۱۰ موزه برتر باکو برای بازدید

جاذبه‌های گردشگری باکو
۱۰ موزه برتر باکو برای بازدید

موزه‌گردی در هر سفری از جذابیت‌های خاص خود برخوردار بوده و به دلیل اینکه فرهنگ‌ها، هنر و تاریخ مقصد گردشگری را به نمایش می‌گذارد باید در لیست الویت‌های هر توریستی قرار بگیرد. به خصوص اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به مقصد گردشگری با پیشینه غنی هستید این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. یکی از این مقاصد که امروزه در بین گردشگران ایرانی بسیار محبوب شده، باکو به عنوان پایتخت کشور زیبای آذربایجان است. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا نگاهی جامع به چند مورد از بهترین موزه‌های باکو داشته باشیم. چنانچه شما نیز از جذابیت‌های تور باکو شنیده و قصد سفر به این شهر زیبا و دیدنی را دارید، به منظور آشنایی با آن‌ها تا پایان این نوشته ما را دنبال کنید.

 

۱. موزه دولتی فرش آذربایجان، باکو (Azerbaijan State Carpet Museum, Baku)

در معرفی موزه‌های برتر باکو مقاله خود را با موزه دولتی فرش آذربایجان آغاز می‌کنیم. بدون اغراق این یکی از بی نظیرترین مکان‌هایی است که در سفر به تور باکو فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. این موزه در زبان آذری Azərbaycan Dövlət Xalça Muzeyi نامیده می‌شود و همان طور که از اسم آن می‌توان متوجه شد، انواع مختلفی از فرش‌ها و قالی‌های دستباف را که هنر دست مردم آذربایجان هستند، به نمایش می‌گذارد. در این موزه علاوه بر فرش‌های زیبا و خارق‌العاده فرصت آشنایی با تکنیک‌ها و مواد مختلفی که در طول سال‌ها برای این منظور استفاده شده‌اند را نیز خواهید داشت. همچنین دوره‌های مختلف قالی‌بافی نیز در آنجا برگزار می‌شوند که رد صورت تمایل فرصت شرکت در آن‌ها را نیز می‌توانید داشته باشید. این موزه بی‌نظیر دارای بزرگترین کلکسیون فرش آذربایجان در جهان است.

موزه دولتی فرش آذربایجان در سال ۲۰۱۴ از محل سابق خود در خیابان نفتچیلر به ساختمان جدیدی در پارک ساحلی باکو نقل مکان کرد. موزه ملی فرش آذربایجان مطابق با فرمان شماره ۱۳۰ شورای وزیران جمهوری آذربایجان SSR در تاریخ ۱۳ مارس ۱۹۶۷ تأسیس شد. این موزه از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۳ موزه دولتی فرش و هنرهای کاربردی مردمی آذربایجان نام داشت. سپس از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۴ موزه دولتی فرش و هنرهای کاربردی به نام لطیف کریم اف تغییر پیدا کرده و از سال ۲۰۱۴ تا به امروز نیز با نام رسمی موزه ملی فرش آذربایجان شناخته می‌شود و از اهمیت و ارزش بسیار بالایی در این کشور برخوردار است.

  • آدرس: 28 Mikayıl Hüseynov Prospekti, Bakı 1000, Azerbaijan
  • زمان بازدید: سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر؛ دوشنبه‌ها تعطیل است.

 

۲. موزه کتاب‌های مینیاتوری، باکو (Museum of Miniature Books, Baku)

مورد بعدی از برترین موزه‌های باکو موزه کتاب‌های مینیاتوری نام دارد. این موزه در زبان آذری Miniatür kitab muzeyi نامیده شده و هدف آن به نمایش گذاشتن خاص‌ترین کتاب‌های مینیاتوری در جهان است. آنچه که موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو را از نظر گردشگران آذربایجان خاص‌تر می‌کند این است که تنها موزه کتاب‌های مینیاتوری در جهان به شمار می‌رود. ساختمان این موزه بی‌همتا در بخش قدیمی باکو به نام شهر درونی یا همان ایچری شهر قرار گرفته و سالانه مورد بازدید هزاران توریست داخلی و خارجی واقع می‌شود. این موزه در ۲ آوریل ۲۰۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ گواهینامه کتاب رکوردهای گینس را به عنوان بزرگترین موزه خصوصی کتاب‌های مینیاتوری به دست آورد.

 

۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو

  • آدرس: 9R8M+G2M, Baku 1000, Azerbaijan
  • زمان بازدید: در تمامی ایام هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر؛ دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها تعطیل است.

 

۳. موزه دولتی تاریخ آذربایجان، باکو (Azerbaijan State Museum of History, Baku)

اگر دوست دارید که در سفر به باکو با تاریخ کشور آذربایجان آشنا شده و در عین حال از یکی از جاذبه‌های کعروف آن دیدن کنید، بازدید از موزه دولتی تاریخ آذربایجان را پیشنهاد می‌کنیم. این بزرگترین موزه آذربایجان به شمار می‌آید و در زبان محلی این کشور Azərbaycan Tarix Muzesi نامیده می‌شود. بنای این جاذبه دیدنی در عمارت سابق حاجی زین‌العبدین تقی‌اف، نجیب زاده و نیکوکار آذربایجانی واقع شده و سال تاسیس آن به ۱۹۲۰ بازمی‌گردد. البته این موزه با یک سال تاخیر، در سال ۱۹۲۱، به روی بازدیدکنندگان باز شد.

  • آدرس: 4 Haji Zeynalabdin Taghiyev St, Baku 1005, Azerbaijan
  • زمان بازدید: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر؛ شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر؛ یکشنبه‌ها تعطیل است.

 

۴. موزه ادبیات نظامی، باکو (Nizami Museum of Literature, Baku)

اگر ایده‌ موزه‌گردی در باکو برای شما جذاب بود، مورد بعدی از مکان‌های پیشنهادی ما موزه ملی ادبیات آذربایجان است که با نام موزه ادبیات نظامی باکو نیز شناخته می‌شود. نام محلی این موزه Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı muzeyi بوده و به افتخار شاعر پرآوازه نظامی گنجوی در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد. بازدید از این موزه را می‌توانید در حین گشت و گذار در منطقه ایچری شهر باکو انجام دهید. چرا که در ورودی آن قرار گرفته و شما در یک روز فرصت بازدید از دیگر جاذبه‌های شهر باکو را نیز خواهید داشت. به عنوان مثال میدان فواره‌های باکو نیز در حوالی این موزه قرار گرفته است. البته که محبوبیت این مکان صرفا به خاطر موقعیت توریستی آن نبوده و در حال حاضر یکی از بزرگترین و غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ آذربایجان به شمار می‌آید که هر توریستی را وسوسه به بازدید می‌کند.

 

تجربه تفریحات متنوع در تور باکو

  • آدرس: 53 Istiglaliyyat, Baku 1005, Azerbaijan
  • زمان بازدید: دوشنبه تا شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر؛ یکشنبه‌ها تعطیل است.

 

۵. موزه دولتی هنر آذربایجان، باکو (Azerbaijan State Museum of Arts, Baku)

موزه ملی هنر آذربایجان با نام محلی İncəsənət Muzeyi R.Mustafayev بزرگترین موزه هنر آذربایجان بوده و بازدید از آن بر هر گردشگری در تور باکو واجب است. این موزه در سال ۱۹۳۶ در باکو تاسیس شد و در سال ۱۹۴۳ به نام رستم مصطفی اف، طراح صحنه و هنرمند برجسته آذربایجانی نامگذاری شد. این موزه شامل دو ساختمان قرن نوزدهمی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کل مجموعه موزه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ اثر هنری است که بیش از ۳۰۰۰ مورد آن در ۶۰ اتاق مختلف در معرض نمایش دائمی قرار دارند. در این میان حدود ۱۲۰۰۰ مورد آن‌ها در انبار نگهداری می‌شود و به صورت دوره‌ای آثار مختلف از انبار بیرون آمده و به طور موقت به نمایش گذاشته می‌شوند.

  • آدرس: 9/11 Niyazi, Bakı, Azerbaijan
  • زمان بازدید: سه شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر؛ دوشنبه‌ها تعطیل است.

 

۶. موزه لباس ملی آذری، باکو (Azeri National Costume Museum, Baku)

یکی از جالب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین موزه‌هایی که در تور باکو می‌توانید از آن بازدید کنید، موزه لباس ملی آذری با نام محلی Azərbaycan Milli Geyimləri Muzeyi است. چرا که لباس سنتی آذربایجان در نتیجه فرآیندهای طولانی فرهنگ مادی و مذهبی مردم این کشور توسعه یافته است. بنابراین ارتباط تنگاتنگی با تاریخ آن داشته و ویژگی‌های ملی، قوم نگاری، تاریخی، هنری و خلاقیت ملی آن را به نمایش می‌گذارد. از طرفی دیگر لباس سنتی آذربایجان واقعا زیبا بوده و شما را شیفته خود خواهد کرد. این لباس‌ها با استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع طراحی شده و هنرهای آذربایجان در تزیینات لباس با گلدوزی‌های ظریف و بافندگی در آن دیده می‌شود. لباس‌هایی که در این موزه فرصت تماشای آن‌ها را خواهید داشت، نشانه هایی از اولین لباس‌های آذری و همچنین تغییراتی که در طول سال‌ها داشته‌اند را عرضه کرده و مکانی متفاوت برای سرگرم شدن شما خواهد بود. علاوه بر لباس در این موزه فرصت بازدید از منسوجات نفیس، دستمال‌های ابریشمی زنانه و زیورآلات زیبایی شگفت انگیز را نیز خواهید داشت.

 

معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

  • آدرس: Zeynalabdin Tagiyev Street 4, Baku, Azerbaijan
  • زمان بازدید: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر؛ یکشنبه‌ها و شنبه‌ها تعطیل است.

 

۷. موزه روستروپویچ، باکو (Rostropovich Museum, Baku)

چنانچه عاشق موسیقی هستید، بهتر است در سفر خود به باکو بازدید از موزه روستروپویچ را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. این موزه که به مستیسلاو روستروپویچ، نوازنده ویولن سل و رهبر ارکستر باکویی، اختصاص دارد. شما می‌توانید در این مکان آلات موسیقی کلاسیک باکو و همچنین برخی از لوازم شخصی این استاد موسیقی را تماشا کنید که عمدتاً مورد توجه قرار خواهند گرفت.

  • آدرس: 19 Leopold və Mstislav Rostropoviçlər, Bakı, Azerbaijan
  • زمان بازدید: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر؛ یکشنبه‌ها و شنبه‌ها تعطیل است.

 

۸. برج دختر، باکو (Maiden Tower, Baku)

یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی آذربایجان که امروزه به نماد این کشور توریستی تبدیل شده، برج دختر باکو با نام محلی Qız Qalası است. برج دختر یک بنای تاریخی متعلق به قرن دوازدهم است که در منطقه ایچری شهر باکو قرار دارد. این ساختمان در کنار دیگر سازه‌های قدیمی نظیر کاخ شیروانشاهان، متعلق به قرن پانزدهم، گروهی از بناهای تاریخی را تشکیل می‌دهد که در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اموال فرهنگی این کشور فهرست شده است. این بنا به قدری مهم و مشهور است که امروزه می‌توانید تصویر آن را بر روی اسکناس‌های پول آذربایجان و سربرگ‌های رسمی کشور مشاهده کنید. هر چند که نمی‌توان به صورت رسمی برج دختر را یک موزه نامید اما از ارزش تاریخی بالایی برخوردار بوده و بازدید از آن نوعی موزه‌گردی به حساب می‌آید.

 

بهترین هتل‌های شهر قدیمی باکو

  • آدرس: Old City, Baku, Azerbaijan
  • زمان بازدید: همه روزه به صورت ۲۴ ساعته امکان بازدید از این ساختمان تاریخی وجود دارد.

 

۹. مرکز حیدر علی اف، باکو (Heydar Aliyev Center, Baku)

آخرین مورد پیشنهادی برای بازدید در سفر به باکو با هدف موزه‌گردی، مرکز حیدر علی اف در باکو با نام محلی Heydər Əliyev Mərkəzi است. این مکان یک مجموعه ساختمانی به مساحت ۵۷۵۰۰ متر مربع بوده که توسط معمار عراقی-بریتانیایی به نام زاها حدید طراحی شده و به دلیل معماری متمایز خود مشهور است. این مرکز به نام حیدر علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ نامگذاری شده است. بسیاری از گردشگران به بازدید از این مکان می‌روند تا عکس‌های خاص و متفاوتی را در مقابل آن به یادگار داشته باشند.

  • آدرس: 1 Heydar Aliyev Ave, Baku 1033, Azerbaijan
  • زمان بازدید: سه شنبه تا جمعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۷ عصر؛ شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۷ عصر؛ دوشنبه‌ها تعطیل است.

 

منبع

 

۰۲ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران