زیباترین بنادر و مقاصد ساحلی ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
زیباترین بنادر و مقاصد ساحلی ایران

با دسترسی به بزرگ‌ترین دریاچه‌ی جهان، دریای زیبای عمان و خلیج فارس، کشورمان ایران، بنادر و مقاصد ساحلی زیبا و متنوعی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند مقصدی ایده‌آل برای سفرهای شما باشند. زیبایی‌های کم‌نظیری که هم در شما کشور می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و هم در جنوب به دنبالشان باشید. جالب این که خیلی از این مقاصد، تفاوت‌های آشکاری با هم دارند و تجربه سفر به هر کدام منحصر به فرد و به یادماندنی خواهد بود. بیایید با هم مروری کنیم بر زیباترین شهرهای بندری ایران و همچنین اشاره‌ای داشته باشیم به مقاصد ساحلی جذابی که می‌توانید در تورهای داخلی به سراغشان بروید.

 

زیباترین بنادر جنوبی ایران

بندر عباس

بندرعباس نه تنها یکی از زیباترین شهرهای ایران است بلکه از نظر اقتصادی نیز اهمیت بالایی داشته و بیشترین حجم ترانزیت کالا در جنوب کشور از طریق همین بندر انجام می‌شود. همچنین خیلی از جزایر زیبای خلیج فارس در نزدیکی بندرعباس واقع شده و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر به آن‌جا، حتما از جاهایی دیدنی همچون جزیره‌ی هرمز دیدن کنید. بندرعباس جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پل زیبای لاتیدان اشاره کرد که برای مدت‌ بسیاری زیر خاک مدفون بود. بازدید از معبد هندوها، چشمه‌های آب گرم اطراف شهر، سواحل زیبا و بازارهای شهری، از جمله دیگر فعالیت‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به بندرعباس حتما به سراغشان بروید.

 

بازدید از چاه های تل آب یا طلا در قشم

بندر چابهار

یکی از زیباترین نقاطی که می‌توانید در کشورمان به آن‌جا سفر کنید، بندر چابهار است. شهری بی‌نهایت زیبا که سواحلی چشم‌نواز در کرانه‌ی دریای عمان را برایتان به همراه خواهد داشت. سواحلی استثنایی همچون ساحل بریس که نمونه‌اش را در هیچ کجای کشورمان پیدا نخواهید کرد. با توجه به رشد نسبتا کم صنعت گردشگری در بندر چابهار، بسیاری از جاذبه‌های طبیعی این شهر دست نخورده باقی مانده و همین بر جذابیت تور چابهار می‌افزاید. این شهر در ساحل نیز دیدنی‌های زیادی دارد که کوه‌های مریخی با آن شمایل خاص، یکی از آن‌ها خواهد بود. غارهای تیس، تالاب لیپار، موزه محلی، غارهای بان مسیتی و ... از دیگر دیدنی‌های چابهار به شمار می‌آیند.

بندر مقام

بر خلاف بندر عباس یا بندر چابهار، بندر مقام در واقع روستایی کوچک در استان هرمزگان بوده و این جاذبه‌های طبیعی و سواحل بکر و زیبایش است که باعث شده تا آن‌جا را در لیست امروزمان لحاظ کنیم. سواحل صخره‌ای شگفت‌انگیز اولین چیزی در بندر مقام است که باید به دیدنشان و این سواحل با توجه به شرایط کلی این محل، تقریبا دست نخورده باقی مانده و فضایی فوق‌العاده آرامش بخش دارند. البته از جاذبه‌های مهم بندر مقام باید به جاده‌ی ساحلی فوق‌العاده‌اش اشاره کرد که تصویری شگفت‌انگیز از جنوب ایران ارائه می‌دهد. در اطراف بندر مقام، سواحل مختلف و زیبایی هستند که در بازدید از آن منطقه، حتما باید به سراغشان بروید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به ساحل بسیار زیبای مکسر اشاره کرد که از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد جنوب ایران محسوب می‌شود.

 

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

بندر بوشهر

بندر بوشهر از دیگر بنادر زیبا و البته بزرگ ایران است. شهری با قدمت هزاران ساله که از دوره‌ی ساسانیان به جا مانده و با سواحل زیبا، نخلستان‌های بزرگ و چندین جاذبه‌ی تاریخی خود، مقصدی جذاب برای سفرهای داخلی به حساب می‌آید. مهم‌ترین دلیل برای سفر به این شهر شلوغ، بازدید از سواحل متنوع آن‌جا بوده اما در این میان، پیشنهاد می‌شود حتما به دیدار چندین جاذبه‌ی تاریخی همچون قلعه خورموج دشتی، عمارت ملک، قبر ژنرال و ... نیز زده و از جاذبه‌های طبیعی نزدیک به بوشهر همچون کوه نمک دشتی نیز دیدن نمایید. بندر بوشهر در کنار این که یک مقصد گردشگری پرطرفدار در ایران به حساب می‌آید، همچون بندر عباس از نظر اقتصادی نیز اهمیت بسیار بالایی برای کشورمان دارد.

بندر لافت

دوباره به سراغ بندری کوچک برویم که این سال‌ها گردشگران داخلی و خارجی متعددی را به سمت خود می‌کشاند. این بندر لافت جدا از سواحل بی‌نهایت زیبا با آبی شفاف و زلال، دارای یک بافت خاص روستایی و معماری منحصر به فردی است که شما را مجذوب خود می‌کند. کوچه‌های این شهر عموما به بن بست نرسیده و یک هزارتوی فوق‌العاده را می‌سازد و بادگیرهای زیبا نیز این بندر کوچک را از دیگر مقاصد بندری ایران متمایز می‌کند. بندر لافت دارای جنگل‌های حرا است که محیطی محافظت شده محسوب می‌شود، یک گورستان تاریخی داشته و حیات وحشی دیدنی دارد که هم شامل پرندگان متنوع ساحلی و هم دنیای زیر آب رنگارنگ می‌شود.

 

بندر لنگه

یکی دیگر از بنادر تاریخی جنوب کشور که به عروس بنادر ایران معروف بوده و از بسیاری جهات اهمیت دارد. بندری فوق‌العاده زیبا با جاذبه‌های تاریخی متعدد که هم موقعیت استراتژیکی داشته و هم از نظر اقتصادی مهم است. اما برای گردشگرانی که به بندر لنگه می‌روند، هیچ چیز به اندازه‌ی محیط بندری فوق‌العاده زیبا و بازدید از جاهایی همچون مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخ، قلعه مغویه و مراکز طبیعی همچون منطقه بیابانی سایه خوش، چشمه‌های آب گرم و آبشار بدو، اهمیت نخواهد داشت.

 

سفر به کیش و تفریح در کشتی‌های آکواریومی

زیباترین بنادر شمالی ایران

بندر انزلی

انزلی همیشه جزو یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در شمال ایران بوده که تابستان‌ها حجم بسیار بالایی از گردشگران را در خود میزبانی می‌کند. این شهر ساحلی چندین بندر مهم داشته و یکی از مناطق ۷ گانه آزاد تجاری-صنعتی در کشورمان نیز به حساب می‌آید. تالاب انزلی یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های جهان بوده که در دل خود جزایر کوچک را میزبانی می‌کند و شما می‌توانید با قایق‌های موتوری، از این منطقه‌ی زیبا و حیات وحش جذاب و پرندگان مهاجری که در آن‌جا زندگی می‌کنند، بازدید به عمل آورید. خط ساحلی ۴۲ کیلومتری، بناهای قدیمی همچون کاخ شاه، مناره یا برج ساعت، عمارت معتمدی و تفریحات آبی از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌آیند.‌

بندر نوشهر

همانقدر که انزلی در گیلان محبوب است، بندر نوشهر نیز در مازندران محبوبیت بالایی دارد. اگر چه خیلی‌ها برای آبتنی در دریای خزر و استفاده از سواحل زیبای نوشهر به این شهر سفر می‌کنند اما جاذبه‌های گردشگری متنوع و خیلی بیشتری در نوشهر وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید. از روستای کندلوس که منطقه‌ای ییلاقی و زیبا به حساب می‌آید تا موزه‌ی مردم شناسی و موزه‌ی گیاهان دارویی، از جمله فعالیت‌هایی هستند که پیشنهاد می‌نیم در سفر به نوشهر به سراغشان بروید. همچنین فراموش نکنید که جاهایی همچون پارک جنگلی سی‌سنگان، آبشار چلندر و تالاب ارواح نیز در نزدیکی نوشهر بوده که هر کدامشان مقصدی ویژه برای یک سفر نیم روزه به حساب می‌آیند.

بندر آستارا

بندر آستارا را خیلی‌ها به بازارهای شلوغ و اجناس روسی می‌شناسند، اما این بندر با نزدیکی به گردنه‌ی حیران و قرار گیری در مرز آذربایجان، جاذبه‌های گردشگری متعددی در خود و در نزدیکی‌اش دارد که نباید در سفر به آن‌جا، تنها زمان خود را در این بازارها هدر داد. در خود آستارا می‌توانید به دیدن تالاب بین‌المللی استیل و زیبایی منحصر به فردش رفته و از روستای دربند در چند کیلومتری آن‌جا بازدید نمایید و اگر با ماشین به آستارا رفته باشید، در گردنه‌ی حیران و در فاصله‌ای نسبتا کم می‌توانید به دیدن جنگل فندقلو، تله کابین فوق‌العاده جذاب این محل، پیست کارتینگ و سورتمه بروید و از بودن در این طبیعت شگفت‌انگیز، لذت ببرید. البته آستارا محیط بندری و ساحل زیبایی هم دارد که مسلما در دیدرا از این مقصد گردشگری ساحلی، از آن‌جاها نیز بازدید به عمل خواهید آورد.

بندر امیرآباد

بندر امیرآباد از بسیاری جهات، بندری متفاوت در ایران به حساب می‌آید. جایی در نزدیکی بهشهر که محیط جنگلی بسیار زیبا داشته و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در آن‌جا، کاخ صفی آباد است که ساخت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. در واقع برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های بندر امیرآباد، باغ‌هایی است که در دوران صفویه درست شده‌اند و پس از سال‌ها، هنوز زیبایی آن‌ها چشم نواز است. جالب است بدانید که اولین قبرستان مسلمانان در یکی از روستاهای نسبتا نزدیک به این بندر بوده که می‌توانید از آن‌جا نیز بازدید به عمل بیاورید. همچنین چندین جاذبه‌ی گردشگری طبیعی همچون باغ چشمه عمارتی نیز در فاصله‌ی نیم ساعته از بندر قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

بهترین نقاط غواصی در ایران

زیباترین مقاصد ساحلی ایران

جزیره کیش

در کنار بنادر زیبای کشورمان، این جزایر مهم خلیج فارس هستند که مهم‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد ساحلی را در کشورمان شکل می‌دهند. تورهای کیش، بدون شک پرطرفدارترین سفر در کشورمان به حساب آمده و سالانه چندین هزار نفر برای بازدید از این خشکی بی‌نظیر، سواحل زیبایش، تفریحات آبی و همچنین خرید به آن‌جا رفته و از جاذبه‌های گردشگری‌اش دیدن به عمل می‌آورند. تور کیش چندین ساحل عالی و همچنین پارک‌های ساحلی زیبا داشته که می‌توانید، روزها در آن‌جا به تفریح و خوش گذرانی بپردازید.

جزیره قشم

در کنار کیش، تور قشم نیز همیشه از سفرهای پرطرفدار در کشورمان به حساب می‌آید. البته هیچ گاه نباید این دو جزیره را شبیه به هم بدانید زیرا قشم جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی دارد که بعضی از آن‌ها را در کم‌تر جایی از این کره‌ی خاکی پیدا خواهید کرد. جاهایی همچون دره‌ی ستارگان، تنگه چاهکوه، جنگل حرا بسیار بزرگ، غار خربس، غار نمکدان، دره تندیس‌ها و ... از جمله جاذبه‌های گردشگری قشم هستند که هر کدام، خاطره‌ی فراموش نشدنی را در سفر به این جزیره برایتان به ارمغان خواهند آورد. البته در قشم نیز شما می‌توانید انواع تفریحات آبی را امتحان کنید و چندین مرکز خرید عالی نیز هستند که برای تهیه اجناس مورد نظرتان، می‌توانید به آن‌جاها مراجعه نمایید.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران