زیباترین شهرهای ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
زیباترین شهرهای ایران

سرزمین پهناورمان، به واسطه‌ی طبیعت ۴ فصلش، شهرهایی بسیار متفاوت از هم دارد که مردمی از قوم‌های مختلف را در خود جای داده است. در این میان، شهرهای زیبای زیادی هستند که در تورهای داخلی می‌توانید به دیدنشان بروید و از این زیبایی‌ها در داخل مرزهای ایران بهره ببرید. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، به مرور زیباترین شهرهای ایران می‌پردازیم که هر کدام با ویژگی‌های خاص خود در این لیست قرار گرفته‌اند. پس بدون فوت وقت، به سراغشان برویم:

 

رامسر

عروس شهرهای ایران، یکی از زیباترین شهرهای شمالی به حساب می‌آید که در استان مازندران واقع شده و هر معیاری که آن را بسنجید، زیبایی آن غیر قابل کتمان است. رامسر از سمتی به رشته کوه البرز ختم می‌شود و از سمتی دیگر، سواحل دریای خزر آن را در بر می‌گیرد. جاذبه‌های طبیعی آن نه تنها به این سواحل زیبا، بلکه به جنگل‌های دیدنی، دیدنی‌هایی در ارتفاعات، تله کابین و خیلی چیزهای دیگر ختم می‌شود. البته همین زیبایی باعث شده تا رامسر یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری در کشورمان نیز باشد و هر سال در ماه‌ها گرم سال، مملو از جمعیت توریست‌ها باشد.

 

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

نیشابور

نیشابور یکی از مهم‌ترین مقاصد فرهنگی کشورمان است که دو بزرگ ادبیات تاریخ ایران، عطار نیشابوری و حکیم عمر خیام در آن‌جا آرمیده‌اند. این شهر زیبایی‌ خیره کننده‌اش را مدیون بودن در دامنه رشته کوه بینالود می‌بیند و ارتفاع زیاد آن از سطح دریا، آن‌جا را متفاوت از بسیاری از مقاصد گردشگری معمول در تورهای داخلی می‌کند. این شهر زیبا مملو از جاذبه‌های تاریخی بوده و مرغوب‌ترین سنگ‌های فیروزه جهان در آن‌جا استخراج می‌شود. از پیشینه‌ی نیشابور نیز غافل نشوید که عقبه آن به بیش از ۷۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد و آن‌جا را به شهری کم‌نظیر در کشورمان بدل می‌کند.

شیراز

شهر شعر، شهر عطر بهار نارنج و مهد تمدن کهن ایران باستان که هر کسی در ایران، حداقل یک بار باید به دیدنش برود. این شهر زیبایی منحصر به فردی دارد که با هیچ کجای دیگر قابل قیاس نیست. شیراز تخت جمشید را در سویی می‌بیند و حافظیه را در سمتی دیگر، آب و هوای دلشنینی دارد که در بهار، حظ می‌کنید از قدم زدن در کوچه پس کوچه‌هایش و باغ‌های زیبایش نیز، میزبانی عالی برای شما خواهد بود. از ارگ کریم خانی تا عمارت شاپوری، دشت ارژن، باغ جهان نما، نارنجستان قوام، مسجد وکیل و ... جاذبه‌های شیراز تمام نشدنی هستند.

 

بهترین نقاط قشم برای عکاسی

کرمانشاه

غرب کشور همیشه از نظر گردشگری به جایگاه واقعی خود نرسیده است. کرمانشاه به راستی از زیباترین شهرهای کشورمان محسوب می‌شود. شهری که طاق بستان را در خود دارد و بیستون را میزبانی می‌کند. شهر داستان‌های اساطیری که اگر در فصل مناسب به آن‌جا بروید، آب و هوایی معرکه را تجربه می‌کنید. کرمانشاه بافتی اصیل و زیبا داشته و وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد و طبیعتی فوق‌العاده در اطرافش، باعث شده تا آن را به هر مسافر خوش ذوقی پیشنهاد کنیم.

 اصفهان

وقتی زاینده رود پر آب بود و صدای خروش این رود از زیر سی و سه پل به گوش می‌رسید، همه چیز در اصفهان فرق می‌کرد اما همین حالا هم، اصفهان آن قدر در چنته دارد که جزو زیباترین شهرهای کشورمان به حساب بیاید. شهری که کاخ‌های قدیمی آن حالا به هتل‌هایی بی‌نظیر بدل شده‌اند و از میدان نقش جهان و پل خاجو تا کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله، جاذبه‌های تاریخی آن فوق‌العاده‌اند. هر گوشه از اصفهان نشان دهنده هنر ایرانیان است و هر بنای تاریخی که در این شهر می‌بینید، به نوبه خود، شاهکاری در معماری، کاشی کاری و هنر ایرانی به حساب می‌آید.

کاشان

شهر گل و گلاب نیز زیبایی منحصر به خود را دارد. این شهر با آن تاریخ پر بار و بناهای تاریخی‌اش، بدون شک جزو زیباترین شهرهای ایران است، مخصوصا اگر در اردیبهشت و زمان گلاب گیری به کاشان بروید و بوی بهار در مشامتان بلغزد و همه جا مملو از گل شود. کاشان فارق از آب و هوای خاص و دشت‌های پر گلش، شهری با قدمت ۷۵۰۰ بوده و چندین بنای تاریخی مهم دارد که در سفر به این شهر، حتما باید به دیدنشان بروید.

 

معروف‌ترین کلیساهای ایران

ماسوله

مگر می‌شود از محبوب‌ترین شهرهای ایران سخت بگوییم و حرفی از ماسوله به میان نیاید؟ این شهر با آن خانه‌های عجیب و پلکانی که در دامنه‌ای سرسبز از کوه بنا شده، قدمتی ۳ هزار ساله دارد و مردم آن هنوز هم به سنت‌های قدیمی خود پایبندند. شهری که هر کس واردش می‌شود، سعی دارد تا با عکاسی آن زیبایی مطلق را در قاب ثبت کرده و با خود همیشه داشته باشد. ماسوله هم در بهار و تابستان سرسبزش زیباست، هم پاییز بارانی آن‌جا را رویایی می‌کند و هم زمانی که سپید پوش می‌شود، تصویری بی‌نظیر را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد. با این حال سفر در ایام بهار و پاییز به واسطه‌ی راحتی رفتن به ماسوله، بیشتر پیشنهاد می‌شود.

مشهد

اگر چه هر کس که به تور مشهد می‌رود، قصد زیارت بارگاه امام رضا (ع) را دارد اما نباید از زیبایی این شهر و جاذبه‌های طبیعی اطرافش غافل شد. مشهد در میان کوه‌های هزار مسجد و بینالود واقع شده و پا را که از مرزهای مرکز شهر بیرون بگذارید، چندین مکان طبیعی رویایی پیدا خواهید کرد. این شهر مملو از آثار تاریخی بوده و آرامگاه فرودسی، نادرشاه و بسیاری مراکز فرهنگی دیگر را در خود دارد.

پاوه

خانه‌هایی که در پاوه ساخته شده، اغلب به سبک خانه‌های ماسوله است اما این شهر بسیار بزرگ‌تر بوده و البته دشت‌های سرسبز نیز آن‌جا را احاطه کرده که به این شهر، تصویری متفاوت می‌دهد. زیباترین فصل در پاوه پاییز است، وقتی درختان انار و بوته‌های انگور بار می‌دهند و دشت‌های سرسبز و درختان به طیف‌های نارنجی تغییر رنگ می‌دهند. پاوه البته در دیگر فصل‌ها هم زیباست. زمستان که می‌شود، کوه‌های برفی همچون شاهو زیبایی مناظر پاوه را دو چندان می‌کنند و بهار نیز تا چشم کار می‌کند، دشت‌های سرسبز است که به چشم می‌آید.

 

جذابیت‌های خاص جزیره کیش

لاهیجان

شهر چای را عروس گیلان نیز صدا می‌زنند. از جمله معدود شهرهای توریستی این استان که از دریای خزر فاصله داشته و هر فصلش، زیبایی منحصر به خود را دارد. این شهر در بهار و تابستان با مناظر سرسبز خود خوش می‌درخشد و در پاییز زیبایی آن دو چندان می‌شود. وقتی برگ‌های درختان شیطان کوه به چند رنگ در می‌آیند و خزان، آن تصویر رویایی را روی کوه‌های جنگلی نقش می‌زند. بامز سبز لاهیجان از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار معروف در این شهر است و البته فرصت قدم زدن در کنار استخر لاهیجان که یک دریاچه‌ی نسبتا بزرگ مصنوعی هست را نیز خواهید داشت.

چابهار

متاسفانه عده کمی در طول سفرهای خود، به سیستان و بلوچستان می‌روند اما تنها سفر به چابهار که این سال‌ها به محبوبیت بیشتری نزد گردشگران رسیده، نشان می‌دهد که این استان تا چه حد زیباست و پتانسیل بالایی برای جذب توریست دارد. چابهار سواحلی فوق‌العاده زیبا دارد که در ایران بی‌مثالند و از طرفی جنگل‌ حرای آن نیز، طبیعتی ویژه را به شما نمایش می‌دهد. کوه‌های مریخی معروف، تالاب صورتی لیپار، گل‌فشان‌های تنگ و ... تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی متعدد تور چابهار هستند.

سبزوار

شرق ایران شهرهای بسیاری برای دیدن دارد که یکی از آن‌ها، سبزوار زیباست. سبزوار نه تنها در زمینه علم و ادب از جمله پیشتازان در تاریخ این کشور بوده، از نظر منابع طبیعی و زیبایی‌های این چنینی نیز فوق‌العاده جذاب است. این شهر از طرفی طبیعتی کوهستانی و سرسبز دارد و از طرفی به مناطق بیابانی ختم شده و یک کنتراست عجیب را شکل می‌دهد. از جمله جاهای دیدنی که در سبزوار می‌توانید به دیدنشان بروید می‌توان به کویر دو شاخ، پناهگاه حیات وحش شیر احمد، رودخانه دلبر، تپه عیدگاه و .. اشاره کرد.

 

همه چیز درباره غواصی در تور قشم

بندرانزلی

هر تعطیلاتی که پیش می‌آید، بندر زیبای انزلی مملو از جمعیت توریست‌هایی می‌شود که برای تفریح در ساحل دریای خزر و گشت و گذار در تالاب انزلی، به این شهر می‌آیند. تالابی که با نیلوفرهای آبی خاصی که دارد، از منحصر به فردترین زیستگاه‌های طبیعی در کشورمان به حساب می‌آید. بلوار انزلی، یکی از پارک‌های ساحلی معروف در شمال ایران محسوب شده و این روزها نیز، منطقه آزاد و مراکز خرید بزرگی که در آن‌جا ساخته شده، حسابی سر و صدا به پا کرده است.

اهواز

اهواز این روزها به خاطر مشکلات متعدد زیست محیطی، حال و روز خوبی ندارد اما هنوز رود کارون، مردم همان نواز و شب‌های پر ستاره آن، زیبایی شهر را پابرجا نگه داشته‌اند. شهری شاد که مردمش با خونگرمی از شما پذیرایی خواهند کرد و طبیعت آن، شکلی بی‌همتا به آن‌جا داده است. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی‌ست یک بار به اهواز رفته و از روی پل سفید به منظره‌ی زیبای کارون نگاه کنید تا به حرفمان برسید!

 

امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

قشم

از نظر تکنیکی قشم یک شهر نیست، اما حیف بود وقتی از زیباترین‌ها اسم می‌بریم، از قشم چیزی نگوییم. جزیره‌ای بی‌همتا که جاذبه‌های طبیعی و دیدنی‌های بسیاری دارد. هر گردشگری که به تور قشم می‌رود، با خود خاطراتی بسیار را به خانه برده و خاطراتش را در هر صبحتی به میان می‌کشاند. از جنگل حرا بزرگی که این جزیره در نزدییک خود دارد تا دره ستارگان قشم، غار نمکدان، ژئو پارک قشم، تنگه‌ی چاهکوه، غار خربس، دشت بوخو و ... هر کدام از این جاذبه‌های طبیعی، می‌توانند دلیلی برای رفتن به قشم باشند. در مجموع، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به قشم، وقت کم‌تری در مراکز خرید صرف کرده و بیشتر به دیدن این زیبایی‌ها بروید.

منبع

 

۱۹ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران