جذاب‌ترین مقاصد جنوب ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
جذاب‌ترین مقاصد جنوب ایران

جنوب ایران، شگفتی‌های بسیاری برای ارائه دارد. در واقع سفر به این خطه، بسیار لذت بخش خواهد بود، زیرا مردمان مهمان نوازش خاطرات خوشی را برایتان به یادگار خواهند گذاشت. حقیقت این است که همانند سایر نقاط کشور، نواحی جنوبی ایران و جزایر خلیج فارس نیز مملو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

و البته پیشنهاد می‌کنیم در فصول پاییز و زمستان، به این منطقه سفر کنید. زیرا در این بازه زمانی که در سایر نقاط کشور هوا رو به سردی می‌رود، در جنوب با هوایی معتدل و بهاری روبرو خواهید شد. بطور کلی آب و هوای خوب، جاذبه‌های متنوع و آب‌های تمیز خلیج فارس، تنها برخی از دلایلی هستند که به ما می‌گویند از جذاب‌ترین مقاصد جنوب ایران غافل نشویم.

 

دزفول

استان خوزستان یکی از زیباترین استان‌های جنوبی ایران بوده و مملو از دیدنی‌های توریستی متنوع است که همه ساله گردشگران زیادی به ویژه در ایام نوروز از آن دیدن می‌کنند. در این میان شهر، دزفول بیش از سایرین محبوبیت دارد و جاذبه‌هایی نظیر بازار قدیمی دزفول، حمام شاه رکن الدین، خانه تاریخی سوزنگر و پارک ساحلی علی کله که مشرف به رودخانه‌ای زیباست، توجه بسیاری را از سوی مخاطبان دریافت می‌کند. گفتنی است بازار قدیمی دزفول، یکی از بازارهای سنتی استان خوزستان با قدمت ۱۰ قرن است. این بازار از دیرباز، محل تولید و فروش صنایع دستی و آثار هنری شهر بوده است. شیرینی‌های محبوب دزفول را هم می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

شهرستان دزفول به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه، دارای بناهای باستانی جالب توجهی است. این بناها شامل آسیاب‌های آبی، قنات‌ها، حمام‌ها و غیره بوده و یادآور فرمانروایی‌های باشکوه قرون گذشته هستند. این شهر با قدمت ۵۰۰۰ ساله و مساحتی بالغ بر ۲۴۴ هکتار، یکی از شهرهای مهم کشور است و یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های ایران را داراست.

 

معرفی ۱۱ روستای توریستی در ایران

شوش و شوشتر

شهر پرطرفدار دیگر در استان خوزستان، شوش است که قدمتی طولانی داشته و با دیدنی‌های بسیار به استقبال مسافران می‌آید از جمله آرامگاه دانیال نبی، قلعه شوش که به قلعه آکروپولیس یا قلعه فرانسوی‌ها نیزمعروف است، همچنین محوطه تاریخی زیگورات چغازنبیل که قدمت آن به ۵ هزار سال پیش برمی‌گردد.

هر چند توصیه می‌کنیم ابتدا از موزه هفت تپه دیدن کنید. موزه هفت تپه، در نزدیکی محوطه باستانی هفت تپه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین موزه‌‌های ایران محسوب می‌شود. و آرامگاه ایلامی با طاق قوسی شکل که اولین طاق قوسی شکل جهان به شمار می‌آید نیز، یک سابقه باستانی غنی را به رخ می‌کشد.

در مورد چغازنبیل نیز باید بگوییم این بنا در واقع یک زیگورات است که در زمان سلطنت اونتاش گال، پادشاه ایلامی ساخته شد. این اثر تاریخی یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان محسوب می‌شود.

اگر انرژی و زمان کافی دارید پیشنهاد می‌کنیم زیارتگاه دانیال نبی را از دست ندهید. این زیارتگاه در کنار رودخانه شاوور ساخته شده و هر ساله زائران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.

در نهایت حتما سری به شهر شوشتر بزنید که در فاصله کمی از شوش قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و استان خوزستان با جاذبه‌های توریستی فراوان است. خصوصا سازه‌های آبی شوشتر که از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی ایران است. این سازه‌های باستانی، قبل از انقلاب صنعتی ساخته شده‌اند و قدمتشان به  دوره هخامنشیان برمی‌گردد. نکته مهم اینکه این اثر، بعنوان شاهکار نبوغ و خلاقیت در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

 

راهنمای سفری بهاری با تور مشهد

آبادان و خرمشهر

بعد از شوش، بهتر است به سمت آبادان و خرمشهر بروید. فاصله شوش تا آبادان، حدود ۱۲۰ کیلومتر بوده و یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا این مسیر را طی کنید. در آبادان و خرمشهر، صحنه‌های زیبا و چشم نواز طبیعی به استقبالتان می‌آیند که هر بیننده‌ای را شیفته می‌کنند. مسجد تاریخی رونیز، موزه صنعت نفت آبادان، اروند رود و بهمنشیر، تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

اولین کاری که باید در آبادان انجام دهید، گشت و گذار در مرکز خرید کنز المال است که ۴۰۰ غرفه و تنوع بالایی از کالاها را شامل می‌شود. پل کابلی، گزینه پرطرفدار دیگری است که که در محله فرهنگیان قرار گرفته و تا مرکز خرید کنز المال ۲۰ دقیقه فاصله دارد. گفته می‌شود که این اثر، اولین پل زمینی جهان است.

سپس برای خوردن فلافل‌های لذیذ و محبوب آبادان، به سراغ فلافل سرای اکبر برزیلی بروید که در نزدیکی پل کابلی قرار دارد. از اینجا با ۴ یا ۵ ساعت رانندگی به بندر شادگان می‌رسید. این بندر بسیار زیباست و می‌توانید اوقات خوش و مفرحی را در اینجا سپری کنید. و یا با ۲ ساعت رانندگی می‌توانید به بندر دیلم بروید که خصوصا در  فصل بهار، بسیار پرطرفدار بوده و بهترین مکان برای لذت بردن از خط ساحلی زیبای خلیج فارس به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که هزینه اقامت در آبادان کاملا مقرون به صرفه است و به راحتی می‌توانید یک اقامتگاه کاملا مناسب را با قیمت پایین پیدا کنید.

اهواز

در سفر به خوزستان، از شهر اهواز غافل نشوید. زیرا هیچ چیز جای تماشای رودخانه زیبا و جذاب کارون، بازار عبدالحمید، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، کلیسای سورت مسروپ، پل معلق یا پل سفید و مقبره علی بن مهزیار که نماد شهر اهواز است را نمی‌گیرد.

گفتنی است بازار کاوه، یکی از مکان‌های تاریخی این شهر است که می‌توانید یک ساعت در آنجا به گشت و گذار مشغول شوید. البته بازار محبوب دیگری به نام بازار امام نیز، در نزدیکی این بازار قرار دارد.

 

 

محبوب‌ترین تفریحات قشم

بوشهر

بوشهر یک شهر بندری با جمعیتی بالغ بر ۱۶۰،۰۰۰ نفر بوده و دسترسی به آن از هر جای ایران آسان است.  وقتی به بوشهر رسیدید ابتدا از موزه دریانوردی، عمارت کلاه فرنگی و مقبره جنرال بریتانیایی دیدن کنید. سپس، به گردش در بازار قدیمی بپردازید. البته بسیاری دیگر از جاذبه‌های توریستی در این منطقه پذیرای مسافران هستند. اما  در کنار همه اینها، نخلستان مشرف به این استان و سواحل زیبای بوشهر، مناظر بی بدیلی را از هنرمندی مادر طبیعت به نمایش می‌گذارند.

حقیقت این است که ایرانی‌ها هوای بارانی را دوست دارند. به خصوص در منطقه‌ای گرم و خشک نظیر بوشهر، روزهای بارانی بسیار پرطرفدارند. بنابراین اگر هوا تصادفا بارانی بود، به سمت اسکله بشتابید و به قدم زدن در ساحل بپردازید و از حال و هوایی عاشقانه و رویایی سرشار شوید. در این مسیر، خانه‌های چوبی سنتی کنار جاده را مشاهده خواهید کرد. و در انتهای دیگر اسکله، می‌توانید به استراحت و شکم گردی در کافه‌ای ساحلی مشغول شوید و از دورهمی با همراهانتان لذت ببرید.  

از دیگر گزینه‌های محبوب در بوشهر، بازار ماهی است. این بازار سرپوشیده کوچک اما زیبا، مملو از صیدهای روزانه تازه است. و همه روزه، مشتریان مشتاق بسیاری را در این حوالی خواهید دید که به دنبال ماهی موردنظرشان، بازار را بالا و پایین می‌روند تا قلیه ماهی‌های لذیذ را همراه گشنیز تازه و شنبلیله برای اهالی خانه به ارمغان بیاورند.

 

 

بهترین نقاط ایران برای سفری بهاری

جزیره قشم

مقصد جذاب دیگر در جنوب ایران، استان هرمزگان است که با جزایر باشکوه و دیدنی از جمله قشم و کیش به استقبال مسافران می‌آید.

قشم بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین جزیره ایران است که دارای طبیعتی عالی و تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است. این جزیره همچنین بزرگ‌ترین جزیره کانال هرمز بوده و در مجاورت بندر عباس قرار دارد. در سفر با تور قشم، با شگفتی‌های فراوانی غافلگیر خواهید شد از جمله دره ستارگان و کوه‌های تودرتو، جنگل‌های حرای قشم، تنگه چاهکوه قشم، دره مجسمه‌ها با کوه‌های خیره کننده و بسیاری دیگر...

اما در این میان، نمی‌توان از بندر و روستای لافت در این حوالی غافل شد که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و خانه‌هایی با معماری بسیار خاص بوده و در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با این محدوده، بهتر است مقاله جاذبه‌های گردشگری بندر لافت در جزیره قشم را نیز مطالعه کنید. 

جزیره شگفت انگیز دیگری که در نزدیکی قشم واقع شده، جزیره هنگام است که از دیدنی‌ترین مناطق خلیج فارس بوده و حتی در برخی از فصول سال، میزبان دلفین‌هاست. همچنین جزیره قشم، انبوهی از بازارها و مراکز خرید را در برگرفته که تمامی مایحتاج مسافران را با قیمت‌هایی مناسب به فروش می‌رسانند.

جزیره کیش

جزیره آزاد کیش که بخشی از استان هرمزگان است در سال ۲۰۱۰ توسط نیویورک تایمز، در شمار ۱۰ جزیره زیبای جهان مطرح شد. کیش جزیره‌ای است که برای ورود به آن، نیازی به ویزا نیست. و با توجه به موقعیتش بعنوان یک منطقه آزاد تجاری و با وجود انبوه مراکز خرید، بازارها، جاذبه‌های گردشگری فراوان و هتل‌های تفریحی متعدد، بهشتی برای مسافران محسوب می‌شود. این جزیره مرجانی با سواحل نقره‌ای، آفتاب درخشان، آسمان آبی پاک و آب و هوای مطبوع، آرامش کامل را به مسافران تور کیش هدیه می‌دهد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن تعطیلاتی مفرح است.

و در این میان، کشتی زیبای یونانی که در سال ۱۹۶۶ در سواحل جنوب غربی کیش به گل نشست، پس زمینه بسیاری از عکس‌های این سفر است. خصوصا تماشای خورشید که هنگام غروب، آرام آرام در  پشت کشتی یونانی در خلیج فارس افول می‌کند، یکی از جذاب‌ترین تصاویر را از جزیره برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

 

 

جذاب‌ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان

این جزیره همچنین فضایی عالی برای انواع ورزش‌ها و تفریحات آبی، خصوصا غواصی ارائه می‌دهد که در مقاله هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در کیش، به تفصیل به آنها پرداخته شده است.

شهر زیرزمینی کاریز نیز جاذبه پرطرفدار دیگری است که در گذشته، برای تامین آب آشامیدنی ساکنان جزیره و مناطق اطراف استفاده می‌شد. اما امروزه، به یک شهر زیرزمینی شگفت انگیز و یک مجموعه تفریحی با مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع بدل شده است. این سایت مشتمل بر بقایای مختلف معماری، غرفه‌های صنایع دستی، رستوران‌های سنتی و مدرن، آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری است.

پارک دلفین‌ها نیز، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تفریحی بوده و در گوشه جنوب شرقی جزیره کیش به زیبایی دلبری می‌کند. این مجموعه بزرگ شامل دلفیناریوم، باغ پرندگان، آکواریوم، آمفی تئاتر، سیرک و رستوران‌های سنتی است. در پارک دلفین‌ها می‌توانید گونه‌های مختلف پستانداران دریایی نظیر دلفین، شیر دریایی، گربه دریایی و پنگوئن را شاهد باشید و از تماشای نمایش‌های مفرح آنها نهایت لذت را ببرید.

بندرعباس

در سفر به جنوب ایران، بندرعباس را فراموش نکنید. این خطه نیز به رسم جای جای ایران غنی، سرشار از جاذبه‌ها بوده و گزینه‌هایی منحصر به فرد نظیر مسجد و حمام گله داری، معبد هندوها، قلعه فین و عمارت کلاه فرنگی، پل لاتیدان، برکه‌های باران و آبی بی کران دریا، تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های بندر عباس به شمار می‌آیند. اینجا منطقه‌ای فوق‌العاده فتوژنیک است و پر از نمک‌های قدیمی کاریزماتیک.

علاوه بر این، فراموش نکنید که از بازار ماهی پرطرفدار این بندر که درست روبروی دریا قرار دارد دیدن کنید. البته بازار دیگری را نیز در نزدیکی بازار ماهی خواهید یافت که سایر مواد غذایی، لباس‌های رنگارنگ و مایحتاج مردمان این منطقه را به فروش می‌رساند.

بندر لنگه

بندرلنگه، یکی از شهرهای ساحلی استان هرمزگان و از قدیمی‌ترین بنادر جهان در جنوب ایران و مرز خلیج فارس به شمار می‌آید. این بندر، به بندر مروارید خلیج فارس معروف است.

از بندر عباس، می‌توانید به راحتی خود را به بندر لنگه برسانید که بعنوان عروس بنادر جنوب ایران نیز شناخته می‌شود. از جمله جاذبه‌های این منطقه می‌توان به مسجد ملک بن عباس، مسجد افغان، مسجد خداداد، قلعه لشتان، قلعه مغویه، آبگرم بادون، آب گرم آسک و برکه دریا دولت اشاره کرد.

شغل اصلی مردمان این محدوده ماهیگیری است. همچنین صید مروارید، یکی از مشاغل مهم جزیره کیش و بندرلنگه به شمار می‌آید. مرواریدهای این شهر از نظر گونه، درشتی، زیبایی، شفافیت و رنگ در سراسر جهان نادر هستند. همچنین باید گفت در بافت‌های قدیمی این شهر تاریخی، ساختمان‌های بسیاری وجود دارند و به ویژه بادگیرها، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند.

 

 

آشنایی با روستاهای دیدنی قشم

بندر چابهار

بالاخره به آخرین مقصد رسیدیم! چابهار در استان سیستان و بلوچستان، مقصدی زیبا و ناشناخته است. این منطقه آزاد، انفجاری از فرهنگ، رنگ‌ها، مردم، مناظر تاریخی، دریای باورنکردنی عمان و طبیعت کمیاب خیره کننده را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این، بادهای موسمی شبه قاره هند، چابهار را به خنک‌ترین بندر جنوبی در تابستان و گرم‌ترین نقطه ایران در زمستان بدل می‌کنند. واقعیت است که در اینجا، آب و هوا در تمام طول سال شبیه بهار است. این منطقه، نقطه‌ای عالی برای برخورداری از تفریحات و ورزش‌های آبی نظیر موج سواری و غواصی بوده و همچنین با انبوهی از جذابیت‌ها از جمله کوه‌های مینیاتوری، بندر گواتر، گل افشان، گورستان جن‌ها، تالاب صورتی لیپار و غارهای بان مسیتی به استقبال مسافرانش می‌آید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴
 

۱۵ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران