بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری در ایران

ماهیگیری از جمله فعالیت‌های پرطرفدار در دنیا به شمار می‌رود که البته، خیلی‌ها به صورت ورزش و تفریح در ایران نیز آن را دنبال می‌کنند. مکان‌هایی که امروز و در این نوشته به دنبالشان رفته‌ایم نیز به شغل ماهیگیری و صید عمده ربطی نداشته و در مورد جاهایی صحبت می‌کنیم که برای ماهیگیری تفریحی مناسب هستند. در نقاط مختلف کشورمان از شمال تا جنوب، مکان‌های زیادی برای صید تفریحی وجود دارد که در این نوشته، سعی کرده‌ایم، بهترین‌ها و البته محبوب‌ترین‌ها در تور داخلی را به شما معرفی نماییم.

 

کلیاتی درباره ماهیگیری در ایران

با توجه به تنوع بالای طبیعت ایران، محیط‌های آبی متفاوتی برای ماهیگیری در کشورمان وجود دارد و همین باعث می‌شود، طیف گسترده‌ای از ماهی‌های مختلف را بتوان در ایران صید کرد. دریاهای جنوب کشور و خلیج فارس ماهی‌های خاص خود را دارد، در شمال ایران می‌توان ماهی‌های کاملا متفاوتی را صید کرد و رودخانه‌ها و دریاچه‌های متعددی که در جاهای مختلف وجود دارند نیز، محیط مخصوص برای پرورش جنس دیگری از ماهیان فراهم کرده‌اند.

البته پیدا کردن تورهای ماهیگیری به جز کیش و جاهایی از این دست، بسیار سخت بوده و به همین دلیل، حتما باید تجهیزات مناسب ماهیگیری را خودتان داشته باشید و جایی برای اجاره‌ی این تجهیزات پیدا نخواهید کرد.

 

جذاب‌ترین و معروف‌ترین غارهای ایران

بهترین نقاط ایران برای ماهیگیری کجاها هستند؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم، به مرور برخی از بهترین جاهای ایران برای ماهیگیری تفریحی خواهیم پرداخت و ویژگی‌های هر کدام از این محل‌ها را مرور می‌کنیم:

 

دریاچه هامون، سیستان و بلوچستان

دریاچه هامون یکی از نقاط چشم‌نواز در سیستان و بلوچستان زیبا به شمار می‌آید. این دریاچه و تالاب مامنی امن برای چندین نوع گونه پرنده و حیوانات مختلف است و البته مکانی ایده‌آل برای ماهیگیری نیز به حساب می‌آید. هامون کمی از زابل فاصله دارد و سومین دریاچه بزرگ در کشورمان به حساب می‌آید که در آن‌جا می‌توان ماهی‌هایی همچون عروس ماهی، ماهی زردپر، کپور  و ... صید کرد.

البته بهتر است با محلی‌ها برای رفتن به مکان‌های مناسب مشورت کنید چون هامون بسیار بزرگ بوده و مکان‌هایی مناسب صید دارد. این را هم در نظر داشته باشید که تنها در فصل بهار امکان ماهیگیری در آن‌جا را خواهید داشت.

دریاچه زریبار، کردستان

زریبار یکی دیگر از دریاچه‌های بسیار زیبای ایران است که در کوه‌های زاگرس قرار گرفته و از شمال غربی سنندج ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه که در عمیق‌ترین نقطه به ۶ متر می‌رسد از جمله جاهای بسیار خوب ایران برای قایق سواری و ماهیگیری در محیطی متفاوت و جذاب به شمار آمده و در طول زمستان نیز یخ زده و منظره‌ای کاملا متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

شاه کولی، ماهی آمور سفید، انواع کپور، اردک ماهی، ساهی ماهی و ... از جمله ماهیانی هستند که می‌توانید در این مکان صید کنید. البته صید ماهی در این مکان تنها در فصول پاییز و زمستان ممکن است و رستوران‌های اطراف دریاچه نیز، با صید تازه، غذایی خوشمزه پخت می‌کنند.

 

محبوب‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران

کیش

بر خلاف دریاچه‌هایی که پیش‌تر به شما معرفی کردیم، در تور کیش شما می‌توانید شکل‌های مختلفی از ماهیگیری را تجربه کنید اما ماهیگیری در آب‌های عمیق و تورهای مخصوصی که در این رابطه برگزار می‌شود، متفاوت و برای اهلش، لذت بخش خواهد بود. این سفرها چیزی حدود ۴ ساعت به طول می‌انجامند و شما با قایق‌های تندرو به مکان‌هایی خاص می‌روید و ابزارهای لازم نیز برای صید در اختیار شما گذاشته می‌شود. در این فعالیت، شما با روش‌های مختلف صید آشنا شده و چیزهای جدیدی نیز یاد می‌گیرید.

البته تقریبا در تمامی خط ساحلی کیش امکان ماهیگیری با یک قلاب ساده را نیز خواهید داشت و ماهی‌های مختلفی را نیز در این فعالیت می‌توانید به دست بیاورید.

دریاچه مارمیشو، آذربایجان غربی

این دریاچه در ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه واقع شده و از جمله دریاچه‌های زیبای ایران است. رفتن به دریاچه مارمیشو هم یک گردش جذاب به حساب می‌آید و هم این که با یک برنامه‌ریزی درست، می‌توانید در آن‌جا ماهی‌هایی مثل کپور یا قزل آلا صید کنید.

دریاچه مارمیشو اگر چه وسعت چندانی ندارد اما عمق بالای آن در بعضی جاها به ۵۰ تا ۶۰ متر هم می‌رسد. وجود روستاهایی زیبا همچون بانی و پسان در نزدیکی این دریاچه و همچنین طبیعت جذاب آن‌جا، باعث می‌شود تنها برای ماهیگیری به این منطقه نرفته و بتوانید در این مناطق به گردش نیز بپردازید. ماهیگیری در این دریاچه تنها در تابستان ممکن است.

 

جذاب‌ترین پارک‌های ایران: بخش اول

سد منجیل، گیلان

 سد منجیل یکی از مهم‌ترین منابع آبی برای استان گیلان به حساب می‌آید که نزدیک به شهر منجیل قرار گرفته و از شهر رشت یا حتی قزوین دور نیست و از آن شهرها نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد و برای ماهیگیری به آن‌جا رفت. دریاچه‌ای که حدودا ۵۶۰۰ هکتار وسعت داشته و در بعضی مناطق مناسب برای ماهیگیری نیز هست.

این سد که بر سر راه سفید رود ساخته شده ماهی‌های مختلفی از جمله شاه کولی، سبله و کپور را در خود دارد و ماهیگیری در آن‌جا بسیار لذت بخش است. البته شما نمی‌توانید در فصل تخم ریزی که بهار است، به ماهیگیری در کنار سد بپردازید. قایق سواری، آلاچیق‌هایی برای پیک نیک و فضای سبز اطراف سد منجیل برای گردش نیز مناسب است.

تالاب انزلی، گیلان

یکی دیگر از نقاط بسیار پرطرفدار برای ماهیگیری در گیلان، تالاب انزلی است که این روزها خیلی حال و روز خوبی نداشته و عمق آن از چندین متر به کم‌تر از یک متر کاهش پیدا کرده است. برای این که بتوانید در خود تالاب ماهیگیری کنید، حتما باید برای گرفتن مجوز لازم به تعداد ماهی‌های یاد شده در مجوز اقدام کنید و سپس با قایق‌های سبک، به دل تالاب رفته و به صید ماهی‌هایی همچون اردک ماهی، سبله، سوف، کپور یا ... بپردازید.

البته در خط ساحلی انزلی، روی پل و در موج شکن‌ها، امکان ماهیگیری بدون مجوز و با استفاده از قلاب‌های معمولی را دارید و در آن‌جا‌ها امکان صید شاه کولی، کولی و ... ممکن خواهد بود. اگر تنها برای گردش می‌خواهید به تالاب انزلی بروید، هیچ محدودیتی در طول سال وجود ندارد و تنها برای صید باید مجوز بگیرید.

 

۹ سوغات مشهور ایرانی نزد گردشگران خارجی

سد اکباتان، همدان

در گوشه‌ای دیگر از کشورمان، پشت سد اکباتان پهنه‌ای آبی به وسعت ۶۰ هکتار وجود دارد که فصل تابستان و پاییز، امکان ماهیگیری در آن‌جا برای علاقه‌مندان فراهم شده است. در این آبگیر امکان گرفتن ماهی‌هایی همچون کپور را دارید و همچنین تابستان‌ها، انجام تفریحات آبی، قایق‌سواری و البته پیک نیک در کنار سد نیز طرفداران زیادی دارد.

برای ماهیگیری در سد اکاباتان به قلاب‌های معمولی احتیاج دارید اما تنها با گرفتن مجوز به شما اجازه‌ی صید ماهی داده می‌شود. به طور کلی وجود پرندگان مهاجر باعث شده به نوعی این منطقه محافظت شده باشد و به هیچ وجه امکان صید با تور وجود ندارد.

دریاچه نئور، اردبیل

وقتی از مرزهای گیلان خارج می‌شوید، بین شهرهای خلخال و اردبیل به دریاچه‌ای با وسعت ۲۲ هکتار می‌رسید که نئور نام دارد و در فصل بهار بسیار پر آب بوده و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را در این گوشه از کشورمان به وجود می‌آورد.

دریاچه نئور محل پرورش ماهی قزل‌آلا است و در میان مردم محلی برای ماهیگیری بسیار محبوب است. البته برای این که بتوانید در آن‌جا ماهیگیری کنید، باید فصل گرم سال بروید و زمستان امکان ماهیگیری در آن‌جا را نخواهید داشت. برای ماهیگیری در دریاچه نئور نیز به قلاب‌های معمولی احتیاج دارید و همچنین در همان نزدیکی نیز می‌توانید پیک نیک زده، ماهی کباب کنید و از طبیعت فوق‌العاده‌ی آن منطقه لذت ببرید.

 

بهترین نقاط غواصی در ایران (بخش اول)

دریاچه‌های تار و هویر، تهران

بسیاری از آن‌ها که ماهیگیری را به صورت جدی دنبال می‌کنند، زحمت رسیدن به این دریاچه‌ها که در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا قرار گرفته را به خود داده و برای صید به آن‌جا می‌روند. این دریاچه‌ها کم‌تر از ۱ کیلومتر از هم فاصله داشته و در تمام طول سال برای گرفتن ماهی‌هایی همچون قزل آلا یا زردپر می‌توانید به آن‌جا بروید. البته فراموش نکنید که برای ماهیگیری در این مکان، به مجوز احتیاج دارید.

این دریاچه‌ها مکانی بسیار محبوب برای آن‌ها که اهل کوه‌پیمایی و کمپ زدن هستند نیز به شمار آمده و فعالیت‌های ماجراجویانه همچون چتر بازی یا آفرود یا حتی غواصی هم در آن‌جا رواج دارد.

تالاب چغاخور، چهار محال و بختیاری

این تالاب کوهستانی در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا و در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته و یک منطقه محافظت شده محسوب می‌شود. فصل تابستان، زمانی که آب و هوای تابلا چغاخور به بهترین شکل خود در می‌آید، خیلی‌ها برای قایق سواری و پیک نیک به آن‌جا می‌آیند و برخی دیگر برای ماهیگیری آن‌جا را انتخاب می‌کنند.

این تالاب ماهی‌هایی همچون عروس ماهی، کپور، فیتی‌ فاگ و ... را در خود دارد اما برای صید حتما باید مجوز لازم را بگیرید. البته این مجوز سخت داده نمی‌شود و عده زیادی در تابستان برای ماهیگیری به آن‌جا می‌روند.

 

معرفی ۹ هتل خاص و متفاوت ایران

دریاچه اوان، قزوین

یکی دیگر از منابع ملی ایران که منطقه‌ای محافظت شده و شکار ممنوع به حساب می‌آید و برای ماهیگیری، باید تابستان‌ها به آن‌جا مراجعه کرد.

دریاچه اوان طبیعی بسیار زیبا را اطراف خود می‌بیند و حدودا ۷۵ کیلومتر از شهر قزوین دور است. برای گرفتن ماهی‌هایی همچون اردک ماهی، قزل آلا و کپور در اوان هم باید مجوز بگیرید اما در صف مجوز ماندن برای این محل، حتما ارزشش را دارد. این مکان همچنین در فصول مختلف برای انجام فعالیت‌های توریستی متفاوت از جمله پیک نیک، قایقرانی و ... مناسب بوده و زمستان‌ها نیز یخ می‌زند و تصویری جذاب را در میان کوه‌ها به نمایش می‌گذارد.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۲ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران