معروف ترین خانه های تاریخی ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معروف ترین خانه های تاریخی ایران

معماری ایرانی همیشه جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشورمان محسوب شده و این تنها مختص به ابنیه بزرگ و سازه‌های باستانی نیست، بلکه معروف ترین خانه های تاریخی ایران نیز وجه دیگری از هنر معماری ایران را به نمایش می‌گذارند. خانه‌هایی که در شهرهای مختلف قرار گرفته، دارای آینه کاری، کاشی کاری، پنجره‌های رنگی و بسیاری خصوصیات دیگر هستند. اگر به ایران گردی علاقه دارید و دوست دارید از بعضی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی ایران بازدید کنید، مطلب امروز ما در مقتدرسیر تابان را دنبال نمایید.

 

خانه عباسیان | کاشان

ساخت خانه عباسیان که یکی از معروف ترین خانه های تاریخی ایران به حساب می‌آید، حدود بیست سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۲۵۰ به پایان رسید. خانه عباسیان ۵ طبقه  داشته و فضایی به بزرگی ۷ هزار متر مربع دارد. این بنای زیبا هم به واسطه‌ی معماری فوق‌العاده زیبا و هم تزییناتش، جزو مهم‌ترین ابنیه تاریخی کاشان به حساب آمده و در فهرست آثار ملی نیز جای گرفته است. البته کاشان یکی از بهترین مقاصد برای رفتن به تور داخلی ارزان بوده و جاذبه‌های تاریخی متعددی در خود دارد.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

عکس: apochi.com

 

خانه بهنام | تبریز

تبریز میزبان چندین و چند خانه تاریخی است اما سر آمد آن‌ها، خانه بهنام بوده که به خاطر معماری فوق‌العاده زیبا و تزییناتش، نمونه‌ای جذاب از هنر معماری ایرانی در زمان قاجار به حساب می‌آید. در حال حاضر بخشی از خانه بهنام در اختیار دانشکده معماری تبریز قرار دارد و دارای چند بخش مختلف است که هر کدام جلوه‌ای جذاب دارند. مخصوصا ایوان شمالی که پنجره‌های رنگی آن در کنار گچ کاری‌های با جزییات، زیبایی خیره کننده‌ای را به وجود آورده است. با توجه به قرار گیری چند خانه تاریخی دیگر در محوطه‌ی این بنا، در همان جا می‌توانید، چند بنای تاریخی زیبا را مشاهده کنید.

آدرس: تبریز، خیابان مقصودیه، نرسیده به خیابان ارتش، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

 

سفری ماجراجویانه به قشم با قطار و کشتی

عکس: wikipedia.org

 

خانه تیمورتاش | تهران

یکی از معروف ترین خانه های تاریخی ایران که از دوران قاجار در پایتخت به جا مانده است و زمانی منزلگاه عبالحسین خان تیمورتاش بوده که از ثروتمندان دربار پهلوی اول به حساب می‌آمد. حالا هم با توجه به این که کل خانه در اختیار موزه دانشگاه جنگ قرار دارد، امکان بازدید از آن‌جا برای عموم آزاد است. استفاده از گچ‌کاری‌های بسیار زیبا، پنجره‌های رنگی، جزییات به کار رفته در سقف و رنگ‌های جذاب و روشن، از خانه تیمورتاش، بنایی متفاوت از دیگر خانه‌های تاریخی ایران ساخته است. بازدید از این مکان کاملا رایگان بوده و ابزارهای جنگلی مختلف در قالب موزه جنگ در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: تهران، میدان حر، خیابان کمالی

عکس: yjc.ir

 

خانه بروجردی‌ها | کاشان

از دیگر خانه‌های تاریخی معروف کاشان، می‌توان به خانه بروجردی‌ها اشاره کرد که بنایی متعلق به اواخر قرن ۱۳ بوده و از شاهکارهای معماری ایرانی به حساب می‌آید. ساخت این خانه ۱۸  سال به طول انجامید و ده‌ها صنعت گر و هنرمند مختلف، جزییات شگفت‌انگیز خانه بروجردی‌ها را به این شکل باشکوه ساخته‌اند. زیر بنای این خانه ۱۷۰۰  متر است که شامل بخش‌های بیرونی و اندرونی، دو ورودی مجزا، حیاط تابستانی، بخش زمستان نشین و ... می‌شود. همچنین در خود خانه به جز گچ بری‌های بسیار زیبا، نقاشی‌های ارزنده‌ای نیز نگهداری شده و نقاشی‌های دیواری‌ای فوق‌العاده از صنیع الملک (عموی کمال الملک) کار شده است.

آدرس: کاشان خیابان علوی، کوچه باستان ۱۰

 

پربازدیدترین جاذبه‌های ایران برای توریست‌های خارجی

عکس: apochi.com

 

خانه تاریخی داروغه | مشهد

یکی از جاذبه‌های مهمی که در تور مشهد باید به دیدنش بروید، خانه تاریخی داروغه است که از زیباترین و معروف ترین خانه های تاریخی ایران به حساب می‌آید. این بنای تاریخی بر خلاف دیگر خانه‌هایی که در لیست امروزمان به آن‌ها پرداخته‌ایم، با این که دارای المان‌های مهمی از معماری ایرانی است اما در کل از معماری روسی الگو برداری شده. جالب این که خانه تاریخی داروغه در سال ۲۰۱۶ از سوی یونسکو برنده جایزه حفظ و نگهداری شده و حتی برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز در آن‌جا برگزار می‌شده است اما اطلاع رسانی ضعیف در مورد آن‌جا باعث شده تا خیلی از گردشگران، از وجود چنان بنای ارزشمندی در مشهد با خبر نباشند.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

عکس: parsdiplomatic.com

 

خانه طباطبایی‌ها | کاشان

باز هم خانه‌ی تاریخی دیگری در کاشان که معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده و نقاشی و گچ کاری‌های آن را نیز شاگردان صنیع الملک به عهده داشته‌اند. ساخت این خانه حدود ده سال به طول انجامید تا در نهایت در ۱۲۶۰  به پایان رسید. این خانه را سید جعفر طباطبایی نطنزی برای خود ساخته بود و با توجه به این که خود تاجر فرش بود، در خواست کرده بود تا در تزیینات خانه از نقوش فرش‌های ایرانی و گل و مرغ اسلیمی استفاده شود و این نقوش را می‌توانید در گچ بری‌های بنا نیز مشاهده نمایید.

آدرس: کاشان، خیابان علوی

عکس: tripadvisor.com

 

خانه آقازاده | ابرکوه

یکی دیگر از معروف ترین خانه های تاریخی ایران که ساخت آن به دوره قاجار بر می‌گردد و در ابرکوه یزد قرار گرفته است. این بنا مساحتی به اندازه ۸۲۰ متر مربع داشته و در سال ۱۱۵۷  ساخته شده. از زیبایی‌های این خانه تاریخی دو طبقه می‌توان به پنجره‌های رنگی بسیار زیبا، طراحی مناسب با محیط اطراف و تزیینات جذابی است که در ۱۶  اتاق این خانه مورد استفاده قرار گرفته است. خانه آقازاده تنها خانه در جهان است که دارای بادگیر بوده و وقتی وارد بنا می‌شوید، مقرنس کاری‌های بسیار زیبایی را بر روی سقف مشاهده خواهید کرد که به جذابیت‌های این بنا کمک کرده است.

آدرس: یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم، مجموعه خانه های تاریخی آقازاده

 

حیات وحش کیش را بیشتر بشناسید

عکس:  visitiran.ir

 

خانه شیخ بهایی | اصفهان

ساخت این بنای زیبا در اواخر قرن دهم آغاز و در اولین سال‌های قرن یازدهم به پایان رسید. خانه شیخ بهایی در غرب مسجد جامع اصفهان واقع شده و گفته می‌شود که شیخ بهایی، دانشمند نامدار در زمان سلطنت صفوی، در این خانه زندگی می‌کرده است.‌ فضای اندرونی و بیرونی خانه شیخ بهایی از هم جداست و حوضه‌ای فیروزه‌ای در بیرون آن قرار گرفته است. معماری آن نیز کاملا وامدار معماری ایرانی اسلامی‌ست و از آینه کاری و گچ‌کاری‌های دیدنی است که به خوبی در سال‌های اخیر مرمت شده‌اند و حالا گردشگران در سفر به اصفهان، امکان بازدید از آن‌جا را نیز خواهند داشت.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، پشت مسجد عتیق

عکس: kianpour-house.com

 

خانه یزدان پناه | قم

بسیاری از معروف ترین خانه های تاریخی ایران حالا به عنوان موزه فعالیت می‌کنند و خانه یزدان پناه نیز در حال حاضر در قم به عنوان موزه صنایع دستی و رستوران سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا در یکی از محله‌های قدیمی شهر به نام باغ پنبه واقع شده و مساحتی به اندازه هزار متر مربع دارد. این خانه معماری خاصی داشته که شرایط زندگی در هر چهار فصل را برای ساکنانش راحت می‌کرد. بخش‌های مجزا برای فصول مختلف، طراحی عالی برای جذب آفتاب و نور و استفاده از مصالح درست برای اقلیم خشک، دلیل این مدعاست. در حال حاضر این بنا به خاطر کابردی که دارد به خوبی مرمت شده و بازدیدکنندگان زیادی را نیز در قم به خود می‌بیند.

آدرس: قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، انتهای کوچه ۱۱، پلاک ۱۵

 

زیباترین شهرهای ایران

عکس: irancultura.it

 

خانه زینت الملک | شیراز

وقتی به شیراز، شهر شعر و ادب سفر می‌کنید، سری به خانه زینت الملک نیز بزنید که از جمله زیباترین و معروف ترین خانه های تاریخی ایران است. این بنای دیدنی حالا به عنوان موزه تاریخ فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد و ساخت آن به اواسط قرن سیزدهم بر می‌گردد. معماری ایرانی این بنای شگفت انگیز و زیبا تاثیر کمی از معماری اروپایی نیز داشته اما آینه کاری‌ها، نقاشی‌های دیواری و جزییات به کار رفته در جای جای بنا، چیزی‌ست که تنها در خانه‌های تاریخی ایرانی مشاهده خواهید کرد. این مکان اهمیت تاریخی برای مردم فارس هم داشته و در درگیری‌های به وجود آمده در اوایل جنگ، مامنی امن برای مردم ارمنی منطقه به حساب می‌آمد.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان‌ زند، محله گود عرب‌ها، ضلع غربی باغ نارنجستان قوام

عکس: apochi.com

۱۰ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران