سفر به قبرس در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری اروپا
سفر به قبرس در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

قبرس، جزیره‌ای در میان دریای مدیترانه، کشوری با مساجد گوتیک و معماری بیزانسی بوده و دارای سواحل وسیع و شن‌های سفید، صومعه‌های نقاشی‌شده و بسیاری دیگر از جاذبه‌های گردشگری است.

با این حال، این کشور به دلیل تاریخ پرتلاطم و گذشته پر دردسرش به دو نیم تقسیم شده است. قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از استعمار بریتانیا به دست آورد و در سال ۱۹۷۴ و تقسیم قدرت بین اکثریت یونانی قبرس و اقلیت ترک قبرس، به قبرس شمالی با جمعیت غالب ترک و قبرس جنوبی با جمعیت غالب یونانی‌ها تقسیم شد. در سال ۱۹۸۳، منطقه تحت کنترل ترکیه، بعنوان جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. هر چند قبرس هنوز درگیری‌های سیاسی‌اش را حل نکرده است، اما هنوز هم تجربه‌ای خارق العاده و منحصر به فرد را به بازدیدکنندگان تور قبرس ارائه می‌دهد. بیایید در ادامه مقاله قبل، سفری مجازی را در دل این خطه باشکوه در سال ۲۰۲۳ تجربه کنیم.

 

کوه‌های ترودوس در قبرس(Troodos Mountains)

قبرس ممکن است به خاطر سواحلش مشهور باشد، اما رشته کوه‌های چشمگیری نیز دارد. در این میان کوهستان ترودوس به همراه تاکستان‌های زیبا، جنگل‌ها و دهکده‌های کوهستانی سنتی به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند و سفری خاطره انگیز را در دل طبیعت رقم می‌زند. کوه‌های ترودوس از مرکز قبرس عبور می‌کنند و در ماه‌های گرم تابستان، خنکی مناسبی را فراهم کرده و مملو از فرصت‌های پیاده‌ گردی هستند.

 

جذاب‌ترین تفریحات در سفر به قبرس

می‌توانید در تابستان، از پیاده روی در دامنه کوه‌ها و یا کوهنوردی لذت ببرید و در زمستان نیز اسکی کنید. همچنین سافاری جیپ، یک راه واقعا سرگرم کننده و پرطرفدار برای گشت و گذار در این نواحی است. در ضمن برای رسیدن به قله اولیمپوس، می‌توانید یک پیاده روی سنگین ۷ ساعته را تجربه کنید، اما ارزشش را دارد. زیرا در نهایت در قله، با مناظری پانوراما و خیره کننده‌ای از جزیره مواجه خواهید شد.

جالب است بدانید کلیساها و صومعه‌های بیزانسی کوه‌های ترودوس، به دلیل نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های خارق العاده‌شان، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. و شاید دیدنی‌ترین آنها، کلیسای آگیوس نیکولاس تیس استگیس در کاکوپتریا با نقاشی‌های دیواری قرن یازدهمی، و کلیسای  آرخانگلوس میخائیل در روستای زیبای پدولاس باشند که از کف تا سقف با نقاشی‌های دیواری پر شده‌اند.

جزیره آکاماس در قبرس (Akamas Peninsula)

درست در شمال پافوس، در امتداد ساحل غربی قبرس، پارک ملی حفاظت شده آکاماس قرار دارد. آکاماس که یک منطقه کوهستانی است، مجموعه‌ای باورنکردنی از تنوع زیستی را پشتیبانی می‌کند. شبه جزیره آکاماس که در برابر توسعه‌های دست ساز محافظت شده، زیست گاه صدها گونه جانوری و گیاهی در مناظری خیره کننده است.

بیش از ۱۶۰ نوع پرنده و همچنین حیوانات دیگری مانند جوجه تیغی، روباه، مارمولک، کرکس گریفون و جغد اسکاپ در شبه جزیره آکاماس به چشم می‌خورند. با این حال، شاید مهم‌ترین گونه‌ها، لاک‌پشت‌های دریایی سبزرنگی هستند که در سواحل اینجا تخم‌گذاری می‌کنند.

شبه جزیره آکاماس، با چشم‌اندازهای دست نخورده از خلیج‌های شنی طلایی و صخره‌های چشمگیر، مکانی فوق‌العاده برای فرار از زندگی روزمره و شلوغی و یکی شدن با طبیعت به شمار می‌آید. جاده‌های خاکی ناهموار در اطراف تنگه، از بندر آگیوس جورجیوس در شمال پافوس، تا نزدیکی پولیس به چشم می خورند. در واقع، هیچ جاده آسفالته‌ای در مسیر شبه جزیره وجود ندارد. بنابراین بهترین راه برای کشف این محدوده، یک تور جیپ سازماندهی شده یا پیاده روی و دوچرخه سواری در کوهستان است.

 

آشنایی با شگفتی‌های طبیعی قبرس

پترا تو رومیو در قبرس (Petra tou Romiou)

پترا تو رومیو که در زبان انگلیسی به صخره آفرودیت نیز شهرت دارد، یکی از معروف‌ترین سواحل قبرس همراه با صخره‌ای بزرگ است که سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند. این ساحل، در منطقه پافوس واقع شده و به راحتی می‌توان آنرا در جاده ساحلی، بین پافوس و لیماسول، در نزدیکی آفرودیت هیلز پیدا کرد. طبق اسطوره‌ها، الهه عشق و زیبایی، آفرودیت، در این خلیج خاص از دریا بیرون آمد.

همچنین اعتقاد بر این بود که اگر کسی سه بار در اطراف صخره آفرودیت شنا کند، جوانی ابدی، زیبایی، اقبال خوب، باروری و عشق واقعی نصیبش خواهد شد. در همین  نزدیکی، ویرانه‌های باشکوه معبد آفرودیت وجود دارند که محدوده شهر باستانی پالایپافوس را مشخص می‌کند.

پترا تو رومیو یا صخره آفرودیت، چیزی نیست که هیچ توریستی یا حتی هیچ یک از مردم محلی آن را از دست بدهند. در چند سال اخیر، بسیاری از زوج‌ها این مکان را برای ازدواج یا گرفتن عکس عروسی خود انتخاب کرده‌اند.

آب‌ها شفاف هستند و ساحل توسط سنگریزه‌ها و صخره‌های رنگارنگ در سمت چپ ساحل احاطه شده است. در حالی که در سمت راست ساحل شن و ماسه فراوانی به چشم می خورد. این مکان دنج برای استراحت، آفتاب گرفتن و پیاده روی ایده آل است. در ضمن پیشنهاد نمی‌شود که بازدیدکنندگان در این ساحل شنا کنند، زیرا دریا مواج است و همچنین بالا رفتن از صخره‌ها مجاز نیست.

 

بهترین هتل‌های خلیج مرجان قبرس

شبه جزیره کارپاز در قبرس (Karpaz Peninsula)

بکرترین مکان‌ها در کل مدیترانه، منطقه شمال شرقی قبرس شمالی است که به شبه جزیره کارپاز شهرت دارد. این منطقه، از فاماگوستا تا شمالی‌ترین بخش در نوک قبرس امتداد دارد و طول آن ۸۰ کیلومتر و عرض آن تا ۲۰ کیلومتر است.

منطقه کارپاز، سرشار از مخازن آب زیرزمینی است. بنابراین محصولات زراعی از جمله میوه، زیتون و تنباکو به وفور در آن  کشت می‌شوند. در حال حاضر، یکی دیگر از منابع اصلی درآمد این منطقه ماهیگیری است و روستاهای بوگاز و کومیالی، مراکز اصلی ماهیگیری در کارپاز به شمار می‌آیند.

این منطقه در قبرس شمالی، تقریبا عاری از هرگونه تمرکز صنعت و جمعیت است و یکی از کم آلودگی‌ترین مناطق در دریای مدیترانه به شمار می‌آید. کارپاز با تپه‌های پوشیده از درختان کاج و سرو، ذخیره گاه طبیعی قبرس شمالی نیز محسوب می‌شود. و با فرار از آخرین عصر یخبندان، جزیره توانسته است مقدار قابل توجهی از تنوع زیستی را حفظ کند. در واقع کارپاز، زیست گاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع از جمله خزندگان، دوزیستان  و حشرات است. بعلاوه این منطقه، در یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت پرندگان بین اروپای شرقی و آفریقا قرار گرفته و هر ساله، میلیون‌ها پرنده از ۳۰۰ گونه، در اوایل بهار از این مسیر استفاده می‌کنند.

در شمال کارپاز، می‌توانید شاهد ویرانه‌های قابل توجهی از کلیسای Agios Philon متعلق به قرن دوازدهم باشید که یکی از معدود کلیساهای ارتدکس در قبرس به سبک رومی محسوب می‌شود. همچنین بقایای کلیسای جامع سنگی قرن پنجم پس از میلاد را شاهد خواهید بود و بقایای بندر باستانی، از جمله موج شکن ۱۰۰ متری که تا دریا کشیده شده است، شما را به وجد خواهد آورد.

 

معرفی جذاب‌ترین شهرهای توریستی قبرس

شهر باستانی فاماگوستا در قبرس (Famagusta)

شهر باستانی فاماگوستا، در نوک جنوب شرقی قبرس واقع شده و احتمالا مشهورترین مقصد توریستی در این جزیره به شمار می‌آید. اینجا با دیوارهای باشکوه و کلیساهای سر به فلک کشیده که در اطراف خیابان‌های ماسه سنگی‌اش پراکنده شده‌اند، یکی از شگفتی‌های دنیای باستان در قبرس شمالی محسوب می‌شود. ریزورت‌های بسیار محبوب، سواحل شنی، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های غذاخوری و سرگرمی و یک زندگی شبانه پر جنب و جوش را می‌توانید در این محدوده شاهد باشید. سواحل این منطقه، اغلب در شمار بهترین سواحل اروپا مطرح می‌شوند و همچنین بسیاری از کنسرت‌های موسیقی، رویدادهای تئاتر و جشنواره‌های فرهنگی، به ویژه در ماه‌های تابستان در اینجا برگزار می‌شوند.

شبه جزیره باشکوه Cape Greco، همراه با مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری بی‌شمار و صخره‌های سنگ آهکی و غارهای دریایی، از جاذبه‌های مطرح این شبه جزیره هستند. پارالمینی، شهر اصلی و مرکز تجاری فاماگوستا، تعداد زیادی مغازه، کافه‌های مد روز و بارهای سنتی را در خود جای داده است. در کنار اینها، توسعه دو مارینا در این منطقه، به افزایش محبوبیت فاماگوستا و رشد صنعت توریسم کمک شایانی کرده است.

نیکوزیا در قبرس (Nicosia)

نیکوزیا، دو پایتخت در یک کشور است. از طرفی پایتخت جمهوری قبرس است که یک کشور بین المللی به رسمیت شناخته شده و یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین پایتخت قبرس شمالی است که توسط ترکیه، به رسمیت شناخته شده است. مسافران تور قبرس در سفر به نیکوزیا، در هر دو طرف شمالی و جنوبی با مساجد باستانی، کلیساها و خیابان‌های بادگیر و خانه‌های سنگی بسیاری روبرو هستند.

 

معرفی بهترین بوتیک هتل‌های قبرس

در واقع نیکوزیا به خاطر تاریخ جذاب، موزه‌های باستان شناسی و دیوارهای ونیزی شهرت داشته و تنها شهر تقسیم شده در جهان است. نقطه اصلی گشت و گذار، در خیابان لدرا است که سرشار از گزینه‌های خرید بوده و همچنین قبرس شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های محبوب، می‌توان به موزه بیزانس اشاره کرد که بیش از ۲۳۰ تمثال متعلق به قرون ۹ - ۱۹ را در خود جای داده و همچنین موزه باستان شناسی قبرس که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه در جزیره است و یکی از معروف‌ترین موزه‌های قبرس شناخته می‌شود. مسجد سلیمیه نیز، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای گوتیک باقی مانده در قبرس است و کلیسای جامع کاتولیک رومی سابق که به مسجد تبدیل شده است، در شمال نیکوزیا به چشم می‌خورد.

از طرفی پارک ملی جنگلی آتالاسا در حاشیه جنوب شرقی شهر نیکوزیا، با مساحتی بالغ بر ۸۴۰ هکتار واقع شده و واحه‌ای از سرسبزی با درختان بومی، بوته‌ها و گیاهان فراوان محسوب می‌شود. این پارک علاوه بر عملکرد اصلی‌اش به عنوان فضا و ریه‌های سبز شهر، برای فعالیت‌های تفریحی در فضای باز، تمرینات بدنی و آموزش نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. شبکه مسیرهای پیاده‌ روی به طول ۲۰ کیلومتر،  این پارک را به مکانی محبوب برای دوچرخه ‌سواری، پیاده ‌روی و پیاده ‌روی سگ‌ها (در یک مسیر مشخص) تبدیل کرده‌اند. همچنین دریاچه‌ای جذاب، در اینجا درنظر گرفته شده است.

در نهایت جالب است بدانید نیکوزیا، یکی از امن‌ترین شهرهای جهان است، زیرا تحت نظارت اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارد. می‌توان به راحتی در اطراف شهر، در هر دو منطقه شمال و جنوب قدم زد و از مغازه‌ها و رستوران‌های چشمگیر با زیرساخت‌های سنتی و مدرن اروپایی دیدن کرد.

 

مراکز خرید قبرس را بشناسیم

گیرنه در قبرس (Girne)

گیرنه، منطقه‌ای در امتداد سواحل شمالی قبرس بوده و تحت کنترل ترک‌های این کشور است. این شهر زیبا که زمانی یک بندر مهم رومی و ونیزی بود، دارای یک فضای اینستاگرامی بی نظیر است که توسط یک قلعه وسیع احاطه شده است. این قلعه، بقایای یک کشتی متعلق به حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد را در خود جای داده که در سال ۱۹۶۹ کشف شد. در نزدیکی کوه‌های گیرنه، صومعه قرن سیزدهمی بلاپایس را شاهد خواهید بود. قدمت این بنا به قرن هفتم برمی‌گردد و بعنوان محافظ در برابر حملات اعراب ساخته شد. در داخل قلعه، کلیسای بیزانسی و مقبره سادیک پاشا به چشم می‌خورند و سبک معماری گوتیک، جذابیت بالایی به این مکان بخشیده است.

همچنین می‌توان گفت که اینجا، مرکز فرهنگی در قبرس است و جشنواره‌های فرهنگی و هنری ارزشمندی از جمله جشنواره بین المللی موسیقی بلاپایس را ارائه می‌دهد. بعلاوه گزینه‌های بسیاری در رابطه با خرید، تفریحات شبانه، هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها، امکانات تفریحی و سایر جاذبه‌ها در چنته دارد.  

در نهایت گیرنه شگفت انگیز، از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار بوده و در تابستان، یک دوره طولانی خشکی و گرما را تجربه خواهید کرد. زمستان‌های این منطقه نیز خنک است. در کل بهترین زمان برای بازدید از این منطقه آوریل، می یا اکتبر است که در این زمان‌ها، از آب و هوایی مطبوع و معتدل بهره مند خواهید شد.

 

سفری خانوادگی با کودکان به قبرس

پافوس در قبرس (Paphos)

پافوس زیبا، شهری در جنوب غربی جمهوری قبرس، در نزدیکی بندری جذاب بوده و قلعه قرون وسطایی باشکوهی بر آن مسلط است. اینحا خصوصا در طول جشنواره تابستانی که صدای اپرا در اطراف دیوارهای باستانی طنین انداز می‌شود، بسیار دیدنی است. این شهر همچنین به خاطر مقبره‌های پادشاهان یونانی-رومی سنگ‌تراشی شده و موزاییک‌های تاریخی بی‌نظیر در خانه دیونیسوس شهرت دارد.

از طرفی این منطقه، برای ساحل گردی بسیار ایده آل بوده و حداقل ۱۲ ساحل آن دارای پرچم آبی هستند که تمیزی و ایمنی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهند.

گفتنی است بسیاری از جاذبه‌های پافوس، در فاصله چند قدمی بندر واقع شده‌اند و هتل‌های اصلی در امتداد ساحل، در شرق بندر قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های پافوس می‌توان به پارک باستان شناسی کاتو پافوس اشاره کرد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و همچنین آمفی تاتر آگورا، فانوس دریایی، مغازه‌های سوغاتی و فروش محصولات محلی و صنایع دستی، کافه‌ها، بارها و رستوران‌های بسیاری را در این حوالی شاهد خواهید بود. در ضمن اگر می‌خواهید کمی از این شهر دور شوید و مهیج‌ترین فعالیت‌ها در پافوس قبرس را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم  یک تور روزانه کوه‌های ترودوس را رزرو کنید.

صومعه کیکوس در قبرس (Kykkos Monastery)

اینجا بزرگ‌ترین و مشهورترین صومعه قبرس است که در سال ۱۱۰۰ پس از میلاد، توسط امپراتور بیزانس الکسیوس کومننوس بنا نهاده شد. این صومعه که در جنگل‌های کاج باشکوهی در ۲۰ کیلومتری غرب پدولاس واقع شده، به مریم باکره اختصاص دارد و بعلاوه به خاطر موزه خیره کننده آیکون‌ها، منبت کاری‌ها و نسخه‌های خطی اش معروف است. این بنا همچنین، چشم اندازی باشکوه از مناظر زیبای کوه‌های ترودوس را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

 

معرفی فرودگاه‌های بین‌المللی قبرس

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۱۸ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران