زیباترین باغ‌ها و پارک‌های ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
زیباترین باغ‌ها و پارک‌های ایران

برعکس تصور مردم دنیا که ایران را به کشوری کویری می‌شناسند، باغ و فضای سرسبز همیشه جایی مهم در معماری و فضای شهری داشته است. حتی افراد برجسته مثل تجار، نخبگان و چهره‌های مهم خانه‌هایی با باغ‌های زیبا و دل‌انگیز می‌ساختند. اکنون بسیاری از این باغ‌ها به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند. با توجه به زندگی ماشینی و پر هرج و مرج امروز مردم، بازدید از باغ‌ها و رفتن در فضای سبز برای آخرهفته‌ها و تعطیلات روشی عالی برای فاصله گرفتن از شلوغی محسوب می‌شود. در اینجا بهترین باغ‌ها و فضای سبز کشور را بررسی می‌کنیم.

 

مشهد، کوه سنگی

پارک کوه سنگی مشهد یکی از پارک‌های محبوب و شناخته شده این شهر است که مسافران تور مشهد هر چیزی که برای تفریح و استراحت نیاز دارند را ارائه می‌دهد. اگر صبح زود به این پارک بروید افرادی را می‌بینید که برای تمرین و پیاده روی صبحگاهی‌شان به اینجا آمده‌اند. افرادی که در مسیرهای پارک پیاده‌روی می کنند، دور استخر سریع می‌دوند و حتی گروهی ایروبیک انجام می‌دهند. به این پارک بروید با ههم وقت بگذرانید گپ‌زنی کنید و از خوردن بستنی لذت ببرید.شما می‌توانید تا شب در اینجا بمانید شام بخورید و از تماشای غروبی آرام و خلسه‌آور لذت ببرید. شما می‌توانید این پارک را در دل دو رشته کوه سنگی در جنوب غربی شهر مشهد پیدا کنید.

آدرس: درقسمت جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

 

کاشان، حمام فین

حمام فین کاشان از نمونه ای از باغ سنتی ایرانی و معماری نفیس است. درختان سرو در مسیرهای پیاده روی قرار گرفته‌اند و ماهی‌های قرمز در میان سکه‌های پرتاب شده توسط بازدیدکننده شنا می‌کنند. حمام فین در سمت چپ باغ واقع شده و جایی است که امیر کبیر صدراعظم مقتدر و نابغه قاجار توسط شخصی به قتل شد. با این که در روزهای تعطیلی این باغ میزبان بازدیدکنندگان زیادی می‌شود با این همه ارزش بازدید از این مظهر باغ‌های سلطنتی ایرانی را دارد.

 

آشنایی با باغ ملک آباد در مشهد

آدرس: کاشان، خیابان امیر کبیر، حمام فین کاشان

 

شیراز، باغ ارم

باغ ارم، که در فهرست یونسکو قرار دارد، مکانی محبوب برای گردشگران و مردم محلی است. انبوهی از رنگ‌های درختان و گل‌ها، همراه با موزاییک‌های پر جنب و جوش، ساختمانی سه طبقه که با اشعار حافظ شاعر غزل پارسی حک شده همگی بر زیبایی‌های این پارک افزوده و آن را تبدیل به جایی غیرقابل چشم پوشی کرده‌اند. در نهایت جاری شدن آبی زلال و شفاف از فواره‌ها زیبایی آن را تکمیل کرده است. به محض ورود به این باغ، به بسیاری از دانشجویان هنر که در حال طراحی محیط اطراف خود هستند روبرو خواهید شد. چرا که به قول معروفی باغ ارم بهشت ایرانیان است.

 

آشنایی با باغ وحش وکیل آباد مشهد

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان یکم، خیابان ارم

 

گلستان، باغ ملی گلستان

پارک ملی گلستان که در شمال شرقی واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های ایران است. رطوبتی که از دریای خزر وارد هوا می‌شود باعث شده تا طیف گسترده‌ای از تنوع زیستی، از جمله گیاهان و جانوران مختلف به زیستگاه این منطقه اضافه شود. اگرچه بهار زیباترین زمان برای تماشای گل‌های وحشی و پرندگان رنگارنگ است اما هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. مثلا زمانی که پارک از برف پوشیده شده به خوبی می‌توان حیات وحش آن را تماشا کرد.

آدرس: استان گلستان، پارک ملی گلستان

 

تبریز، پارک ائل گلی

در پشت بلندی‌های تبریز شلوغ، ایل‌گلی با محیط آرام، پارکی با حجم انبوهی درختان سرسبز و زیبا است که بر روی دامنه‌های شهر گسترده شده است. در مرکز این پارک یک استخر مصنوعی و کاخی کوچک وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این پارک برای گردش‌ها و ورزش صبحگاهی و همچنین تعطیلات آخرهفته بین مردم محلی بسیار محبوب و مورد توجه است. شب‌ها هوای این پارک خنک‌تر است و حال و هوای بسیار دلپذیری دارد. در بازدید از این پارک نوشیدن یک فنجان چای را فراموش نکنید.

 

بازدید از باغ موزه نادری مشهد

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، پارک ایل گلی

 

باغ شازده

پس از سفر به صحرای لوت، مطمئنا چشمان شما از منظره جذاب باغ شازده، یک عدن محسور شده در دیوار و پر شده از درختان سر به فلک کشیده شما را غافلگیر خواهد کرد. مسیر پله‌ها را به سمت بالا دنبال کرده و به اقامتگاه قدیمی بروید. آنجا می‌توانید یک رستوران سنتی و منظره‌ای دیدنی از بالای باغ را پیدا کنید. این باغ و محیطش آنقدر زیبا و خیره کننده است که حتی ممکن است بخواهید تا شب بمانید. نمای شب هم بسیار دیدنی است زیرا با روشن شدن چراغ‌ها نمای حوض و درختان جلوه‌ای دیگر پیدا می‌کند.

آدرس: کرمان، ماهان، باغ شازده

۱۷ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران