سفر دریایی از باکو به آکتائو

جاذبه‌های گردشگری باکو
سفر دریایی از باکو به آکتائو

گاهی باید خلاف مسیرهای معمول را طی کرد و به ماجراجویی‌های متفاوت رفت. تور باکو مسلما سفری دلچسب به یک شهر ساحلی زیبا در قفقاز و در کرانه‌ی دریای زیبای خزر است اما یک سفر دریایی از سواحل این شهر به شهر آکتائو در قزاقستان به نظر جالب نمی‌رسد؟ این سفر دریایی شاید محبوب‌ترین در باکو باشد و مردم زیادی از آذربایجان در آن شرکت می‌کنند. البته این سفر، کمی با فری‌ها و کشتی‌هایی که در دیگر کشورهای اروپایی دیده‌اید، متفاوت است. در ادامه از جزییات سفر دریایی از باکو به آکتائو برایتان می‌گوییم.

 

کلیاتی درباره سفر دریایی از باکو به آکتائو

همان‌طور که گفتیم، این سفر خیلی با سفرهای دریایی که در کشورهای اروپایی دیگر تجربه می‌کنید، فرق می‌کند. این سفر نسبتا ارزان، با مدل کشتی‌های خاصی انجام می‌شود که در گذشته کشتی باری بوده‌اند و حالا با تغییراتی، به کشتی‌ها مسافری تبدیل شده است. همچنین تاریخ مشخص برای سفرها وجود ندارد که مثلا بتوانید از چند ماه قبل سفر خود را پیش‌خرید کنید و باید تا حدود چیزی نزدیک به یک ماه به تاریخ مورد نظرتان صبر کنید تا بتوانید بلیط تهیه کنید.

با این حال، سفر از باکو و آذربایجان به آکتائو و قزاقستان از طریق دریا، تبدیل به یک خاطره‌ی ماندگار برای شما خواهد شد. یک ماجراجویی جالب و لذت بخش که حقیقتا، ارزش دردسرهایی که برایش می‌کشید را خواهد داشت.

شرایط خرید بلیط این سفر دریایی از باکو

شاید سخت‌ترین بخش سفر همین تهیه بلیط باشد چون زمان حرکت کشتی بر اساس آب و هوا تغییر می‌کند اما به طور کلی، هر ۳ تا ۵ روز کشتی به سمت آکتائو به حرکت در می‌آید و این به پر شدن کشتی و آب و هوا مربوط است. در مجموع ۵ کشتی در این مسیر حرکت می‌کنند و حداقل در هفته یک بار از بندر باکو به سمت آکتائو می‌روند. پس اولین نکته‌ای که باید در این رابطه بدانید این است که برای رفتن به این سفر دریایی، باید برنامه‌ای باز برای سفر به باکو داشته باشید و بتوانید، چند روزی بمانید تا کشتی به راه بیفتد.

بهترین راه برای این که از حرکت کشتی مطمئن باشید و بلیط هم بخرید، رفتن به دفتر فروش بلیط است. در واقع خرید آنلاین در این زمینه هیچ سودی برای شما ندارد، چون در نهایت باز هم باید به دفتر رفته و بلیط آنلاین را خود را تبدیل به بلیط کاغذی کنید. شماره‌هایی را هم در پایان نوشته قید می‌کنیم که می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید، اما همیشه آن‌ها به انگلیسی جواب شما را نمی‌دهند. دفتر فروش بلیط در بندر دریایی باکو در مقابل بلوار باکو قرار دارد. در نهایت چون ممکن است برنامه حرکت کشتی‌ها کمی منظم‌تر شود، بد نیست سری به سایت بندر باکو بزنید.

 

جاذبه‌های گردشگری رایگان در باکو

قیمت و محل خرید بلیط باکو به آکتائو

اگر ماشین یا موتور اجاره نکرده‌اید و تنها خودتان قصد سفر دارید، باید به ترمینال مسافران دریایی (Marine Passenger Terminal) در بندر باکو جلوی بلوار باکو مراجعه کنید. تابلوی راهنما در این مکان وجود دارد که به راحتی آن‌جا را پیدا خواهید کرد. قیمت بلیط برای هر نفر ۸۰ دلار است و اگر دوچرخه داشته باشید، ۱۰ دلار باید اضافه‌تر پرداخت نمایید. جالب است که در آن‌جا، تنها امکان پرداخت پول به وسیله‌ی دلار آمریکا را خواهید داشت.

بلیط‌های ۸۰ دلاری شامل غذا و همچنین کابین‌های ۴ نفره هستند که اگر کم‌تر از این تعداد باشید، باید کابین را با دیگر مسافران شریک شوید. بعد از خرید بلیط باید به بندر آلات در ۷۵ کیلومتری باکو بروید و از آن‌جا عاظم سفر شوید. همان‌طور که گفتیم، تهیه بلیط، سخت‌ترین مرحله سفر است اما به نظر می‌رسد، برنامه‌ی فروش بلیط به صورت آنلاین، در حال بهتر شدن است، پس توصیه می‌کنیم، قبل از تحمل این همه دردسر، حتما سایت بندر باکو را مشاهده کنید.

سوار شدن به کشتی از باکو

برای آغاز سفر، باید ۷۵ کیلومتر از مرکز شهر باکو دور شده و به بندر دریایی باکو در آلات بروید. یکی دیگر از هزینه‌های شما، گرفتن تاکسی به این بندر است که خود حدود ۳۰ دلاری خرج روی دستتان می‌گذارد. البته می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط ۱۲۵ شده که از مرکز خرید بینا حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها به سمت قبوستان و آلات می‌روند و ایستگاهی در نزدیکی بندر دارند. این اتوبوس‌ها کمی کند‌تر از تاکسی هستند اما هزینه‌ی به مراتب کم‌تری را برایشان پرداخت می‌کنید.

 

دیدنی‌ترین کلیساهای باکو

کمپ زدن کنار بندر باکو

به دلایل آب و هوایی، امکان کنسل شدن سفر وجود دارد که در این صورت باید چند ساعتی را صبر کنید تا هوا بهتر شود. برای این منظور، مکان‌هایی خاص کنار بندر در نظر گرفته شده که در آن‌جاها می‌توانید استراحت کنید. این مکان شامل چندین کابین برای استراحت، سرویس بهداشتی، فروشگاه، حمام و ... می‌شود و در کل جای آبرومندی برای استراحت چند ساعته است. البته همین جا نیز برایتان ۳ منات آذربایجان آب می‌خورد! با این حال اگر قرار است زمان زیادی صبر کنید، پیشنهاد می‌کنیم به باکو برگردید.

البته پیشنهاد می‌کنیم، اگر مجبور به منتظر ماندن بودید، سری به گِل‌فشان‌های قبوستان بزنید که تنها ۳۰ دقیقه از این محل فاصله دارند. به این ترتیب از فرصت خود در سفر به باکو استفاده کرده و می‌توانید از یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکو نیز دیدن کرده باشید. متاسفانه هتل یا اقامتگاه خاصی نیز در آن دور و بر نیست که بخواهیم به شما معرفی کنیم تا اگر زمان حرکت طولانی شد، در آن‌جا بمانید.

مراحل سوار شدن به کشتی در بندر باکو

در نظر بگیرید که هنوز بخشی از این کشتی باری است و بعد از این که مسافران سوار شدند، باید مدتی را برای بارگیری صبر کنید و سپس آماده سفر شوید. قبل از سوار شدن، کیف‌های شما را بازدید می‌کنند و همچنین مدارک مورد نیاز برای این سفر را از شما می‌خواهند. فراموش نکنید که اگر قصد ماندن بیش از ده روز در آذربایجان را دارید، حتما باید این موضوع را ثبت کنید در غیر این صورت جریمه خواهید شد. همچنین فراموش نکنید که هر چه احتیاج دارید همراه ببرید!

 

بهترین هتل‌های شهر قدیمی باکو

تجربه سفر دریایی از باکو به آکتائو

اما وقتی سفر شما آغاز می‌شود، همه‌ی این سختی‌ها ناگهان فراموش می‌شود. منظره‌ی دریای خزر و ساحلی که از آن دور می‌شوید، شما را به وجد می‌آورد و هر لحظه انتظار می‌کشید که کی به بندر قزاقستان می‌رسید. از کابین‌های کشتی برایتان بگوییم که تمیز و بسیار خوب هستند و از امکانات نسبتا خوبی برخوردارند. هر چهار نفر کابین دارای یک کمد قفل دار بوده که خب برای نگهداری لوازم با ارزش، بسیار خوب است. همچنین می‌توانید، درخواست کنید تا در کابین‌های پنجره دار باشید. تمامی کشتی‌های این مسیر داراری سرویس‌های بهداشتی تمیز و عالی هستند و دوش آب گرم نیز برای مسافران تهیه دیده شده است. البته بهتر است با خود دستمال اضافه همراه داشته باشید.

سه وعده غذایی در این کشتی ساعت ۸ صبح، ۱۲ ظهر و ۷ غروب سرو می‌شود و تنها یک ساعت برای سرو غذا فرصت خواهید داشت. غذاها کیفیت مناسبی دارند، صبحانه کامل سرو می‌شود و برای وعده‌های ناهار و شام نیز چند انتخاب خواهید داشت. همچنین همیشه چای گرم آماده هست که می‌توانید در تمام طول آن را سفارش دهید. کشتی دارای اینترنت نیست اما پریز برق در همه‌ی کابین‌ها موجود است و یک تلوزیون نیز در آن‌ها وجود دارد اما خب به این سفر نرفته‌اید تا وقت خود را در کابین بگذرانید!

عرشه‌ی بزرگ این کشتی به شما اجازه می‌دهد تا از مناظر به خوبی لذت ببرید. مخصوصا هنگام طلوع آفتاب و غروب آفتاب، این مناظر واقعا دیدنی و جذاب هستند. همچنین فرصت کافی دارید تا با دیگر مسافران نیز گفتگو کنید.

 

تفریحات شبانه در بهترین کلاب‌های باکو

سفر دریایی از باکو به آکتائو چقدر طول می‌کشد؟

در مجموع سفر چیزی حدود ۲۷ ساعت طول می‌کشد اما به این زمان، باید مدت سوار شدن و پیاده شدن را نیز اضافه کنید که با توجه به مسئله بارگیری، خیلی طول می‌کشد. ۲۷ ساعت سفر دریایی زمان مناسبی برای رفتن از کشوری به کشور دیگر است و اگر درگیری‌های سوار شدن و وقت تلف کردن‌ها برای راه افتادن کشتی نبود، حتی می‌شد در سفرهای معمول نیز، چند روز به این سفر دریایی اختصاص داد.

وقتی از باکو به آکتائو می‌رسید

پیاده شدن از کشتی بسیار سریع‌تر از مراحل سوار شدن خواهد بود و البته ماموران برای کنترل پاسپورت و وسایل شما به کنار اسکله می‌آیند. در بندرگاه امکانات مناسب از جمله کافه، رستوران، فروشگاه و خیلی چیزها دیگر وجود دارد که بتوانید، به خوبی خستگی خود را در کنید. در نهایت برای برگشت به باکو نیز باید از همین بندرگاه اقدام کنید.

 

۱۰ کار باورنکردنی در باکو

نکاتی درباره سفر دریایی از باکو به آکتائو

یکی از صدها مهم در مورد این سفر، لزوم دریافت ویزای توریستی قزاقستان است. بر خلاف باکو که برای سفر به آن‌جا نیازی به ویزا ندارید، برای رفتن به این کشور نیاز به ویزا خواهید داشت. پس بد نیست اگر این کار را انجام دادید، چند روزی در این کشور زیبا بگردید و سپس دوباره به باکو برگردید. هزینه‌های سفر در خود قزاقستان بسیار پایین است و خرج شما از خود باکو نیز کم‌تر می‌شود. برای جایگزین این سفر دریایی پر ماجرا، می‌توانید در تورهای چند ساعته دریای خزر شرکت کنید که در آب‌های اطراف باکو چرخی می‌زنند و شما را به ساحل بر می‌گردانند. نکته آخر این که، اگر قصد رفتن به این سفر دریایی را دارید، بهتر است این کار را در اواسط بهار انجام دهید که بهترین وضعیت آب و هوایی وجود دارد.

 

معرفی بازارها و مراکز خرید باکو

منبع

 

۳۰ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران