گالری‌های هنری برتر باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
گالری‌های هنری برتر باکو

باکو به عنوان پایتخت آذربایجان، یک گنجینه فرهنگی در قفقاز به حساب می‌آید. مردم این شهر همیشه برای هنر ارزش و احترام زیادی قائل بودند و این را می‌توان، از ساختمان‌های قدیمی و تعدد موزه‌ها و گالری‌های هنری در این پایتخت نسبتا کوچک متوجه شد. آن‌هایی که به هنر علاقه دارند، در تور باکو، جاهای مختلفی برای بازدید پیدا خواهند کرد و گالری‌های هنری معتبری که در نوشته امروز به آن‌ها خواهیم پرداخت، بخشی از این جاذبه‌ها به حساب می‌آیند.

 

مرکز حیدر علیف باکو (Heydar Aliyev Centre)

مرکز حیدر علیف، یک مجموعه فرهنگی هنری بوده که نمادی برای مدرنیسم آذربایجان نیز محسوب می‌شود. در شهری که به سازه‌های خاص و معماری درخشان ساختمان‌های جدید و قدیمش معروف است، باز هم مرکز حیدر علیف در باکو با یک معماری خاص و چشم نواز، متمایز از دیگر ابنیه شهر، جلوه‌ای متفاوت به پایتخت می‌دهد. معماری بنای مرکز را زاها حدید انجام داده و برای این بنا، جوایزی بین‌امللی را نیز کسب کرده است. مرکز حیدر علیف در ۷ کیلومتری شهر قدیم قرار داشته و ایستگاه مترو نریمان نریمانف در نزدیکی آن‌جا قرار دارد که به راحتی از طریقش، می‌توانید به محل مرکز فرهنگی برسید.

این مجموعه بین ساعات ۱۱ صبح تا ۷ شب فعالیت می‌کند و روزهای دوشنبه تعطیل است. هزینه ورودی آن‌جا نیز ۱۵ مناسب بوده و بعد از ورود می‌توانید از بخش‌های مختلف از جمله گالری‌های هنری دیدن نمایید. جدا از گالری‌ها و موزه‌ی همیشگی و کارگاه‌های هنری، بخشی برای نمایشگاه‌های دوره‌ای در نظر گرفته شده که تقریبا در تمام طول سال، میزبان هنرمندان مختلف داخلی و خارجی است. شما می‌توانید از طریق این لینک در سایت رسمی مرکز، نمایشگاه‌های فعال را دنبال کنید و برای دیدنشان برنامه ریزی نمایید. با توجه به داشتن بخش‌های مختلف، بهتر است زمان زیادی برای دیدن مرکز حیدر علیف خالی کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو

آدرس: 1 Heydar Aliyev Ave

 

موزه هنر مدرن باکو (Museum of Modern Art)

مجموعه موزه هنر مدرن باکو از پروژه‌های است بانوی اول آذربایجان، مهربان علیف آن را با همکاری موزه لوور و قصر ورساچه پایه گذاری کرده است. این موزه‌ی نبستا بزرگ و مجهز، گالری‌های خود را به نمایش آثار ارزشمندی اختصاص داده که در نیمه‌ی دوم قرن بیستم تا به حال تولید شده‌اند. نکته ارزشمند در میان آثار به نمایش گذاشته در نمایشگاه‌های دائمی موزه هنر مدرن باکو، وجود آثاری از هنرمندان غیر آذری مشهور همچون سالوادور دالی و یا پابلو پیکاسو است.

در مجموع چیزی نزدیک به ۸۰۰ اثر در این مجموعه نگهداری می‌شود که شامل نقاشی، عکاسی، پیکرتراشی و ... بوده و تماما در ۷۰ سال اخیر به وجود آمده‌اند. این مکان همچنین دارای یک اتاق هنر کودکان، کتابخانه، رستوران و کافه هنر نیز می‌باشد. فضای داخلی بزرگ و ساختار مدرن این مجموعه به نمایش هر چه بهتر آثار کمک کرده و در کل، یک مجموعه فوق‌العاده عالی برای هنردوستان را به وجود آورده است. اینجا یکی از برجسته‌ترین موزه‌های باکو به شمار می‌رود.

آدرس: 5 Yusuph Safarov

 

خانه هنر غزالی (Gazelli Art House)

خانه هنر غزالی کار خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و به سرعت به یکی از مجموعه‌های هنری مهم در شهر باکو بدل شد. این مجموعه سعی کرده با جمع آوری آثاری از سراسر جهان و ایجاد نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلف، مردم را به کارهای مدرن با کیفیت آشنا کند. این مرکز همچنین تاثیر بسیار خوبی در شناساندن هنرمندان جوان آذربایجان به مجموعه‌داران بزرگ دنیا را نیز داشته است.

فضای داخلی خانه هنر غزالی، بزرگ، مینمال و زیباست و آثار در فضایی بسیار عالی به نمایش گذاشته شده‌اند. آثار در سبک‌های مختلفی قرار دارند و به خوبی تمامی سلایق را پوشش می‌دهند. از جمله کارهای بسیار عالی این مجموعه، داشتن بخشی به عنوان خانه هنر دیجیتال است که علاقه مندان می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی به مرور آثار مهم هنری بپردازند. سلیقه بالای مدیریت این مجموعه و همچنین ذوق هنری آن‌ها، باعث شده تا کارهای جذابی در خانه هنر غزالی انجام شود که از جمله آن‌ها، می‌توان به نمایش آثار از پنجره‌های مجموعه است که حتی به بنای این گالری از بیرون نیز، نمایی جذاب می‌دهد.

 

ونیز کوچک باکو، جاذبه‌ی گردشگری متفاوت

آدرس: 172 Lev Tolstoy Street

 

گالری‌ مرکز موزه باکو (Museum Center)

مرکز موزه باکو در زمان شوروی یکی از بخش‌های موزه لنین به حساب می‌آمد و بعد از استقلال آذربایجان، این مکان در سال ۱۹۹۱ با تغییر نام، فعالیت‌های خود را نیز تا حد زیادی تغییر داد. این مجموعه چندین موزه را زیر یک سقف مدیریت می‌کند و همچنین دارای یک گالری هنری مدرن و فوق‌العاده عالی است که هر هنر دوستی حتما در طول تور باکو باید به دیدنش برود.

این گالری در بالاترین طبقه قرار گرفته و شامل ۵ سالن می‌شود و سقفی شیشه‌ای و زیبا دارد که اگر در طول روز از آن‌جا بازدید کنید، با وجود نور طبیعی که به داخل بنا می‌تابد، جذابیتی مضاعف به آن‌جا می‌بخشد. در این مکان آثار متنوعی در زمینه عکاسی، نقاشی مدرن، کارهای گرافیک، طراحی پوستر، پیکر تراشی و ... برپا شده و یک بخش مجزا برای نمایشگاه‌های دوره‌ای نیز دارد که خود می‌تواند دلیلی برای بازدید از این محل باشد. در اکثر مواقع سال، این بخش به نمایش آثار هنرمندان مختلف اختصاص داشته که نمایشگاه‌های انفرادی برگزار می‌کنند. هر چند اکثرا این نمایشگاه به هنرمندان محلی اختصاص دارد اما هنرمندان بین‌المللی نیز به ارائه آثار خود در آ‌ن‌جا می‌پردازند.

 

راهنمای سفر زمینی به شهر باکو

آدرس: Neftchilar avenue 123a

 

موزه فرش باکو (Azerbaijan Carpet Museum)

با توجه به اهمیت هنر فرش بافی، باکو دارای یک موزه مخصوص فرش است که البته از گالری‌های هنری مهم شهر نیز به حساب می‌آید. در این مجموعه آثار ارزشمندی در زمینه فرش و گلیم به نمایش در آمده که اتفاقا برای ایرانیانی که سفر به باکو را برای تعطیلات خود انتخاب کرده‌اند نیز مفید خواهد بود.

بنای زیبای موزه فرش باکو که به شکل یک فرش لول خورده است، در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد و به سرعت درهای آن به روی عموم باز گشت. جالب است بدانید که در این محل، بیش از ۶ هزار فرش در سبک‌های مختلف نگهداری می‌شود که ساخت آن‌ها به قرن ‍۱۷ میلادی تا به امروز بر می‌گردد. همچنین در این محل، نقشه‌ها، ابزارهای تولید فرش و چیزهایی از این دست نیز به نمایشگ گذاشته شده است.  موزه فرش باکو از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکو نیز به حساب می‌آید.

آدرس: 28 Mikayıl Hüseynov Prospekti

 

گالری هنر لیلا خازری (Leyla Khazari Art Gallery)

این گالری جذاب با تلاش لیلا خازری ساخته شده است. گالری هنری بسیار خوبی که در منطقه سابایل ساخته شده و تقریبا تمامی آن به آثار نقاشی مدرن اختصاص پیدا کرده است.

در این گالری هنری، اغلب آثار هنرمندان آذری به چشم می‌خورد و البته به صورت دوره‌ای برنامه‌های هنری و نمایشگاه‌های مختلف نیز در آن‌جا برپا می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، نمایشگاه تابستانه است که آثار نقاشی با مضمون برای شرکت در نمایشگاه قبول شده و در محل گالری به نمایش گذاشته می‌شود. فضای داخلی مجموعه نسبتا بزرگ بوده و شامل چند سالن مدرن و با طراحی مینیمال است و فضای بسیار خوبی برای نمایش نقاشی‌ها در آن‌جا پدید آورده شده.

 

۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو

آدرس: Sabail district, Ak. Ahad Yagubov street 52C, building 15

 

خانه هنر نور (NUR Art House)

خانه هنر نور از جمله گالری‌های هنری نسبتا قدیمی باکو به سحاب می‌آید. این مجموعه کار خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده و در آن‌جا، کارهای هنری در زمینه نقاطی، طراحی و چاپ به نمایش گذاشته شده است. این مکان در واقع به همت یک شرکت چاپ بنا گذاشته شده و نقاشی‌های بسیار زیبایی در آن‌جا به نمایش در آمده است.

برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای در این محل که اغلب آن‌ها، نمایش آثار هنرمند آذری هستند، به این مکان جذابیت مضاعف بخشیده است. در کل خانه هنر نور چون در مرکز شهر قرار گرفته و در مسیر بسیاری از جاذبه‌های شهری است، حتما پیشنهاد می‌شود. مکانی کوچک اما درخور و جذاب که زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و همچنین بازدید از آن‌جا نیز کاملا رایگان است.

آدرس: 8RPJ+GHR

 

گالری نار (Nar Gallery)

بر خلاف نور، گالری نار یک مرکز جدیدتر بوده که در سال ۲۰۰۵ شروع به فعالیت کرده و از نظر وسعت نیز بسیار بزرگ‌تر و البته شیک‌تر است. این مکان را فرهاد احمدف که تاجری متمول هست پایه گذاری کرده و بخش اعظمی از آثار آن نیز از مجموعه شخصی وی به این مکان منتقل شده است. تمامی کارهای به نمایش در آمده در گالری نار به نقاشی اختصاص داده شده است. این آثار در راهروها و سالن‌هایی که با سنگ‌های آجری ساخته شده‌اند به نمایش در آمده و محیط بسیار زیبایی را پدید آورده است.

تمامی آثار نقاشی در این مجموعه متعلق به هنرمندانی از منطقه قفقاز بوده که خب اکثرشان هم آذربایجانی هستند. نزدیک به ۳۰ هنرمند در این مکان کار دارند و اطلاعاتی نیز از خود هنرمندان در آن‌جا قید شده است. این گالری بخش‌های دیگری هم دارد که یک کافه در طبقه بالای آن‌جا را نیز شامل می‌شود. شما می‌توانید از صبح ساعت ۱۰ تا ۷ بعد از ظهر از گالری نار دیدن نمایید. همچنین گالری نار نیز در زمینه برپایی نمایشگاه‌های دوره‌ای فعالیت داشته و هنرمندان مختلف می‌توانند کارهای خود را در آن‌جا به نمایش بگذاند. شما می‌توانید از سایت اصلی گالری نار، هم کارها و هنرمندان این مجموعه را ببینید هم از نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری که در آن‌جا برپا می‌شود، با خبر شوید.

 

هتل‌های محبوب باکو از نظر کاربران وبسایت بوکینگ

آدرس: 65 Asef Zeynally St

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۵ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران