مهمترین شهرهای تاریخی ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
مهمترین شهرهای تاریخی ایران

ایران زمین در طی قرون و اعصار، همواره مهد تمدن بوده و گواه این مدعا، انبوهی از شهرهای تاریخی در تور داخلی هستند که سازه‌ها و آثاری شگرف را از گذشتگان به معرض نمایش می‌گذارند. این شهرهای باستانی خصوصا در زمان هخامنشیان، مطرح‌ترین نمونه‌های معماری را ارائه داده‌اند و هوشمندی و خلاقیت بشر را به رخ کشیده‌اند.

گفتنی است این گزینه‌های باستانی در کشور بی‌شمارند و برخی از آنها حتی در مقیاس جهانی، حرفی برای گفتن دارند. ما نیز در ادامه سری می‌زنیم به برخی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی ایران که داستان‌های حک شده در دل ویرانه‌هایشان، ما را با نفس‌هایی که کشیده شده، نبوغی که نمودار گشته و حتی جنگ‌هایی که شعله‌ور شده آشنا می‌کنند.

 

شوش

گفته می‌شود شوش، قدیمی‌ترین شهر در دنیاست. این خطه که در خوزستان و در ۱۱۵ کیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده، در عین حال یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌آید. حمله مغول به این منطقه، منجر به کاهش مردمان بومی شد. اما تا قبل از آن زندگی در این شهر، بسیار پرجنب و جوش و پر رونق بود.

شوش که از جمله مهمترین مراکز تمدن در جهان محسوب می‌شود، جاذبه‌هایی همچون رود کرخه، زیگورات چغازنبیل، کاخ اردشیر، کاخ آپادانای داریوش، آرامگاه دانیال نبی و هفت تپه را در خود جای داده و محوطه تاریخی‌اش نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. قدمت این شهر باستانی که مساحتی بالغ بر ۵ کیلومتر مربع را داراست، به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

 

بهترین مقاصد گردشگری زمستانی در ایران

هگمتانه

این شهر باستانی در همدان که توسط اقوام آریایی در قرن هفتم پیش از میلاد بنا نهاده شد، یکی از کهن‌ترین مکان‌های تاریخی در ایران به شمار می‌آید. این محدوده، در ابتدا پایتخت پادشاهان ایران زمین بود و به قولی، "نخستین پایتخت ایران" محسوب می‌شد.

جالب است بدانید وسعت این شهر باستانی، بالغ بر ۴۰ هکتار بوده و در گذشته، ۷ دیوار داشت که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. بعلاوه معماری و طراحی این شهر و موزه هگمتانه و موزه ملی ایران که آثاری ارزشمند از حفاری را در خود جای داده‌اند، گردشگران بسیاری را به این مکان می‌کشاند.

تخت جمشید

تخت جمشید که در مرودشت شیراز و در استان فارس واقع شده است، یکی دیگر از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آثار باستانی کشور به شمار می‌آید. این منطقه که ستون‌ها، کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها و ویرانه‌هایی از کاخ امپراتوری هخامنشیان را به نمایش می‌گذارد، سالیان متمادی، نقش پایتخت این سلسله را داشته و چشم اندازهایی از شکوه و قدرت این خاندان را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

گفته می‌شود ساخت این شهر باستانی، در سال ۵۱۸ قبل از میلاد شروع شد و کاخ این شهر، در زمان حکومت داریوش کبیر بنا نهاده شد. هرچند که در زمان حمله اسکندرمقدونی به ایران، وی تخت جمشید را در آتش خشم و قدرتش سوزاند و بدین ترتیب، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از اسناد و کتاب‌ها و آثار فرهنگی هخامنشیان از بین رفت. با اینحال امروزه، تخت جمشید هنوز هم از جذابیت و اقتداری شگرف برخوردار بوده و سالانه گردشگران بسیاری را در تور داخلی به آغوش خود دعوت می‌کند.

 

معرفی رستوران‌های سنتی ایران: بخش اول

تپه حصار

تپه حصار، از مهمترین جاذبه‌های فلات ایران و جزو مراکز مهم صنعتی این محدوده محسوب می‌شده است. این شهر باستانی که در استان سمنان، در جنوب شرق دامغان و در روستای حیدرآباد واقع شده، از قدمتی بالغ بر ۳-۶ هزارسال قبل از میلاد برخوردار است. در سفر با تور مشهد و در مسیر ریل راه آهن تهران به مشهد، از بخشی از این شهر باستانی خواهید گذشت و به طور اجمالی، گوشه‌ای از تاریخ غنی این سرزمین را به چشم خواهید دید.

این تپه کم ارتفاع، با ویرانه‌هایی از خانه‌های خشتی و با مساحتی بالغ بر ۳۰۰*۲۰۰ متر، به استقبال بازدیدکنندگان می‌آید. هر چند که مساحت این منطقه، در گذشته بسیار بیشتر بوده است. قدمت این ویرانه‌ها و آثار باستانی کشف شده نظیر ظروف سفالی، اشیای فلزی، ابزارآلات سنگی و وسایل گِلی نشان می‌دهد که زندگی در اینجا از دوران مس و سنگ تا عصر برنز جاری بوده است. در ضمن در دوران ساسانیان نیز، کاخی در این شهر بنا شد.

حریره

اگر از علاقمندان به تاریخ هستید، توصیه می‌کنیم در سفر با تور کیش، سری هم به شهر باستانی حریره بزنید که حدود ۱۰۰۰ سال پیش در دل کوه، در قسمت شمالی جزیره، نزدیک به بندر لنگه در استان هرمزگان بنا نهاده شد. وسعت فعلی این شهر ۱۲۰ هکتار است و از بخش‌های مختلف از جمله عمارت اعیانی، مسجدی تاریخی، کارگاه‌های شیشه‌گری، قنات، حمام و مجموعه ساحلی تشکیل شده است. گفتنی است این شهر تاریخی توسط بازرگانان سیراف، برای ایجاد اقتدار اقتصادی در جزیره کیش شکل گرفت.

شهر باستانی حریره کیش در گذشته بسیار پررونق و زیبا و سرسبز بوده و آرامش و ثروت را به رخ مخاطبانش می‌کشیده است. اما امروزه از آنهمه شکوه، تنها ویرانه‌هایی از سنگ‌های آهکی و مرجانی به جای مانده که همچنان به معماری خاص و یکپارچه این محدوده اشاره می‌کنند. در ضمن پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با پتانسیل‌های تاریخی جزیره، مقاله معرفی دیدنی‌های جذاب و تاریخی کیش را نیز مطالعه کنید.

 

معرفی ۴ دریاچه مصنوعی بزرگ ایران

پاسارگاد

این مجموعه از سازه‌های باستانی نیز، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و محبوب‌ترین میراث جهانی یونسکو در ایران بوده که از هخامنشیان به جای مانده است. قدمت این شهر تاریخی، به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و این منطقه باشکوه را می‌توانید در ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر شیراز، در دشتی به ارتفاع ۱۹۰۰ متر و احاطه شده در میان کوه‌ها پیدا کنید.

پاسارگاد بخش‌های مختلفی را در خود جای داده از جمله ۲ کوشک، آب ‌نماهای باغ شاهی،آرامگاه کوروش، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و غیره. در اینجا می‌توانید شاهد بناهایی به سبک معماری تخت جمشید و ساخته شده از سنگ، آجر، خشت خام و چوب باشید.

شهر سوخته

بیش از ۵۰۰۰ سال پیش، در ۱۲۰ کیلومتری جنوب زابل و در استان سیستان و بلوچستان، روی تپه‌هایی به ارتفاع بین ۱۲ - ۱۸ کیلومتر، در مساحتی بالغ بر ۲۸۰ هکتار، شهر سوخته کشف شد. گفته می‌شود این محدوده در گذشته، شاه راهی برای ارتباط شبه قاره هند و آسیای مرکزی با تمدن‌های حاشیه خلیج فارس بوده است.

این منطقه که آثار باستانی مکشوفه بسیار زیادی را به علاقمندان باستان شناسی ارائه می‌دهد، تمدن کهن این مرز و بوم را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشاند. عتیقه‌هایی از سفال، معرق کاری، حصیربافی، نساجی و زینت آلات، از جمله آثار کشف شده در این ناحیه هستند.

متاسفانه این شهر باستانی، آنطور که باید در جذب گردشگر موفق نبوده و دلیل عمده آنرا می‌توان آب و هوای بسیار گرم و شرایط اقلیمی خشک و کم بارش دانست. شهر سوخته در عین حال بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود از جمله مسکونی، صنعتی، گورستان و بناهای یادبود. جالب است بدانید نام این شهر باستانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

 

معرفی ۷ هتل گران و لوکس ایران

سیمره

این شهر باستانی در استان ایلام، در حاشیه شرقی شهرستان دره شهر به استقبال علاقمندان به باستان شناسی و تاریخ می‌آید. قدمت این اثر، به دوره ساسانیان باز می‌گردد و مساحتی بالغ ۲۰۰ هکتار را شامل می‌شود. در اینجا می‌توانید شاهد انبوهی از ویرانه‌های تاریخی، از جمله قلعه‌های متعدد باشید و به دیدن بخش‌هایی جذاب از جمله بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل‌بند، خانه اربابی و اماکن مسکونی بروید. هرچند که باید گفت این شهر باشکوه، در اثر زلزله سال ۳۳۴ تخریب و متروکه شد. در نهایت جالب است بدانید شهر سیمره، بزرگ‌ترین ژئوپارک در جهان به شمار می‌آید.

دقیانوس

این شهر باستانی مدفون شده در جیرفت در کنار هلیل رود و در استان کرمان، قدمتی ۷-۵ هزار ساله دارد. اینجا پس از وقوع یک سیل، خود را نشان داد و کشف شد. هر چند که این محدوده تا حدودی برای گردشگران ناشناخته مانده، اما نمادی از مرموزترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است. طرح آثار و بناهای کشف شده در اینجا، گواهی بر این مدعا هستند و انبوهی از آثار سفالی، آثار سنگی، کتیبه‌ها و بخش‌هایی نظیر مسجد، گورستان، حمام و بازار، بازدیدکنندگان را شگفت زده می‌کنند.

حتی در گذشته، این شهر باستانی بیش از ۱۰۰ محله و میدان را در خود جای داده بود. متاسفانه بسیاری از این آثار در حراجی‌های بین‌المللی به فروش گذاشته شده‌اند و برای بازدید از آنها، باید به موزه‌های خارج از کشور بروید. در واقع تنها شماری از آنها، در موزه جیرفت در ایران، برای بازدید در دسترس هستند.

 گفتنی است برخلاف آنچه در تاریخ آمده، این سومریان نبودند که خط را اختراع کردند. زیرا این آثار شهادت می‌دهند که نگارش و خط از شهر دقیانوس شروع شده است. بعلاوه این خطه در گذشته، بسیار ثروتمند و پرنعمت بود و به همین دلیل بارها از سوی همسایگان متجاوز، مورد آسیب و حمله قرار گرفت.

 

۹ سوغات مشهور ایرانی نزد گردشگران خارجی

تپه سیلک

این شهر تاریخی با قدمتی ۷۵۰۰ ساله، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. این منطقه که با عنوان "شهر نفرین شده" نیز شهرت دارد، از یک تپه یا میدان‌گاه باستانی در منطقه فین کاشان برخوردار است که زیگورات، یا عبادتگاه مردمان ایران زمین در دوران باستان بوده است. اینجا تمدنی بزرگ را ارائه می‌دهد. بسیاری آثار سفالی و ابزارآلات عتیقه در آن کشف شده‌اند که البته توسط دلالان عتیقه، بخش اعظمی از آنها به تاراج رفته است. نمونه‌هایی از این آثار باستانی را امروزه، می‌توانید در موزه لوور فرانسه شاهد باشید.

گفتنی است تپه‌های سیلک در ضلع جنوبی‌ غربی کاشان واقع شده‌اند و آثار تاریخی باقیمانده از این خطه، در موزه‌ای کوچک در این حوالی نگهداری می‌شوند.

نوش آباد

این شهر باستانی که از قدمتی ۱۵۰۰ ساله برخوردار است، در گذشته از پایتخت‌های ساسانیان به شمار می‌آمد. این منطقه، در شهر کاشان و در بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل واقع شده و بخش‌هایی بسیار جذاب را در برمی‌گیرد. شهر زیرزمینی اویی، یکی از این جذابیت‌هاست که از جمله شگفت‌انگیزترین نمونه در میان همتایان جهانی‌اش نیز محسوب می‌شود.

جالب است بدانید این شهر زیرزمینی، به طور اتفاقی توسط فردی که در حال حفر یک چاه در منزلش بود کشف شد. بعلاوه شواهد تاریخی نشان از امنیت این شهر دارند، بطوری که مردمان در زمان حمله مغول، به این شهر باستانی پناه آورده بودند. متاسفانه این شهر زیرزمینی در طی سالیان و بر اثر سیلاب، تا حدود زیادی از بین رفته است. اما آثاری سفالی از آن به جا مانده که تا حدودی، گویای فرهنگ و هنر گذشتگان هستند.

در عین حال جذابیت‌های نوش آباد، به همین شهر زیرزمینی خلاصه نمی‌شود و می‌توان در اینجا شاهد مساجد، قلعه خشتی سی زان و پل تاریخی اسحاق‌آباد دوره سلجوقیان بود.

 

معرفی ۱۱ روستای توریستی در ایران

کاریز

این شهر زیرزمینی در جزیره کیش، قدمتی ۲۵۰۰ ساله و عمقی ۱۶ متری داشته و از شهرتی جهانی برخوردار است. اینجا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش بوده و دارای ساختاری مرجانی، هوای خنک و سقفی مملو از فسیل‌های چند هزارساله است. جالب است بدانید قطر این سقف مرجانی، حدود ۷ متر بوده و پر از صدف و آبزیان فسیل شده است. بعلاوه در این شهر زیرزمینی، می‌توانید فرصت بازدید از فسیل لاکپشت‌های به جا مانده از صدها میلیون سال پیش و یک موزه، چندین قنات و آب شیرین را داشته باشید.

نیم ور

در نهایت سری می‌زنیم به شهر باستانی نیم ور در استان مرکزی که همراه با دهستان‌های اطرافش فضایی تاریخی را به مخاطبان هدیه می‌دهد. در غرب این محدوده می‌توانید شاهد آتشکده آتشکوه باشید و در غرب نیز، یک یخچال را خواهید یافت. بعلاوه در حوالی میدان سنگ که قدمتش به دوران قاجار باز می‌گردد، پل تاریخی باقرآباد را خواهید دید. گفتنی است این منطقه که در ۲۵۰ کیلومتری تهران قرار دارد، در زمان ساسانیان بسیار شکوفا شد و اکنون نیز نام آن در فهرست آثار ملی ایران می‌درخشد.

 

مقایسه قشم با دیگر مقاصد محبوب ایران و جهان

۱۴ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران