راهنمای سفری سه روزه به باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای سفری سه روزه به باکو

باکو به عنوان یکی از مقاصد جذاب منطقه قفقاز و در همسایگی ما همیشه مورد توجه مسافران ایرانی بوده است. اما به طور کلی شناخت درستی از آذربایجان در دنیا وجود نداشت و توریست‌های کمی سالانه به آن سفر می‌کردند. اما در نهایت پیرس برازنان در فیلم جیمز باند و نمایش تصاویری از باکو توانست توجه توریست‌های غربی را به این شهر و همینطور کشور آذزبایجان جلب کند. امروزه وقتی به باکو سفر می‌کنید می‌توانید مسافران سراسر دنیا را در این شهر حاشیه دریای خزر ببینید. باکو امروزه شهری جذاب با ترکیب مدرنیته و سنت است که به زیبایی توانسته فرهنگ رو به رشد مردمش را به تصویر بکشد. در اینجا ما به سفر سه روزه به باکو و اطلاعاتی که باید بدانید می‌پردازیم.

 

آشنایی با سفر به باکو

از اواخر قرن نوزدهم، باکو پیشرو جهان در صادرات نفت بوده و با سرعت تمام در حال رشد بود، اما تنها پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی و استقلال آذربایجان بود که این توسعه شتاب گرفت و تبدیل به یک کشور مورد توجه تبدیل شد. باکو نیز با جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی به شهری رو به رشد و مدرن، کاملا قابل مقایسه با استانداردهای اروپایی تبدیل شد. البته این توسعه فقط به باکو معطوف شده و به دلیل مدیریت بد منابع با گنجه‌ای که دومین شهر بزرگ آذربایجان محسوب می‌شود و هنوز هم خیابان‌های آسفالت نشده دارد، فاصله زیادی دارد. پایتخت آذربایجان شهری مجلل است، مفهومی شبیه به دبی اما با حس و حالی واقعی، به این معنی که در مرکز شهر، می‌توانید یک فروشگاه رسمی رولز رویس و لوکس‌ترین فروشگاه‌های برند، به همراه ساختمان‌ها و مساجد قرن دوازدهمی را پیدا کنید. نکته بعدی که باید بدانید این است که باکو به طور قطع توسعه یافته‌ترین شهر در قفقاز (از جمله ارمنستان و گرجستان) است، اما به لحاظ اجتماعی در باکو، با وجود اینکه شهری ثروتمند و ظاهرا سکولار است، مردم بسیار سنتی‌تر هستند و به سرعت متوجه خواهید شد که در بیشتر جاها فقط مردان در حال معاشرت هستند و جامعه زنان به شدت منزوی است. در حالی که کشور همسایه‌اش، گرجستان، بسیاری از جوانان به زندگی و تفکر مدرن و امروزی نزدیک‌تر هستند. در باکو مردم انگلیسی صحبت نمی‌کنند و این یعنی ارتباط بسیار محدودتری با دنیا و تفکرات مدرن دارند.

با این همه تور باکو، مقصدی جذاب و دوست داشتنی است که قطعا ارزش بازدید و تدارک سفر سه روزه به باکو را دارد. نه صرفا به خاطر روحیه متفاوتی که دارد بلکه به دلیل که ترکیبی واقعی از اروپا، شرق و اتحاد جماهیر شوروی را به تصویر می‌کشد چیزی که در کم‌تر جایی می‌توانید آن را پیدا کنید.

عکس از: smartertravel.com

 

حمل و نقل در باکو

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در هر مقصدی از دنیا مهم و قابل توجه است وضعیت حمل و نقل شهری و دسترسی به امکانات آنجاست. باکو در عین حال که بزرگ‌ترین شهز آذربایجان محسوب می‌شود، به نسبت شهرهای دیگری مچون استانبول یا تهران کوچک‌تر است و دسترسی به مناطق مختلف آن راحت‌‌تر. اما همچنان نمی‌توان از اهمیت حمل و نقل در باکو غافل ماند.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

عکس از: wikidata.org

 

تاکسی در باکو

برای این که از چانه زنی با رانندگان تاکسی دوری کنید بهتر است از تاکسی های اینترنتی استفاده کرده و یا با تاکسی های بین شهری با مسیرهای کوتاه (۲۰ تا ۱.۷۰ دلار آمریکا) استفاده کنید. بنابراین با تاکسی سواری حتی میتوانید به طور خلاصه زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهر را تماشا کنید.

گردش در باکو با مترو

در باکو کلا دو خط مترو وجود دارد و یک بلیط تکی ۰.۳۰ مناتی، ولی اولش باید یک کارت شارژی مترو به قیمت ۲ منات (۱.۲۰ دلار) بخرید و آن را شارژ کنید. البته می‌توانید یک کارت مترو یکبار مصرف بخرید که فقط یک بار می‌توانید آن را استفاده کنید که قیمت آن ۰.۲۰ منات آذربایجان است. در سفر سه روزه به باکو شما وقت زیادی ندارید و باید با برنامه ریزی پیش بروید به همین دلیل مترو راهی سریع و ارزان و کارامد برای حمل و نقل محسوب می‌شود.

گردش در اطراف باکو با اتوبوس

یک شبکه اتوبوس مدرن هم قیمت مترو وجود دارد اما باید بدانید که کجا می‌روید. پس به نقشه حتما دقت کنید.

گردش در روز اول

شهر قدیمی باکو

دیوارهای شهر قدیمی باکو که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، مرزهای محل گسترش شهر از چیزی که در ابتدا بود را مشخص می‌کند. قدیمی ترین بنای آن متعلق به قرن یازدهم است، اگرچه برخی از مورخان فکر می‌کنند که ممکن است متعلق به قرن هفتم باشد. مانند هر شهر قدیمی دیگری، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید گم شدن در میان خیابان‌های درهم‌تنیده‌اش است، اما چند ساختمان هستند که باید حتما از آنها دیدن کنید، مانند برج دوشیزه، یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های کشور، که در مورد آن زیاد صحبت می‌کنند.

این برج دارای موزه‌ای است که تکامل تاریخی باکو را نشان می‌دهد و همچنین می‌توانید به بالای آن بروید تا از بهترین مناظر شهر لذت ببرید. ساختمان دیگری که نمی‌توانید از دست بدهید کاخ شیروانشاه است که جاذبه اصلی آن مسجدی خیره کننده متعلق به قرن پانزدهم است. شیروانشاهان سلسله‌ای هستند که نزدیک به ۷۰۰ سال از قرن نهم تا شانزدهم بر این منطقه حکومت کردند. در سفر سه روز به باکو قطعا جالب‌ترین کاری که می‌کنید بازدید از شهر قدیمی است.

عکس از: triptipedia.com

 

موزه فرش باکو

علاقه مندان به فرش‌های ایرانی می‌دانند رفتن به باکو همانا و بازدید از موزه فرش باکو همانا. البته نه تنها داخل این موزه زیباست بلکه نمای بی‌نظیر بیرونی آن با طراحی فرش ایرانی نیز به شدت خیره کننده است.

برج های شعله

برج های شعله باکو سه آسمان خراش شعله‌ای شکل هستند که توانستند باکو را به خودی خود با مفهوم آینده نگری مرتبط کنند. اگرچه آن‌ها فقط ۱۸۲ متر ارتفاع دارند اما به دلیل موقعیتشان در قسمت بالای باکو از هر کجا قابل مشاهده هستند. می‌توانید از طریق چند پله که در امتداد یک پارک زیبا قرار دارند، با پای پیاده به آنجا برسید. ته پارک یک فونیکولار هست که همیشه خدا بسته است. برج‌ها در سال ۲۰۱۲ به پایان رسیدند و علاوه بر خودنمایی، هدف اصلی آن‌ها پذیرایی از مشاغل پرمدعایی مانند Fairmont Hotel، یکی از برترین هتل‌های شهر و یک فروشگاه فروشنده لامبورگینی بوده است.

 

برترین پارک‌های آبی باکو

عکس از: wernersobek.com

 

مرکز حیدر علی اف

یکی دیگر از کارهای جالب دیگر در سفر سه روزه به باکو، بازدید از مرکز حیدر علی اف باکو است که معمار آن زن فقید عراقی-بریتانیایی زاها حدید است. این ساختمان با دیوارهای منحنی سورئالیستی و تقریبا غیرممکن خود، نمونه کاملی از نوآوری و هنر مدرن است. محیط اطراف آن پر از مجسمه‌های فوق العاده عجیب و غریب است، مانند خرگوش‌های غول پیکر و حلزون‌ها است و نماد جدید I Love Baku نیز در مقابل آن قرار دارد. هزینه ورودی ۱۵ منات آدربایجان و ۹ دلار آمریکا می‌شود.

موزه کتاب‌های مینیاتوری

اگر وقت دارید، می‌توانید از موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو که رکورد جهانی گینس را برای بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های مینیاتوری، از جمله ۳ کتاب کوچک تا کنون، با ابعاد ۲ میلی‌متر در ۲ میلی‌متر، که فقط با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است، بازدید کنید. شاید مانند خیلی‌ها فکر کنید که چرا باید کتاب‌های بلااستفاده‌ای خلق شوند اما این ریشه در فرهنگ و سنت ایرانی دارد!

عکس از: minibooks.az

 

میدان فواره و بقیه مرکز شهر

این منطقه از شیک‌ترین مغازه‌ها، رستوران‌ها، بارها، کافه‌های جدید، پارک‌ها و غیره تشکیل شده است، توصیه می‌کنیم روز خود را در مرکز شهر، در منطقه اطراف میدان فواره، جایی که همه مردم محلی برای وقت گذرانی جمع می‌شوند، به پایان برسانید.

گردش در روز دوم

بازار یاشیل

یکی از بازارهای سنتی و محبوب بین مردم محلی است که کم‌تر توریستی به آن می‌رود پس می‌توانید چهره واقعی مردم و فرهنگ آن‌ها را از نزدیک ببینید. شاید بگویید برنامه ریزی برای سفر سه روزه به باکو آنقدرها زمان وجود ندارد اما به عقیده ما ارزش بازدید را دارد.

 

بهترین هتل‌های دارای پارک آبی در باکو

عکس از: yandex.com

 

یانار داغ

آیا می دانستید آذربایجان در گذشته سرزمین آتش نامیده می‌شد؟ از قرن دوازدهم، داستان‌های مسافرانی که در این منطقه سرگردان بودند، و آتش‌های جادویی متعددی را که در سراسر منطقه یافت دیده بودند، دهان به دهان می‌چرخید و کم کم معروف شد. آنها فکر می‌کردند که این آتش سوزی‌ها جادویی است، زیرا به طور مداوم بدون هیزم می‌سوختند، اما چیزی که نمی‌دانستند این بود که آتش از میدان‌های گاز طبیعی زیرزمینی می‌آمد. یانار داغ یکی از آن آتش‌سوزی‌هایی است که همچنان می‌سوزاند، اگرچه آتش امروزی مصنوعی است، زیرا پس از کشف یک ذخیره نفتی در کنار آن در قرن نوزدهم، خاموش شد.

آتشکده آتشگاه

این آتشگاه که معبد پرستش ایرانی شناخته می‌شود سازه‌ای سنگی و تاریخی است که در کنار یکی از این شعله‌های ابدی ساخته شده است. آتشگاه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود که کمی از مرکز شهر فاصله دارد و باید با ماشین به آن بروید.

عکس از: press.fourseasons.com

 

گردش در روز سوم

سفری یکروزه برای دیدن سنگ نگاره‌های اطراف

در عصر حجر، حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش، زمانی که آب دریای خزر بالاتر بود و منطقه کاملاً سرسبز و حاصلخیز بود، گروهی از شکارچیان تصمیم گرفتند در غارهای این منطقه ساکن شوند. این غارها با سبک هنری خاص خود تزئین شده و بیش از ۶۰۰ سنگ نگاره ترسیم شده است که بسیاری از آن‌ها هنوز در شرایط بسیار خوبی هستند. امروزه این نقاشی‌ها به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی باکو تبدیل شده‌اند که می‌توانید در سفر سه روزه به باکو از آن‌ها دیدن کنید. علاوه بر این، اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید از آتشفشان‌های گل و لای نیز بازدید کنید که به یک جاذبه گردشگری واقعی تبدیل شده‌اند. آن‌ها بسیار نزدیک به سنگ نگاره‌ها هستند و شما می‌توانید با ماشین بروید و از آن‌ها بازدید کنید.

 

گالری‌های هنری برتر باکو

عکس از: againstthecompass.com

منبع

 

۰۴ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران