امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

جاذبه‌های گردشگری داخلی
امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

سفر انفرادی به خوش آب و هواترین شهرهای ایران صرف نظر از سن و سال افراد، می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین تجربه‌ها را به ارمغان بیاورد. در چنین سفری، فرصت کافی برای خوداندیشی و رشد همراه با لذت و آزادی بی حد و حصر را خواهید داشت. هرچند این تجربه می‌تواند تا حد زیادی دلهره آور هم باشد، خصوصا اگر قبلا به تنهایی سفر نکرده‌اید.

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد سفر انفرادی دارند، ایمنی است. در این رابطه دوراندیشی و محتاط بودن بسیار ارزشمند است، اما نباید تا حدی باشد که مانع از ماجراجویی‌های بعدی شود. در این راستا انتخاب مقصد مناسب، مهمترین پارامتر به شمار می‌آید. زیرا برخی از مکان‌ها برای سفر انفرادی، مناسب‌تر از مکان‌های دیگر هستند. حقیقت این است که مقاصد امن بسیاری در ایران وجود دارند که در ادامه، برخی از محبوبترین‌ها را از نظر خواهیم گذراند و همچنین پارامترهای امنیت شهری و مزایای سفر انفرادی را بررسی خواهیم کرد.

 

نشانه های امنیت در یک شهر

در ایران، شهرها و مناطق متعددی یافت می‌شوند که با خیال آسوده می‌توانید به آنها سفر کنید و در این سفر در امنیت و راحتی به سر ببرید. حتی وقتی به تنهایی و به صورت انفرادی به دنبال ماجراجویی‌هایتان هستید، این مناطق امن می‌توانند لذت گردشگری را به اوج رسانده و انرژی مضاعفی را به شما هدیه دهند تا درگیر دغدغه‌های فرساینده‌ای نظیر عوامل استرس زا، احتمال مواجه شدن با بزهکاران و یا عدم احترام به قوانین و مقررات نباشید. اما دقیقا چه چیزهایی میزان امنیت یک شهر را تعیین می‌کنند و از چه منظری، می‌شود به مقوله ایمنی در سفر نگاه کرد؟

شاید بتوان مجموعه پارامترهایی در این رابطه درنظر گرفت و میزان امنیت را بر اساس این عوامل سنجید از جمله:

  • آمار پایین جرایم، دزدی، خشونت
  • خیابان های امن
  • پیاده روهای در دسترس و امن
  • بازسازی فضاها و ساختمان‌های مخروبه و مرده

 

هزینه سفر به قشم چقدر است؟

مزایای سفر انفرادی

سفر انفرادی افق دید را گسترش می‌دهد و شما را مجبور می‌کند از منطقه راحتی خود خارج شوید و به شما فرصت ملاقات با افراد جدید و مواجهه با ریسک‌های جدید را می‌دهد.

سفر انفرادی به شما کمک می‌کند تا خود را بیشتر بشناسید. در چنین شرایطی، وادار می‌شوید به تنهایی تصمیم بگیرید و در مورد اینکه چه کارهایی به شما احساس خوبی می‌دهند و چه چیزهایی را نمی‌خواهید، اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد. بنابراین مهم نیست چند ساله باشید، همیشه چیز جدیدی در مورد خودتان کشف خواهید کرد.

از طرف دیگر، سفر انفرادی معمولا مقرون به صرفه است. سفر با بچه‌ها یا با خانواده بسیار گران‌تر تمام می‌شود و در این شرایط و دقیقا به دلایل مالی، ممکن است ناچار شوید  قید سفر را بزنید. اما در سفر انفرادی، می‌توانید هم در مورد بودجه فقط برای خودتان تصمیم بگیرید و هم اینکه تصمیم بگیرید چگونه آن را خرج کنید.

این انتخاب شماست که آیا می‌خواهید یک روز در حال حرکت، فقط یک میان وعده بخورید یا با یک وعده غذای دلپذیر و کامل از خودتان پذیرایی کنید. می‌توانید تصمیم بگیرید که جاذبه‌های گردشگری بیشتری را ببینید و یا برخی از مکان‌های توریستی را نادیده بگیرید. همچنین یافتن محل اقامت برای یک نفر بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، زیرا فقط به یک تخت نیاز دارید. شما حتی می‌توانید برای کاهش هزینه‌های سفر، در یک اتاق اجاره‌ای یا یک هاستل اقامت کنید.

از طرفی وقتی انفرادی سفر می‌کنید، دوست‌یابی آسان‌تر می‌شود. بدون شک یکی از بزرگ‌ترین مزایای سفر انفرادی، این است که با افراد بسیار بیشتری ارتباط برقرار می‌کنید که اغلب می‌تواند به دوستی‌های طولانی مدت منجر شود. حتی اگر ایده شروع کردن مکالمه با فردی که نمی‌شناسید کمی وحشتناک به نظر برسد، در عرض چند ساعت پس از سفر متوجه خواهید شد که بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردید. گروه‌ها و سایر مسافران انفرادی، معمولا همیشه مشتاق چت کردن با یکدیگر هستند.

و در نهایت سفر انفرادی، می‌تواند به آرامش و سلامتی شما کمک ‌کند. گاهی اوقات، هیچ چیز بهتر از این نیست که برای مدتی از زندگی عادی و دوستان خود فرار کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که سفر انفرادی، تاثیرات مثبتی بر سلامت روان می‌گذارد. زیرا هم باعث ترشح اندورفین می‌شود، هم شما را به فرد شادتری تبدیل می‌کند و هم به کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کند.

در ادامه به معرفی برخی از امن‌ترین مقاصد ایران برای سفری انفرادی خواهیم پرداخت:

 

 

بهترین سالن‌های سینما در ایران

تبریز

اینجا یکی از ایمن‌ترین شهرهای ایران بوده و در عین حال، از تاریخی غنی و اقتصادی جالب توجه برخوردار است. گفته می‌شود که در این شهر گدا وجود ندارد! این امر، به تنهایی می‌تواند نقشی پررنگ در امنیت هر منطقه‌ای داشته باشد. زیرا دزدی، جرائم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، در نتیجه فقر شکل می گیرند.

در عین حال این شهر باستانی، به آثار تاریخی و معماری‌های باشکوه و منحصر به فرد، مساجد، مقبره‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و همچنین صنایع دستی ارزشمند و لاکچری همچون فرش و چرم می‌بالد. در این کلانشهر، شاهد بازارهای متعدد سنتی و مدرنی خواهید بود و می‌دانید که بازارها و مراکز خرید، از مهمترین جاذبه‌های توریستی هر شهر و کشوری به شمار می‌آیند.

وجود مردمان مهمان نواز و صمیمی، از دیگر امتیازات این شهر توریستی محسوب می‌شوند. خیریه‌های بسیاری با سابقه‌ای ۷۰ ساله در اینجا شکل گرفته‌اند که نشانه‌ای از مهربانی و اهمیت دادن به همنوع هستند. این خطه، به شهر صنعتگران هم شهرت دارد و در این رابطه، شاهد تاریخچه‌ای غنی و منحصر به فرد خواهید بود. جالب است بدانید این منطقه از کره زمین، بر سر راه جاده ابریشم واقع شده و از این رهگذر، قرون متمادی غرب و شرق دنیا را به یکدیگر پیوند داده است. در نهایت این شهر، مرکز استان آذربایجان شرقی بوده و در شمال غرب ایران جای گرفته است.

 

ارزان‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر به مشهد

شیراز

این شهر زیبا که از آب و هوایی معتدل برخوردار است و با کوه‌های بلند و باشکوه احاطه شده است، یکی دیگر از امن‌ترین مقاصد ایران برای سفر انفرادی به شمار می‌آید و مسئولین این شهر توریستی، تدابیر امنیتی مختلفی را برای مسافران داخلی و خارجی در اولویت قرار داده‌اند. جالب است بدانید طبق آمار سال ۱۳۹۶، ۹۲ درصد از مردم استان فارس از عملکرد پلیس ابراز رضایت کرده‌اند. 

این منطقه دسترسی مستقیم به بنادر جنوب کشور داشته و در مسیر تجارت داخلی ایران قرار گرفته است. از جاذبه‌های گردشگری تور شیراز می‌توان به باغ‌ها، بناهای تاریخی، سوغاتی‌ها و صنایع دستی جذاب اشاره کرد. بدون شک نام بازار وکیل، ارگ کریم خان، حافظیه، باغ جهان نما، باغ ارم، دریاچه مهارلو، باغ دلگشا و برخی از مکان‌های دیدنی دیگر به گوش ایرانیان رسیده و بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی، این جاذبه‌ها را از نزدیک شاهد بوده‌اند.

بعلاوه این شهر، هتل‌های زیبا و به یادماندنی را دربر گرفته که خود از جاذبه‌های گردشگری و همچنین در شمار بهترین هتل‌های ایران محسوب می شوند. این شهر توریستی، همچنین مردمانی مهمان نواز را در خود جای داده که سفری خاطره انگیز را برای مسافران رقم می‌زنند.

کیش

این جزیره در استان هرمزگان واقع شده و از فرمی بیضی شکل برخوردار است و در اطرافش، جزایر متعددی را شاهد خواهید بود. این جزیره مدرن نیز به داشتن فضایی امن به خود می‌بالد و آرامش این خطه در تمامی مراکز خرید کیش، خیابان‌ها، مراکز تفریحی و غیره شما را غافلگیر خواهد کرد.

گفتنی است در اینجا مردمانی خونگرم و مهربان با فرهنگ، نژاد و مذهبی متفاوت، در نهایت صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هر کدام آداب و رسوم خود را طی سالیان متمادی حفظ کرده‌اند. از دیگر نشانه‌های بارز امنیت در این جزیره، تدابیر سخت گیرانه در رابطه با قوانین رانندگی در کیش و البته احترام زیاد مردم به این قوانین است، به طوری که آمار تصادفات رانندگی در اینجا نسبت به شهرهای دیگر ایران پایین‌تر است. به دلیل همین فضای امن، هر ساله هزاران گردشگر با تور کیش به این جزیره باشکوه سفر می‌کنند. 

بعلاوه در این منطقه، از هوای آلوده خبری نیست. این جزیره گرم و مرطوب، در فصول بهار و پاییز از آب و هوایی مناسب برخوردار بوده و بادهای موسمی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند و بهترین فصل برای سفر به کیش است. در زمستان نیز هوا بسیار عالی و معتدل است و از رطوبت بالا خبری نیست. در سفر با تور کیش، می‌توانید شاهد انبوهی از جاذبه‌های گردشگری باشید و مقاله شناخت جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قبل از سفر به کیش، اطلاعات ارزشمندی در این رابطه در اختیارتان قرار می‌دهد.

یزد

این شهر توریستی که طرفداران زیادی در میان ایرانیان و گردشگران خارجی دارد، اقلیت‌های دینی بسیاری از جمله زرتشتیان را در خود جای داده و از بافتی قدیمی، بادگیرهای بلند، مساجد زیبا و باغ‌های مفرح برخوردار است.

این شهر مهمان نواز که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در عین حال سوغاتی‌های جذاب ایران را ارائه می‌دهد و به شدت توریستی است. همچنین به شهر دوچرخه‌ها، حسینیه‌ها و دارالعباده نیز شهرت دارد و یکی از مهمترین شهرهای خشتی در جهان به شمار می‌آید. این فضای کویری که در بین رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق واقع شده است، معماری‌های سنتی شگفت انگیزی را ارائه می‌دهد. با اینحال بخش‌هایی از این منطقه، به سمت مدرنیته پیش رفته‌اند.

با وجود اینهمه کمالات، این منطقه از امنیت بالایی بهره مند است و مسافران تور داخلی به راحتی و حتی به صورت انفرادی، به این شهر رفت و آمد دارند. گفتنی است که آمار سرقت و آسیب همیشه در این منطقه اندک بوده و آرامشی ملایم، در سرتاسر شهر حضور دارد.

 

زیباترین رودخانه‌های ایران را بشناسید

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران