معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم در ایران

ایران در کنار انبوه جاذبه‌های گردشگری، چشمه‌های آبگرم متعددی را در دل خود جای داده است. آب این چشمه‌ها از خواص درمانی متعدد برخوردار بوده و بازدیدکنندگان معتقدند که این آبها روی بیماری‌هایی نظیر دردهای عضلانی، عوارض پوستی، بیماری‌های کلیوی، کبدی و گوارشی و همچنین کاهش قند خون و آرامش اعصاب بسیار تاثیر گذار بوده‌اند. هر چند باید گفت که شنا و تفریح در این آبها، برای کسانی که به مشکلات قلبی یا پوستی قابل توجهی مبتلا هستند توصیه نمی‌شود. اما اغلب این چشمه‌ها در حوالی خود از مناظر بی‌بدیلی نیز برخوردارند و در شمار بهترین مکانها برای گشت و گذار همراه با خانواده و دوستان محسوب می‌شوند.

 

آبگرم فلکده

با سفر به دل جنگل‌های دوهزار تنکابن و در فاصله ۳۳ کیلومتری از این شهر، می‌توانید خود را به آبگرم معروف فلکده برسانید و از زیبایی مناظر خیره‌کننده و بی‌نظیرش در پستی‌ها و بلندی‌های متعدد لذت ببرید. البته رسیدن به این حوالی دشوار است و این امر باعث شده این محدوده تا حد زیادی بکر بماند.

بهترین زمان برای بازدید و بهره‌مند شدن از این آبگرم، فصول گرم سال است زیرا این منطقه از آب و هوایی خنک برخوردار است. این آبگرم که در کنار رودخانه لیره قرار دارد، فاقد گوگرد بوده و بنابراین آب آن آشامیدنی است. بعلاوه در این حوالی هتل‌های متعددی از جمله هتل آپارتمان صدرا، هتل آپارتمان نجاتی و هتل وستا وجود دارند که اقامت و سفری چند روزه و عالی را برای گردشگران رقم می‌زنند.

 

معرفی هنر و صنایع دستی در شهر مشهد

آبگرم سرعین

شاید بتوان گفت که کمتر آبگرمی در ایران، شهرت آبگرم سرعین اردبیل را دارد. در این محدوده می‌توانید از امکاناتی عالی برای شنا جکوزی، سونا، ماساژ و آب درمانی در مجموعه‌های دره لرسویی، ژنرال، ارجستان، بش باجیلار، شهر آفتاب، ایرانیان، گاومیش گلی، رویال پارک، پهنلو و سبلان برخوردار شوید. گفتنی است که این آبگرم، در فاصله ۳۰ کیلومتری اردبیل واقع شده و همه ساله پذیرای گردشگران بی‌شماری از سراسر ایران است. بعلاوه باید به این نکته جالب اشاره کرد که مجموعه سبلان، یکی از بزرگ‌ترین مراکز آبگرم در کل خاورمیانه و آسیا به شمار می‌آید.

آبگرم میامی

میامی، روستایی در ۵۰ کیلومتری مشهد است که در دامنه کوه واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. این خطه زیارتگاه امامزاده یحیی، یکی از نوادگان امام زین العابدین را در خود جای داده و زائرین مشتاق بسیاری را به سوی خود فرا می‌خوانند. بعلاوه  کاروانسرای عباس آباد و کاروانسرای میامی نیز در این روستا طرفداران بسیاری دارند.

و اما از مهمترین جاذبه‌های گردشگری میامی مشهد، باید به آبگرم آن اشاره کرد که از خواص درمانی برخوردار است. گفتنی است در طول سال، گردشگران بسیاری در سفر با تور مشهد از این محدوده بازدید می‌کنند. برای آشنایی با سایر جاذبه‌های مشهد توصیه می‌کنیم مقاله طبیعت گردی در اطراف مشهد را مطالعه کنید.

 

گردشی یک روزه جذاب در تور مشهد

آبگرم رینه

این آبگرم نیز که از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است، در جاده هراز مازندران و در نزدیکی قله دماوند واقع شده و بخش‌های خصوصی و عمومی را در دل خود جای داده است. اینجا بهترین مقصد برای سفرهای دسته جمعی با خانواده و دوستان است و می‌توانید چندین روز در سوئیت‌های اجاره‌ای این حوالی اقامت کنید و از مناظر زیبای اطراف و شنا و تفریح در چشمه آبگرم رینه آن لذت ببرید. آب چشمه رینه که منجر به ایجاد حمام‌های عمومی و استخرهای متعدد از جمله حمام شاه عباسی و چشمه آب آهن شده است، دارای گوگرد فراوان بوده و از خواص درمانی بسیاری بهره‌مند است. البته باید گفت که آب این چشمه قابل شرب نیست و دمایش همیشه بالاتر از ۶۰ درجه سانتیگراد است.

آبگرم اهرم

شهر اهرم، مرکز شهرستان تنگستان در بوشهر است و آبگرم آن در سال ۱۳۸۶ در رقابت با ۴۰۰ چشمه معدنی، برنده لقب دهکده نمونه آب درمانی ایران شد. به هر حال باید گفت این چشمه که مقصد بسیاری از گردشگران علاقمند به آبگرم است، از رشته کوه‌های زاگرس و سنگ‌های رسوبی مارنی و گچی این محدوده نشات گرفته و حمامها و استخرهای متعددی از آب آن تغذیه می‌کنند. اگر به این منطقه آمدید، ضمن برخورداری از آبگرم می‌توانید از تماشای مناظر بی بدیل این حوالی نیز لذت ببرید. گفتنی است که دمای آب این چشمه، حداقل ۳۵ درجه سانتیگراد است.

 

۶ اقامتگاه‌های برجسته بوم‌گردی در ایران

آبگرم قلعه کندی

این آبگرم، از مجموعه ای از چشمه‌ها که در مرز اردبیل در آذربایجان شرقی در کنار جنگل‌های زیبای ارسباران واقع شده‌اند شکل گرفته است. این محدوده، استفاده از خواص درمانی آبگرم را همراه با طبیعتی دیدنی به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهند. گفتنی است که دمای آب در این حوالی، حتی به ۸۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. و در نهایت جالب است بدانید که این آبگرم علاوه بر گردشگران ایرانی، بسیار مورد علاقه مردمان آذربایجان، ارمنستان و نخجوان است.

آبگرم دهلران

چشمه‌های متعدد آبگرم در ۳ کیلومتری دهلران ایلام، در دامنه سیاه کوه وجود دارند که با دمای ۵۰ درجه سانتیگراد و خواص درمانی متعدد پذیرای مسافران بسیاری هستند. این پدیده شگفت‌انگیز در برابر نور خورشید، رنگ‌های رنگین کمانی را به معرض نمایش می‌گذارد و جالب است بدانید که حتی از لجن‌های این آبگرم، بعنوان استخرهای درمانی استفاده می‌شود. البته گفتنی است که میزان مواد معدنی و گوگرد در آبهای این چشمه‌ها بالاست و بنابراین شنا در این آبها برای افرادی که مبتلا به مشکلات قلبی یا تنفسی هستند توصیه نمی‌شود.

 

محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران

۲۴ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران