۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو

بخش قدیمی شهر که با دیوارهای تاریخی محصور شده را محلی‌ها به نام ایچری‌شهر (Icherisheher) می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر که اغلب توریست‌هایی که به تور باکو می‌روند، حتما از آن‌جا بازدید می‌کنند و به سراغ نقاط جذابیش می‌روند. در این نوشته نیز ما به سراغ ۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو رفته‌ایم تا بتوانید با توجه به این لیست، خیلی سریع از نقاط مهم آن‌جا دیدن نمایید.

 

درباره شهر قدیم باکو

این بخش از شهر با خیابان‌های سنگ‌فرش، مساجد قدیمی، کاروان‌سراها و حمام‌های تاریخی پر شده و می‌توان رستوران‌های شلوغ و فروشگاه‌های نقره و فرش را در همه‌جایش دید. نانوایی‌های شهر قدیم در کنار کافه‌ها و غذاخوری‌های که بانوان محلی در آن به پخت دلمه مشغولند، همه به زیبایی این محل می‌افزاید و حس و حالی خاص را ایجاد می‌کنند. شهر قدیم باکو نه تنها برای گشت و گذار، بلکه با توجه به دکور زیبایش برای عکاسی نیز ایده‌آل بوده و از بهترین جاها برای ثبت تصاویر خاص در سفر به باکو به حساب می‌آید.

 

معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در شهر قدیم باکو باید انجام دهید

موقع بازدید از جاهای مختلف شهر قدیم، با یک برنامه ریزی درست می‌توانید از مهم‌ترین نقاط این بخش از باکو در یک بار بازدید از آن‌جا، دیدن نمایید. لیست زیر، شامل ۱۵ فعالیت برتری است که در شهر قدیم باکو می‌توانید تجربه کنید:

بازدید از کاخ شیروانشاه باکو

 این کاخ طی چند مرحله و در قرن‌های مختلف ساخته شده است. کاخ شیروانشاه (Palace of the Shirvanshahs) مهم‌ترین بنای تاریخی در باکو به حساب می‌آید که ابتدا در قرون وسطا ساخت آن آغاز شد و خانواده سلطنتی در آن‌جا اقامت داشتند. با توجه به یادداشت‌های به جا مانده، شیروان خلیل دو بخش از این بنا را به مسجد و مقبره اختصاص داده بود. بعد از چندین بار تغییر و اضافه کردن قسمت‌های مختلف به کاخ، این بنا در سال ۲۰۰۳ مرمت و بازسازی شد و به عنوان موزه شروع به کار کرد که در آن‌جا، اشیا مختلف تاریخی به نمایش در می‌آید. بازدید از کاخ بین ساعات ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر ممکن بوده و هزینه ورودی نیز ۱۵ منات است.

 

به بالای برج دوشیزه باکو بروید

برج دوشیزه باکو (Maiden Tower) یکی دیگر از جاذبه‌های معروف شهر قدیم باکو است که بسیاری از داستان نویس‌های آذری، از آن برای نوشتن رمان، نمایش‌های باله و اپرا الهام گرفته‌اند. معماری آن همچون دلیل نام گذاری‌اش، هنوز یک راز باقی مانده اما مسلما آن را باید به دوران قبل از اسلام در آذربایجان مربوط دانست. بازدید از این برج نیز ۱۵ منات برای شما هزینه در پی دارد و همچنین می‌توانید به بالای آن‌جا رفته و از ارتفاع به شهر قدیم و بلوار باکو نگاهی بندازید.

 

هتل‌های ۵ ستاره منطقه نسیمی در باکو

بازدید از مسجد محمد (ص)

بنای مسجد محمد (Muhammad Mosque) بزرگ‌ترین و البته از چشم‌گیرترین مسجد‌های باکو به حساب می‌آید. مناره این مسجد در بمباران روسیه و در درگیری‌های بین ایران و امپراطوری روسیه آسیب دیده بود و هیچ وقت دیگر مرمت نشد. بعدها مردم این شهر باکو، این مناره را نمادی از مقاومت مردم به شمار می‌آوردند و به همین دلیل، دیگر مناره مسجد محمد (ص) بازسازی نگشت.

از زیبایی‌های ستون‌های سنگی میدان بازار باکو

میدان بازار (Bazaar Square) یکی از جالب‌تین مکان‌ها برای بازدید و گردش در تور باکو است که بخش تاریخی آن کمی پایین‌تر از سطح خیابان بوده و شما حتی می‌توایند از بالا به این ستون‌های سنگی تاریخی نگاه بندازید. با پایین رفتن از پلکان، می‌توانید وارد این موزه روباز شده و از نقش برجسته‌ها، مقبره‌ها و دیگر دیدنی‌های آن‌جا بازدید کنید.

بازدید و عکاسی در کنار دیوار‌های شهر قدیم باکو

دیوارهای شهر قدیم باکو (Baku Old City Wall)، در واقع بخشی از قلعه شهر به حساب می‌آمدند که شامل دیوارهای از جنس ماسه سنگ و برجک‌هایی کوچک بودند که دروازه‌های شهر در میانشان قرار داشت. این دیوارها به راتفاع ۸ تا ۱۲ متر رسیده و به خوبی مرمت شده‌اند. زیبایی این بخش از شهر واقعا چشم‌گیر بوده و البته محلی عالی برای عکاسی نیز به حساب می‌آید.  برجک‌های کوتاه همچنین هنوز چند توپ و منجنیق قدیمی را در خود جای داده‌اند که در نوع خود جذابند.

 

دیدنی‌ترین کلیساهای باکو

از میان دروازه‌ی گوشا گالا گاپیسی باکو رد شوید

گوشا گالا گاپیسی (Gosha Gala Gapisi) یا همان دروازه دوگانه که حتی به دروازه شاه عباس نیز معروف است، زمانی تنها ورودی شهر قدیم باکو به حساب می‌آمد که به زیبایی در میان دیوارهای این شهر ساخته شده بود. در گذشته‌های دور، مسافران و تاجران برای ورود به شهر و اقامت در کاروان‌سراها باید از این دروازه عبور می‌کردند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از این دروازه‌ی زیبای تاریخی دیدن کرده و البته عکاسی در این محل را نیز فراموش نکنید.

در کاروان‌سراهای تاریخی شهر قدیم باکو غذا بخورید

زمانی که باکو ایستگاهی مهم در جاده ابریشم به حساب می‌آمد، این کاروان‌سراهای تاریخی، مملو از جمعیت تاجرین و مسافران بود و استبل‌ها و انبارهای آن‌ها نیز مشتریان زیادی داشت. حالا غذا خوردن در این کاروان سراهای تاریخی خود لذت بخش خواهد بود. از معروف‌ترینِ این مکان‌ها نیز می‌توان به کاروانسرای مولتانی (Multani Caravanserai) و کاروانسرای بخارا (Bukhara Caravanserai) اشاره کرد که هر دو برای صرف غذا مناسب هستند و شکل و شمایل تاریخی فوق‌العاده زیبایی دارند.

 

همه چیز درباره مرکز حیدر علی اف باکو

بازدید از تکیه درویش شهر قدیم باکو

تکیه درویش (Dervish Takyeh) در قرن ۱۳ میلادی و در خیابان قاضی محمد ساخته شده بود. این تکیه دقیقا در سمت مقابل برج دوشیزه قرار گرفته است و به راحتی می‌توانید آن‌جا را پیدا کنید. در طول تاریخ کاربری این مکان چند باری تغییر کرد و برای مدتی به عنوان مسجد و مدتی دیگر به عنوان مدرسه نیز فعال بوده است. دراویشی که در این مکان عضو هستند، بعضی شب‌ها به برگزاری مراسمات خاص خود می‌پردازند که امکان تماشای آن‌ها را خواهید داشت.

گشت و گذار در کوچه‌های شهر قدیم باکو

بخشی از ایچری‌شهر شاید شبیه به موزه به نظر بیاید، اما با وجود آپارتمان‌ها و خانه‌های مختلف در میان دیوارهای تاریخی این بخش از باکو، حدود ۳ هزار نفر در آن‌جا زندگی می‌کنند. با این حال، خیلی از کوچه‌ها و خیابان‌های آن از فرم خاص تاریخی خود خارج نشده و می‌توان در میانشان قدم زد و از بودن در آن‌جاها لذت برد. کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده، مغازه‌هایی با دیوارهای کاشی‌کاری شده، درهای چوبی و شیه‌های رنگی و خیلی چیزهای دیگر هستند که با قدم زدن در کوچه‌های قدیمی شهر، به آن‌ها خواهید رسید.

 

بهترین سالن‌های سینما در باکو

پیدا کردن محل‌های مناسب برای عکاسی در شهر قدیم باکو

برج‌های مدرن شعله را از بیشتر جاهای باکو می‌توانید ببینید، اما یکی دو نقطه خاص در شهر قدیم وجود دارد که هم بناهای این گوشه تاریخی از پایتخت و هم خود برج‌های شعله باکو مشخص هستند و این نقاط بهترین جا برای عکاسی به حساب می‌آیند. البته همان‌طور که در بندهای قبلی نوشته‌مان اشاره کردیم، جاهای بسیار زیادی برای عکاسی در شهر قدیم وجود دارد و هر گوشه از آن‌جا، می‌تواند قابی ماندگار برایتان ثبت کند. پیشنهاد می‌کنیم، جدا از زمانی که برای بازدید از شهر قدیم صرف می‌کنید، اگر قصد عکاسی دارید، یک روز صبح زود، وقت گذاشته و به این محل بروید تا هم از نور صبحگاهی بهتر و هم از فضای خلوت‌تر بهره ببرید.

خرید فرش و سوغاتی در شهر قدیم باکو

اگر در سفر به باکو، صبح اول وقت به شهر قدیم بروید، می‌بینید که مغازه‌های قدیمی در حال آویزان کردن محصولات خود بیرون فروشگاه هستند . مغازه‌های مختلفی در شهر قدیم فعالند که می‌توانید انواع سوغاتی را از آن‌جا خریداری کنید اما محبوب‌ترین سوغات باکو فرش‌ و گلیم است. در کنار فرش، محصولات نقره، عتیقه‌جات، چای، کلاه‌های پشمی و البته انواع خوراکی‌های محلی، از جمله سوغات باکو به حساب می‌آیند.

 

معرفی بازارها و مراکز خرید باکو

در کافه‌های شهر قدیم باکو، باقلوا میل کنید

نیازی نیست خیلی در شهر قدیم بگردید تا گوشه‌ای برای خوردن باقلوا یا شیرینی‌های آذربایجان در باکو پیدا کنید. کافه‌ها و فروشگاه‌های کوچک زیادی هستند که این شیرینی محلی ترک را به فروش می‌رسانند و گشت و گذار در شهر قدیم بدون خوردن این شیرینی خوشمزه کاملا نخواهد بود. باقلواها به شکل‌ها و مدل‌های مختلف به فروش رسیده و کافه‌هایی هستند که می‌توانید در کنارش، برای خود چای نیز سفارش دهید و لحظاتی، به استراحت بپردازید.

بازدید از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

شهر قدیم باکو خود یک موزه‌ی بزرگ است اما موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو (Museum of Miniature Books) یک مکان کاملا متفاوت و جذاب بوده که با توجه به رایگان بودن ورودی‌اش، پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌جا بازدید کنید. در این محل، چندین و چند کتاب مینیاتوری به زبان‌های آذری، آلمانی، روسی و انگلیسی نگهداری می‌شود که حتی کارهای بزرگی از شکسپیر یا کتاب‌هایی از قرن ۱۷ میلادی یا حتی کوچک‌ترین کتاب دنیا را در خود دارد. این موزه هر روز بین ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر فعال بوده و روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه تعطیل است.

 

بهترین هتل‌های باکو برای اقامتی خانوادگی

بازدید از خانه موزه مصطفی‌زاده باکو

به طور کلی در منطقه قفقاز، علاقه به ساخت خانه-موزه بسیار زیاد است و موزه مصطفی زاده (Mustafazadeh Museums) در باکو، بهترین این مکان‌ها در شهر به حساب می‌آید. این نوازنده بزرگ پیانو در سبک جاز در سال ۱۹۴۰ میلادی در همین خانه به دنیا آمد و بعد از فوتش، این محل را به خانه موزه بدل کردند. موزه طی روزهای غیر تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز بوده و هزینه‌ی بازدید از آن‌جا، 5 منات است.

منبع

 

۲۱ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران