آشنایی با بازار مرکزی کوالالامپور

جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور
آشنایی با بازار مرکزی کوالالامپور

شهر زیبای کوالالامپور به عنوان پایتخت کشور مالزی بیشترین جاذبه‌های گردشگری را در این مقصد توریستی در خود جای داده و گزینه‌های متنوعی را برای سرگرم شدن به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌دهد. به طوری که از بناهای تاریخی گرفته تا مناطق طبیعی بکر، سواحل زیبا و همچنین بازارها و مراکز خرید متنوع تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های این شهر زیبا و دیدنی هستند. با توجه به اینکه اغلب گردشگران در بازدید از مراکز خرید و به خصوص بازارهای محلی هم نظر هستند در این مقاله تصمیم داریم تا نگاهی کوتاه به بازار مرکزی کوالالامپور داشته باشیم. پس اگر شما نیز از در حال برنامه‌ریزی بار سفر با تور مالزی به مقصد کوالالامپور بوده و عاشق بازارگردی هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این نوشته ما را همراهی کنید.

 

بازار مرکزی کوالالامپور (Kuala Lumpur Central Market)

مالزی به‌خاطر ترکیب هماهنگ از فرهنگ‌های چند نژادی که در خود جای داده و همه مردم آن با فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلف به صورت دوستانه در کنار هم زندگی می‌کنند، شهرت دارد. همین موضوع باعث شده تا گردشگران بتوانند در جای جای این مقصد گردشگری و به خصوص شهر زیبای کوالالامپور شاهد سنت‌ها و فرهنگ‌های مردم این سرزمین باشند. یکی از جذاب‌ترین و البته سرگرم‌کننده‌ترین مکان‌ها برای این منظور، بازار مرکزی کوالالامپور است. این بازار که آینه‌ای از فرهنگ رنگارنگ چینی‌ها، مالایی‌ها و هندی‌ها به نمایش می‌گذارد مملو از مغازه‌های رنگارنگی است که در آن می‌توانید علاوه بر پیدا کردن صنایع‌دستی و سوغاتی‌های مخصوص مالزی و با مردم محلی آن نیز تعامل داشته باشید. ناگفته نماند که این بازار در بین مردم محلی با نام پاسار سنی (Pasar Seni) نیز شناخته می‌شود و یک نقطه توریستی محبوب مملو از فرهنگ، هنر و صنایع دستی مالزیایی است.

با توجه به اینکه بازار مرکزی کوالالامپور در سال ۱۸۸۸ تاسیس شده دارای پیشینه تاریخی زیادی بوده و از همین رو بازدید از آن حتی برای کسانی که قصد خرید کردن ندارند نیز توصیه می‌شود. البته گفته می‌شود که ساختمان فعلی سبک آرت دکو آن در سال ۱۹۳۷ تکمیل شد. این مجموعه توسط انجمن میراث مالزی به عنوان یک مکان ارزشمند معرفی شده و در لیسث میراث فرهنگی و تاریخی این کشور قرار دارد. این بازار در کل از دو طبقه تشکیل شده و با فروش اقلام مختلفی برای سوغاتی و لوازم محلی مالزی شهرت دارد.

  • آدرس سایت اینترنتی بازار مرکزی کوالالامپور: centralmarket.com.my

 

تاریخچه بازار مرکزی کوالالامپور

همان طور که گفته شد، ساختمان اصلی بازار مرکزی کوالالامپور در سال ۱۸۸۸ توسط انگلیسی‌ها در مالایا بریتانیایی مستعمره ساخته شد. در آن دوران از این مکان به عنوان بازار مرطوب برای شهروندان کوالالامپور و معدنچیان قلع استفاده می‌شد. چرا که دسترسی و خرید از این بازار برای ساکنان اولیه شهر بسیار راحت بود و علت این موضوع به دلیل قرار گرفتن آن در مجاورت ایستگاه اتوبوس Klang، مرکز خدمات اتوبوس تغذیه کوالالامپور و ایستگاه قطار مربوط می‌شد. البته که شکل کنونی بازار با حالت اولیه آن بسیار متفاوت بوده و در گذر زمان توسعه‌های بیشتری در آن انجام شد. اصلی‌ترین این تغییرات مربوط به سال‌های ۱۸۸۹، ۱۸۹۵، ۱۹۲۰ و ۱۹۲۱ بود. همچنین در سال ۱۹۳۳، توسعه‌های اساسی در بخش انبار آن انجام شد و آن را به اندازه کنونی تبدیل کرد. گفته می‌شود این کار حدود ۱۶۷ هزار دلار هزینه داشت.

از آنجایی که کوالالامپور جز شهرهای به سرعت رد حال رشد مالزی بود، در دهه ۱۹۷۰ برنامه هایی برای تخریب این سایت وجود داشت. اما با مداخله انجمن میراث مالزی نه تنها با تخریب آن موافقت نشد بلکه به عنوان یکی از میراث تاریخی مهم نیز در این کشور معرفی گردید. علاوه بر موارد عنوان شده در بالا یکی از اصلی‌ترین بازسازی‌هایی که در این بازار انجام شد به سال ۱۹۸۵ مربوط بود. به طوری که بازار مرکزی به سبک جدید پر جنب و جوش و رنگارنگ بازسازی شد و به طور رسمی با نام پاسار بودایا (Pasar Budaya) و به صورت عمومی با نام پاسار سنی شناخته می‌شد.

موضوع مهم دیگر اینکه ضمیمه بازار مرکزی، واقع در پشت ساختمان اصلی، سابقاً دارای یک سالن سینما بود که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد. این یکی از فضاهای هنری مهم در کوالالامپور است و مرکز اجرای برخی از آثار هنری هنرمندان محلی در تمام طول سال محسوب می‌شود. امروزه نیز در کنار ساختمان اصلی، پیاده‌روی تازه تغییر یافته، عابر پیاده و سرپوشیده، Kasturi Walk قرار دارد. این بخش در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده و دارای فضایی در فضای آزاد است که از غرفه‌های متنوعی تشکیل شده که تنقلات محلی وسوسه‌انگیز و سوغاتی‌های نفیس را می‌فروشند. این خیابان به خاطر محل اقامت نوازندگان خیابانی یا به اصطلاح بسکرها در کوالالامپور مشهور است.

 

گشت و گذاری خانوادگی در پنانگ مالزی

 

امکانات بازار مرکزی کوالالامپور

بازار مرکزی کوالالامپور مجموعه‌ای از غرفه‌های متعدد بوده و نمایانگر بازار سنتی کوالالامپور از دهه ۱۸۰۰ است. گردشگران می‌توانند در بخش‌های متنوع این بازار اعم از Lorong Melayu، Straits China و Lorong India به گشت و گذار و خرید بپردازند. این غرفه‌ها عموما در طبقه اول قرار داشته و طبقه دوم میزبان یک فودکورت است که مجموعه‌ای از غذاهای خوشمزه و اغلب محلی را ارائه می‌دهد. نکته قابل توجه اینکه این ساختمان دو طبقه و یک ساختمان یک طبقه‌ای که در کنار آن قرار گرفته بسیار شبیه خانه‌های سبک کامپونگ هستند که نشان دهنده بسیاری از گروه‌های قومی است که به طور متمرکز در کوالالامپور زندگی می‌کنند.

 

جذاب‌ترین کارها در بازار مرکزی کوالالامپور

با توجه به گفته‌های بالا می‌توان متوجه شد که بازار مرکزی کوالالامپور از اهمیت تاریخی و گردشگری بالایی در بین توریست‌های تور مالزی برخوردار بوده و صرفا یک مکان برای تهیه مایحتاج شما نیست. به عبارتی دیگر شما در این بازار فرصت لذت بردن از تفریحات متنوع دیگری را نیز در کنار خرید کردن خواهید داشت. به طوری که تقریباً ۱۰ هزار نفر هر روز در طول هفته به بازار مرکزی مراجعه می‌کنند. حتی در تعطیلات آخر هفته، بازار روزانه ۱۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد. رکورد کل بازدیدکنندگان ۴.۱۶ میلیون در سال ۲۰۱۷ و ۴.۲۰ میلیون در سال ۲۰۱۸ بود. از جمله جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین این کارها عبارتند از:

  • گشت و گذار در بین مغازه‌ها و معاشرت با مردم محلی و مغازه‌داران بازار؛ این بازار بیش از ۳۵۰ مغازه مختلف را در خود جای داده که اغلب محصولات مناسبی به عنوان سوغاتی، صنایع دستی و اقلام مد روز را می‌فروشند. نکته مهم اینکه تمامی مغازه‌ها بر اساس فرهنگ و نژاد آن‌ها به مناطق مختلف تقسیم شده‌اند.
  • تماشای بافت تاریخی و لذت بردن از بنای قدیمی بازار؛ همان طور که گفته شد بنای این بازار قدمت تاریخی طولانی داشته و از همین رو در کنار خرید کردن می‌توانید از فضای قدیمی و حس و حال متفاوت آن نیز لذت ببرید.
  • ماساژ پا در تشتی از ماهی‌ها؛ در حین قدم زدن در بازار مرکزی کوالالامپور شاهد اسپاهای ماهی خواهید بود که می‌توانید پای خود را درون تشتی از ماهی‌‌ها قرار داده و به صورت غیر قابل تصوری ریلکس شوید. بهتر است این کار را به زمانی اختصاص دهید که از خرید و گشت و گذار خسته شده و نیاز به کمی استراحت دارید.
  • خالکوبی با حنا بر روی دست؛ از دیگر کارهای جذابی که در بازار مرکزی کوالالامپور رواج داشته و مورد توجه بسیاری از گردشگران به خصوص زنان واقع شد، خالکوبی با حنا بر روی دست است که با زیبایی هر چه تمام توسط افراد با استعداد محلی و قیمت مناسب کشیده می‌شوند.
  • مزه کردن غذاهای خیابانی؛ بازار مرکزی یکی از بهترین جاها برای مزه کردن طعم لذیذ غذاهای خیابانی کوالالامپور است. یکی از معروف‌ترین این غذاها پیسانگ گورنگ (Pisang goring) نام دارد که از موز سرخ شده تهیه می‌شود.

 

راهنمای خرید سیم کارت در مالزی

 

هزینه و زمان بازدید از بازار مرکزی کوالالامپور

بازدید از بازار مرکزی کوالالامپور برای تمامی افراد محلی و گردشگران آزاد بوده و همه می‌توانند به صورت رایگان و بدون پرداخت ورودی وارد آن شده و از لذت خرید در یکی از بازارهای محلی شهر لذت ببرند. توجه داشته باشید که این بازار شبانه‌روزی نبوده و برای خرید باید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۹:۳۰ شب در آن حضور داشته باشید. بازار مرکزی کوالالامپور در تمامی ایام هفته باز است.

 

نحوه دسترسی به بازار مرکزی کوالالامپور

بازار مرکزی کوالالامپور در منطقه Jalan Tun Tan Cheng Lock  و در خیابان Foch واقع شده است. به طوری که بخش مخصوص عابران پیاده آن به نام Jalan Hang Kasturi تنها چند دقیقه دورتر از خیابان  Petaling و در کنار رودخانه Klang قرار دارد. علاقه‌مندان به بازدید برای دسترسی به آن می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی کوالالامپور بهره برده و به آسانی به خرید در این بازار بروند. در زیر طریقه رفتن به بازار مرکزی کوالالامپور را به کمک وسایل حمل و نقل عمومی گردآوری کرده‌ایم:

  • تاکسی

تاکسی آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای دسترسی به این بازار بوده و هزینه تقریبی آن از مناطق مختلف شهر بسته به ترافیک و مسیر می‌تواند بین ۲۵ تا ۳۰ رینگت متغیر باشد. همچنین دسترسی با تاکسی نهایتا ۳۵ الی ۴۰ دقیقه زمان طول خواهد کشید.

 

مهمترین فرودگاه‌های مالزی

  • مترو

اگر به دنبال گزینه اقتصادی برای جابجایی هستید، مترو بهترین انتخاب برای شما در شهر کوالالامپور خواهد بود. برای این منظور باید خود را به ایستگاه Setia Jaya KTM رسانده و از آنجا به سمت ایستگاه عبدالله حکم حرکت کنید. سپس با تغییر خط مسیر پاسار سنی را در پیش گرفته و در آنجا از قطار پیاده شوید. نهایتا نیز مسیری در حدود ۴ دقیقه پیاده‌روی را طی کرده و به بازار برسید. این مسیر نهایتا به یک ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

  • اتوبوس

سوار اتوبوس خط BRT Sunway شده و از ایستگاه BRT Sunway Lagoon به ایستگاه USJ7 بروید. سپس از USJ7 به پاسار سنی رفته و دوباره با مسیر پیاده‌روی ۴ دقیقه‌ای خود را در مقابل بازار پیدا کنید.

  • اتوبوس رپید کی ال

اگر قصد دارید از اتوبوس Rapid KL استفاده کنید، باید در ایستگاه سری ستیا  (Seri Setia) پیاده شده و دوباره سوار اتوبوس خط ۷۷۲ شوید و تا پاسار سنی بروید. بعد از آن نیز به پیاده‌روی پرداخته و در عرض ۴دقیقه به بازار برسید.

 

بهترین باغ‌ها و پارک‌ها در مالزی

آدرس: Jalan Hang Kasturi, City Centre, 50050 Kuala Lumpur

 

منبع ۱

منبع ۲ 

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران