راهنمای سفر زمینی به شهر باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای سفر زمینی به شهر باکو

باکو مقصدی عالی برای افرادی است که به دنبال یک سفر خاص، آسان و نزدیک می‌گردند. این شهر چون در ساحل غربی دریای خزر قرار گرفته است، از نظر آب و هوا شبیه به شمال کشور ایران، دارای تابستان‌هایی گرم و زمستان سردتر است. همچنین در بهار و پاییز هوای دلنشین و ملایم‌تری دارد. تور باکو انتخابی مطمئن برای رسیدن به یکی از توریستی‌ترین شهرهای آذربایجان و پایتخت این کشور است. راه‌های متنوعی برای رسیدن به این شهر وجود دارد اما در این مقاله به نحوه سفر زمینی به باکو می‌پردازیم.

 

انواع سفر زمینی به باکو

برای گردش در کشورهای نزدیک و همسایه، سفر زمینی یکی از گزینه‌های عالی برای رسیدن به مقصدمان به شمار می‌رود. از رایج‌ترین و محبوب‌ترین تور خارجی نزد گردشگران ایرانی، باکوست که می‌توانند از شهر مرزی میان این دو کشور به راحتی عبور و به مقصد برسند. سه راه برای سفر زمینی از ایران به آذربایجان وجود دارد که در ادامه هر کدام از آنها را توضیح می‌دهیم:

 

  • ماشین شخصی
  • قطار
  • اتوبوس

 

معرفی گران‌ترین هتل‌های باکو

مدارک لازم برای سفر به کشور آذربایجان

هنگامی که قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید، لازم است قبل از هر چیز مدارک مورد نیاز برای خروج از ایران و ورود به کشور دیگر را فراهم کنید. در اینجا مدارکی را که برای سفر با تور باکو نیاز دارید را لیست می‌کنیم.

  • دریافت پاسپورت و اطمینان از اعتبار آن که بیش از شش ماه باقی مانده باشد.
  • پرداخت عوارض خروج از مرز (برای پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور به شعب بانک ملی مراجعه و یا به صورت آنلاین پرداخت نمایید و حتما فیش واریزی را همراه خود داشته باشید)
  • ویزا (برای دریافت ویزا می‌توانید به سفارت کشور آذربایجان در تهران یا تبریز مراجعه کرده و یا در مرز آن را درخواست نمایید)

سفر زمینی به باکو با ماشین شخصی

یکی از متداول‌ترین راه‌های سفر زمینی به باکو، توسط ماشین شخصی است که می‌توانید در مسیر زیبایی‌های هر دو کشور را تماشا کنید. برای سفر به باکو می‌توانید از مرز دو شهر بیله‌سوار و آستارا اقدام نمایید. از مرز آستارا تا باکو حدود ۳۰۰ کیلومتر و از مرز بیله‌سوار حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در پیش دارید. توجه داشته باشید که قبل از حرکت به سمت این کشور، مدارک مورد نیاز برای سفر خارجی با خودرو را تهیه کرده و به همراه داشته باشید.

  • کارت بین‌المللی مالکیت خودرو
  • گواهینامه بین‌المللی با نمره ۴
  • کاپوتاژ (مجوز خروج ماشین از کشور)
  • دفترچه بین‌المللی سند ماشین
  • پلاک یا نمره بین‌المللی

برای گرفتن کاپوتاژ یا همان مجوز گمرکی خودرو می‌بایست به گمرک تهران، مرکز استان محل سکونت خود یا گمرک‌های مرزی ایران بروید. در گمرک بعد از ارائه مدارک از جمله اصل و فتوکپی سند ماشین، کارت ماشین، برگه سبز ماشین، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت و سپس بازدید ماشین توسط مامور گمرک، برگه‌ای به عنوان مجوز خروج ماشین دریافت می‌کنید که معمولا شش ماه تا یک سال اعتبار دارد.

 

بازدید از توریستی‌ترین نقاط باکو

پس از تهیه مدارک، سفر خود را آغاز کنید. شما از دو مسیر می‌توانید وارد کشور آذربایجان شوید. در مرز آستارا که در واقع مهم‌ترین و پررفت‌و‌آمدترین راه بین ایران و آذربایجان است، امکان تردد ۲۴ ساعته را دارید، مرز همیشه باز است و فعالیت دارد. این مرز در استان گیلان و در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد. اگر ساکن تهران یا شهرهای شمالی ایران هستید، بهتر است که از این مرز استفاده کنید. مرز بیله‌سوار هم در استان اردبیل قرار دارد که به صورت ۲۴ ساعته باز است. اگر در استان اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و یا غربی هستید، این مرز را برای خروج انتخاب کنید. همچنین بهتر است زمانی مابین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر را برای خروج از مرز در نظر بگیرید تا سفری با خیال آسوده را تجربه کنید. بی‌شک با اینکه در چنین سفری مدت زمان زیادی در راه هستید، اما لذت بیشتری هم از مسیر خواهید برد. ممکن است که سفر پرماجرایی داشته باشید و برای شما پر از خاطره شود. در ادامه اطلاعات مورد نیاز و نحوه سفر به آذربایجان با ماشین شخصی از هر دو مرز را بازگو می‌کنیم:

اگر قصد دارید با ماشین شخصی از تبریز به باکو بروید، ابتدا به مشکین شهر رفته و از مرز بیله سوار خارج شوید. فاصله تبریز تا باکو حدود ۵۳۱ کیلومتر است. همچنین فاصله تهران تا باکو از مرز آستارا حدود ۷۹۰ کیلومتر است. به این صورت که از تهران تا مرز آستارا حدود ۵۰۰ کیلومتر و از مرز آستارا تا باکو حدود ۲۹۰ کیلومتر فاصله است. فاصله تهران تا باکو با ماشین شخصی از مرز بیله سوار دورتر و حدود ۹۵۵ کیلومتر است. به صورت جزیی، تهران تا مرز بیله سوار ۷۰۵ کیلومتر و مرز بیله سوار تا باکو حدود ۲۰۵ کیلومتر فاصله دارد.

سفر زمینی به باکو با قطار

قطار یکی از بهترین وسایل حمل و نقل است که در حال حاضر هیچ قطار مستقیمی از مبدا تهران به مقصد باکو وجود ندارد. اما می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که نیمه راه را با قطار طی کنید. برای اینکار لازم است ابتدا خود را به آستارا برسانید. در این مدت تمامی مدارک خروج را تهیه کرده و با ماشین شخصی یا اتوبوس به این شهر مرزی بروید. پس از گذر از چک پاسپورت و ثبت مهر ورودتان به کشور آذربایجان، می‌توانید به ایستگاه قطار رفته و یک بلیط بخرید. اگر امکان خرید با کارت‌های اعتباری خارجی را نیز داشته باشید می‌توانید بلیطتان را از قبل و به صورت آنلاین خریداری کنید. اما گرفتن بلیط به صورت حضوری نیز مشکلی نخواهد داشت و شاید بهتر هم باشد. معمولا قطارهایی که از آستارا عازم باکو هستند، هر شب ساعت ۸ حرکت می‌کنند. اما حتما زمانی که قصد سفر و برنامه‌ریزی دارید، روز و ساعت حرکت قطار را در وب‌سایت رسمی راه‌آهن آذربایجان که از زبان انگلیسی هم پشتیبانی می‌کند، چک کنید. این قطارهای معمولی کوپه‌های چهار نفره‌ای را در اختیارتان می‌گذارند که راحت هستند. اگر تنها سفر نمی‌کنید می‌توانید آن‌ها را به صورت دربست رزرو کنید. توجه داشته باشید که وقتی از مرز گذشتید، چه در قطار و چه جاهای دیگر همیشه پاسپورتتان را به همراه داشته باشید. چرا که ممکن است مامور قطار آن را از شما بخواهد و دوباره بررسی کند. زمان رسیدن شما به مقصد هم بین ۸ تا ۱۰ ساعت طول خواهد کشید.

 

بهترین رستوران‌های غذاهای محلی در باکو

سفر زمینی به باکو با اتوبوس

اتوبوس همیشه در دسترس‌ترین گزینه ممکن برای سفر است. این وسیله نقلیه که معمولا از شهرهای مختلف به یکدیگر حرکت می‌کند، یکی از راه‌های رسیدن به باکوست. در بیشتر فصول سال، برخی از شرکت‌های اتوبوسرانی برای مسیر تهران به باکو بلیط می‌فروشند. برای این منظور لازم است به ترمینال غرب تهران مراجعه کرده و یا از سایت‌های فروش بلیط آنلاین، روز مورد نظر خود را تعیین کرده و به تعداد نفرات صندلی خریداری نمایید. مسیر سفر با اتوبوس از تهران به سمت باکو، از اتوبان‌های تهران قزوین و قزوین رشت و رشت به آستارا می‌گذرد. زمان پیمایش این مسیر در حدود ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. سپس چند ساعتی را در مرز برای کارهای خروجی و بررسی اتوبوس معطل خواهید شد. از آستارا تا باکو هم زمانی در حدود ۳ تا ۴ ساعت طول خواهد کشید. در مجموع می‌توانید زمان تقریبی ۱۵ ساعته را از موقع حرکت تا رسیدن به شهر باکو در نظر بگیرید و بنا به این زمان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحویل اتاق در هتل خود و گشت‌وگذارهایتان انجام دهید.

در صورتی که می‌خواهید هزینه‌های سفر به باکو برای شما کمتر شود، اتوبوس انتخاب مناسبی خواهد بود. به این صورت هم از مناظر زیبای شمال کشور لذت می‌برید و هم چالش‌های مختلفی را در سفر زمینی خود به باکو تجربه می‌کنید. اتوبوس‌های تهران به باکو معمولا در مسیر ۸۱۷ کیلومتری خود، چند باری برای استراحت نگه می‌دارند. توقف‌ها به اندازه‌ای است که نگران چیزی نباشید. اما عبور از مرز آستارا بازرسی و معطلی‌های خودش را دارد که ممکن است خیلی خوشایند نباشد. فراموش نکنید که گذرنامه خود و برگه رسید عوارض خروج از کشور را در دسترس و جای مناسبی بگذارید تا آنها را به موقع به ماموران ارائه کنید.

چگونه خود را از آستارا به باکو برسانیم؟

ممکن است هیچ کدام از راه‌های بالا را برای سفر به باکو انتخاب نکنید. در این صورت شما یک فرد ماجراجو یا کوله‌گرد هستید که ترجیح می‌دهید به جای یک راه مستقیم، از شهرهای مختلف دیدن کرده و هر موقع دلتان خواست گریزی به شهرهای آن سوی مرز بزنید. برای شروع می‌توانید به استان سرسبز گیلان بروید، از تک‌تک شهرهای زیبای آنجا دیدن کنید و سپس خود را به شمالی‌ترین نقطه این استان یعنی شهر آستارا برسانید. جالب است که بدانید کشور آذربایجان هم مثل ایران یک شهر مرزی به نام آستارا دارد که کمی از آستارای ایران کوچکتر است. علاوه بر این رودخانه‌ای به نام آستاراچای مرز بین دو کشور به شمار می‌رود که پس از گذر از آنجا، به شهر آستارای آذربایجان می‌رسید و باید برای ورود به این کشور مراحل گمرکی و ارائه مدارک برای خروج از ایران را انجام می‌دهید. پس از اینکه مهر ورود به کشور آذربایجان در گذرنامه شما ثبت شد، دو راه پیش رو دارید تا خود را به پایتخت آنجا، شهر باکو برسانید. راحت‌ترین راه، گرفتن تاکسی و ماشین کرایه‌ای در نزدیکی مرز است. در آنجا رانندگان منتظرند تا با مبلغ پیشنهادی شما را در کمتر از ۴ ساعت به باکو ببرند. اولین شهری که از نزدیکی آن می‌‌گذرید، شهر لنکران است که از آنجا کم‌کم از دریاچه خزر دور شده و وارد مسیری سرسبز و مزارع کشاورزی می‌شوید. بعد از آن شهر لیمان و ماسالی را می‌بینید و از رودخانه کورا Mtkvari می‌گذرید. در نهایت پس از شهرهای قابوستان، سنگاچال، غرداق و یاسامال، به شهر باکو می‌‌رسید. راه دوم، پیمودن باقی مسیر با قطار است. همان طور که بالاتر گفتیم، به ایستگاه قطار بروید و بلیطی برای باکو خریداری کنید. پس از رسیدن به این شهر زیبا، دیدنی‌های زیادی از جمله ایچری شهر، برج دختر، شروان‌شاه، بلوار زیبای باکو، سه برج شعله و دیگر جاها انتظار شما را می‌کشند تا از آنها بازدید کرده و لحظاتی به یاد ماندنی برای خود بسازید.

 

معروف‌ترین سوغاتی‌های باکو

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران