روستاهای تاریخی ایران را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری داخلی
روستاهای تاریخی ایران را بشناسید

ایران را باید از قدیمی‌ترین سرزمین‌های مسکونی در جهان به شمار آورد که در گوشه گوشه آن، نسل‌هایی از هزاران سال پیش زندگی می‌کردند. یافته‌های باستانی از نقاط مختلف ایران گواه این مدعاست. همچنین وجود روستاهای تاریخی ایران که بعضا پیشینه آن‌ها به صد‌ها قبل بر می‌گردد و مردم از دیرباز در آن‌جاها زندگی می‌کردند، جدا از اهمیتشان، زیبایی خاصی داشته که همین امر آن‌ها را به جاذبه‌هایی گردشگری در تور داخلی بدل می‌کند. همراه ما باشید تا مهم‌ترین و زیباترین روستاهای تاریخی ایران را با هم مرور کنیم.

 

ماسوله، یکی از متفاوت‌ترین روستاهای تاریخی ایران

ماسوله بدن شک یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین روستاهای تاریخی ایران است. دهکده‌ای تاریخی که خانه‌های آن به صورت پلکانی ساخته شده و زیبایی بی‌نظیرش به واسطه‌ی همین معماری جالب توجه و همچنین فضایی جنگلی و کوهستانی است که در آن واقع شده. ماسوله تا چند دهه پیش هم در حال توسعه بود اما پس از این که در فهرست آثار ملی قرار گرفت، از توسعه آن جلوگیری و سعی شده تا بافت تاریخی‌اش به همان شکل حفظ شود.

ماسوله در استان گیلان واقع شده و از رشت ۵۵ کیلومتر و از فومن ۳۲ کیلومتر دور است و جاده‌ای مستقیما به آن‌جا می‌رسد. در کنار خانه‌های زیبا و کوچه‌هایی که از میان این ساختار پلکانی عبور می‌کنند، بازار معروف ماسوله نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این دهکده تاریخی به حساب می‌آید. این مکان، جدا از گردشگرانی که به واسطه‌ی دیدن خود دهکده به آن‌جا می‌روند، پایگاهی محبوب برای کوهنوردان نیز به شمار آمده و برای صعود به قله‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بهتر است برای بازدید از ماسوله، برنامه‌ی خود را به زمستان موکول نکنید چون در این ایام، هوای سرد و برفی، بازدید از این محل را بسیار سخت می‌کند.

 

زیباترین بنادر و مقاصد ساحلی ایران

ابیانه، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای تاریخی ایران

ابیانه با توجه به قدمت و زیبایی‌اش و همچنین با در نظر گرفتن این که در استان اصفهان و نزدیکی شهر کاشان قرار دارد، بازدیدکنندگان زیادی را در طول سال به خود می‌بیند. این روستا جزو قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران به حساب آمده که هنوز کسی در آن‌جا زندگی می‌کند. گفته می‌شود قدمت این روستا به ۱۵۰۰ سال می‌رسد و با توجه به قرار گرفتن در ارتفاع ۲۲۲۲ متری از سطح دریا، از جمله مرتفع‌ترین روستاهای کشورمان نیز محسوب می‌شود.

خانه‌های روستای ابیانه نیز به صورت پلکانی درست شده‌اند و نمای کلی آن‌جا چیزی شبیه به ماسوله است اما با توجه به اقلیمی کاملا متفاوت، مصالح دیگری نیز در آن‌جا استفاده شده است. یکی مهم‌ترین مصالح به کار رفته در خانه‌های ابیانه، خاک سرخی است که در نهایت به منظره‌ای جالب از خانه‌های این روستا منجر شده. ابیانه سرسبز و خوش آب و هواست و در سمتی منظره‌ی کوهستان و در سمت دیگر منظره‌ای جنگلی را در کنار خود می‌بینید و سال‌هاست که علاوه بر اینکه یکی از روستاهای تاریخی ایران است، جزو آثار ملی ایران نیز به حساب می‌آید.

 

جنگل‌ها و دره‌های خوفناک ایران!

کندلوس، یکی از محبوب‌ترین روستاهای تاریخی ایران

 کندلوس از روستاهای تاریخی مازندران به حساب می‌آید که بعضی از تاریخ شناسان، قدمت آن را به چهار هزار سال پیش نسبت داده‌اند. این روستای زیبا در منطقه‌ای سرسبز در جاده چالوس و بعد از مرزداران واقع شده و از نوشهر ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. کندلوس به خاطر داشته آب و هوایی دلچسب، همیشه محبوب گردشگران بوده و هست اما به مرور، ساخته شدن خانه‌های جدید در اطراف آن، بافت تاریخی‌اش را تحت تاثیر قرار داده است.

کندلوس در طول تاریخ، نام‌ها و شرایط متفاوتی را تجربه کرده اما حالا تقریبا می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد که شامل لافت روستایی سنتی و بافت تازه ساخت است. این روستا دارای یک موزه مردم شناسی بوده و ابزار آلات کهن و تجهیزات تاریخی از روستاهای تاریخی ایران به نمایش گذاشته شده است. همچنین اگر تا کندلوس رفتید، پیشنهاد می‌کنیم در ۵ کیلومتری این محل، سری به روستای ییلاقی لرگان نیز بزنید، که آن‌جا هم روستایی زیبا و خوش آب و هواست.

 

بهترین نقاط ایران برای سفری بهاری

لافت، یکی از پر جاذبه‌ترین روستاهای تاریخی ایران

وقتی به تور قشم می‌روید، امکان بازدید از یکی از پر جاذبه‌ترین روستاهای تاریخی ایران را دارید. روستای لافت در قشم قدمتی سه هزار ساله دارد و دارای باغ‌های و نخلستان‌هایی بوده که جذابیتی دو چندان به این مکان داده است. با توجه به شرایط آب و هوایی قشم، پیشنهاد می‌کنیم، اول بهار یا پاییز و زمستان به این روستای زیبا بروید تا از بهترین شرایط آب و هوایی ممکن در آن‌جا بهره ببرید.

یکی از ویژگی‌های روستای لافت، وجود چاه‌های متعدد در آن‌جاست. چاه‌هایی که حالا ۳۳ عدد از آن‌ها فعال است اما بزرگان محلی روایت می‌کنن که زمانی، ۳۶۶ چاه در لافت فعال بوده است. لافت چیزی نزدیک به ۲۲ کیلومتر از قشم و ۳۵ کیلومتر از درگهان دور است و مسیر جاده‌ای شما را به داخل روستا خواهد برد و خیلی راحت می‌توانید از این محل بازدید کنید. با توجه به جاذبه‌های گردشگری قشم، در طول سفر به این جزیره زیبا، حتما بازدید از لافت را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید.

کندوان، یکی از خاص‌ترین روستاهای تاریخی ایران

کندوان در آذربایجان شرقی و نزدیکی شهر اسکو قرار دارد. این روستای سردسیر در طول پاییز و زستان برفی و بسیار سرد است و به همین دلیل، باید در طول بهار و تابستان به دیدنش بروید. اما وقتی در این ایام پا به کندوان می‌گذارید، با طبیعتی سرسبز و رویایی مواجه خواهید شد که مملو از مراتع سبز و گلزارهای بزرگ است و خانه‌های قدیمی این شهر در این طبیعت شگفت‌انگیز خود نمایی می‌کنند.

 

معرفی ۱۰ قلعه باشکوه و معروف در ایران

کندوان اما به دلیلی بزرگ، یکی از متفاوت‌ترین روستاهای تاریخی ایران است که در این نوشته به آن می‌پردازیم و دلیل نیز، وجود خانه‌های روستاییان در دل صخره‌های سنگی است. بسیاری کندوان را با کاپادوکیا در ترکیه مقایسه می‌کنند که البته مقایسه‌ای به جاست اما کندوان بسیار کوچک‌تر از آن منطقه‌ محسوب می‌شود. کندوان از آن جاهایی است که به خوبی نمی‌توان به کلمان آن را توصیف کرد. صخره‌هایی سنگی که پنجره‌هایی از آن بیرون زده و مردمی که در میان کوچه‌ها قدم می‌زنند، یک تصویر سورئال را از ایران به نمایش می‌گذارد. اگر اهل بازدید از جاهای خاص هستید یا می‌خواهید به عکاسی در چنین فضاهایی بپردازید، حتما از کندوان دیدن نمایید.

خماط، جواهری ناشناخته از روستاهای تاریخی ایران

خماط در ۳۰ کیلومتر شهر شوش دانیال واقع شده و در نزدیکی یکی از زیگورات‌های باستانی چغازنبیل قرار دارد. زیگوراتی که خود قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی و آجری جهان است. به طور کلی، بازدید از این منطقه، شما را به قلب یکی از مناطق باستانی ایران خواهد برد و روستای گردشگری خماط نیز، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن‌جا به حساب می‌آید که در دل طبیعتی شگفت‌انگیز قرار گرفته است.

این روستای عرب‌نشین، با مردم خون گرم و مهمان نواز خود، از هزاران سال پیش در آن‌جا زندگی می‌کرده و به دامداری می‌پردازند. جمعیت این محل تنها به ۶۰۰ نفر می‌رسد و بخشی از بانوان همین جمعیت، با ساخت عروسک‌ها بافتنی و پارچه‌های مختلف، آن‌ها را در مغازه‌های کوچک روستا، به گردشگرانی که به آن‌جا می‌آیند می‌فروشند. خماط نه تنها به خاطر زیبایی خود روستا، بلکه به خاطر جاذبه‌های اطرافش، یکی از بهترین روستاهای تاریخی ایران برای بازدید به حساب می‌آید.

 

امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

ماخونیک، یکی از عجیب‌ترین روستاهای تاریخی ایران

ماخونیک روستایی کوچک اما با قدمتی بسیار زیاد است که در خراسان جنوبی واقع شده و جمعیت آن در حال حاضر کم‌تر از ۷۵۰ نفر تخمین زده می‌شود. ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است که بسیاری  آن را به نام "شهر لی‌لی‌پوت" صدا می‌زنند. دلیل آن نیز قد کوتاه مردم این روستا بوده که از نظر ژنتیک به این صورت است. روستایی که مردم آن اصالتا افغان بوده و البته در سال‌های اخیر سعی شده تا با تغییر رژیم غذایی و بهبود وضعیت کلی زندگی‌شان، بخشی از مشکلات مربوط به قد بچه‌ها در ماخونیک حل شود.

با این وجود نمی‌توان از فضای خاص، خانه‌های کوچم و شرایط عجیب ماخونیک به سادگی گذشت و به همین دلیل هم هست که عده‌ی زیادی در طول سال به آن‌جا رفته تا از این مکان عجیب دیدن کنند. از نظر قدمت اما ماخونیک، به نسبت بسیاری دیگر از گزینه‌های لیست امروزمان، خیلی قدیمی نیست و تنها ۳۰۰ سال از تاسیس آن گذشته است. البته بعضی از تاریخ‌شناسان، گذشته‌ی روستا را طولانی‌تر می‌دانند اما هیچ تاریخ مکتوبی از ماخونیک وجود ندارد که بتوان با آن‌ها، به گذشته‌ی این محل پی برد. در اطراف ماخونیک، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که هنگام بازدید از این محل، می‌توانید به دیدن آن‌ها نیز بروید.

 

رمانتیک‌ترین مقاصد ماه عسل در ایران

زنوزق، یکی از جذاب‌ترین روستاهای تاریخی ایران

زنوزق یکی از چندین روستای زیبای تاریخی در استان آذربایجان شرقی است که آن‌جا نیز خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده و از دور، جلوه‌ای جذاب دارد. این روستا ی زیبا در ۳۰ کیلومتر مرند واقع شده و دارای آب و هوایی سردسیر با زمستان‌هایی طولانی‌ست. به همین دلیل، باید بهار و تابستان به دیدن آن‌جا رفته تا از سرسبزی و آب و هوای بهتر زنوزق، بهره ببرید. این روستا در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و به طور کلی، شرایط آب و هوایی متفاوتی نسبت به دیگر گزینه‌های لیست امروز دارد.

خانه‌های کوچک زنوزق، به همان سبک ماسوله ساخته شده و سقف خانه‌های پایینی، حیاط خانه‌های بالانی هستند. روستایی که پیشینه آن به دوران الیخانی بر می‌گردد اما همان سبک زندی با تغییراتی، تا حالا حفظ شده است. قدمت سکونت در این منطقه به اندازه‌ای است که هنوز چندین اثر و بنای باستانی را در زنوزق مشاهده خواهید کرد. اطراف زنوزق، چند جاذبه‌ی طبیعی وجود دارد و حتی وقتی در خود روستا هستید، ز دور منظره‌ی کوهستانی بسیار زیبایی را مشاهده می‌کنید که در نوع خود، منحصر به فرد است.

منبع ۱

منبع ۲ 

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران