زیباترین رودخانه‌های ایران را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
زیباترین رودخانه‌های ایران را بشناسید

طبیعت ایران یکی از چیزهایی است که گردشگران را به تورهای داخلی سوق می‌دهد. طبیعتی که در هر گوشه از این کشور، به شکلی متفاوت خودنمایی می‌کند. از جنگل‌های بزرگ تا صحراهای عظیم و جزایر بسیار زیبا، هر چیزی که بخواهید در کشورمان وجود دارد و البته که در این طبیعت شگفت‌انگیز، چندین رودخانه‌ی فوق‌العاده نیز جاری‌ست که امروز قصد معرفی آن‌ها را به شما دارید. پس با ما باشید تا مروری کنیم بر زیباترین رودخانه‌های ایران که می‌توانید در سفرهایتان از آن‌ها بازدید کنید.

 

رودخانه نکا، مازندران

نکا را اگر زیباترین رودخانه ایران به حساب نیاوریم، حتما آن را باید جزو زیباترین‌ها دانست. دلیل این زیبایی طبیعت شگفت‌انگیزی است که در اطراف رودخانه واقع شده و در مسیر آن می‌توانید انواع درختان، گل‌ها و فضای جنگلی دلشنین را ببینید. از جذابیت‌های مهم رودخانه نکا می‌توان به پلی که روی آن احداث شده اشاره کرد که ماشین‌ها می‌توانند از روی آن گذر کنند. همچنین روستای زیبای نارنجه باغ که کمی از رودخانه فاصله دارد، به خاطر فضای جذابش، از دیگر جاذبه‌های مهم منطقه به حساب می‌آید که زیبایی منحصر به فردی دارد. در مجموع رودخانه نکا از زیبایی‌های مازندران به حساب آمده و از آن رودخانه‌هایی است که در سفرهایتان به شمال کشور و این استان حتما باید به سراغش بروید.

رودخانه چالوس، مازندران

این رودخانه پر آب از ارتفاعات کندوان سرچشمه گرفته و از غرب استان مازندران به سمت روستای فرج آباد سرازیر شده و در نهایت به دریای خزر می‌رسد. اگر چه این رود، مسیری طولانی را طی نمی‌کند اما جریان آب تند و حجم آبی که در آن جریان دارد، رو چالوس را به یکی از جذاب‌ترین رودخانه‌های ایران بدل می‌کند. این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم چالوس به حساب می‌آید و اطراف آن امکانات رفاهی خوبی بنا شده و حتی برای قایق سواری نیز می‌توانید به سراغ آن‌جا بروید. نام دیگر این رودخانه کجور بوده و خیلی از محلی‌ها، آن‌جا را به این نام می‌شناسند.

 

آشنایی با زیباترین پارک‌های جنگلی ایران

رودخانه کارون، خوزستان

کارون یکی از شگفتی‌های طبیعی در ایران به حساب می‌آید و هر کس که مسیرش به اهواز می‌افتد، حتما از این رود زیبا و نمادین دیدن خواهد کرد. در طول حیات این رودخانه، نام‌های زیادی از جمله کرن، کوهرنک یا کرنک بر روی آن نهاده و این اسامی را در نوشته‌های باستانی پیدا خواهید کرد. رودخانه‌ای که مسیری نه چندان طولانی داشته و در نهایت به خلیج زیبای فارس می‌ریزد. از آب رودخانه برای کشاورزی، آب شرب و تولید برق استفاده می‌شود و همین استفاده بی‌رویه، اوضاع رودخانه را در سال‌های اخیر به سمت و سوی بدی پیش برده است. با تمام این اوصاف، قایق سواری در کارون و حتی تماشای آن، یکی از لذت‌های بودن در اهواز به شمار می‌آید.

رودخانه سفیدرود، گیلان

یکی دیگر از روخانه‌های بسیار معروف و محبوب در کشورمان، سفیدرود است  که سرچشمه آن به به چشمه کردستان رسیده و از جمله بلندترین رودخانه‌های ایران به شمار می‌رود. در امتداد رودخانه سفیدرود، زیبایی‌های بسیاری خواهید دید. از باغ‌های بزرگ‌ زیتون تا جنگل‌های زیبا و دهکده‌هایی که به واسطه‌ی همین منبع طبیعی شکل گرفته‌اند. سفیدرود منزلگاه ماهی‌های زیادی همچون لای ماهی، سیاه کولی، کپور و ... نیز هست و از جمله منابع آبی مهم در منطقه نیز به حساب می‌آید.

رودخانه سزار، لرستان

لرستان زیبا نیز نقاط طبیعی زیبایی در دل خود دارد و یکی از این زیبایی‌ها، رودخانه دایمی و پرآب سزار به حساب می‌آید. رودخانه‌ای که از مناطق کوهستانی الیگودرز، ازنا، درورد، بروجرد و خرم‌ آباد سرچشمه گرفته و در مسیر خود طبیعت زیبایی را شکر می‌دهد. رودخانه همانطور که گفتیم پرآب بوده و در جاهایی، جریانی تند دارد و حتی می‌توان به قایق سواری با قایق‌های مصخوص در آن پرداخت. در جاهای مختلفی از این رود، می‌توان به دیدن طبیعت بکر و جذابش نشست اما بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا بهار بوده که پرآب‌ترین شکل ممکن و بهترین آب و هوا را در لرستان برایتان به همراه می‌آورد.

 

سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

زاینده رود، اصفهان

زاینده رود نماد مهمی برای اصفهان به حساب می‌آید و حتی این روزها که این رودخانه بزرگ و زیبا، بدترین دوران خود را می‌گذراند، اما هنوز هم برای مردم این شهر و حتی کل مردم ایران اهمیت بسیار زیادی دارد. زاینده رود بزرگ‌ترین رود فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید و در طول مسیر خود،پل‌های جذابی رویش ساخته شده که مهم‌ترین آن‌ها سی و سه پل است. در گذشته تفریحات زیادی در زاینده رود انجام می‌شد، اما در حال حال حاضر تنها تماشای منظره‌ی جریان داشتن این رود نیز لذت بخش خواهد بود.

رودخانه کشف رود، خراسان

اگر قصد رفتن به تور مشهد را دارید، در ۵ کیلومتری این شهر می‌توانید به دیدن یکی از رودخانه‌های زیبای خراسان رضوی در نزدیکی شهرستان گلبهار بروید. این رودخانه ۲۹۰ کیلومتر طول داشته و از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد. این مکان در گذشته به نام خشک رود نیز شهرت داشت و بخشی از جاده ابرشیم به شمار می‌رفت اما امروزه در ماه‌هایی از سال، از حجم آب آن تا حد زیادی کاسته می‌شود. کشف رود در جاهایی از مسیر خود، باغ‌های زیبایی را در اطراف خود ساخته و در مجموع، منظره‌ای جذاب و طبیعتی خاص را برای خراسان رضوی پدید آورده است که شما می‌توانید در طول سفر به مشهد مقدس، از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

رودخانه باهوکلات، سیستان و بلوچستان

باهوکلات نیز از آن رودخانه‌هایی است که به اسامی مختلف شهرت دارد. باهوف دشتیاری و رود سیلوپ از دیگر نام‌های آن هستند و آن را می‌توان در منطقه باهو در ۹۰ کیلومتری شهر چابهار مشاهده کرد. این رودخانه فوق‌العاده زیبا و دیدنی طولی نزدیک به ۳۴۰ کیلومتر داشته و اهمیتی بالا برای حیات در منطقه دارد. این رودخانه در مسیر حرکت خود، محل‌های سرسبز زیادی شکل داده و منزلگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان و خزندگان است. مهم‌ترینِ آن‌ها نوعی تمساح ایرانی است که بازمانده‌ای از خزندگان باستانی متعلق به میلیون‌ها سال پیش به حساب می‌آیند.

 

بهترین نقاط ایران برای سفری بهاری

 

رود ارس

ارس رودی پرآب و مهم است که از منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و در نهایت مرز بین ایران ارمنستان و جمهوری آذربایجان را شکل می‌دهد. این رود جدا از زیبایی انکار ناپذیرش، نقشی مهم در تاریخ کشورمان نیز داشته و پایه عهدنامه ترکنچای در راستای تعیین مرز به حساب می‌آید که در سال ۱۲۰۶ بین ایران و امپراطوری روسیه نوشته شد. برای بازدید از رود ارس می‌توانید به استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی مراجعه کنید. این رودخانه دایمی بوه و در تمام طول سال پرآب است و در نزدیکی جلفا، پهنای آن به بیش از ۲۰۰ متر رسیده و عمق آن در بالاترین حد، به ۴ متر می‌رسد.

رودخانه بابل، مازندران

یکی دیگر از رودخانه‌های بسیار معروف مازندران، رود بابل نام دارد که از کوه‌های البرز سرچشمه گرفته و از شهرستان‌های بابلسر و بابل می‌گذرد و در نهایت به دریای خزر می‌رسد. طول این رودخانه حدود ۷۸ کیلومتر بوده و اطراف آن، طبیعتی زیبا و چشم نواز شکل گرفته است که از جاذبه‌های مهم بابل به حساب می‌آید و عده‌ی زیادی در طول سال در سفر به این منطقه، از آن‌جاها دیدن می‌کنند. این رودخانه البته امکانات تفریحی زیادی همچون پارک ساحلی، کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، زمین بازی برای کودکان و خیلی چیزهای دیگر نیز دارد تا بتواند از این حجم از گردشگری که به خود می‌بیند، میزبانی نماید.

 

معرفی ۱۰ قلعه باشکوه و معروف در ایران

رودخانه سیروان، کردستان

این رود طولانی‌ترین رودخانه کردستان محسوب شده و طول آن نزدیک به ۴۴۵ کیلومتر است. رودخانه پرآب و خروشان سیروان از ارتفاعات اورامانات سرچشمه می‌گیرد و اطراف خود دشت‌های وسیع و سرسبز و طبیعتی دیدنی را شکل می‌دهد که منزلگاه انواع پرندگان و حیوانات مختلف هستند. مسیر این رودخانه به کردستان عراق رسیده و بعد از ترکیب شده با رودخانه دیاله به دجله و سپس خلیج فارس می‌رسد. سیروان مهم‌ترین و البته معروف‌ترین رود کردستان به حساب آمده و مسیر پر پیچ و خم آن، زیباترین مناظر این منطقه را می‌سازد. این رود را با نام آب سیروان نیز می‌شناسند و در طبیعت اطراف آن درختان بلوط، پردو، ون و گل‌های زیبایی همچون نرگس و شب بو را مشاهده خواهید کرد.

رودخانه مارون، کهگیلویه و بویراحمد

شگفتی‌های طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند و بدون شک این رودخانه نیز یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها به شمار می‌آید. این رودخانه نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول داشته و در اطراف آن نیز جاذبه‌های طبیعی و حتی تاریخی متعددی واقع شده‌اند. مارون سرشاخه‌های متعددی دارد و خود نیز از کوه‌های سادات سرچشمه می‌گیرد. با توجه به سرعت آب، تنها بازدید از رودخانه مارون ممکن بوده و شما در هیچ زمانی از سال امکان آبتنی در آن‌جا را نخواهید داشت. با این حال پیشنهاد می‌کنیم، اگر به این نقطه از ایران رفتید، بازدید از مناظر زیبایی که رودخانه مارون می‌سازد را از دست ندهید.

رودخانه زرینه‌رود، آذربایجان غربی

و در آخر اشاره‌ای هم داشته باشیم به رودخانه زرینه رود یا همان جغاتو که در بین مردم این استان بسیار محبوب بوده و گردشگران نیز در بازدید از آذربایجان غربی، همیشه به دیدن آن‌جا می‌روند. رودخانه‌ای که از چهل چشمه کردستان شکل می‌گیرد و تا به دریاچه ارومیه برسد، چندین فضای فوق‌العاده زیبای طبیعی را شکل می‌دهد. مسیر این رودخانه سراسر از زیبایی و شگفتی است و آن‌جا را به یکی از زیباترین رودخانه‌های کشورمان بدل می‌کند. این رود ۳۰۲ کیلومتر طول داشته و از پرآب‌ترین رودهای منطقه به حساب می‌آید.

 

زیباترین بنادر و مقاصد ساحلی ایران

۲۳ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران