کاوش در جاذبه‌های دیدنی جنوب ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
کاوش در جاذبه‌های دیدنی جنوب ایران

جنوب ایران به نسبت مناطق مرکزی و مخصوصا نیمه شمالی ایران کم‌تر مورد کاوش و بازدید قرار می‌گیرد و این باعث شده تا نقاط بکر و دیده نشده بیشتری داشته باشد. در حالی که جنوب ایران پر از جاذبه‌های طبیعی، نقاط تاریخی و ویرانه‌های کهنی است که خبر از تمدن قدیمی و عمیق این بخش از ایران می‌دهند. در حالی که بیشتر مردم برای رفتن به شمال ایران و شهرهای بزرگ برنامه سفر با تورهای داخلی را می‌ریزند، ما در این مقاله سعی داریم شما را به نقاط جذاب جنوب ایران ببریم. در کنار نام‌های آشنایی مثل کیش و قشم جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد.

 

بندرعباس، چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو یکی از مناطق جذاب و بکر ایران است که تعداد زیادی از شما حتی اسم آن را نشنیده‌اید. این منطقه توریستی در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار گرفته و به راحتی قابل دسترسی است. کوه گنو ششمین کوه مرتفع استان هرمزگان بوده و دارای مناظری بسیار زیبا و خیره کننده است. به همین دلیل چشمه آبگرم گنو نیز بین ارتفاعات این منطقه پنهان شده است. گنو نه تنها از لحاظ کوهنوردی و مناظر زیبای طبیعی مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد بلکه به خاطر چشمه آبگرم گوگردی‌اش که جنبه درمانی دارد مورد بازدید مسافران قرار می‌گیرد. به خاطر استقبالی که در طی سال‌های اخیر از این منطقه شده امکانات رفاهی و اقامتی پیشرفت چشمگیری کرده است.

 

۶ اقامتگاه‌های برجسته بوم‌گردی در ایران

جزیره قشم

قشم یکی از رازآلودترین مناطق ایران است که با زیبایی‌ها مرموز و بسیار جذابی پر شده است. در سفر با تور قشم شما شانس کاوش در نقاط اصیل طبیعی و نقاط تاریخی و تفریحات آبی را دارید. دره تندیس‌ها در قشم، دره ستارگان قشم، چاهکوه، جنگل حرا و غار نمکی قشم، جزیره هنگام و بسیاری از نقاط دیدنی این جزیره انتظار شما را می‌کشند تا از آن‌ها دیدن کنید. برای خرید سوغاتی‌های سنتی به بازار سنتی درگهان بروید و حتما از غذاهای محلی بی‌نظیر این جزیره امتحان کنید.

چابهار، تالاب بین‌المللی شادگان

این تالاب که در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع شده یکی از جذابترین و شناخته شده‌ترین جاذبه‌های ایران است که شهرت آن در دنیا پیچیده است. این تالاب محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری بوده و ۱۵۲ گونه پرنده و۴۰ گونه پستاندار در حال انقراض و نادر در آن زندگی می‌کنند. توصیه می‌کنیم گردشی به روستای سراخیه که در مجاورت تالاب واقع شده ترتیب دهید و با یک تیر دو نشان بزنید و هر دو جا را مورد کاوش قرار دهید. با اینکه از لحاظ زیستی این تالاب شناخته شده است اما متاسفانه در صنعت گردشگری و بین توریست‌های ایرانی و خارجی همچنان ناشناخته مانده است.

 

معرفی برترین مراکز خرید در ایران

جزیره کیش

جزیره کیش از معروف‌ترین مقاصد گردشی ایران است که در تمام طول سال بازدیدکننده دارد. در حالی که بهترین زمان برای سفر با تور کیش بین آذر تا اردیبهشت ماه است اما با این حال حتی در طول گرمای تابستان هم مسافران خودشان را به کیش می‌رسانند تا از تفریحات ساحلی و آبی آن لذت ببرند. در واقع تمام تور کیش خلاصه در بولینگ، انواع سافاری‌ها، پاراسل، قایق سواری و جت اسکی نمی‌شود. شما می‌توانید از نقاط تاریخی جذابی مثل شهر زیرزمینی کاریز کیش، شهر باستانی حریره کیش، کشتی یونانی کیش و جاهای دیدنی دیگر بازدید کنید و در مراکز خرید کاوش کنید.

شهر سوخته

شهر سوخته از کهن‌ترین نواحی ایران است که قدمت آن را به ۵ هزار سال قبل می‌دانند. این شهر در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر محمدآباد در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. طبق مطالعات طولانی و عمیقی که در این ناحیه صورت گرفته بر همه مسلم شده که شهر سوخته از لحاظ پیشرفت و تکنولوژی بسیار جلوتر از زمان خود بوده است. این منطقه تاریخی و شگفت انگیز در سال ۲۰۱۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. نکته جالب در مورد این شهر این است که شهر سوخته هرگز اصلا نسوخته و هیچ سرنخی از آتش، جنگ و درگیری در کاوشات این منطقه یافت نشده است. شاید اسم این شهر از کوره‌های آتش در اطراف آمده باشد.

مسیر بازرگانی راه ابریشم در ایران

جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از منحصر به فردترین نقاط ایران است که خاک سرخ آن به عنوان ادویه استفاده شده و در رنگرزی هم استفاده می‌شود. متاسفانه این سال‌ها به خاطر برداشت بیش از حد و غیر مجاز خاک هرمز، طبیعت این جزیره شگفت‌انگیز در معرض خطر واقع شده است. تصورش را بکنید ساحلی سرخ در حاشیه پهناور آبی دریا چقدر دیدنی و خیال انگیز است. متاسفانه مانند بسیاری از جاذبه‌های جنوبی کشور، هرمز هم از تیررس گردشگران دور مانده است.

شوشتر

شوشتر در استان خوزستان واقع شده و به عنوان شهری میان آبشارها شهرت پیدا کرده است. این شهر در اصل به خاطر استفاده از منابع آبی در دوره ساسانیان ساخته شده و تا به امروز شهرت و رونق آن ادامه یافته است. طبق روایات تاریخی رود گرگر را شاپور اول ساخته و پل بند گرگر برای جلوگیری از طغیان آب ایجاد شد.

 

زیباترین سواحل شمال و جنوب ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران