بهترین جاذبه‌های طبیعی نمکی در جنوب ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بهترین جاذبه‌های طبیعی نمکی در جنوب ایران

طبیعت منحصربه‌فرد ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب برای روحیه هر گردشگری جذابیت دارد. در میان همه جاهای تاریخی و دیدنی متعددی که می‌تواند در لیست گردشی شما قرار بگیرد، جاذبه‌های طبیعی نمکی در جنوب ایران حال و هوای دیگری دارد و احتمالا یکی از خاطره‌انگیزترین و جالب‌ترین جاهایی خواهد بود که تابحال دیده‌اید. کافی است که با تور قشم به یکی از زیباترین جزایر کشور بروید و از بزرگ‌ترین غار نمکی جهان بازدید کنید.

در این مقاله، سه مورد از بهترین جاذبه طبیعی نمکی در جنوب ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا به هنگامی که سفری به این مناطق داشتید، حتما از آنها دیدن کنید. چرا که ممکن است هر کس فقط یک بار فرصت بازدید و تماشای این عجایب را در ایران داشته باشد. ایران کشور پهناوری است و سفر به جای‌جای این سرزمین زمان می‌خواهد و علاقه.

 

غار نمکدان قشم،  Salt Cave Of Qeshm

وقتی قصد سفر کرده‌اید، احتمالا یا با ماشین شخصی و یا با پرواز، خود را به بزرگ‌ترین جزیره ایران رسانده‌اید. شاید هم سفری ماجراجویانه به قشم با قطار و کشتی را آغاز کرده‌اید. پس از اینکه به مقصد رسیدید، لازم است با برنامه‌ریزی درست و کمک گرفتن از یک محلی، جاهای دیدنی بی‌نظیر این جزیره را وجب به وجب بگردید.

کوه و غار نکمدان در قشم از جاذبه‌های خاص ایران و از عجایب هفتگانه این کشور محسوب می‌شود. جزیره قشم بر روی خلیج فارس واقع شده است و غار نمکدان قشم هم در قسمت جنوب غربی این جزیره و در ۶۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارد. کوهی که غار نمکدان درون آن شکل گرفته، یکی از محبوب‌ترین غارهای ایران است که از لایه‌های رسوبی تشکیل شده است. تجمع این لایه‌ها و سنگ‌های آذرین، ارتفاعی قابل توجه را پدید آورده‌اند که از آن به عنوان کوه نمکدان قشم می‌شناسند. با افزایش ارتفاع این گنبد نمکی، میزان نمک‌سنگ‌های آن کمتر می‌شود، بنابراین میزان خلوص نمک سنگ‌ها در لایه‌های سطحی کوه بیشتر از سایر قسمت‌ها بوده و غار نمکی در دل این کوه نمکی زاده می‌شود. اقلیم گرم و خشک قشم بهترین موقعیت را برای این غار به وجود آورده است. بارش کم و کاهش اثر فرسایشی آب، سبب افزایش طول عمر این غار نمکی شده و آن را به یکی از بهترین جاذبه‌های نمکی ایران تبدیل کرده است. گردشگران زیادی از همه جای دنیا به این جزیره می‌آیند تا از این طبیعت بی‌نظیر و شگفت‌آور لذت ببرند.

غار نمکدان قشم طولانی‌ترین نمک‌آرایی طبیعت در جهان را دارد. همان طور که متوجه شدید نمکدان‌ها قرار نیست همیشه ظرف‌های کوچکی بر سر سفره‌های غذا باشند. گاهی یک نمکدان شش کیلومتری را هم می‌شود با چراغ قوه پیمود و حیرت‌زده به ابهت و بزرگی آن نگریست. این گنبد نمکی در میان دماغه جنوب، روستای سلخ، دماغه شمال‌ غربی و روستای باسعیدو قرار دارد و شیب آن بسیار زیاد است. به همین‌ دلیل دیواره‌های تپه،‌ امکان بالارفتن از آن و رسیدن به بام را سخت می‌کنند. محققان می‌گویند که در بام این گنبد حجم سنگ‌های نمکی کمتر می‌شود و بیشتر سنگ گچ وجود دارد. داخل گنبد نیز دالان‌های مختلفی دیده می‌شود که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲۰ متر هم می‌رسد. بعضی از این غارها کاربرد گردشگری دارند و بعضی دیگر به ‌عنوان معدن نمک استفاده می‌شود. سومین دالان غار نمکدان قشم حدود ۶.۴ کیلومتر طول دارد و علت اصلی شهرت جهانی این غار نیز همین جاست. چون که تا به امروز در هیچ کجای جهان، غار نمکی که به این اندازه طویل باشد، کشف نشده است.

 

صخره‌ها و حفره‌های شگفت‌انگیز ایران

بازدید از اولین دالان غار برای همه گردشگران ساده است و می‌توان در آن راه رفت. دالان دوم مسیری دارد که فقط می‌توان به ‌صورت سینه‌خیز از آن عبور کرد. اگر قصد ماجراجویی دارید، می‌توانید از آن هم دیدن کنید. هر چند ممکن است خراش‌هایی در اثر برخورد به سنگ‌ها بردارید که ارزش پیمایشی ماجراجویانه را خواهند داشت. دالان سوم به غارنوردان اختصاص یافته و نیاز به تجهیزات مناسب دارد. این غار نمکی با نام‌های ۳N، غار نمکدان قشم و غار سه مرد برهنه شناخته می‌شود که برگرفته از زمین‌شناسانی است که برای نقشه‌برداری از این غار آمده بودند و آن را کشف کرده‌اند. این سه مرد، سه زمین‌شناس اهل جهوری چک بودند که مجبور شده‌اند برای پیش‌روی تا انتهای غار، برهنه در نهرهای آب ‌نمک شنا کنند. به این دلیل که در آن زمان، آب نهرهای داخل غار با نمک اشباع شده بود و اگر می‌خواستند با لباس در این آب‌ها شنا کنند، بعد از مدتی به‌خاطر رسوب نمک، لباس‌هایشان سفت و انعطاف‌ناپذیر می‌شد و حرکاتشان را محدود می‌کرد.

جالب است که بدانید جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در جنوب جزیره قشم بر روی نقشه دیده می‌شود. جزایر لاوان، هندورابی و کیش نیز در غرب کوه و غار نمکدان قشم بر روی آب‌های جنوبی ایران و خلیج فارس واقع شده‌اند.

الهه نمک و غارهای رنگین کمان هرمز، Salt Goddess Of Hormoz

جزیره هرمز در قلب خلیج فارس با ساحل رنگینش گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشد. این جزیره پر از جاهای دیدنی متعدد و جاذبه‌های طبیعی پدید آمده از نمک است. اصلی‌ترین و مشهورترین آنها، الهه نمکی نام دارد که از جاهای دیدنی دیگر جزیره هرمز شناخته‌شده‌تر است. این جزیره که به ‌دلیل مجاورت با یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان، یعنی تنگه هرمز، شهرت بسیار دارد و جزو استان هرمزگان به شمار می‌رود. عمق دریا در تنگه هرمز به حدی است که نفتکش‌های بزرگ هم به‌راحتی می‌توانند از آن عبور کنند.

پدیده طبیعی الهه نمک در جزیره هرمز قرار دارد. علاوه بر این، می‌توانید کوه‌های نمکی، صخره‌های زیبا، خاک سرخ و شن‌های نقره‌ای و اکلیل‌دار را در سواحل این جزیره زیبا ببینید که به تنهایی جذب کننده هر نوع گردشگر طبیعت‌دوستی است. جالب است که بدانید جزیره هرمز با کانی‌های مختلف و رنگارنگ به سرزمینی خاص تبدیل شده که بهشت زمین‌شناسان و طبیعت‌گردان محسوب می‌شود و می‌توانید یکی از خاص‌ترین تجربه‌های سفرتان را در این جزیره داشته باشید.

 

بهترین مقاصد گردشگری ایران برای خرید

وجود نمک در جزیره هرمز شما را از هر نوع بیماری و انرژی منفی دور می‌کند و خاصیت گندزدایی دارد. به همین دلیل است که در مدت اقامت و گردش خود در جزیره احساس آرامش و سرزندگی خواهید کرد. کوه و غار الهه نمک در این سال‌های اخیر، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کرده‌اند. کوه الهه نمک در واقع یک بلور نمکی بزرگ است که در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی و فرسایش آبی و بادی شکل گرفته‌اند. کوه الهه نمک برخلاف دیگر کوه‌ها صدا را منعکس نمی‌کند و سکوت آرامش‌بخشی به فضا می‌بخشد. زیر کوه الهه نمک، آبی با رنگ نارنجی جریان دارد. صدای این حرکت و پویایی، فضا را دلنشین‌تر می‌کند. جریان این آب به کمک پدیده‌های طبیعی دیگر، طی سال‌های زیاد سبب ظهور غار الهه نمک یا غار فیروزه‌ای در دل کوه الهه نمک شده‌اند که بسیار دیدنی است. همچنین در برخی از مناطق هرمز و در نزدیکی غار الهه نمکی، زمین سفید رنگ و پوشیده از برف به نظر می‌رسد که در واقع نمک است. با پیاده‌روی در اطراف می‌توانید حوضچه‌های آب نمک را ببینید که بسیار جالب و تماشایی هستند. هر چند به هنگام بازدید از این منطقه آب آشامیدنی کافی به همراه داشته باشید. چون به شدت تشنه خواهید شد.

دهانه غار الهه نمکی در ارتفاع نیم ‌متری از سطح زمین قرار دارد. ورودی غار، بیضی شکل با عرض زیاد و ارتفاع کم است. به همین دلیل باید به حالت نشسته وارد آن شد. بعد از چند متر فضا کمی بازتر می‌شود و می‌توان ایستاد. سقف غار در بعضی قسمت‌ها کوتاه و گاهی بلند است. در ابتدای غار الهه نمک هرمز، سنگ‌های معمولی نمک به رنگ سفید دیده می‌شوند؛ اما هرچه در غار پیش برویم سنگ‌های رنگارنگ بیشتری رخ نشان می‌دهند. وجود طیف‌های رنگی مختلف خاک در بدنه غار از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است و نشان از حضور مواد معدنی مختلف در منطقه دارد. در غار رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و سفید بیشتر به چشم می‌خورند. رنگارنگ بودن دیواره غار به خاطر ترکیب آهن با عناصر مختلف است که فضای بخصوصی را برای عکاسی به وجود می‌آورد. برای رفتن به این غار و دیدن الهه نمک از محلی‌های شهر هرمز کمک بگیرید. چرا که ممکن است به دلیل بزرگی و عظیم بودن کوه‌های نمکی به اشتباه از جایی سر در بیاورید که خسته‌تان کند.

 

بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری در ایران

گنبد نمکی جاشک، Jashak Salt Dome

شاید وقتی درباره غار نمکدان قشم و الهه نمک هرمز می‌خواندید، تصور کردید که چقدر زیبا هستند و اگر هر کدام از آنها را ببینید، فکر کنید دیگر بهتر از این نمی‌تواند روی زمین وجود داشته باشد. اما با دیدن گنبد نمکی جاشک کاملا نظرتان عوض می‌شود! این کوه‌های نمکی، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی استان بوشهر به شمار می‌رود. گنبد نمکی جاشک که با نام‌های کوه نمک جاشک و گنبد نمکی دشتی نیز شناخته می‌شود، ناحیه وسیع و مرتفعی در کوه جاشک است و شامل غارهای نمکی، آبشارهای نمکی، چشمه‌های نمکی، دودکش‌های جن و دیگر سازه‌های طبیعی می‌شود که هرکدام جذابیت خاص خود را دارند. این جاذبه از بزرگ‌ترین، فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است و تنها اثر طبیعی ملی استان بوشهر به شمار می رود که در سال ۱۳۸۸ به ثبت رسیده است.

با وجود تنوع رنگی نمک‌ها، رنگ سفید نمک‌های طعام گنبد به منطقه جلوه‌ای متفاوت بخشیده است. به طوری که وقتی از جاده خورموج دیر گذر کنید، شکل یک کوه برفی زیبا را در بخش شرقی دشت برهنه خواهید دید که پیش چشمتان ظاهر می‌شود. گنبد نمکی جاشک در بخش‌های کاکی و بردخون، میان دو شهرستان دشتی و دیر واقع شده است و در شهرستان دشتی، شرق روستای گنخک و شمال روستای جاشک، در شهرستان دیر قرار دارد. این گنبد نمکی در نزدیکی انتهای شمالی آن، جا خوش کرده و مرتفع‌ترین قسمت کوه را تشکیل می‌دهد. شرق آن روستای کردلان و شمال‌شرقی آن روستای درویشی (شهرستان دشتی) و قرار دارد. فراموش نکنید برای گردش بر روی کوه‌های نمکی جاشک حتما از یک راهنمای حرفه‌ای محلی کمک بگیرید و با خود کوله‌ای از خوراکی و آب به همراه ببرید.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های ایران برای توریست‌های خارجی

آدرس: استان بوشهر، ۱۴۴ کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۶ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران