پربازدیدترین جاذبه‌های ایران برای توریست‌های خارجی

جاذبه‌های گردشگری داخلی
پربازدیدترین جاذبه‌های ایران برای توریست‌های خارجی

جمعیت گردشگرانی که به ایران می‌آیند، شاید در طول سال‌های مختلف کم و زیاد شود، اما همیشه در مکان‌هایی از کشورمان، افرادی را می‌بینیم که برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به نقاط مختلف این سرزمین می‌آیند. اما اگر برایتان این سوال پیش آمده که کدام یک از جاذبه‌های گردشگری در ایران، بیشتر در بین توریست‌های خارجی طرفدار دارد، این نوشته احتمالا به سوال شما جواب خواهد داد.

 

تخت جمشید، شیراز

پرسپولیس و تخت جمشید که زمانی پایتخت امپراطوری پراس به حساب می‌آمدند، به نوعی زادگاه تمدن ایرانی نیز محسوب شده و هنوز می‌توان نشانه‌های آن پادشاهی بزرگ را در این نقطه از کشور مشاهده کرد. خیلی از توریست‌های خارجی برای تماشای ابنیه مختلفی که در این محدوده قرار دارند به شیراز سفر می‌کنند و در کنار گنجینه‌ی باستانی کشورمان به عکاسی می‌پردازند. بدون شک یکی از شناخته شده‌ترین و پر بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در ایران، تخت جمشید است. شیراز نیز یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود.

 

آدرس و دسترسی به جاذبه‌های گردشگری مشهد

دره ستارگان، قشم

تور قشم نه تنها در بین مردم کشورمان، بلکه در بین توریست‌های خارجی نیز طرفدار زیادی دارد و اغلب آن‌ها برای تماشای جاذبه‌های طبیعی این جزیره به جنوب کشورمان می‌روند. یکی از مهم‌ترین این جاذبه‌های قشم، دره ستارگان قشم است که نمی‌توان به قشم رفت و از آن‌جا دیدن نکرد. جایی که صخره‌ها با فرم خاص و متفاوت خود، فضایی عجیب را به وجود آورده‌اند و از همین رو لقب دره ستارگان به آن‌جا داده شده است.

چغازنبیل، خوزستان

چغازنبیل اولین جایی در کشورمان بود که برای قرار گیری در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. بنایی ارزشمند که مربوط به قرن ۱۳ پیش از میلاد مسیح است و به خوبی معماری باشکوه باستانی ایران را به نمایش می‌گذارد. این بنا در ۸۰ کیلومتری اهواز قرار داشته و از آجرهای پخته شده برای ساختش بهره برده‌اند. جالب است که می‌توان رد پایی از یک کودک که روی یکی از این آجرها به جا مانده و مربوط به هزاره‌های پیشین است را در چغازنبیل مشاهده کرد.

 

تفریحات زمستانی در سفرهای داخلی

قلعه سیاه، ماکو

قلعه سیاه از ابنیه تاریخی بسیار مهم کشورمان است که در ۳۶ کیلومتری ماکو قرار گرفته. قلعه‌ای خاص که از مواد مذاب منجمد شده درست شده و تخمین می‌زنند که ساخت آن به قرون ۷ یا ۸ پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. البته حالا از این بنای سنگی بزرگ و باشکوه که در ارتفاع قرار گرفته، تنها بخشی از دیوارهای آن باقی مانده اما به عنوان یک بنای قلعه تاریخی خاص و معروف در جهان شناخته می‌شود.

مسجد نصیرالملوک، شیراز

کم‌تر توریست خارجی را می‌بینید که به شیراز سفر کند و از دیدن مسجد زیبای نصیرالملوک باز بماند. مسجدی کوچک که به شکلی هنرمندانه ساخته شده و شیشه‌های رنگی که در پنجره‌هایش به کار رفته، انوار خورشید را به شکلی فوق‌العاده زیبا به داخل مسجد هدایت می‌کند. این مکان که به "مسجد صورتی" نیز شهرت پیدا کرده در زمره زیباترین مساجد ایران و حتی دنیا قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز نیز هست.

 

حیات وحش کیش را بیشتر بشناسید

مرداب انزلی

شمال ایران نیز طرفداران زیادی دارد و در گذشته‌های نه چندان دور، توریست‌های زیادی از شرق آسیا به آن‌جا می‌آمدند. یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران، تالاب منحصر به فرد انزلی است که برای دیدن آن‌جا، باید سوار قایق‌های موتوری شوید. در فصل کوچ پرندگان، چندین گونه پرنده‌ی نادر از جاهای مختلف به این منطقه می‌آیند و البته گل‌های نیلوفر آبی خاص این مردم نیز در دنیا منحصر به فردند و شکوفا شدن آن در میان آب تیره این مرداب، یکی از جذابیت‌های آن‌جا به حساب می‌آید.

جاده چالوس

در میان سفرهای جاده‌ای در کشورمان، کم‌تر جاده‌ای به زیبایی و البته محبوبیت جاده چالوس پیدا خواهید کرد. این جاده که در دامنه‌ی کوه قرار گرفته و چندین تونل در خود دارد، به خاطر زیبایی منحصر به فرد خود محبوب بوده و توریست‌های زیادی را از ایران و نقاط مختلف دنیا به آن‌جا می‌کشاند.

میدان نقش جهان، اصفهان

اصفهان نیز از جمله شهرهای توریستی مهم ایران بین گردشگران خارجی است و در کنار جاذبه‌های گردشگری متعدد خود، میدان نقش جهان پربازدیدترین مکان دیدنی آن‌جا به حساب می‌آید. چندین بنای زیبا و جذاب در این میدان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عمارت عالی ‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و بازار شاه اشاره کرد. هر کسی که به اصفهان سفر کند، یک نیم روز خود را باید صرف بازدید از ابنیه اطراف میدان نقش جهان و عکاسی در این محل کند.

 

لوکس‌ترین رستوران‌های مشهد

سیستم آبیاری تاریخی شوشتر

کم‌تر کسی باور می‌کند که این شاهکار مهندسی مربوط به ۵ قرن قبل از میلاد مسیح باشد. مکانی که در عین موثر بودن، محلی زیبا را نیز شکل داده و هنوز هم به همان شکل گذشته کار می‌کند. زیبایی و اهمیت سیستم آبیاری تاریخی شوشتر باعث شده تا خیلی‌ها برای دیدن این مجموعه زیبا از جاهای مختلف دنیا به استان خوزستان و ۹۰ کیلومتری شمال اهواز بیایند. هدف از ساخت این سیستم بهینه سازی مصرف آب و کمک به آبیاری بهتر بوده است.

پل‌های اصفهان

یکی دیگر از زیبایی‌های اصفهان که همیشه مورد توجه توریست‌های خارجی بوده، پل‌های این شهر است. سی و سه پل، پل خاجو و ۹ پل دیگر در این شهر وجود دارند که هر کدام آن‌ها می‌توانند برای هر گردشگری جذاب باشند، هر چند دیگر با وضعیت زاینده رود دیگر محبوبیت سابق را ندارند! البته محبوبیت این پل‌ها به قصه‌های هزار و یک شب شهرزاد و اشاراتی که به آن‌ها در این قصه‌ی معروف شده نیز مرتبط هست، چون این کتاب در سطح جهانی بسیار محبوب بوده و حتی فیلم‌هایی از آن ساخته شده است.

 

بازدید از خانه بومیان کیش

خانه‌های تاریخی کاشان

سقف‌های بسیار زیبا، نقاشی‌های چشم‌نواز، شیشه‌های رنگی پنجره‌ها و حیاط و باغ گل کاری شده و وجود درختان انار در خانه‌های تاریخی کاشان، این ابنیه را به یکی از خواستنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور بدل کرده است و این از نگاه توریست‌های خارجی پنهان نمانده و آن‌ها را به کاشان می‌کشاند. بهترین زمان برای بازدید از کاشان بهار و در زمان گلاب‌گیری است اما در این سفرها هم حتما باید زمانی را برای بازدید از خانه‌های تاریخی کاشان خالی بگذارید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری اردبیل در میان مردم جهان، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که یکی از صوفیان بزرگ ایران به حساب می‌آمد. بنای بسیار زیبای مقبره دارای کتابخانه، مسجد، مدرسه و آرامگاه است و از معماری چشم نوازی بهره می‌برد که در همان بدو ورود، شما را شیفته خود خواهد کرد.

زیارتگاه چک چک یزد

این معبد زرتشتی که در فاصله‌ی کمی از شهر یزد قرار گرفته، زمانی از مهم‌ترین معابد کشور به حساب می‌آمد و هنوز هم خیلی از زرتشتیان از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. یزد جاذبه‌های فراوان زیادی دارد و توریست‌ها ابتدا برای دیدن این زیارتگاه به آن‌جا رفته و سپس از دیگر دیدنی‌های این شهر زیبا نیز بازدید می‌کنند.

 

معروف‌ترین شهر بازی‌های ایران

قلعه رودخانه، فومن

از جمله جاذبه‌های پرطرفدار دیگر گیلان، باید به قلعه رودخانه اشاره کرد که در دوره ساسانی ساخته شده بود و یک مجموعه دفاعی جالب تجه در میان کوه‌های جنگلی است که هنوز هم بخش‌های اصلی آن کاملا سالم باقی مانده و توریست‌ها می‌توانند به راحتی از آن‌جا بازدید به عمل آورند. بهترین زمان برای بازدید از این محل، سه فصل اول سال است، وقتی درختان به زیبایی‌های این مکان تاریخی می‌افزایند.

حافظیه شیراز

هر کسی در دنیا که به شعر فارسی علاقه‌مند باشد، حتما حافظ را به خوبی می‌شناید و بازدید از شیراز و سر زدن به مقبره این انسان بزرگ را در سر می‌پروراند. آرامگاه حافظ هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری از ایرانی‌هاست که در سفر به شیراز از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند و خیلی اوقات خارجی‌هایی را در آن‌جا می‌بینید که در میان باغ‌های زیبای اطراف حافظیه می‌گردند و از جاهای مختلف عکس می‌گیرند.

جزیره هرمز

جزیره هرمز در خلیج فارس، یکی دیگر از جزایر محبوب ایرانی است و اغلب آن‌ها که به دیدن این مکان می‌روند، ابتدا به قشم رفته و یک روز خود را به بازدید از هرمز می‌پردازند. جزیره‌ای بکر و زیبا که کوه‌های رنگی آن دردنیا معروف بوده و آب شفافی که به ساحل آن‌جا می‌رسد نیز به جذابیت آن‌جا می‌افزاید.

 

آشنایی با روستای دولاب در جزیره قشم

دشت لوت

دشت لوت یا همان کویر لوت، اولین مکان طبیعی ایران است که در لیست یونسکو قرار گرفته و چند سال قبل رکورد گرم‌ترین نقطه‌ی جهان را نیز زده بود. فضای حاکم در این مکان یک زیبایی منحصر به فرد را پدید می‌آورد و تورهای گردشگری متعددی برای کمپ زدن در این کویر برپا می‌شود تا بتوانید شب را در آن‌جا سر کرده و از آسمان رویایی کویر لذت ببرید. نکته جالب در مورد کویر لوت این است که در خیلی از جاهای آن، باد شن‌ها را به کرکت در آورده و ممکن است شب که می‌خوابید، صبح با منظره‌ای کاملا متفاوت از خواب بیدار شوید.

بیستون و طاق بستان، کرمانشاه

این دو بنای تاریخی مهم در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود غارهایی که در بیستون وجود دارد، منزلگاه انسان‌ها در بیش از ۴۰ هزار سال پیش بوده و نگاره‌هایی نیز بر دیوارهای آن وجود دارد. طاق بستان را در دوره ساسانی ساخته‌اند و قدمت آن به قرن سوم میلادی بر می‌گردد. در این نقش برجسته صحنه‌ای تاریخی چند صحنه تاریخی تصویر کشیده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم و تاج گذاری شاهپور دوم و سوم اشاره کرد. چندین کتبیه‌ی دیگر نیز در این مکان وجود دارد که تا حد خوبی سالم باقی مانده‌اند.

 

آشنایی با زیباترین پارک‌های جنگلی ایران

منبع

 

۰۱ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران