آشنایی با زیباترین پارک‌های جنگلی ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
آشنایی با زیباترین پارک‌های جنگلی ایران

پارک‌های جنگلی همیشه انتخابی عالی برای گردش و سفر در روزهای مختلف سال هستند. این پارک‌ها در بهار به نوعی زیبا بوده، در تابستان برای فرار از گرما و لذت بردن از طبیعت سبز عالی هستند و پاییز نیز با برگ‌های رنگین خود، چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهند کرد. خوشبختانه در ایران پار‌ک‌های جنگلی زیادی هستند که قصد داریم آن‌ها را در مقاله‌ی امروزمان به شما معرفی کنیم. پس همراه با باشید تا بیشتر از این تفرجگاه‌ها برایتان بگوییم.

 

پارک جنگلی باراجین

باراجین با ۱۵۰۰ هکتار وسعت، بزرگ‌ترین محوطه حفاظت شده جنگلی در کشور محسوب می‌شود که در نزدیکی قزوین واقع شده و خیلی راحت به آن‌جا دسترسی خواهید داشت. این منطقه زیبا یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم قزوین به شمار آمده و آخر هفته‌هایی که هوا خوب است، مملو از جمعیت می‌شود. همچنین در مناطق دوردست‌تر این پارک، مردم برای کمپ زن مراجعه کرده و ساعاتی را در جاهای خلوت این مجموعه می‌گذرانند. پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت، دارای هوایی مطبوع بوده که به خاطر جاری بودن رودخانه در محیط و همچنین وجود دریاچه در نزدیکی‌اش است. همچنین این مکان دارای پیست دوچرخه سواری، شهربازی کوچک، باغ وحش و امکاناتی برای کمپینگ است.

 

زیباترین بنادر و مقاصد ساحلی ایران

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

این پارک ملی در ۱۶ کیلومتر آمل در استان مازندران واقع شده و با جنگل‌های انبوه و زیبایی منحصر به فردش، بدون شک از جذاب‌ترین پارک‌های جنگلی در کل کشور به حساب می‌آید. اما این تمام جذابیت آن‌جا نبوده و وجود رودخانه هراز، به زیبایی‌های پارک جنگلی میرزا کوچک خان اضافه می‌کند. پارک با وسعت ۴۴۰ هکتاری خود، امکانات متعددی را نیز برای توریست‌ها تهیه دیده که شامل تفرجگاه، آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران و کافه، سکو برای پیک نیک و چادر زدن و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. همچنین اگر به این منطقه رفتید، حتما از آبشار ماهان، جاده جنگلی، چشمه آب سرد، درختان کهن و خیلی دیدنی‌های دیگر آن‌جا نیز بازدید به عمل بیاورید. در کل از نظر زیبایی، بسیاری پارک جنگلی میرزا کوچک خان را زیباترین در میان دیگر پارک‌ها می‌دانند.

پارک جنگلی شورآب

پارک جنگلی شورآب در میان زیبایی‌های پرتعداد طبیعی در لرستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده جذاب به حساب می‌آید که فاصله‌ی نسبتا کمی از مرکز خرم آباد داشته و خیلی‌ها در فصول مختلف برای طبیعت گردی به آن محل می‌روند. درختان انبوه بلوط و هوای معتدل بهاری، این فصل در شورآب طرفداران بیشتری داشته و برای میزبانی از این حجم از بازدید کنندگان، امکاناتی همچون آلاچیق، مسیر آسفالت تا بخش مهمان‌پذیر پارک و یک سری امکانات رفاهی معمول در نظر گرفته شده است. با این حال پاییز در پارک جنگلی شورآب را نباید فراموش کرد، زمانی که این محل به یک تابلوی نقاشی رنگارنگ و بی‌انتها بدل می‌شود. این پارک جنگلی نیز در دل خود رودخانه و آبگیری کوچک داشته که یک سری از آلاچیق‌ها کنار آبگیر بنا شده‌اند.

 

تجربه‌ای متفاوت در خاصترین اقامتگاه‌های ایران

پارک جنگلی ماسوله

خیلی‌ها ماسوله را تنها با خانه‌های خاص و معماری پلکانی‌اش به یا می‌آورند در صورتی که کمی دورتر از محیط روستا، یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور با وسعتی بیش از ۲ هزار هکتار واقع شده است. پوشش گیاهی پر پشت و مسیرهای پیاده روی فوق‌العاده زیبا، این پارک را به مکانی استثنایی برای طبیعت گردی بدل می‌کند. این جنگل جذاب از درختان فندق، توسکا، راش، ممرز و ... پر شده و در میانشان می‌توان درختان کهنسلی را دید که برای سال‌های بسیار طولانی در این محل رشد کرده‌اند. پارک جنگلی ماسوله در نزدیکی روستا قرار داشته و ۳۶ کیلومتر از فومن دور است و مسیر جاده‌ای نیز تا نزدیکی محل ورود به پارک وجود دارد.

پارک جنگلی بی بی یانلو

اگر در تورهای داخلی به آستارا رفتید، می‌توانید در ۵ کیلومتری این شهر، سری به پارک جنگلی بی بی یانلو نیز بزنید. این پارک جنگلی به واسطه‌ی دهکده‌ی ییلاقی بی بی یانلو به این نام خوانده می‌شود و بخش اعظمی از مساحت شهر آستارا در نزدیکی گردنه حیران را به خود اختصاص داده است. بخش زیادی از این جنگل را درختانی همچون توسکا، ممرز، بلوط، نمدار، لیلکی، ملج، فندق، بارانک، گیلاس و شمشاد جنگلی پر کرده است. این پارک جنگلی ۱۵۱۲ هکتار وسعت داشته و بخشی از جنگل‌های هیرکانی غربی و جنگل هلی نیز محسوب می‌شود با این حال ارتفاع این مکان نسبت به دریا بسیار کم بوده و این عدد در مرتفع‌ترین بخش‌های آن به ۶۰ متر می‌رسد.

پارک جنگلی نور

همانطور که می‌توان انتظار داشت، بخش زیادی از پارک‌های جنگلی در شمال کشور قرار گرفته و پارک جنگلی نور نیز در شهر نور و استان مازندران واقع شده و با ۳۶۰۰ هکتار وسعت، بزرگ‌ترین پارک جنگلی طبیعی در خاور میانه محسوب می‌شود. وسعت این پارک آنقدر زیاد است که بارها می‌توان برای جنگل گردی آن‌جا را انتخاب کرد و هر بار از گوشه‌ای از این مکان زیبا وارد شد و به گشت و گذار درش پرداخت. این مکان از آخرین جنگل‌های جلگه‌ای ایران است و منطقه‌ای محافظت شده نیز به حساب می‌آید، مخصوصا این که زیستگاه گونه‌های بسیار زیادی از پرندگان نیز هست. نزدیکی این مکان به استان گیلان و همچنین زیبایی پارک جنگلی نور باعث شده تا در طول سال، تعداد زیادی توریست داخلی و بعضا خارجی از آن‌جا دیدن کنند.

 

بهترین زمان برای سفری رویایی به کیش

پارک جنگلی سی سنگان

یکی دیگر از پارک‌های جنگلی زیبا و معروف مازندران، پارک جنگلی سی سنگان است که گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را در خود جای داده و از نظر زیبایی نیز یکی از جذاب‌ترین منابع طبیعی در کشورمان به حساب می‌آید. این پارک در ۲۷ کیلومتری جادو نوشهر به نوز قرار گرفته و از یک سو به دریای خزر و از دیگر ظلع‌ها به روستای توسکاتک، کوه‌های البرز و روستای صلاح‌الدین می‌رسد. این پارک در سال ‍۱۳۴۴ با طراحی مهندس آشتیانی شکل گرفت و ایده اصلی نیز حفاظت از برخی گونه‌های خاص گیاهی و البته پرندگان و جانورانی بودند که در این منطقه زندگی می‌کردند. پارک جنگلی سیس سنگان ۶۰۰ هکتار وسعت داشته و بزرگ‌ترین تعداد شمشاد را در ایران و خاور میانه را پناه داده است. خوشبختانه مرکز جذب توریست در این پارک جنگلی، امکانات رفاهی و حتی تفریحی بسیار خوبی داشته و همه چیز برای بودن در آن‌جا و حتی اقامت شبانه در پارک جنلگی مهیاست و اگر اهل چادر زدن و کمپینگ هم باشید، مکان و امکانات مورد نیاز در اختیارتان قرار داده می‌شود. البته بخش زیادی از این امکانات در بخش ساحلی پارک جنگلی واقع شده‌اند.

پارک جنگلی طرق

اگر قرار است به تور مشهد بروید یا در این شهر مقدس زندگی می‌کنید، در نزدیکی مشهد می‌توانید به سراغ این پارک جنگلی زیبا و دوست داشتنی بروید که از جمله جاهای محبوب گردشگران نیز به حساب می‌آید. این مکان که به بوستان غدیر نیز معروف است در ورودی شهر از سمت تهران واقع شده و فضایی بسیار زیبا داشته و بخش‌های مختلفی برای میزبانی از گردشگران نیز در آن‌جا تهیه دیده شده است. پارک جنگلی طرف حدودا ۱۸۶ هکتار وسعت داشته و جزو پارک‌های کوچک اما در عین حال زیبای کشورمان به حساب می‌آید. جالب است بدانید که بخش زیادی از این پارک جنگلی که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شده است و از درختان سرو، سیب، سپیدار و نارون، کاج، اقاقی و ... بهره می‌برد، مصنوعی بوده و کاشته شده‌اند و این مکان یک جنگل طبیعی نیست. مسیرهای دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های متعدد، فروشگاه، سکو، محل بازی کودکان و ... از امکانات پارک جنگلی طرق به حساب می‌آید.

 

گشتی در پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک جنگلی سراوان

یکی از قدیمی‌ترین مناطق جنگلی ایران که با توجه به گونه‌های متنوع و بعضا خاص گیاهی، در منطقه منحصر به فرد بوده و زیبایی خیره کننده‌ای نیز دارد. مخصوصا این که در میان این پارک جنگلی، دریاچه‌ای به همان نام واقع شده که به زیبایی‌های آن‌جا افزوده و شما می‌توانید در آن‌جا قایق سواری هم کنید. یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از پارک جنگلی سراوان در پاییز است که از نظر بصری این محل رنگارگ و فوق‌العاده زیبا می‌شود. نکته دیگر این که در پارک جنگلی سراوان یک موزه میراث روستایی نیز وجود دارد که در نوع خود منحصر به فرد بوده و به جذابیت‌های این محل می‌افزاید. این منطقه از توابع بخش سنگر شهر رشت محسوب شده و حدودا ۱۷ کیلومتر از این محل فاصله دارد. این پارک به صورت ۲۴ ساعته به روی عموم باز است و امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوبی در آن‌جا برای توریست‌ها تهیه دیده شده است.

 

معرفی ۱۴ هتل نزدیک به مراکز خرید در کیش

جنگل گیسوم

جنگل مصنوعی گیسوم یکی از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده جذاب در گیلان به حساب می‌آید. جنگلی فوق‌العاده زیبا که از شمال به ساحل دریای خزر رسیده و ۷۰ گونه‌ی گیاهی مختلف را در خود میزبانی می‌کند. این مکان حدودا ۱۰ کیلومتر از تالش فاصله داشته  و از جمله مناطقی در گیلان است که در هر فصل زیبایی منحصر به فردی را برایتان به نمایش می‌گذارد. مخصوصا بهار و پاییز که بهترین زمان برای رفتن به این پارک جنگلی چشم نواز است. نزدیکی این محل به شهرهای بندر انزلی و آستارا و همچنین جذابیتی که دارد، باعث شده تا سالانه هزاران توریست از این مکان دیدن کنند. شهرداری تالش نیز امکانات رفاهی خیلی خوبی برای گردشگران در نظر گرفته تا آن‌ها بتوانند از بودن در فضای آن‌جا لذت بیشتری ببرند. از جمله این امکانات می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، بازار، نانوایی، رستوران، آلاچیق و تفریحات آبی در ساحل این پارک جنگلی اشاره کرد.

۰۳ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران