طبیعت گردی در ایران | جاذبه‌ها، اماکن خاص و شهرهای دیدنی

جاذبه‌های گردشگری داخلی
طبیعت گردی در ایران | جاذبه‌ها، اماکن خاص و شهرهای دیدنی

در سراسر ایران، می‌توان شاهد مناظری پانوراما از خلاقیت‌های مادر طبیعت بود. دشت‌ها، کوه‌ها، جنگل‌های مه گرفته، کویرهای تشنه، غارهای رمزآلود و انواع فضاهای آبی، در این خطه به زیبایی خودنمایی می‌کنند. این کشور ۴ فصل در عین حال از تنوع آب و هوایی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین انتخاب مقصدی جذاب برای طبیعت گردی در ایران، می‌تواند کمی چالش برانگیز و دشوار باشد.

 

جزیره کیش

سفرمان را برای طبیعت گردی در ایران، با گذر از جزیره کیش شروع می‌کنیم. این جزیره بیضی شکل که از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی است، در استان هرمزگان واقع شده و بخشی از جزایر خلیج فارس به شمار می‌آید.

در این منطقه می‌توانید شاهد انبوهی از جاذبه‌های توریستی باورنکردنی باشید که از آن جمله می‌توان به انواع مراکز خرید، هتل‌های باشکوه، کشتی یونانی کیش، پارک دلفین ها، شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز و سواحلی همچون ساحل میرمهنا، ساحل درختان نارگیل، ساحل هور، ساحل مرجان، ساحل سیمرغ و ساحل اسکله تفریحی اشاره کرد. در عین حال اگر از علاقمندان ورزش‌های آبی هستید، در این رابطه می‌توانید از امکاناتی کامل در سفر با تور کیش برخوردار شوید. بدون شک طبیعت گردی در ایران، بدون سفر به این جزیره بی بدیل چیزی کم خواهد داشت.

 

آبشار ویسادار رضوانشهر

با سقوط این آبشار ۱۵ متری که به شکل نیم دایره از فراز صخره‌ای به زیر می‌آید، شاهد حوضچه‌ای جذاب خواهید بود که برای آب تنی، خصوصا در روزهای گرم تابستان بسیار ایده آل است. این آبشار باشکوه که در مسیر رود لمیر در حوالی روستای اوویار در رضوانشهر گیلان واقع شده، از فضای جنگلی بسیار جالب توجهی برخوردار است و تجربه‌ای بی نظیر را برای طبیعت گردی در ایران به ارمغان می‌آورد. توصیه می‌کنیم فروردین تا آبان ماه را، برای بازدید از این جاذبه محبوب انتخاب کنید و پوشش مناسب برای پیاده روی را همراه داشته باشید.

 

معروف‌ترین خانه‌های تاریخی ایران

آدرس: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره سر، کمربندی پره سر، خیابان آبشار ویسادار

 

طبیعت گردی در ایران با بندر ترکمن

این شهر ساحلی که در استان گلستان در شمال ایران واقع شده، از تابستان‌هایی بسیار گرم و مرطوب برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سایر فصول به اینجا بیایید و از آب و هوایی ایده آل بهره مند شوید. به هر حال بندر ترکمن به لحاظ جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی بوده و در این منطقه، علاوه بر آثار باستانی و تاریخی می‌توانید شاهد کوه‌ها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و انواع حیات وحش باشد.

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های بندر ترکمن، جزیره آشوارده است که خالی از سکنه بوده و به دلیل پرورش خاویار شهرت دارد. در عین حال بسیاری از پرندگان مهاجر و گونه‌های جانوری، این منطقه را بعنوان زیست‌گاه خود انتخاب می‌کنند. از دیگر جاذبه‌های بندر ترکمن می‌توان به آبشار شیرآباد، پارک ملی گلستان، پارک جنگلی دلند، آبشار کبودال، تالاب گمیشان، روستای قره قاشلی، اسکله تفریحی بندر ترکمن، ترکمن صحرا و منطقه‌ شکارممنوع صوفیکم اشاره کرد.

آدرس: استان گلستان، بندر ترکمن

 

کویر لوت

گاهی می‌توان با تنهایی و خستگی کویر همذات پنداری کرد و در آغوشش، به گشت و گذار و مکاشفه پرداخت. از این رو علاقمندان به کویر و طبیعت گردی در ایران، بسیار مشتاقند تا به دل بکرترین طبیعت یعنی کویر لوت بزنند. این کویر بخش‌هایی از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان را شامل می‌شود.

جالب است بدانید در میانه این ماسه زار  ۱۷۰ هزار کیلومتری که بیست و هفتمین کویر بزرگ جهان است، رودهایی جریان دارند که در اثر بارش‌های فصلی شکل گرفته‌اند. در عین حال بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، یعنی منطقه کلوت‌ها را می‌توان در این محدوده شاهد بود. گفتنی است این کویر، شب هنگام عرصه ستارگان پرنوری است که به نظر می‌رسند به زمین بسیار نزدیکند. بنابراین سفر به کویر لوت را به عاشقان ستاره شناسی و عکاسی نیز توصیه می‌کنیم.

 

بهترین جاذبه‌های طبیعی نمکی در جنوب ایران

دره عشق چهارمحال و بختیاری

این فضای بهشتی، یکی از بهترین شرایط طبیعت گردی در ایران را رقم می‌زند. در اینجا می‌توانید از رفتینگ، ماهیگیری، کوهنوردی و پیاده‌روی در میان جنگل‌های بلوط لذت ببرید. همچنین شاهد انواع جاذبه‌های آبی نظیر آبشارها، چشمه‌های آب معدنی و رودخانه‌ها خواهید بود. هر چند صخره‌های باشکوه، روستاهای باستانی، دشت لاله‌ها، شالیزارها و باغ‌های انار نیز، از جذابیت‌های پرطرفدار این حوالی به شمار می‌آیند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار، روستای دره عشق

 

مشهد

درست است که بسیاری از مسافران تور مشهد، برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به این شهر سفر می‌کنند. اما مشهد، جاذبه‌های توریستی بسیاری را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. در عین حال اگر به دنبال فضاهایی جالب توجه برای طبیعت گردی در ایران هستید، مشهد نیز شما را ناامید نخواهد کرد.

در این میان می‌توان به پارک‌ها و پاتوق‌های سرسبزی اشاره کرد که ساعاتی مفرح را برای همگان، خصوصا خانواده‌ها رقم می‌زنند از جمله: پارک کوه سنگی مشهد، پارک جنگلی غدیر، پارک جنگلی طرق، پارک جنگلی وکیل آباد بوستان ریحانه، بوستان بهشت بانوان و بوستان گلایل.

اما داستان طبیعت گردی در مشهد به همین جا خلاصه نمی‌شود. بلکه در نزدیکی این شهر نیز، می‌توانید از طبیعت گردی در ایران لذت ببرید و شاهد جاذبه‌های طبیعی بسیار محبوب و شگفت انگیزی باشید. بعنوان مثال، می‌توان به روستای ییلاقی اخلمد اشاره کرد که در ۶۰ کیلومتری مشهد واقع شده و از پوشش گیاهی غنی در پارک‌های جنگلی متعدد و آب و هوایی معتدل برخوردار است. گزینه پرطرفدار دیگر، منطقه تفریحی طرقبه است که روستاهای زیبا و طبیعت باشکوهی را در برگرفته و امکان تفریحاتی جذاب از جمله زیپ لاین، تله سیژ، تله کابین، بانجی جامپینگ، اسکی و اسب سواری را فراهم می‌کند.

عکس: kite.ir

 

قشم

این جزیره باستانی که داستان تمدنی ۴۰۰ هزار ساله را حکایت می‌کند، دسترسی عالی به سایر جزایر اطراف از جمله تنب کوچک و بزرگ، جزیره هنگام، جزیره لارک، بندرعباس و جزیره هرمز دارد. این منطقه که از مقاصد پرطرفدار برای طبیعت گردی در ایران است، شرایطی ایده آل برای انواع تفریحات آبی را رقم می‌زند، بازارها و مراکز خرید بی‌شماری را برای مسافران تور قشم به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است. غار خربس، روستای لافت، موزهٔ ژئوپارک، دره ستارگان قشم، پارک‌های ساحلی نظیر پارک زیتون و آفتاب، تالاب پرندگان دو کوهک، جنگل‌های حرا و تنگه چاهکوه، تنها بخشی از پتانسیل طبیعت گردی این جزیره را به نمایش می‌گذارند.

 

صخره‌ها و حفره‌های شگفت‌انگیز ایران

 

ماسوله گیلان

اینجا یکی از زیباترین روستاهای ایران است که از انبوهی جاذبه‌های طبیعی بهره برده و آب و هوایی کوهستانی را برای طبیعت گردی در ایران به بازدیدکنندگانش هدیه می‌دهد. این روستا که در دامنه‌های جنگلی البرز در ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریا واقع شده، چندان بزرگ نیست. اما سرشار از رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها بوده و قدم زدن در دل پارک جنگلی‌اش، ساعاتی خاطره انگیز را برای عاشقان طبیعت رقم می‌زند. در عین حال توصیه می‌کنیم در سفر به این منطقه، از بازدید موزه تاریخ طبیعی ماسوله، بازار ۲ طبقه ماسوله و شکم گردی در رستوران‌های محلی جذابش نیز غافل نشوید.

آدرس: ایران، استان گیلان، ماسوله، ۶۰ کیلومتری رشت

 

شیراز

شیراز شهر عشاق، یکی از به یادماندنی‌ترین تجربه‌های طبیعت گردی در ایران را برای مسافرانش به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از گشت و گذار در پارک‌ها و فضاهای سبزی همچون پارک حدیث، پارک کوهپایه، بوستان بعثت، پارک آزادی و پارک بزین در سفر با تور شیراز لذت ببرید.

اما همچنین، از جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز غافل نشوید. در این روزهای طبیعت گردی در ایران، تنگه تیزاب را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از گزینه‌های پرطرفدار در ۹۰ کیلومتری شیراز است. این محدوده، پوشش جنگلی بی نظیر، رودخانه‌ای خروشان و امکانات رفاهی را در یک سفر جنگل نوردی به مخاطبانش هدیه می‌دهد. 

دشت ارژن در ۶۰ کیلومتری شیراز نیز علاوه بر آثار تاریخی همچون کتیبه‌های تخت جمشید، پوشش گیاهی جالب توجه و گل‌های نرگسی را به نمایش می‌گذارد که خصوصا در فصول سرد، عطرشان هوش از سر بازدیدکنندگان می‌رباید. روستای قلات، کوهمره سرخی، تنگه رغز و تنگه دم اسب نیز، از دیگر دیدنی‌های طبیعی اطراف شیراز به شمار می‌آیند.

 

آشنایی با قطارهای مسافربری مشهد

عکس: gardeshgari724.com

 

طبیعت گردی در ایران با چابهار

در سفر با تور چابهار، با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و آب و هوایی بهاری و معتدل روبرو خواهید شد. در این میان کوه‌های مینیاتوری که از کچو تا خلیج گواتر امتداد یافته‌اند، تالاب صورتی لیپار که زیستگاه انواع پرندگان است، ساحل صخره‌ای، جنگل حرا، باغ گیاهشناسی چابهار و روستای محافظت شده گاندو، از مهمترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند. گفتنی است چابهار، یکی از پرطرفدارترین شهرهای توریستی برای طبیعت گردی در ایران بوده و در جنوب کشور، در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

عکس: snapptrip.com

 

پارک ملی لار

اگر به دنبال طبیعت گردی در ایران و در البرز مرکزی هستید، حتما سری به این پارک ملی لار بزنید که از آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی بکر برخوردار است. در عین حال می‌توانید به چشم اندازی باشکوه از مناظر دماوند نیز دسترسی داشته باشید. این منطقه که در حدود ۷۳۵۰۰۰ مساحت دارد، زیست‌گاه ۴۰۰ گونه گیاهی و ۱۰۰ گونه از پرندگان است. همچنین در اینجا می‌توانید شاهد دریاچه دیو آسیاب، دریاچه سد لار، آبشار لار و دشت شقایقی باشید که در بهار به زیباترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند.

 

آدرس: شهرستان آمل،جاده رینه،جاده سد لار

 

طبیعت گردی در ایران با جنگل الیمستان

این جنگل که به سمت قله پیش می‌رود، چشم اندازی پانوراما را به مخاطبانش هدیه می‌دهد و یکی از اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ایران برای عکاسی به شمار می‌آید. در این محدوده می‌توانید شاهد دشت‌های زیبا و گلستان‌های باشکوه، اسب‌های وحشی، رودخانه‌های شفاف و مراتع سرسبز باشید. بسیاری از بازدیدکنندگان نیز علاقمند هستند تا از کمپینگ در دل این طبیعت بی بدیل برخوردار شوند. اما این تمام ماجرا نیست! زیرا در این محدوده، می‌توانید از سایر جاذبه‌های توریستی از جمله قله امامزاده قاسم الیمستان، نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه بکر قلاردن نیز دیدن کنید.

 

بهترین رستوران‌های غذاهای محلی کیش

آدرس: ایران، استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان 

 

روستای نوشا تنکابن

ویلاهایی با سقف شیروانی که در ارتفاعات تنکابن و در روستایی برفراز ابرها با قدمتی ۲۰۰۰ ساله خودنمایی می‌کنند، نوید اقامتی به یادماندنی را به علاقمندان طبیعت گردی در ایران می‌دهند. در عین حال، می‌توانید از سپری کردن روزهایی مفرح در هتل‌های مجلل نیز لذت ببرید که در ۵۰ کیلومتری این روستا، در شهر توریستی تنکابن واقع شده‌اند.

این فضای بهشت گونه با آب و هوای خوش که با کوه‌های و جنگل‌ها و درختان غول پیکر احاطه شده، لوکیشن‌هایی جالب توجه برای عکاسی را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید سری به منطقه دوهزار بزنید و از کنار رودخانه نوشارود نیز بگذرید. از نکات جالب طبیعت گردی در ایران در این محدوده، این است که برای تردد باید سوار اسب شوید و یا پیاده مسیرها را طی کنید. زیرا ماشین‌ها، اجازه عبور و مرور در این حوالی را ندارند!

 

آدرس: مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، منطقه دوهزار، روستای نوشا

 

غار بورنیک فیروزکوه

تجربه طبیعت گردی در ایران، در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده در استان تهران، شما را با اثری طبیعی مواجه می‌کند که یک غارنوردی جذاب را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان می‌آورد. اینجا در واقع، طولانی‌ترین غار در فیروزکوه بوده و ۴ تالار را در دل خود نهان دارد.

با ورود به دهانه‌ای مثلثی شکل، لازم است که ۱۴۸ پله را پایین بروید تا به ابتدای غار برسید. جالب است بدانید این غار، محل سکونت انسان‌های غارنشین بوده است. حوالی غار نیز با طبیعتی باشکوه و آب و هوایی بی نظیر احاطه شده است. از دیگر جاذبه‌های این محدوده می‌توان به مزارع پرورش گل و رودخانه نمرود، روستای هرانده، دره و دشت بورنیک اشاره کرد.

آدرس: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده

 

کویر کاراکال یزد

سفر مجازی‌مان را برای طبیعت گردی در ایران، با گشت و گذار در کویر کاراکال به پایان می‌رسانیم که بخشی از کویر انجیر به شمار می‌آید. این شوره زار که در حوالی شهر بافق واقع شده، جاذبه‌هایی همچون باغ‌های انار و پسته و نخلستان و قلعه تاریخی باقرآباد را پیش روی مسافران می‌گسترد. از طرفی علاقمندان می‌توانند از رصد ستارگان و بالارفتن از تپه‌های شنی روان، آفرود، شترسواری و موتور چهار چرخ لذت ببرند. گفتنی است این محدوده، زیستگاه گربه‌های کاراکال یا سیاه گوش است که از گونه‌های کمیاب گربه سانان به شمار می‌آیند.

 

بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری در ایران

آدرس: استان یزد، شهر بافق، روستای صادق‌آباد 

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 03 شهریور 1402)

نظرات کاربران