بهترین تفریحات آبی در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
بهترین تفریحات آبی در ایران

ورزش‌های آبی، جذابیت جهانی دارند و از مرزها و فرهنگ‌ها فراتر می‌روند. ارتباط ذاتی بین انسان و آب، این ورزش‌ها را در سطح دنیا به رخ می‌کشد و  شادی مشترکی را برای افراد با پیشینه‌های مختلف شکل می‌دهد. البته هر تفریح آبی،  فراتر از لذت یا ماجراجویی، به میزان قابل توجهی به آمادگی جسمانی نیز کمک می‌کند. در ادامه، به برخی از مهمترین تفریحات آبی در ایران اشاره می‌کنیم و با بهترین مکان‌ها برای برخورداری از این فعالیت‌های مفرح آشنا می شویم.

 

غواصی

آیا به دنبال رویارویی با حیات زیر آب هستید و می‌خواهید از تماشای مرجان‌های زیبا، عکاسی زیر آب و شنا همراه آبزیان باشکوه لذت ببرید؟ در این صورت، سفر با تور کیش می‌تواند آرزویتان را تحقق بخشیده و با سایت‌های غواصی بسیار متنوع و بکر شما را غافلگیر کند. برای بهره مندی از این تفریح آبی، پیشنهاد می‌کنیم سری بزنید به سایت غواصی کلبه هور در غرب کیش که با انواع موجودات دوست داشتنی آبی از جمله لاکپشت‌ها، صدف‌ها، ماهی هامور و سنگ سر به استقبال بازدیدکنندگانش می‌آید. این سایت، امکان تجربه غواصی را هم برای افراد مبتدی هم حرفه‌ای رقم می‌زند. از دیگر سایت‌های غواصی در این جزیره می‌توان به سایت غواصی بیگ کورال در شرق جزیره، سایت غواصی کشتی یونانی، سایت غواصی ساترن کرک، سایت غواصی کشتی داما و سایت غواصی سمبارون اشاره کرد.

اما از جزیره کیش فاصله می‌گیریم و با تور قشم، به مناطقی بکر و مملو از مرجان‌ها و آبزیان برای برخورداری از این تفریح آبی سفر می‌کنیم. در این خطه نیز، سایت‌های غواصی متعددی را شاهد خواهید بود. در این میان، سایت غواصی زیتون که مقصد بسیاری از علاقمندان حرفه‌ای و مبتدی برای غواصی است با عمق ۲-۵ متر، زیستگاه مرجان‌های زیبا و انواع ماهیان از جمله ماهی مرکب، ساردین، باراکودا، اژدر ماهی و همچنین خرچنگ است. اما ماجرا به همین جا خاتمه نمی‌یابد! بلکه سایت‌هایی همچون سایت غواصی ناز، هنگام، باغ مرجانی، دره ستارگان و  سایت غواصی کشتی سوخته لارک نیز این تجربه را تکمیل می‌کنند.

در نهایت، سری می‌زنیم به چابهار و غواصی را در سطح حرفه‌ای و مبتدی، در سایت کلبه غواصی چابهار پیگیری می‌کنیم. این سایت نیز، خانه مرجان‌های شاخ گوزنی و مغزی به رنگ‌های غالب سبز و قهوه‌ای بوده و زیستگاه مصنوعی ماهیان به شمار می‌آید. همچنین سایت غواصی کاهاری، سایت غواصی علوم دریایی، جزیره شیطان، بارج کنارک و دره لیپار، از مهمترین مکان‌ها در رابطه با این تفریح آبی در چابهار محسوب می‌شوند.

عکس: shadmag.com

 

پاراسلینگ

این ورزش آبی بسیار ماجراجویانه که سطح آدرنالین را تا حد زیادی بالا می‌برد، از دیگر تفریحات آبی پرطرفدار در ایران به شمار می‌آید. برای پاراسلینگ لازم است با چند کمربند، به یک چتر بزرگ وصل شوید. این کمربندها از طریق یک طناب به قایقی تندرو متصل می‌شوند و با حرکت قایق، چتر و فرد، شبیه بادبادکی سبک به سمت آسمان به پرواز درخواهند آمد.

اگر شما نیز به دنبال بهره مندی از هیجان این تفریح آبی در ایران هستید، می‌توانید به کیش سفر کنید و در مراکز تفریحات ساحلی نظیر ساحل مرجان، ساحل شایان، ساحل دامون و ساحل سیمرغ  از پاراسلینگ لذت ببرید. ساحل زیتون جزیره قشم نیز که فضای عالی برای انواع تفریحات آبی را رقم می‌زند، برای پاراسلینگ ایده آل بوده و می‌توانید از هیجان پرواز با چتر و عکاسی در ارتفاع برخوردار شوید.

اما اگر عازم شمال کشور هستید، پیشنهاد می‌کنیم به رامسر سفر کنید و بر فراز آب‌های دریای مازندران، پاراسیلینگ را تجربه کنید. در این رابطه، مجموعه تفریحی پلاژ توسکا سرا و یا مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز، امکانات و شرایطی ایده آل را ارائه می‌دهند. در نهایت پلاژ ساحلی متل قو، فضایی پرطرفدار برای انواع تفریحات آبی نظیر پاراسل، جت اسکی، شاتل سواری و فلای بورد به شمار می‌آید.

عکس: eligasht.com

 

رفتینگ

رفتنگ، ورزش آبی هیجان انگیزی است که به صورت گروهی انجام می‌شود. در این فعالیت تفریحی، گروهی از علاقمندان مجهز به کلاه و جلیقه نجات سوار قایق شده و در رودخانه‌های مواج به پاروزدن می‌پردازند. و همیشه یک فرد حرفه‌ای بعنوان مدیر این تور، گروه را همراهی می‌کند.  بسته به سرعت جریان آب، این ورزش از درجات سختی متفاوتی از سطح مبتدی و حرفه‌ای برخوردار است.

ایران نیز رودخانه‌های بسیاری را در دل خود جای داده که برخی از آنها، بستری مناسب را برای رفتینگ فراهم می‌کنند. در این میان می‌توان به زاینده رود اشاره کرد که خصوصا در فصل بهار، پرآب تر شده و جریانی تند را ارائه می‌دهد. بطور کلی  ۳ مسیر برای این تفریح آبی در زاینده رود وجود دارد که کوتاهترین آنها، در مدت ۳۰ دقیقه مخاطبانش را در مسیری ۳ کیلومتری به پیش می‌راند. ضمن اینکه طبیعت سرسبز نیز در طول راه، علاقمندان را همراهی کرده و حظ بصری را به آنها هدیه می‌دهد.

رودخانه هراز استان مازندران، یک رفتینگ هیجان انگیز ۲ ساعته را از مسیر پارک میرزا کوچک خان جنگلی تا ۴ کیلومتری آمل ارائه می‌دهد. گزینه پرطرفدار دیگر، رودخانه سفیدرود است که مسیری جذاب را همراه با چشم اندازهایی از طبیعت مزارع، دشت‌ها و کوهستان به ارمغان می‌آورد.

در نهایت رودخانه سزار در استان لرستان، ارمندرود در جنوب غربی ایران، رودخانه کرج که از کوه‌های جنوبی البرز نشات گرفته و رودخانه سیروان در هورامان کردستان، از دیگر رودهای ایده آل برای رفتینگ به شمار می‌آیند.

عکس: behero.ir

 

جت اسکی

باید گفت اغلب سایت‌های غواصی و دریایی، در عین حال امکانات برای برخورداری از تفریح آبی جت اسکی را فراهم می‌کنند. اما جزیره کیش، در این زمینه پیش رو است. در این رابطه، پیشنهاد می‌کنیم سری بزنید به سایت‌هایی نظیر مرکز غواصی کیش، کلوپ ناتیلوس کیش، کلوپ سیشل کیش و کلوپ سی من کیش. در این مراکز، می‌توانید به راحتی جت اسکی کرایه کنید و در دل آب‌های زیبای جنوب به پیش برانید.

از طرفی کلوپ‌هایی همچون دلفین آبی قشم، ستاره بومی قشم، دلفین مرجان قشم، نگین ساحل قشم و تعدادی دیگر در جزیره قشم، شرایطی عالی را با قیمت‌هایی متفاوت برای برخورداری از این ورزش آبی رقم می‌زنند.

اما اگر در تهران به سر می‌برید، حتما سری بزنید به دریاچه مصنوعی تفریحی فشافویه که با وسعت ۷ هکتار، در کیلومتر ۱۸ تهران واقع شده و تجربه‌هایی ۱۵ دقیقه‌ای از این ورزش آبی را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد. هرچند می‌توانید سایر تفریحات آبی نظیر اسکی روی آب، قایق سواری و کایاک سواری را نیز در این دریاچه تجربه کنید.

حال بیایید به آذربایجان غربی و سد امند سفر کنیم و نگاهی به جت اسکی و قایق سواری در این منطقه داشته باشید. این تفرجگاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در عین حال با انبوهی از امکانات تفریحی و رفاهی از جمله هتل‌های ۵ ستاره، باشگاه اسب سواری، زمین‌های گلف و چمن احاطه شده است.

در نهایت، جت اسکی را در سواحل شمالی کشور از جمله سواحل گیلان، کلوپ دریایی تله کابین رامسر و کلوپ حرفه‌ای‌ها چابکسر پیشنهاد می‌کنیم.

عکس: gashtano.com

 

شاتل سواری و قایق موزی

دو ورزش آبی شاتل سواری و قایق موزی، از پرطرفدارترین فعالیت‌ها به شمار می آیند. در این ورزش‌های آبی، گروهی از علاقمندان از جمله خانواده‌ها و فرزندانشان، سوار قایق‌ها بادی می‌شوند که به وسیله طناب به قایق تندرو وصل شده است. البته بین بنانا (قایق موزی) و شاتل، تفاوت‌هایی وجود دارد. بدین معنا که در بنانا، تیوپ بادی شبیه موز است و به قدرت بدنی بالاتری برای برخورداری از این تفریح آبی نسبت به شاتل سواری نیاز دارید.

این دو گزینه، در کیش محبوبیت بالایی دارند و کلوپ‌های تفریحات آبی کیش که در سواحلی نظیر مرجان، سیمرغ و دامون واقع شده‌اند، شرایطی عالی را برای برخورداری از این لذت فراموش نشدنی ارائه می‌دهند.  

و در ادامه، طبق معمول سری هم می‌زنیم به جزیره قشم که امکاناتی غنی را برای انواع تفریحات آبی رقم می‌زند و در رابطه با شاتل سواری و قایق موزی نیز، از این قاعده مستثنی نیست. در این مورد، بهترین کلوپ‌های ۵ ستاره جزیره قشم را توصیه می‌کنیم. در نهایت شاتل سواری، از برترین و پرطرفدارترین ورزش‌های آبی رامسر بوده و شرایطی عالی برای تفریحات خانوادگی و گروه دوستان را رقم می‌زند.

عکس: mag.trawella.ir

 

موج سواری

از بهترین مکان‌ها برای موج سواری، می‌توان به چابهار در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد. در این منطقه، دریای عمان به اقیانوس هند پیوند خورده و گستره ای ایده آل را برای زدن به دل دریا برای این تفریح آبی به ارمغان می‌آورد. خصوصا ساحل و بندر روستای رمین در چابهار که جریان بسیار تند آب و امواج کوبنده‌ای را برای موج سواری ارائه می‌دهد، محبوبیت بالایی را در این رابطه بدست آورده است.

در واقع چابهار، قطب موج سواری در ایران به شمار می‌آید و گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به این تفریح آبی را به سوی خود جذب می‌کند. جالب است بدانید این منطقه، از خرداد تا شهر، فستیوال‌های موج سواری متعددی را ترتیب می‌دهد.

از طرفی خطه گیلان نیز، از برترین مراکز موج سواری در کشور بوده و همچنان در جهت ارتقای امکانات برای برخورداری از این ورزش آبی پرطرفدار تلاش می‌کند. و البته، از شرایط عالی موج سواری در جزیره کیش و جزیره قشم نیز نمی‌توان غافل شد.

عکس: foroudtravel.com

 

در نهایت، از دیگر تفریحات آبی پرطرفدار در ایران می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اسکوتر زیردریایی
  • فلای بوردینگ
  • پدل بوردینگ
  • اسنورکلینگ
  • اسکی روی آب
  • کایت بوردینگ
  • کشتی‌های تفریحی کروز
  • قایق‌های کف شیشه‌ای
  • ماهیگیری
  • بیگ بال 
۱۵ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران