سفر به قبرس در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری اروپا
سفر به قبرس در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

قبرس ممکن است جزیره‌ای کوچک باشد، اما جاذبه‌های توریستی فراوان و مناظر خیره‌کننده‌ای دارد که حتی سخت‌گیرترین مسافران تور خارجی را هم راضی خواهد کرد. این کشور، دارای بالاترین تعداد هتل‌های ۵ ستاره باکیفیت در اروپاست.

این خطه سالانه، پذیرای میلیون‌ها گردشگر تور قبرس است و بسیاری از آنها، اوقاتی خوش و بی دردسر را در این منطقه سپری می‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که اکثر مردم محلی به زبان انگلیسی مسلط بوده و همیشه آماده ارائه کمک هستند، نباید هیچ مشکلی در برقراری ارتباط با آنها داشته باشید.

همه چیزهای خوب را در قبرس خواهید یافت. سواحل جذاب، کوه‌های عالی، مکان‌های باستانی رومی، ساختمان‌های ونیزی و صومعه‌ها. بعلاوه ضلع جنوبی در ارتفاعات نیکوزیا، جامعه مهاجران قابل توجهی داشته و در عین حال خدمات دریایی و فضای غنی‌تر و مردمانی ثروتمندتر را در اینجا شاهد خواهید بود. در نگاه اول، ضلع شمالی، کمتر مرفه به نظر می‌رسد، اما با نفوذ ترکیه، این بخش از اصالت و اعتبار بیشتری برخوردار است.

 

بهترین زمان بازدید از قبرس

با توجه به آب و هوای عالی، قبرس مقصدی بی‌نظیر در تمام طول سال است، به ویژه برای ساکنان اروپای شمالی که از کمبود آفتاب رنج می‌کشند. قبرس به طرزی شگفت‌انگیز، سالیانه به طور متوسط ۳۲۰ روز آفتابی با آسمان آبی کامل و هوای صاف دارد. با این حال بهار (آوریل-مه) و پاییز (اکتبر-نوامبر) برای سفر با تور قبرس ایده‌آل‌تر هستند و در چنین بازه‌های زمانی، از دمای مطبوع، آفتاب و مهمان نوازی جنوبی لذت خواهید برد.

زمستان سردتر است و البته نکته مثبت سفر زمستانی این است که به جز در ایام کریسمس، در سایر روزها گردشگران کمتری را در قبرس خواهید یافت و از ازدحام جمعیت خبری نیست.

 

آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های قبرس

حمل و نقل در قبرس

قبرس دارای شبکه گسترده‌ای از حمل و نقل عمومی است. شما برای رسیدن به هر مقصدی در جزیره، مشکلی نخواهید داشت. راه آهن وجود ندارد، اما اتوبوس‌ها به طور منظم تردد می‌کنند. بعلاوه تعداد حمل و نقل و برنامه در تابستان و زمستان ممکن است متفاوت باشد: در تابستان گردشگران بیشتری وجود دارند، بنابراین اتوبوس‌ها بیشتر تردد می‌کنند.

و اما مهمترین گزینه‌های حمل و نقل در قبرس عبارتند از:

  • تاکسی

دسته بندی اصلی تاکسی‌ها در قبرس عبارتند از: تاکسی‌های خدماتی/بین شهری، تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های روستایی. گفتنی است تاکسی خدماتی بین شهری، یک تاکسی مشترک و در حقیقت یک مینی ون ۴ تا ۸ نفره است که با نرخ ثابت برای هر مسافر کار می‌کند. این گزینه‌ها معمولا از یک مرکز شهر، به یک مکان مرکزی دیگری تردد می‌کنند اما به شهرها یا روستاهای کوچک‌تر نمی‌روند. این تاکسی‌ها در پافوس، لیماسول، لارناکا و نیکوزیا فعالیت دارند و رزرو آنها الزامی است. در ضمن خدمات تاکسی روستایی، برای روستاهای دورافتاده‌تر در دسترس است.

کرایه تاکسی‌ها، توسط قانون تعیین می‌شود و نرخ‌های متفاوتی برای روز و شب وجود دارد. بعلاوه از هزینه‌های اضافی تعجب نکنید، بعنوان مثال حمل چمدان با وزن بیش از ۱۲ کیلو در صورت کمک راننده، هزینه بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. همچنین حضور حیوانات خانگی در جعبه‌های حمل مجاز است، اما ممکن است هزینه‌ای بابت آنها دریافت شود.

  • اتوبوس

سرویس اتوبوس در سراسر جزیره به طور روزانه وجود دارد. اتوبوس‌های بین شهری در شهرهای بزرگ مانند پافوس، لیماسول و نیکوزیا بسیار تمیز و قابل اعتماد هستند. بعلاوه استفاده از اتوبوس، رفت و آمدی راحت‌تر و ارزان‌تر همراه با تهویه مطبوع را برایتان رقم می‌زند.

اتوبوس‌های شهری از ساعت ۵ صبح تا ۲۳:۲۵، هر نیم ساعت، گاهی اوقات یک بار در ساعت حرکت می‌کنند. هزینه سفر برای بزرگسالان معمولا ۵ یورو، برای کودکان بالای ۷ سال با ۵۰ درصد تخفیف و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. با این حال در شمال، سرویس اتوبوس محدودتری ارائه می‌شود و کرایه‌ها کمی گران‌تر هستند. در ضمن توجه داشته باشید که توقف‌ها اعلام نمی‌شوند، اما می‌توانید از راننده بخواهید که به شما بگوید کجا پیاده شوید. در ضمن اتوبوس‌های شبانه فقط در شهرهای بزرگ مانند لارناکا در قبرس، نیکوزیا، پافوس، لیماسول یافت می‌شوند.

 

لوکس‌ترین هتل‌های قبرس: قسمت اول

  • کشتی

تعدادی کروز بزرگ در قبرس، سفرهایی راحت را ارائه می‌دهند که معمولا بین ۲-۵ روز به طول می‌انجامند. همچنین انواع زیادی از سفرهای کوتاه با قایق به مقاصد مختلف در اطراف جزیره ترتیب داده می‌شوند و این قایق‌ها، تقریبا در تمام ماریناها و پناهگاه‌های ماهیگیری وجود دارند. اگر شرایط آب و هوا اجازه دهد، سفرهای قایق از ماه می تا اکتبر انجام می‌شوند. در ضمن بطور کلی سفر دریایی، شامل سرو ناهار یا شام در کشتی و قایق و یا در رستوران‌های کنار دریا می‌شوند.

  • خدمات کرایه خودرو

 بعنوان یک قاعده، ساکنان قبرس با اتومبیل شخصی سفر می‌کنند، بنابراین گردشگران عمدتا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌نمایند. با این حال، برخی از گردشگران تور قبرس نیز ترجیح می‌دهند خودرو کرایه کنند. برخورداری از زیبایی‌های قبرس، با اتوبوس به سختی امکان‌پذیر است. در ضمن کرایه خودرو در قبرس بسیار محبوبیت دارد و می‌توانید با ۱۵ یورو در روز، یک خودرو کرایه کنید. اگر وسیله نقلیه‌ای را کرایه می‌کنید، لازم است که آنرا به طور کامل بررسی کنید و از وجود لوازم جانبی و بیمه مناسب مطمئن شوید.

 

مراکز خرید قبرس را بشناسیم

خورد و خوراک در قبرس

بسیاری از غذاهای سنتی در قبرس، شبیه غذاهای یونانی بوده و مانند آنها خوشمزه هستند. اما بطور کلی باید گفت غذای هر دو طرف مدیترانه‌ای (شمال و جنوب قبرس) معمولا با سبزیجات تازه، میوه، پنیر، عسل و شیرینی همراه است. بنابراین در سفر با تور قبرس، از رژیم غذایی سالم و البته پرکالری برخوردار خواهید بود.

در این میان، پیشنهاد می‌کنیم حتما پای هالومی عالی و سایر شیرینی‌ها را در سمت جنوبی این خطه امتحان کنید. و هیچ سفری با تور قبرس به شمال، بدون صرف کباب‌ها یا دونرهای لذیذ و باکیفیت کامل نخواهد شد. هر چند غذاهای دریایی نیز، در هر دو طرف مدیترانه‌ای شگفت‌انگیز هستند، خصوصا وقتی با نوشیدنی‌های گوارا همراه شوند. گزینه‌های غذاخوری جذاب و منحصر به فردی را در قبرس شاهد خواهید بود. از جمله اینکه توصیه می‌کنیم:

  • بیکری Za’atar Lebanese در لارناکا را فراموش نکنید. این بیکری، پای تازه و فلافل لذیذی سرو می‌کند و به راحتی قابل دسترسی است.
  • در بخش شمالی، از سینی‌های صبحانه بزرگ و سخاوتمندانه که تنها با چند دلار سرو می‌شوند، در رستوران Göçmen Börek Girne در گیرنه غافل نشوید.
  • در پافوس نیز سری به بیکری Zorba بزنید و از طعم آب میوه و شیرینی‌های تازه‌اش لذت ببرید.

 

معرفی ۴ پارک ماجراجویی در قبرس

اقامت در قبرس

برای اقامت در قبرس جای نگرانی نیست، زیرا انبوهی از اقامتگاه‌ها در هر سطحی از بودجه و امکانات، پذیرای مسافران هستند. در این میان برخی از گزینه‌های پرطرفدار عبارتند از:

  • لوکس:

برای برخورداری از یک استراحت مجلل، از هتل آدامز بیچ در آیا ناپا شهر لارناکا دیدن کنید. این ریزورت با تمام امکانات بی‌نظیرش، درست روی شن‌های طلایی ساحل نیسی، یکی از بهترین سواحل جزیره، واقع شده است. اگر شهر تاریخی پافوس علاقه شما را به خود جلب کرد نیز، هتل ۵ ستاره آماوی را پیشنهاد می‌کنیم که فوق‌العاده راحت و دوست داشتنی است و تنها چند دقیقه با بندر و شهر قدیمی فاصله دارد.

  • میان رده:

اگر علاقه‌مند به پیاده روی در ساحل هستید و می‌خواهید کمی خارج از مناطق توریستی‌تر اقامت کنید، هتل ساحلی مدیترانه در لیماسول قبرس یک انتخاب عالی است. علاوه بر مناظر پانوراما از ساحل، در اینجا می‌توانید از سرگرمی‌ها و اجراهای زنده و خدمات کامل اسپا نیز برخوردار شوید. هتل آلمیرا در شهر پافوس، گزینه‌ای مقرون‌ به‌ صرفه‌تر به شمار می‌آید و جذابیت بالایی برای مسافران تور قبرس دارد. این هتل، فقط ۵ دقیقه از بندر پافوس در قبرس فاصله دارد و در باغی استوایی مشرف به دریا واقع شده است.

  • ارزان:

یکی از چیزهای فوق‌العاده در مورد قبرس این است که لازم نیست برای برخورداری از اقامتی مناسب، حتما هتلی گران را انتخاب کنید. بلکه حتی گزینه‌های ارزان قیمت نیز، امکاناتی عالی و استاندارد را ارائه می‌دهند. از جمله هتل آلوئه در شهر پافوس یا هتل کاپتانیوس اودیسیا در لیماسول، که مجموعه‌ای مجلل و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهند و با کمتر از ۱۰۰ پوند در هر شب، می‌توانید از اقامتی جذاب و چشم‌اندازهای زیبای دریا لذت ببرید. بعلاوه هر دوی این هتل‌ها، در حد یک پیاده روی کوتاه از ساحل و شهر فاصله دارند.

 

عکاسی در ۹ مکان فوق العاده در قبرس

گشت و گذار در روستاهای قبرس

اگر به دنبال فاصله گرفتن از شلوغی‌های زندگی روزمره هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور قبرس حتما از شهرها و ریزورت‌ها بیرون بزنید و به جایی بروید که بتوانید زندگی محلی مردمان این خطه را بیشتر کشف کنید. در این میان لوفو، لفکارا، کاتو دریس و اومودوس، دهکده‌های خیره کننده‌ای هستند که با خانه‌های سنگی قدیمی و کرکره‌های رنگارنگشان، تصاویری شاعرانه و نوستالژیک را به مخاطبان هدیه می‌دهند. در اینجا، زنانی را خواهید ید که به بافندگی مشغولند و غذاهایی استثنایی را تجربه خواهید کرد که بر اساس دستورپخت‌هایی طبخ می‌شوند که نسل به نسل منتقل شده‌اند.

ساحل گردی در قبرس

بسیاری از گردشگران، برای تماشای سواحل قبرس به آنجا سفر می‌کنند و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید! اینجا ماسه‌های سفید نرم و آب‌های گرم و کم عمق فیروزه‌ای بسیاری را در خود جای داده و در این میان، ساحل نیسی منحنی با آب‌های شفاف و کریستالی‌ و فضای مناسب برای پارتی‌های شبانه، بیش از سایرین خودنمایی می‌کند. این ساحل واقع در ایا ناپا، با یک پیاده‌روی آسان از مرکز شهر قابل دسترسی است و چشم‌اندازی هلالی شکل، بارها و رستوران‌ها و امکاناتی عالی برای ورزش‌های آبی را به مخاطبانش ارائه می‌دهد.

خلیج مرجانی در ساحل غربی، یکی دیگر از نقاط پرطرفدار است و فرصتی برای دیدن لاک پشت‌ها را به ارمغان می‌آورد. از طرفی درختان انجیر زیبا، کنار خلیج فیگ تری و ترکیبشان با آب‌های فیروزه‌ای روشن و استخرهای صخره‌ای کوچک نیز بسیار جذابیت دارند. در عین حال، اگر علاقمند به ورزش‌های آبی هستید، به ساحل ایپسکوپی بروید و از موج سواری و سایر تفریحات لذت ببرید.

 

تور قبرس، سفری رویایی برای کسانی که عاشق غواصی هستند

ساحل فینیکودس نیز به طول ۶۰۰ متر، از مارینا تا قلعه صلیبی لارناکا امتداد یافته و یکی از تفرجگاه‌های مورد علاقه گردشگران جزیره به شمار می‌آید. بازدیدکنندگان در زیر درختان نخل قدم می‌زنند، در رستوران‌های محلی غذاهای دریایی در قبرس توقف می‌کنند یا روی شن‌هایی نرم آفتاب می‌گیرند.

جاذبه‌های بسیاری در زیر آب وجود دارند و اگر به غواصی علاقمندید، باید بدانید آب‌های بسیاری در این خطه، غارها و کشتی‌های غرق شده را در خود جای داده‌اند. از این نظر آب‌های نزدیک لارناکا بسیار چشمگیر هستند و در این میان MS Zenobia، یک کشتی ۵۰۰ فوتی است که اغلب بعنوان یکی از ده جاذبه غواصی برتر جهان شناخته می‌شود.

آبشارهای قبرس

چندین آبشار دیدنی در قبرس وجود دارند که چشمگیرترین آنها، آبشار ۱۲ متری در Caledonia Falls در Platres است. بعلاوه، یک مسیر ۳ کیلومتری نیز در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از پیاده‌روی در آن لذت ببرید و گشت و گذاری دوست داشتنی را در یک بعد از ظهر دل‌انگیز تجربه کنید. همچنین در حمام آدونیس در نزدیکی پافوس، می‌توانید در آب سبزی شنا کنید که اعتقاد بر این است که زنان را جوان نگه می‌دارد و به مردان قدرت می‌بخشد!

 

هزینه‌ی سفری ارزان به قبرس چقدر است؟

نکاتی برای سفر به قبرس

  • میانگین دمای قبرس ۷۵ درجه فارنهایت است. بنابراین در هنگام سفر باید آب زیادی بنوشید و از آنجایی که آب لوله کشی در قبرس، طبق مقررات اتحادیه اروپا حاوی کلر است، بنابراین نوشیدن آن ضرری ندارد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم آب لوله کشی را فیلتر کنید و یا آب بطری خریداری نمایید.
  • لازم نیست نگران بیماری‌های عفونی هنگام بازدید از قبرس باشید. با این وجود، قانونگذاری و طبقه‌بندی داروهای مختلف با نسخه، می‌تواند در قبرس متفاوت باشد. بنابراین، در مورد انواع داروهایی که می‌توانید با خود به این کشور بیاورید حتما تحقیق کنید. بعلاوه باید بیمه درمانی داشته باشید و برای پرداخت هزینه مراقبت‌های پزشکی لازم، همراهتان پول نقد کافی بیاورید.
  • قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که در مورد تمام واکسن‌ها و ایمن سازی‌های لازم از جمله هپاتیت A، تب زرد و حصبه به روز هستید.
  • اگر نمی‌خواهید توجه سارقان احتمالی را به خود جلب کنید، از نمایش جواهرات و وسایل گران قیمت خودداری کنید.
  • کیف مناسب تهیه کنید. یک کیف صلیب از یک کیف دستی ایمن‌تر است. زیرا وقتی در حال حرکت هستید، کسی نمی‌تواند آن را به سرعت از پشت بقاپد.
  • نسخه دیجیتال اسناد سفرتان را همراه داشته باشید. در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن گذرنامه، یک نسخه تکراری دیجیتالی، روند تعویض را تسریع می‌کند.
  • از میز پذیرش محل اقامتتان بپرسید کدام مناطق امن/ ناامن هستند.
  • سعی کنید گروهی و با تورها به گشت و گذار بپردازید و بعنوان یک توریست تنها، جلب توجه نکنید.
  • اگر قربانی سرقت هستید مقاومت نکنید، در عوض با پلیس تماس بگیرید.
  • زبان محلی را یاد بگیرید. یادگیری چند عبارت کلیدی، هرگز ضرری ندارد.

در این مقاله، یک دید کلی راجع به سفر با تور قبرس در سال ۲۰۲۳ ارائه دادیم. ما سفرمان هنوز به پایان نرسیده و در مقاله بعدی نیز، به معرفی مهمترین جاذبه‌های قبرس خواهیم پرداخت.

 

فاماگوستا، بهشت ساحلی و سرزمین تاریخی قبرس شمالی

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران