جذاب‌ترین پارک‌های ایران: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری داخلی
جذاب‌ترین پارک‌های ایران: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری کشور پهناور ایران محدود به بناهای باستانی و پیشینه تاریخی بی نظیر، و خوراکی‌ها و غذاهای لذیذ، آثار هنری و صنایع دستی منحصر به فرد، تنوع فرهنگ‌ها، غنای زبان و جولانگاه عرفان نیست. این خطه همچنین منابع طبیعی بسیاری را در خود جای داده و خاک حاصلخیز و فراوان، هدیه مادر زمین به این محدوده است. نمی‌دانیم شما تاکنون چقدر از این فضاهای بی بدیل را تجربه کرده‌اید، اما اگر به طبیعت علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در این سفر همراه شوید تا جذاب‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی ایران را مرور کنیم.

 

پارک جمشیدیه

سفرمان را از پارک جمشیدیه تهران، در منطقه نیاوران شروع خواهیم کرد که از شرق به خیابان جمشیدیه منتهی می‌شود، هر چند که از کلکچای نیز می‌توان خود را به این پارک رساند. اینجا از سه ورودی شرقی، غربی و جنوبی برخوردار است.

جالب است بدانید که مساحت این فضای زیبا و بی نظیر که نسبت به سایر همتایانش در بالاترین ارتفاعات تهران واقع شده، شامل ۱۰ هکتار است. اینجا بهترین مکان برای پیاده روی و لذت بردن از هوای پاک به شمار می‌آید. گفتنی است علاوه بر فضای سبز، این محدوده سایر جاذبه‌های طبیعی از جمله رودخانه، آبشار، کوه، گونه های متنوع پرندگان و امکانات تفریحی نظیر کافه‌ها و رستوران‌ها، آمفی تاتر و گالری، را نیز در دل خود جای داده است.

 

پارک سرزمین موج های آبی مشهد

 

آدرس: تهران،حصارک، مسیرکلکچای

 

پارک ملت

این پارک با وجود دریاچه طبیعی، حیات وحش، فضای سبز زیبا و سرشار از انواع گونه‌های گیاهی و پردیس سینمایی، از مهمترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران به شمار می‌آید. بعلاوه باید گفت این بوستان در سال ۱۳۴۵ به بهره برداری رسیده و جزو قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین فضاهای تفریحی این شهر محسوب می‌شود.

در اینجا می‌توانید از دیدن مجسمه‌ها و تندیس‌های مشاهیر ایران نظیر سعدی، حافظ، فردوسی و ... و همچنین سازه تعاملی لذت ببرید و در عین حال در صورت تمایل از پیست اسکیت، زمین والیبال، میز پینگ‌پنگ، میز شطرنج، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون و کافه و رستوران بهره مند شوید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

 

پارک جنگلی چیتگر

این پارک در سال ۱۳۴۲، با مساحتی بالغ بر ۸۷۴ هکتار در غرب تهران و در منطقه ۲۲ در مسیر آزادراه کرج به بهره‌برداری رسید. و اکنون علاقمندان بسیاری را به سوی انواع امکاناتش از جمله پیست دوچرخه سواری، باشگاه سوارکاری، مسیر عالی پیاده روی، فضای طبیعی شگفت‌انگیز، کتابخانه، سالن اجتماعات می‌کشاند. بعلاوه در اینجا می‌توانید با حیات وحش و گونه‌هایی از روباه، سنجاب، کلاغ، گنجشک، طوطی و مرغ مینا روبرو شوید.

 گفتنی است بخشی از این فضا را باغ راز هستی به خود اختصاص داده که در سال ۱۳۹۸ در غرب دریاچه افتتاح شد و گونه‌های مختلف گیاهان از جمله گیاهان دارویی، درختان سیب و نارنج و همچنین گونه‌های جانوری نظیر اسب، روباه، گوزن و آهو را در خود جای داده است.

 

تفریح در بهترین پارک‌های آبی کشور

آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

 

پارک کوهسنگی

اینجا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است و در بدو امر، منظره‌ای از استخری بزرگ و نمایی از کوه سنگی را به مخاطبان هدیه می‌دهد. بعلاوه در سفر با تور مشهد در این فضای بی نظیر می‌توانید از باغ‌های متنوع از جمله باغ پذیرایی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی، باغ سنگی و باغ تفریحی بهره‌مند شوید.

گفتنی است این پارک کوهسنگی مشهد در جنوب غربی این شهر و در حاشیه کوه‌های بلند قرار دارد. این مجموعه، تاریخچه جالبی دارد از جمله اینکه مراسم تاج گذاری شاه عباس در سال ۹۹۵ در این مکان صورت گرفته و البته این فضا، مقبره افراد معروفی از جمله فقیه ربانی شیخ سیف الله ایسی را در دل خود نگه داشته است.

آدرس: خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

 

باغ گیاهشناسی مشهد

این باغ با مساحتی بالغ بر ۲۵ هکتار در سال ۱‍۳۹۲ به بهره برداری رسید و بخش‌هایی از جمله مجموعه گیاهان دارویی معطر، باغ رز، باغ صخره‌ای، باغ میوه، جشنواره دائمی گلهای داوودی، مجموعه نهالستان‌ها و گلخانه‌ها را شامل می‌شود. این فضا به دلیل برخورداری از جنبه‌های آموزشی از سوی محققان و دانشجویان رشته‌های کشاورزی، علوم پزشکی و گیاه درمانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

جالب است بدانید که جهت آشنایی با سبک زندگی روستانشینان این حوالی، یک روستای نمادین در این باغ ایجاد شده است. و البته چادرهای عشایری نیز برای فروش سوغات محلی، درسمتی دیگر به زیبایی خودنمایی می‌کنند. اگر از علاقمندان فضاهای سبز و مناظر طبیعی هستید توصیه می‌کنیم، قبل از سفر با تور مشهد، مقاله ۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی را نیز مطالعه کنید.

آدرس: خراسان رضوی، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر، باغ گیاه شناسی مشهد

 

پارک جنگلی صفارود

این پارک جنگلی که در رامسر، در فاصله ۹ کیلومتری جواهرده در میان دره‌ای در کنار رودخانه فیروزه‌ای صفارود واقع شده است، زیبایی طبیعی بکری را پیش چشم علاقمندان باز می‌کند و در کنار آن، چشمه آب معدنی و آلاچیق‌های چیده شده در مسیر، منقل‌ها، بوفه‌ها ورستورانها، ساعاتی خوش را برای استراحت و پیک نیک فراهم می‌نمایند.

انواع گونه‌های گیاهی از جمله درختان توسکا، ممرز، افرا، ون، راش و لیلکی را می‌توانید در این فضای زیبا بیابید. اگر قصد سفر به این پارک جنگلی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ۶ ماه اول سال را برای اینکار انتخاب کنید زیرا در پاییز و زمستان، این حوالی بسیار سرد و یخبندان خواهد بود.

 

معرفی پارک‌های شهری و ساحلی در کیش

آدرس: استان مازندران، رامسر، کیلومتر ۹ مسیر روستای جواهرده

 

پارک جنگلی قلعه رودخان

بخشی از این جاذبه طبیعی باشکوه در فومن، در استان گیلان و در حاشیه جنوبی دریای خزر واقع شده است. اما جالب است بدانید که وسعت این پارک جنگلی بیش از اینهاست. در واقع این فضای زیبا از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان شروع می‌شود و سپس در استان گلستان ایران خاتمه می‌یابد. این مساحت بالغ بر ۱۸۷۰ هکتار است.

بهترین فصل برای بازدید از این منطقه، بهار و تابستان است. اما از آنجا که انبوه پله‌ها تا ارتفاعی بالا در فصول سرد و بارندگی لغزنده می‌شوند، سفر در پاییز و زمستان را توصیه نمی‌کنیم. هر چند که در پاییز نیز یک پالت رنگی چشم نواز و متنوع از رنگ‌های گرم را در اینجا خواهید یافت و زمستان نیز زیبایی‌های خود را دارد. در ضمن جالب است بدانید که در دو سوی پله‌ها، فروشگاه‌ها و غرفه‌های متعددی از آثار و صنایع دستی وجود دارند. این پارک جنگلی، از سال ۱۳۵۴۹۹۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان گیلان، 23 کیلومتری فومن، دهستان گوراب 

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران