زیباترین کویرهای ایران برای سفر

جاذبه‌های گردشگری داخلی
زیباترین کویرهای ایران برای سفر

زیباترین کویرهای ایران جزو جاذبه‌های خاص و متفاوتی به حساب می‌آیند که نه تنها گردشگران ایرانی، حتی گردشگران خارجی نیز به شوق دیدنشان به کشورمان سفر می‌کنند. بسیاری از این کوریهای زیبا جزو تور مسافرتی داخلی ارزان به حساب آمده و هزینه‌ی زیادی برای سفر به آن‌جاها نباید انجام دهید. اگر خیلی با کویرهای دیدنی کشورمان آشنا نیستید، حتما مطلب امروز ما را دنبال کنید.

 

بهترین زمان برای کویر گردی در ایران

آب و هوای مناطق کویری کشورمان، تفاوت چندانی با هم ندارند و به طول کلی، بهترین زمان برای سفر به چنین جاهایی، معمولا بهار و پاییز است. مهم نیست می‌خواهید به کویر بزرگ شهداد بروید یا در تور مشهد، سری به کویر مزینان بزنید، مهم‌ترین چیزی که از نظر آب و هوایی باید مد نظر داشته باشید، تفاوت دمای هوا بین روز و شب است که مهم‌ترین چالش برای گشت و گذار در کویر به حساب می‌آید. حتی در روزهای بهار و پاییز نیز، هنگام شب، هوا در کویر آن قدر سرد می‌شود که حتما نیاز به لوازم گرمایشی دارد و در طول روز نیز باید لباس خنک بپوشید خود را از نور خورشید در امان بدارید.

عکس: tebmedtourism.com

 

بهترین کویر های ایران برای سفر

کویر گردی یکی از تفریحات آرامش بخش و متفاوتی است که شما را با زیست بومی خاص و متفاوت آشنا کرده و شب‌ها بدون آلودگی‌های نوری، آسمانی پر ستاره و شگفت‌انگیز را برایتان به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که در اولین سفر خود، یکی از زیباترین کویرهای ایران انتخاب نمایید.

کویر شهداد

 کویر شهداد در استان کرمان واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و البته بهترین کویر های ایران برای سفر محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های کویر شهداد، کولت‌ها یا همان صخره‌هایی‌ست که به واسطه فرسایش خاک به وسیله باد شکل گرفته‌اند و نمایی آخر الزمانی و منحصر به فرد به این محل داده‌اند.

جدا از مناظر کویری زیبا به کویر شهداد، چند نکته جالب در مورد این محل وجود دارد. یکی از این که این کویر را گرم‌ترین نقطه روی زمین شناخته می‌شود و همچنین یافته‌هایی از یک شهر باستانی نیز در آن‌جا کشف شده که به جذابیت‌های این محل می‌افزاید. از دیگر جاذبه‌های کویر شهداد می‌توان به رودخانه شور  که از کوه‌های بیرجند سرچشمه می‌گیرند و همچنین پلی گون‌ها اشاره کرد که رسوبات نمکی هستند که شبیه به کندوی عسل در کویر شکل می‌گیرند.

 

معروف ترین خانه های تاریخی ایران

عکس: shadmag.com

 

کویر مصر

در منطقه خور استانب اصفهان، یکی دیگر از زیباترین کویرهای ایران، یعنی کویر مصر قرار گرفته که از جمله پرطرفدارترین مقاصد کویری در میان گردشگران ایرانی نیز به حساب می‌آید. وجود شترهای وحشی، مناظر کویری زیبا، تپه‌های شنی و دسترسی راحت به این محل، باعث چنین محبوبیتی شده است. اکثر مردم برای دیدن تپه‌های زیبای ماسه‌ای و شن‌های روان به کویر مصر می‌آیند و به تفریح و خوشگذرانی در این محل می‌پردازند.

عکس: eghtesad100.ir

 

پارک ملی کویر

به دلیل وجود گونه‌های جانوری کمیاب و در معرض خطر همچون یوزپلنگ آسیایی، روباع قرمز، قوچ، پلنگ ایرانی و ...، پارک ملی کویر، اولین و بزرگ‌ترین منطقه محافظت شده در کشورمان به حساب می‌آید. این کویر فوق‌العاده زیبا دارای مناظر چشم‌نوازی بوده که این محل را به جایی ایده‌آل برای عکاسی از طبیعت بدل می‌کند. گردشگران در سفر به پارک ملی کویر، امکان بازدید از دریاچه نمک، چشمه سفید آب، چشمه آبشار نمک و چند جای دیگر را دارند. این پارک ملی در ۱۰۰ کیلومتری تهران و در استان سمنان قرار گرفته و دسترسی به آن‌جا نیز ساده خواهد بود.

 

آشنایی با باغ گیاه‌ شناسی مشهد

عکس: balad.ir

 

کویر زردگاه

اگر می‌خواهید به یکی از متفاوت‌ترین و صد البته زیباترین کویرهای ایران بروید، کویر زردگاه انتخابی مناسب برایتان خواهد بود. این کویر در دل خود، چندین چشمه‌ی آب گرم و باغ‌هایی زیبا داشته که آن‌جا را به یکی از سرسبزترین کویرهای ایران بدل می‌کند. کویر زردگاه در طبس قرار گرفته و همچون دیگر انتخاب‌ها ما، دارای مناظر صحرایی بسیار زیباست، اما اگر به معماری‌های بومی صحرایی علاقه داشته باشید، می‌توانید از روستاهای قدیمی آن‌جا نیز بازدید به عمل آورید. این محل تا تهران چیزی حدود ۱۲ ساعت فاصله دارد اما بهتر است حتما از قبل، برای مسیر یابی و لوازم مورد نظری که باید همراه داشته باشید، به خوبی تحقیق کنید.

عکس: amordadnews.com

 

کویر درک

نقطه‌ی تلاقی دریا و کویر که نمونه آن را تنها در چند نقطه از دنیا مشاهده خواهید کرد. کویر در استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی چابهار واقع شده و با وجود مناظری بسیار زیبا و شگفت انگیز، خیلی از گردشگران ایرانی از وجودش بی‌خبر هستند. "درک" در گویش محلی، به معنی زندگی در کنار دریاست و نامی کاملا برازنده برای این کویر و دهکده‌ای‌ست که در نزدیکی دریا واقع شده. البته دسترسی به این محل، آن‌قدرها ساده نیست و از چابهار حدود ۱۷۰ کیلومتر باید مسیر طی کنید تا به دهکده درک رسیده و از آن‌جا برای کویر گردی عازم شوید.

عکس: rastakhome.com

 

کویر حلوان

کویر حلوان  حدودا ۹۰ کیلومتر از شمال غربی طبس فاصله داشته و بدون شک از زیباترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. مسیر نسبتا راحت رسیدن به این کویر باعث شده تا حلوان، مقصدی محبوب در میان آن‌هایی که به دنبال آفرود سورای و کمپینگ در صحرا هستند، به سراغ این محل بروند. جایی عالی برای اقامت شبانه و رصد ستارگان که چشم‌انداز‌هایی زیبا از تپه‌های شنی را برایتان به همراه خواهد داشت. وسعت این کویر چیزی نزدیک به ۷۵۰ کیلومتر مربع است و از سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی – ملی کشورمان قرار گرفته. از دیگر جاذبه‌های کویر حلوان می‌توان به پوشش گیاهی و تنوع جانوری آن اشاره کرد.

 

راهنمای دوچرخه سواری در کیش

عکس: eligasht.com

 

کویر مزینان

اگر در تور مشهد، فرصت کافی داشتید تا روزی را در یک صحرای زیبا با مناطق پوشیده از نمک، تپه‌های ماسه‌ای زیبا و شن‌های روان سر کنید، حتما سری به کویر مزنینان بزنید که در عین زیبایی، خیلی از گردشگران حتی به فکر رفتن به آن‌جا نیز نمی‌یفتند. البته چند کویر دیگر نیز در استان خراسان واقع شده اما کویر مزینان به خاطر راحتی دسترسی، آسمان زیبا و مناطق پوشیده از نمکش، زیباترین در این منطقه به حساب می‌آید.

عکس: eligasht.com

 

کویر ریگان

ریگان یکی دیگر از زیباترین کویرهای ایران محسوب می‌شود که در جنوب شرقی کرمان قرار دارد. یک مکان بکر و زیبا در نزدیکی شهری به همین نام قرار دارد، با این حال، خیلی‌ها که قصد بازدید از کویر ریگان و ریگزارهای منحصر به فرد این منطقه را دارند، از روستای علی آباد با جاده‌ای بهتر ، به آن‌جا می‌روند. جنگل کهور که در این کویر قرار گرتفه است، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های کرمان بوده و به طور کلی در این کویر، گونه‌های جانوری جالب توجه و بعضا کمیابی دیده می‌شوند. با این حال، کویر ریگان نیز به عنوان یکی از مناطق تفریحی جایی عالی برای آفرود، اسکی روی شن و موتور سواری در مناطق ماسه‌ای به حساب می‌آید.

 

طبیعت گردی در ایران

عکس: anahitatours.ir

 

کویر زمان آباد

این کویر زیبا در نزدیکی شاهرود به حساب آمده و مهم‌ترین دلیلی که گردشگران از آن‌جا دیدن می‌کنند، وجود جاذبه‌های مختلف از جمله چشمه آب گرم، قلعه حصر، جرجیس نبی، آفبشار فصلی و چند بنای تاریخی دیگر است. با این حال وقتی به عمق کویر زیبای زمان آباد بروید، مناظر جذاب کویری، تپه‌های ماسه‌ای و ماسه‌های روان را مشاهده خواهید کرد.

عکس: tmartravel.ir

 

کویر کاراکال

و در پایان، کویر کاراکال که یکی دیگر از زیباترین کویرهای ایران‌ به حساب می‌آید را نیز به شما معرفی کنیم که از زیباترین‌ها در یزد به حساب آمده و در حاشیه آن، نخلستان‌های خرما و درختان پسته و انار را می‌بیند. این کویر فوق‌العاده زیبا و جذاب، منزلگاه حیوانات کمیاب متنوعی از جمله گربه کاراکال است که از گونه‌های نادر ایران به حساب می‌آید.

عکس: rahbal.com

۱۵ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران