بهترین مقاصد گردشگری ایران برای خرید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بهترین مقاصد گردشگری ایران برای خرید

خرید کردن یکی از لذت‌های سفر به حساب می‌آید و حتی برخی افراد، به قصد خرید به سفر می‌روند. در میان شهرهای ایرانی نیز هستند بعضی از مقاصد که برای خرید ارزان در آن‌جاها معروف هستند. شهرهای مرزی، جزایر جنوبی یا برخی از بنادر آزاد تجاری که اکثرا مملو از مراکز خرید بزرگ و بازارهای مختلف هستند. در مقاله‌ی امروز ما نگاهی خواهیم انداخت، به بهترین مقاصد گردشگری ایران که برای خرید کردن پیشنهاد می‌شوند.

 

ماکو

ماکو شهری مرزی در آذربایجان غربی بوده که نزدیکی به ترکیه باعث می‌شود، مکانی عالی برای خرید اجناس خارجی به حساب بیاید. این شهر یکی از بزرگ‌ترین مناطق آزاد تجاری در کشورمان نیز به حساب آمده و دارای مراکز خرید و یک بازارچه مرزی معروف است. اولین انتخاب گردشگرانی که به ماکو سفر می‌کنند، خرید در بازار مرکزی این شهر است. همچنین بازار مرزی واقع در خود منطقه آزاد نیز محبوب است و با توجه به وجود اقامتگاه‌های مختلف، مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.

البته نباید فراموش کرد که ماکو، تنها جایی برای خرید نیست. این شهر چندین جاذبه‌ی تاریخی از جمله کلیساهای قره و زور زور را در خود داشته، سد بارون آن‌جا همچون یک دریاچه بزرگ، مکانی عالی برای دیدن است. به همین دلیل هم هست که شما در طول سفر به ماکو، هم می‌توانید خرید کنید و هم دو سه روزی را برای گشت و گذار در مراکز تاریخی و طبیعی این شهر صرف نمایید.

 

بهترین هتل‌های قشم در سال ۱۴۰۱

قشم

شاید کیش از نظر محبوبیت، جایگاه بالاتری در میان گردشگران داخلی داشته باشد، اما از گذشته تا حالا، این قشم است که برای خرید پیشنهاد می‌شود. مراکز خرید متعددی در قشم وجود دارند که در آن‌جاها انواع کالای خارجی وارداتی با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. البته قبل از هر چیز، پیشنهاد می‌کنیم از بازار سنتی این جزیره دیدن کنید که فضایی زیبا و البته فروشگاه‌های بسیار خوبی در خود دارد. بازار ستاره قشم، سیتی سنتر قشم، بازار بزرگ فردوسی، مرکز خرید پردیس، بازار خلیج فارس، مرکز خرید مرجان و ... برخی از این مراکز خرید به شمار می‌آیند. هر کدام از این مراکز خرید، میزبان تعداد زیادی فروشگاه مختلف بوده و شما می‌توانید، اجناس مختلف و متنوعی را در آن‌جا تهیه نمایید.

البته پر واضح است که دلایل زیادی به جز خرید کردن برای سفر به تور قشم وجود دارد. سواحل فوق‌العاده زیبا، فرصت انجام تفریحات آبی در قشم و البته بازدید از جاذبه‌های طبیعی بی‌پایان این جزیره‌ی زیبا، باعث شده تا قشم یکی از مهم‌ترین مقاصد برای تور داخلی به حساب بیاید و سالانه افراد زیادی از آن‌جا بازدید کنند. تنگه چاهکوه، دره ستارگان، روستای لافت، جزیره هنگام، جنگل حرا، ژئوپارک قشم، جزایر ناز و ... از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم به حساب می‌آیند.‌

مریوان

مریوان نیز شهری مرزی وزیبا در غرب سنندج است و در مجاورت کشور عراق واقع شده. بازارچه‌های متنوعی که در مریوان ساخته شده، محل فروش اجناسی هستند که از طریق مرز به داخل ایران می‌آیند و مسافران متعددی نیز برای خرید به آن‌جاها مراجعه می‌کنند. باشماق از جمله معروف‌ترین بازارچه‌های این شهر به حساب می‌آید که مملو از اجناس مختلف بوده که همگی خارجی هستند. تنوع بالا، قیمت‌های مناسب و البته امکان خرید از خیلی از برندهای مطرح، از ویژگی‌های خرید در مریوان محسوب می‌شود.

اگر در طول سفرهای داخلی خود به مریوان رفتید، تمام طول سفرتان را به خرید اختصاص نداده و حتما از جاذبه‌های دیدنی این شهر نیز دیدن کنید. دریاچه زریوار یکی از مهم‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری مریوان به حساب می‌آید که حدودا دو کیلومتر از مرکز شهر دور بوده و فضایی سرسبز و دیدنی آن‌جا را احاطه کرده است. جایی که امکان قایق سواری و تفریح در این محل را هم خواهید داشت. آبشار گویله یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان در این شهر قرار دارد و همچنین اگر در موقع مناسبی از سال به آن‌جا بروید، می‌توانید گلزارهای وسیع دشت بیلو را نیز به تماشا بنشینید.

 

بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری در ایران

چابهار

چابهار را همه به طبیعت زیبا و سواحل دست نخورده‌اش می‌شناسند اما این شهر دیدنی در کنار دریای عمان، یکی دیگر از بهترین مقاصد کشورمان برای خرید به حساب می‌آید. لوازم صوتی و تصویری خارجی، انواع پوشاک نو و حتی دست دو، شکلات‌ و خوراکی‌های مختلف و البته پارچه‌های مرغوب از جمله کالاهایی هستند که شما در چابهار بخرید. چابهار چندین بازار کوچک و بزرگ دارد که در جاهای مختلف شهر مشاهده خواهید کرد اما در سال‌های اخیر، ساخته شدن چندین مرکز خرید، به این شهر و البته مسافرانی که به آن‌جا می‌روند، کمک‌های شایانی کرده است.

مرکز خرید سیتی سنتر یکی از بهترین مراکز خرید چابهار است که با فروشگاه‌های متعدد خود، سالن بولینگ، چند رستوران، سالن‌های سینما و بخش‌های متنوع دیگر، به محبوبیت بالایی در شهر رسیده است. بازار پردیس، مجتمع تجاری صدف، مجتمع تجاری تیس، مجتمع تجاری صالحیار و بازار فردوس از دیگر مراکز خرید و بازارهای محبوب در چابهار هستند که پیشنهاد می‌کنیم، برای خرید سری به آن‌جاها بزنید. البته در این بین، فراموش نکنید که چابهار یکی از زیباترین شهرهای ایران به حساب آمده و جاذبه‌هایی دیدنی چابهار همچون تالاب لیپار، کوه‌های مریخی، جنگل حرا، سواحل فوق‌العاده زیبا و ... را در خود دارد.

کیش

نمی‌شود در مورد خرید کردن در سفر صحبت کرد و اسمی از کیش به میان نیاورد. این جزیره‌ی زیبا در آب‌های خلیج فارس، یکی از اولین انتخاب‌ها در میان مقاصد گردشگری داخلی است و خب وقتی به آن‌جا می‌روید، با انبوهی از مراکز خرید کیش و کالاهای متنوع و جذاب از انواع برندهای خارجی مواجه خواهید بود. مرکز خرید دامون، بازار مروارید و مرکز خرید پردیس، تنها سه مورد از این بازارها و مراکز به شمار می‌آیند.

تور کیش یکی از محبوب‌ترین و البته مفرح‌ترین مقاصد توریستی ایران نیز به حساب می‌آید. جزیره‌ای که در آن‌جا، بهترین و جدیدترین تفریحات آبی را تجربه کرده، به گشت‌های دریایی بروید، از قلعه پرتغالی‌ها در کیش و کشتی غرق شده یونانی دیدن کنید و سری به موزه و شهر زیرزمینی کاریز بزنید. در مجموع اگر برنامه‌ی یک سفر مفرح و خاطره‌انگیز را دارید، کیش انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود.

 

پربازدیدترین جاذبه‌های ایران برای توریست‌های خارجی

مشهد

مشهد متفاوت از دیگر شهرهایی که در این لیست از آن‌ها اسم بردیم، تنها جایی برای خرید اجناس خارجی نیست و بازارهای متنوع آن‌جا، مملو از کالاهای ایرانی، خارجی و صنایع دستی بوده و البته خیلی اوقات، گردشگرانی که به تور مشهد می‌روند، در بازارها به دنبال خرید ادویه جات، زعرفان و چیزهایی از این دست هستند. بازار رضا در مشهد که در نزدیکی حرم قرار گرفته، یکی از معروف‌ترین بازارهای ایران به حساب آمده و تعداد بسیار زیادی، مغازه کوچک درون خود دارد.

در مشهد، مراکز خرید لوکس و بزرگ نیز کم نیستند. از جمله مراکز خرید معروف مشهد می‌توان به مجتمع تجاری الماس شرق، مجتمع تجاری پروما، مرکز خرید آلتون، مجتمع تجاری آرمان، بازار فردوسی و ... اشاره کرد. پر واضح است که اغلب گردشگران داخلی و خارجی که به تور مشهد می‌روند، برای زیارت حرم امام رضا (ع) قدم به این شهر می‌گذارند. با این حال، خرید کردن و بازدید از جاذبه‌های گردشگری مشهد مثل پارک کوه‌سنگی، آرامگاه فردوسی، دریاچه چشمه سبز، آرامگاه نادر افشار، باغ وکیل آباد و ... جذابیتی مضاعف به این سفر می‌افزاید.

پلدشت

پلدشت یکی دیگر از شهرهای مرزی پرطرفدار ایران است که برای خرید شدیدا پیشنهاد می‌شود. این شهر در شمال غربی ایران قرار گرفته و عملا اکثر کسانی که به آن‌جا می‌روند، قصد خرید از بازارچه‌های این شهر را دارند. یکی از بازارچه‌های معروف پلدشت، صنم بلاغی بوده که مملو از مغازه‌های پوشاک است و اجناس بسیار متنوعی را به فروش می‌رساند. البته پلدشت تنها برای خرید پوشاک نبوده و اجناسی در دسته‌های مختلف و از برندهای متفات در آن‌جا عرضه می‌شود.

جاهای دیدنی زیادی در پلدشت نیست که بخواهیم برای بازدید به شما معرف کنیم. به همین دلیل این شهر برای بازدید یک یا دو روزه پیشنهاد می‌شود. یکی از دیدنی‌های این شهر خود رود ارس و البته رود زنگبار بوده و همچنین مناطق جنگلی زیبایی نیز دارد که برای طبیعت گردی مناسب هستند.

 

مهمترین شهرهای تاریخی ایران

تهران

نمی‌شود مقاصد مناسب برای خرید در ایران را معرفی کنیم و از پایتخت حرفی به میان نیاوریم. تهران با توجه به تنوع بازارها، مراکز خرید و خیابان‌های خرید، گزینه‌ای عالی برای خرید به حساب می‌آید و هنوز هم بسیاری از فروشگاه‌ها در شهرهای مختلف ایران، برای خرید کلی به این این شهر می‌روند. از بازار بزرگ تهران گرفته که مرجع اغلب بازارهای کوچک کشور است تا مراکز خرید بزرگی همچون پالادیوم، ارگ تجریش، سام سنتر، کوروش، دنیای نور و ... هر کدام جذابیتی برای خرید دارند و هر کدام در رنج قیمتی خاصی فعالیت می‌کنند.

البته تهران برای تفریح و گردش نیز گزینه‌ی بسیار خوبی است. همین مراکز خرید، اغلب دارای سینما، بخش‌های تفریحی و چیزهایی از این دست بوده و بسته به فصلی که به تهران می‌روید، می‌توانید، فعالیت‌های مختلفی را تجربه کنید. مثلا در روزهای سرد زمستان برای اسکی به ارتفاعات بروید، در روزهای گرم سال در پارک‌های آبی باشید و در هر زمانی از سال که خواستید به پردیس‌های سینمایی بروید.

دیگر شهرهای ایران برای خرید

ارومیه، بانه، جلفا یا حتی اصفهان از شهرهایی به شمار می‌روند که برای خرید مناسب بوده و هر کدام به شکلی برای این منظور پیشنهاد می‌شوند. خیلی از شهرهای مرزی و بنادر آزاد، به خاطر بازارهای معروف خود، مکان‌هایی مناسب برای خرید هستند. برای مثال، بازار منطقه آزاد انزلی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و خود دارای چند مرکز خرید بزرگ و بخش‌های تفریحی است.

 

تفریحات زمستانی در سفرهای داخلی

منبع

 

۱۴ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران