مکان‌های شاعرانه باکو برای عکاسی

جاذبه‌های گردشگری باکو
مکان‌های شاعرانه باکو برای عکاسی

باکو یکی از محبوب‌ترین شهرهای نزدیک به کشورمان برای سفرهای تفریحی، عاشقانه و تاریخی است. این شهر پر از جاهایی است که ارزش وقت گذاشتن و دیدن دارند. اما در این مقاله می‌خواهیم مکان‌های شاعرانه‌ای را که می‌توانید در آنها قدم زده، نفس عمیق بکشید و عکس بگیرید را به شما معرفی کنیم. در سفر خود با تور باکو، برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری جالب اطراف باکو برنامه‌ریزی کنید و در صورتی که اهل هنر و عکاسی هستید، به این مکان‌ها بروید.

 

خیابان نظامی گنجوی باکو (Nizami Street)

حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای پارسی‌گوی ایرانی در سده ششم هجری قمری مصادف با سال دوازده میلادی، به ‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرای ادبیات فارسی شناخته شده ‌است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه در کشور آذربایجان قرار دارد که در گذشته جزو ایران بوده است. به دلیل محبوبیت این شاعر عاشق که او را با اشعار خسرو و شیرین و منظومه لیلی و مجنون می‌شناسیم، علاقه‌مندان بسیاری سالانه برای بازدید از آرامگاه وی به این شهر سفر می‌کنند. به همین خاطر گردشگرها دوست دارند بخشی از زمان سفرشان به باکو را در خیابان‌های مشهوری همچون خیابان نظامی گنجوی باکو بگذرانند و در فضای بومی شهر مقصد نفس بکشند. بسیاری از شهرها خیابان زنده و پرهیاهویی دارند که معمولا خارجی‌ها را بیشتر به خود جذب می‌کند. یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو خیابانی به نام تورگووایا (Torgovaya) است. اهالی باکو عاشق این خیابان هستند و معمولا آن را به گردشگران معرفی می‌کنند. خیابان سنگفرش شده، پر از فروشگاه‌ها، بهترین کافه‌های باکو و برترین رستوران‌های باکو وسوسه‌کننده است. بدون شک شما از قدم زدن در این خیابان‌ها در طول شبانه روز خسته نمی‌شوید.

بلوار ساحلی باکو (Baku Boulevard)

باکو شهر ساحلی آذربایجان در حاشیه دریای کاسپین یکی از دیدنی‌ترین شهرها برای گردشگران ایرانی است که زندگی و خاطراتشان با دریاچه خزر گره خورده است. بلوار ساحلی باکو خیابان سنگفرش شده بلندی در امتداد دریاست که پر از کافه‌های جذاب و فضای سبز زیباست. در طول شبانه روز نوازنده‌های آماتور به این نقطه از شهر می‌آیند و به عبارتی مهم‌ترین پاتوق اهالی شهر و گردشگرها به شمار می‌رود. برای گردش در این بلوار ساحلی می‌توانید قدم بزنید یا دوچرخه کرایه کنید و در حال رکاب زدن از آب و هوای مرطوب این شهر نفس بکشید و از ساختمان‌های مهم شهر همچون مرکز تجارت باکو، مرکز خرید پارک بلوار باکو و مرکز موغام دیدن کنید. مردم محلی معمولا عصرگاه در این بلوار جمع می‌شوند و می‌توانید جمعیتی از آنها را در کافه‌های ساحلی یا در حال پیاده‌روی ببینید. در حین گشت و گذار در بلوار ساحلی از فواره‌های دیدنی و مراکز مهم خرید باکو نیز دیدن کنید.

 

واحد پول رایج در کشور آذربایجان

چشم باکو (Baku Ferris Wheel)

احتمالا اسم چشم باکو برای شما آشنا باشد و شما را به یاد چشم لندن بیندازد. چشم باکو هم دقیقا مثل آن یک چرخ و فلک بسیار بزرگ است که در پارک ملی باکو و دریاکنار واقع شده است. این چرخ و فلک بزرگ که به چرخ شیطان هم شهرت دارد، یکی از جاهای دیدنی در سفر با تور باکو محسوب می‌شود که می‌بایست آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. چشم باکو با ظرفیت سی کابین بزرگ هشت نفره و ارتفاع حدودت شصت متری شما را به هیجان در می‌آورد. هر دور کامل چرخش چشم باکو حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد. این چرخ و فلک کاملا جدید است و در طی چند سال اخیر ساخته شده و می‌توانید از امنیت آن اطمینان داشته باشید. برای سوار شدن به آن نیز لازم است مبلغ ۵ منات آذربایجان برای بزرگسالان و ۳ منات برای کودکان بپردازید.

  • آدرس چشم باکو: خیابان  E119، رو به‌روی ایستگاه اتوبوس سالیان، بخش پارک ساحلی
  • هزینه بازدید: ۵ منات برای بزرگسالان و ۳ منات برای کودکان
  • زمان بازدید: از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

 

راهنمای گرفتن عکس‌های زیبا در باکو

میدان فانتین (Fountains Square)

میدان فانتین در تقاطع خیابان‌های نگار رفیع‌بیگلی و احمد جواد در صبائیل قرار دارد و در مرکز آن فواره‌های زیبایی را می‌بینید که افراد زیادی را به خود جذب می‌کند و میزبان برگزاری جشنواره ها و نمایش‌هاست. در دور این میدان می‌توانید به موزه ادبیات نظامی گنجوی، ساختمان سینمای ارس، کلیسای ارمنی و مرکز تجاری آی‌سی‌ار بروید. میدان فانتین یکی از شادترین مکان‌های دیدنی شهر باکو و پر از رستوران‌ها و کافه‌های روباز است. شب‌ها هم فواره‌های نورپردازی شده جلوه زیباتری به این میدان می‌دهند. گردشگران معمولا شب‌ها پس از سر زدن به فروشگاه‌های محلی و خرید سوغاتی باکو به رستوران رفته و کباب میل می‌کنند و چای می‌نوشند. همچنین می‌توانید با مجسمه‌های تزئینی منطقه عکس بگیرید و کمی وقت بگذرانید.

قلعه دختر باکو (Maiden Tower)

نام قطعا قلعه دختر باکو را شاید زیاد شنیده باشید. در ایران، ترکیه و آذربایجان. این قلعه را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو دانست. چرا که برخی از باستان‌شناسان بر این باور هستند که ساخت این قلعه به قرن چهارم باز می‌گردد. قلعه دختر در گذشته آتشکده‌ زرتشتیان بوده است و علاوه بر یک جاذبه توریستی، سومین دارایی مهم تمام باکو نیز به شمار می‌آید. قبل از بازدید از این سازه شاعرانه، افسانه‌های موجود درباره این قلعه را بخوانید و یا از یک آذری بپرسید. یکی از این افسانه‌ها، دختر فرشته آتش است که نشانگر پاکی این مکان به شمار می‌رود. قیز قالاسی یا همان قلعه دختر با ارتفاع ۲۹ متری مهم‌ترین نماد تاریخ و قدمت شهر باکو است.

  • آدرس برج دختر باکو: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار، رو به روی اسکله
  • هزینه بازدید: ۴ یورو
  • زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر

 

معرفی هتل‌های ۵ ستاره در باکو

کاخ شیروان شاهی باکو (Palace of The Shirvanshahs)

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی باکو کاخ شیروان شاهان (Şirvanşahlar sarayı) است. معماری این کاخ ماسه‌سنگی زیبا، که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، برای همه نوع گردشگری جذابیت دارد. کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ همگی دیدنی هستند. برای ورود به داخل کاخ شیروان شاه باکو شاهان لازم است هزینه بلیط را بپردازید. پس از بازدید از کاخ همچنین می‌توانید در فروشگاه‌های اطراف بگردید و خرید کنید.

  • آدرس کاخ شیروان شاهی: آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار
  • هزینه بازدید: ۵ منات آذربایجان
  • زمان بازدید: از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

قطار کابلی باکو (Cable Car)

سوار شدن به قطار کابلی باکو که ممکن است آن را با نام فونیکولار (funicular) بشناسید یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در تور باکو انجام دهید. فونیکولار، اولین و تنها قطار کابلی تمام باکو به حساب می‌آید که شما را به ارتفاعات و منظره‌ای شاعرانه می‌برد. این قطار در سال ۱۹۶۰ و در دوره شوروی احداث شد. شما با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۱ یورو می‌توانید از آن استفاده کنید و طول ۴۵۵ متری آن را بپیمایید. پس از تماشای چشم‌انداز زیبای شهر باکو از بالا می‌توانید از همین قطار برای برگشت استفاده کنید و یا از دویست پله پایین بیایید. در صورتی که از نظر جسمانی مشکلی ندارید، راه دوم را انتخاب کنید تا تجربه‌ای متفاوتت کسب کنید. سواری این قطار نیز می‌تواند به یک خاطره فراموش‌نشدنی با کلی عکس خاص و زیبا تبدیل شود.

  • آدرس قطار کابلی باکو: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار
  • هزینه بازدید: یک یورو
  • زمان بازدید: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

 

بهترین فست فودهای برند در باکو

کاخ خوشبختی باکو (Palace of Happiness Museum)

نام این کاخ در همان ابتدا آدم را جذب می‌کند. خوشبختی! چه عاشقانه است حرف از خوشبختی. اگر داستان ساخت این کاخ را هم بشنوید، به تمایلتان به دیدن آن افزوده می‌شود. در سال ۱۹۱۰ میلادی مرتضی مختاروف، به عنوان یک فرد ثروتمند در کشور آذربایجان، این کاخ را برای هدیه روز ولنتاین به همسرش ساخت تا او را سورپرایز کند. مختاروف و همسرش تا سال ۱۹۲۰، در این کاخ مجلل زندگی کردند. همسر مختاروف که مشابه این کاخ را قبلا در پاریس دیده و ابراز کرده بود که مردمان ساکن این کاخ چقدر باید خوشبخت باشند، او نیز این کاخ خوشبختی (Səadət Sarayı) را ساخت تا این حس را به همسرش القاء کند. از آن روز نام این کاخ به کاخ خوشبختی یا کاخ ثبت ازدواج نام گرفت و شهرت یافت. فضای داخل این کاخ بسیار رمانتیک است و شما می‌توانید با بازدید از آن اعتراف کنید که آیا در چنین کاخی می‌توان خوشبخت ماند یا نه!

  • آدرس کاخ خوشبختی باکو : آذربایجان، باکو، رو به روی خیابان عاشیق غریب،  خیابان مرتضی موختاروف
  • هزینه بازدید: ۷ منات آذربایجان
  • زمان بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر

سالن تئاتر اپرا و باله جمهوری آذربایجان (Academic Opera and ballet theatre)

معماری بنای زیبای تئاتر اپرا و باله (Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrı) به دوره امپریالیستی باز می‌گردد و در طول تاریخ کاربرد‌های زیادی داشته است. سالن تئاتر اپرا و باله با نمای مشکی و زرد رنگ در سال ۱۹۱۱ توسط برادران میلوف ساخته شد اما در سال ۱۹۸۵ در آتش سوخت. به همین دلیل جزو جاهای مهیج و زیبای باکو به شمار می‌رود که هنردوستان و گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود می‌کشاند تا از معماری و حتی دکوراسیون داخلی سالن دیدن کنند. مشخصا افرادی هستند که دلشان می‌خواهد یک نمایش و اپرای فوق‌العاده در این سالن تماشا کنند و خاطره آن را همراه خود به کشورشان ببرند.

  • آدرس سالن اپرا باکو: آذربایجان، باکو، خیابان بولبولب ، خیابان تولستوی
  • هزینه بازدید: بسته به نوع اپرا و باله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار
  • زمان بازدید: ساعت نمایش و اپرا

 

معرفی بهترین کلاب‌های شبانه باکو

کانال آبی ونیز کوچک (Mini Venice in Baku)

ونیز یکی از شهرهایی است که احتمالا گردشگران زیادی در دنیا آرزوی دیدنش را دارند. از آنجایی که سفر به اروپا و دیدن زیبایی‌های این شهر بر روی آب، خیلی هزینه‌بر است، آذربایجان تصمیم گرفت تا یک ونیز کوچک را در پایتخت خود داشته باشد. ممکن است افراد کمی در طول زندگی خود این شهر رویایی و شاعرانه را از نزدیک ببیند. اما اگر به باکو که در همسایگی کشورمان است سفر کنید، احتمالا بتوانید تجربه‌ای مشابه را از قایق‌سواری در کانال‌های ونیز کوچک باکو کسب کنید. شما می‌توانید فقط با پرداخت پنج منات آذربایجان، سوار این قایق‌ها شده و در کانال‌های آبی زیبایش گردش کنید.

  • آدرس کانال آبی ونیز کوچک باکو: آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار
  • هزینه بازدید: ۵ منات آذربایجان
  • زمان بازدید: از ساعت ۱۰ و نیم صبح تا ۱۱ و نیم شب

 

 

منبع

 

۰۵ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران