، انگار شهری کاملا متفاوت را تجربه می‌کنید. در کنار این مراکز قدیمی، چند جای جدید نیز با شده است که یکی از آن‌ها بازار اوربِلانی (Bazari Orbeliani) است که البته کار خود را از اواخر سال ۲۰۲۱ شروع کرده بود. این مکان در طبقه‌ی بالای یک بنای قدیمی متعلق به سال ۱۸۸۶ بوده و در کنار محصولات محلی، فضایی فوق‌العاده زیبا و چند رستوران بسیار خوب نیز دارد.

درست بیرون این بازار، در خیابان آتونلی (Atoneli) خیلی از کافه‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌ها تغییر کرده‌اند و اگر قبل از سال ۲۰۲۰ به این محل رفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم بار دیگر به آن‌جا بروید چون با مکانی متفاوت و جدید مواجه خواهید بود. از کافه و رستوران‌های معروف در این خیابان که به تازگی افتتاح شده‌اند می‌تواند به Santino Modcoffee و Ribs & Puri اشاره کرد.

 

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در تفلیس

کمی دورتر در میدان گودیاشویلی (Gudiashvili) نیز اوضاع به همین ترتیب بوده و خیلی از فروشگاه‌ها و کافه‌ها تغییر کرده‌اند و رستوران‌های جدیدی در این محل باز شده است. اما یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سطح شهر مشاهده خواهید کرد، امکاناتی است که به پارک‌های معروف تفلیس اضافه شد. پارک‌های ویک و ورا هر دو دارای امکانات متعددی شده‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها نیز نوسازی شده است. همچنین هیپودورم در سابورتالو که برای مدتی بسته بود، با ظاهری نو و اسمی نو، به عنوان "پارک مرکزی" دوباره افتتاح شده و از این به بعد این مکان را باید به این نام بشناسیم که البته همنام با پارک معروف نیویورک خواهد بود.

"گالری ملی" در خیابان روستاولی نیز که برای مدتی بسته بود، در اواخر سال ۲۰۲۱ با ظاهری جدید، چند فضای تازه برای نمایشگاه‌های موقت دوباره بازگشایی شده است. از نظر آثار هنری که در نمایشگاه‌ دائم این مکان به نمایش گذاشته می‌شود، تغییری وجود ندارد اما دکور این مجموعه به طول کامل تغییر پیدا کرده است و همچنین نمایشگاه‌های موقت بیشتری در طول سال در آن‌جا برگزار می‌شود. در این بین موزه‌ی ملی ابریشم و موزه کتاب، هر دو برای مدتی بسته خواهند ماند تا کارهای نوسازی این دو مجموعه نیز به پایان برسد. پیش بینی می‌شود که این دو موزه در انتهای سال ۲۰۲۲ بازگشایی شوند.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که حتما از موزه نوشیدنی (Wine Museum) تفلیس که سال ۲۰۲۰ افتتاح شده بود و نزدیک به کلیسای سیونی است نیز دیدن نمایید چون به محض افتتاح مشکلات مربوط به کرونا پیش آمد و تقریبا کسی فرصت بازدید از این محل را نداشت و می‌توان به آن‌جا به عنوان یک مرکز جدید نگاه کرد. این مکان جدا از تجهیزات مختلف و آثار هنری متنوعی که در آن‌جا به نمایش گذاشته شده، دارای یک رستوران اختصاصی نیز هست.

در نهایت به این هم اشاره کنیم که پروژه‌ی طول و دراز نوسازی تله کابین Mtatsminda نیز در نهایت به اتمام رسید و از اواخر سال ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار گرفت. این محل از سال ۱۹۹۰ تا همین چند ماه پیش، تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است.

با توجه به ازدیاد رستوران‌ها و کافه‌هایی که در سطح تفلیس در این یک ساله افتتاح شده، نمی‌توان از همه‌شان نام برد به همین دلیل ترجیح دادیم به مهم‌ترین‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. Ninia’s Garden یکی از مهم‌ترین رستوران‌های جدید تفلیس است که همان سرآشپزی آن را افتتاح کرده که قبلا رستوران بسیار معروف Shavi Lomi را در اختیار داشت. Iasamani در منطقه‌ی سولولاکی نیز خیلی اهمیت دارد و Shavi Coffee Roasters‌ نیز شاید مهم‌ترین کافه‌ی جدید شهر باشد.

 

بهترین رستوران‌های شهر قدیمی تفلیس

تازه‌ها در دیگر نقاط گرجستان

اصلی‌ترین چیزی که درباره کوتایسی باید بدانید این است که پروژه‌ی گسترش و نوسازی فرودگاه این شهر اواخر سال ۲۰۲۱ به اتمام رسید و کسانی که در سال جدید میلادی تور کوتایسی را تجربه می‌کنند، با فرودگاهی جدید و ببزرگ‌تر مواجه خواهند بود. در این شهر بیشتر از این که شاهد باز شدن مرکزی جدید و مجموعه‌ی تفریحی نو باشیم، شاهد نوسازی شهری و بهبود وضعیت جاده‌ها هستیم. پارک‌های شهری وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده‌اند، مشکلات جاده‌های شهری و بین شهری بهبوبد پیدا کرده و مراکز گردشگری نیز عموما در طول این سال در حال نوسازی بوده و دوباره بازگشایی شده‌اند.

منطقه آبی و جنگل‌های بارانی Colchic در سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و حالا این منطقه‌ی محفاظت شده در کرانه‌ی دریای سیاه، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور، بیش از پیش شناخته شده است. این کوریدور ۸۰ کیلومتری با اکوسیستم خاصی که دارد، گونه‌های حیوانی و گیاهی بسیار متنوعی را در خود میزبانی می‌کند که شامل ۱۹ گونه‌ی در خطر حیوانی می‌شود. منطقه‌ای فوق‌العاده زیبا که در تور باتومی می‌توانید به دیدن آن‌جا بروید. ارتفاع این منطقه از جایی نزدیک به سطح دریا آغاز شده و به ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد که در نوع خود منحصر به فرد محسوب می‌شود. البته پیش از این نیز Colchic به عنوان یک منطقه‌ی محافظت شده در نظر گرفته می‌شد اما اهمیت زیادی دارد که جایی در کشور، به عنوان میراث جهانی یونسکو در نظر گرفته شود.

اگر اهل کمپینگ و گلمپینگ هستید، پیشنهادی عالی برای شما داریم. در نزدیکی دهکده تاگو مجموعه مجموعه‌ گلمپینگ جدید به همین نام ساخته شده که درست در نقطه مقابل تله کابین Khulo بوده و به راحتی می‌توانید به آن‌جا دسترسی داشته باشید. اقامتگاه‌های این مجموعه فوق‌العاده زیبا و متفاوت هستند و همچنین منظره‌ای فوق‌العاده را در پیش رو دارند. گمپلینگ تاگو دارای امکاناتی خیلی خوبی بوده و خیلی سریع در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مراکز گمپلینگ در گرجستان است. این را هم فراموش نکنید که بعد از مدت زیادی، امکان بازدید از قلعه قرن ششمی در همان حوالی را خواهید داشت که بهتر است در سفر به باتومی، سری به آن‌جا نیز بزنید.

یکی از تله کابین‌های بسیار معروف در گرجستان به نام Chiatura که تا همین یکی دو سال پیش به "تابوت فلزی" معروف بود نیز نوسازی شده و حالا به جای کابین‌های قدیمی دوره‌ی شوروی، کابین‌های مدرن و امروزی را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید سوار آن‌ها شوید. همچنین صحبت از تله کابین شد، این را هم در نظر بگیرید که در سوانتی، تله کابین Hatsvali تعطیل شد و دیگر فعالیت نخواهد کرد. کار بر روی پروژه‌ی جدیدی آغاز شده که تا فصل اسکی سال ۲۰۲۲ افتتاح خواهد شد و توریست‌ها و ورزشکاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

راهنمای خرید در سفر به شهر تفلیس

در سامگلرو، مسیری مختص گردشگران در نزدیک و روی سد انگوری ساخته شده که دومین سد بزرگ بتونی در جهان است. به این ترتیب شما می‌توانید با خیال راحت به دیدن این منطقه‌ی دیدنی بروید. جایی فوق‌العاده زیبا که همچون دریاچه‌ای بزرگ در دل کوهستان خودنمایی می‌کند.

به نزدیکی تفلیس برگردیم. دره‌ی داشباشی دوباره به روی عموم باز شده و در آن‌جا که مرکز فروش بلیط جدید و همچنین جایی تازه برای بازدیدکنندگان تهیه دیده شده است. یک سری امکانات رفاهی عمومی نیز ساخته شده تا اوضاع این محل که با توجه به نزدیکی به پایتخت، گردشگر زیادی به خود می‌بیند بهتر شود.

از موزه‌های جدید در گرجستان بگوییم. موزه Bolnisi که قرار بود در سال ۲۰۲۰ افتتاح شود، به خاطر وضعیت همه گیری کرونا تقریبا بازدیدکننده‌ای به خود ندید و طی این مدت دائما به حالت تعطیل در می‌آمد اما چند ماهی است که در حال فعالیت بوده و بدون شک مهم‌ترین موزه‌ی جدید در گرجستان به حساب می‌آید. موزه‌ی باستان شناسی "وانی" در نزدیکی کوتایسی نیز وضعیت افتتاحی شبیه به موزه قبلی داشت و از جمله جاهای خیلی خوبی است که اگر به آن بخش از گرجستان رفتید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌جا نیز بازدید به عمل آورید.

مسیر جاده‌‌ای به کاختی

یکی از پروژه‌های مهم که در طول سال‌های اخیر دولت گرجستان در حال کار بر آن بود، یک مسیر میان بر در کاختی بود که راه رسیدن به تلاوی را بسیار کوتاه‌تر از قبل و البته راحت‌تر می‌کند و حتی در روزهای سرد سال نیز این جاده مسیری هموار و بهتر دارد. این جاده‌ی کوهستانی بین Sachkhere و راچا ساخته شده و راه تفلیس به اوری را به ۳ ساعت کاهش می‌دهد و به این ترتیب رفته به آن‌جا برای گردشگران بسیار راحت‌تر از قبل می‌شود! احتمالا همین امر، جمعیت گردشگران بسیار بیشتری و تورهای متنوع‌تری را به این محل بکشاند.

سال جدید، از نظر صنعت گردشگری برای گرجستان اهمیت زیادی دارد. در تفلیس فروشگاه‌های زیادی تغییر کرده‌اند، رستوران‌های متنوعی باز شده‌اند و خیلی از جاهای قدیمی نیز نتوانستند از فشار دوران همه گیری خارج شده و بسته شده‌اند یا جای خود را به برند دیگری داده‌اند. خارج از تفلیس نیز همه در تکاپوی جذب گردشگر بیشتر هستند و این یعنی دوباره سفر کردن در حال رونق گرفتن است!

 

۷ کافه در تفلیس با بهترین قهوه‌ها

۲۹ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران