با آب و هوای باکو قبل از سفر آشنا شویم

جاذبه‌های گردشگری باکو
با آب و هوای باکو قبل از سفر آشنا شویم

برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از سفر کرده و به تفریحات مورد علاقه‌ خود در مسافرت بپردازید باید با شرایط آب و هوایی مقصد گردشگری خود آشنا شوید. چرا که با این کار می‌توانید یک برنامه‌ریزی ایده‌آل مطابق با سلیقه خود داشته و لباس‌های مناسبی را با توجه به شرایط در چمدان خود قرار دهید. از آنجایی که تور باکو یکی از محبوب‌ترین تورهای مسافرتی برای گردشگران ایرانی است در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا به بررسی و معرفی آب و هوای باکو بپردازیم. پس اگر شما نیز برنامه سفر با تور باکو را در سر دارید در این مقاله ما را دنبال کنید تا با با آب و هوای باکو قبل از سفر آشنا شوید.

 

شرایط کلی آب و هوای باکو

کشور آذربایجان از شرایط آب و هوایی متنوعی برخوردار است. چرا که در این کشور می‌توانیم شاهد نه منطقه آب و هوایی باشیم. این مناطق از کوه‌های آلپ شروع شده و تا نیمه گرمسیری ادامه می‌یابند. تمامی این آب و هواها در نتیجه موقعیت جغرافیایی کشور آذربایجان است. از آنجایی که باکو در حوالی دریای خزر قرار گرفته از آب و هوای معتدل و ملایمی برخوردار است. به این معنا که زمستان‌ها در باکو چندان سخت و سوزناک نیست. از طرفی دیگر در این شهر تابستان‌های بسیار گرم و آزاردهنده‌ای را تجربه نخواهید کرد. مهم‌ترین ویژگی‌ آب و هوایی آذربایجان تعداد بالای ساعات آفتابی بودن هوا است. به طوری که در حالت کلی ۲۷۰۰ ساعت از سال را شاهد تابش آفتاب در این سرزمین هستیم. پس اگر به دنبال کشوری آفتابی با آب و هوایی به نسبت ملایم هستید هرگز سفر با تور باکو را از دست ندهید. در ادامه به بررسی شرایط آب و هوایی باکو در هر کدام از فصل‌های سال به صورت جداگانه می‌پردازیم.

 

آب و هوای باکو در فصل بهار

فصل بهار در آذربایجان با فرا رسیدن ماه مارس شروع می‌شود. البته در مناطق کوهستانی بهار با یک ماه تاخیر خود را نشان می‌دهد و در ماه آوریل می‌توان نشانه‌هایی از فصل بهار را مشاهده کرد. در یک ماه اول فصل بهار تغییرات سریعی به صورت افزایش و کاهش دما در این منطقه احساس می‌شود. اما با نزدیک شدن به پایان این فصل دمای هوا بیشتر می‌شود. در شهر باکو فصل بهار با فرارسیدن فروردین ماه خود را نشان می‌دهد. به طوری که اگر در فصل فروردین راهی سفر به باکو شوید می‌توانید هوای کاملا بهاری را در آن تجربه کنید. در این روزها درختان از خواب زمستانی بلند شده و شکوفه‌های بهاری بر روی آن‌ها ظاهر می‌شوند.

هر چند در فصل بهار دمای هوا رو به افزایش است و از سرمای زمستان اثری نیست با این حال توصیه می‌کنیم اگر در بهار به باکو سفر کردید حتما لباس گرم و سبک به همراه داشته باشید. نیازی به پوشیدن پالتو و کاپشن‌های گرم در این فصل نیست. اما به دلیل کاهش دما در برخی از شب‌ها به همراه داشتن یک ژاکت بهاری دور می‌تواند کارآمد باشد. ناگفته نماند که مردم آذربایجان آمدن فصل بهار را جشن می‌گیرند. این جشن‌ها در شهر باکو به عنوان پایتخت کشور از شکوه بیشتری برخوردار است. از آنجایی که دمای هوا نیز رو به افزایش است شما می‌توانید در جشن‌های خیابانی و شادی مردم باکو در فصل بهار شرکت کرده و خاطرات به یاد ماندنی را برای خود به ثبت برسانید.

 

ونیز کوچک باکو، جاذبه‌ی گردشگری متفاوت

 

آب و هوای باکو در فصل تابستان

طبق شرایط آب و هوایی می‌توان ادعا کرد که تابستان طولانی‌ترین فصلی است که در کشور آذربایجان و البته باکو می‌توانید تجربه کنید. تابستان با فرا رسیدن اواسط خرداد در باکو آغاز شده و تقریبا تا پایان مهر ادامه دارد. این فصل از سال در باکو گرم بوده و به دلیل وجود دریای خزر شهر حالتی شرجی به خود می‌گیرد. اگر اهل تفریحات آبی مثل شنا و حمام آفتاب هستید سفر با تور باکو در فصل تابستان بهترین گزینه ممکن برای شما توریست‌ها خواهد بود. به خصوص اینکه در سال‌های اخیر سواحل تفریحی و امکانات بسیاری در امتداد دریای خزر در شهر باکو فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به تخت‌های مخصوص حمام آفتاب، رستوران‌های ساحلی، قایق‌ها و تفریحات آبی هیجان‌انگیز دیگر اشاره کرد.

اگر فصل تابستان را برای سفر به باکو انتخاب کردید به همراه داشتن وسیله‌هایی مثل کرم ضد افتاب، کلاه، لوازم شنا و ... را فراموش نکنید. چرا که در گشت شهری و بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی یا تفریحات آبی احتمال آفتاب سوختگی دور از انتظار نیست. میانگین دمایی در این فصل از سال تقریبا بین ۲۸ الی ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. شب‌های باکو در فصل تابستان به نسبت روزها خنک بوده و شما می‌توانید پیاده‌روی و گشت شهری را به ساعات بعد از غروب آفتاب موکول کنید.

 

راهنمای گرفتن عکس‌های زیبا در باکو

 

آب و هوای باکو در فصل پاییز

با فرا رسیدن پاییز در باکو شاهد افت دمایی خواهیم بود. از آنجایی که فصل تابستان در باکو دیر به اتمام می‌رسد فرا رسیدن پاییز نیز با تاخیر همراه خواهد بود. به طوری که تقریبا در انتهای مهر ماه می‌توان شاهد نشانه‌هایی از فرا رسیدن پاییز بود. گردشگرانی که این روزهای سال را برای سفر به باکو انتخاب می‌کنند باید لباس گرم نیز با خود به همراه داشته باشند. از جمله مزیت سفر به باکو در فصل پاییز مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای پیاده‌روی و گشت و گذار در سطح شهر در طول روز است. چرا که دیگر اثری از آفتاب سوزناک تابستان در ان نخواهد بود. البته در برخی از روزها می‌توان شاهد بارش باران بود. شما می‌توانید در روزهای بارندگی به مراکز تفریحی یا مراکز خرید مسقف رفته و بدون توجه به بارش از لحظه به لحظه سفر خود لذت ببرید.

اگر اهل شنا و تفریحات آبی هستید باید بگوییم که در فصل پاییز نمی‌توانید از سواحل دریای خزر استفاده کنید. چرا که شنا در این روزهای سال از لحاظ شرایط آب و هوایی عملا غیر ممکن خواهد بود. افت دما در پاییز در شهر باکو می‌تواند در مقایسه با تابستان تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز مشاهده شود. علاوه بر شرایط آب و هوایی باکو در پاییز میزبان برگزاری جشنواره‌ها و برخی فستیوال‌های محلی آذربایجان هست. بنابراین شما می‌توانید با هدف فرار از گرمای تابستان و شرکت در این جشنواره‌ها تور پاییزی باکو را انتخاب کرده و به همراه خانواده سفری به یادماندی داشته باشید.

 

آب و هوای باکو در فصل زمستان

همانند اغلب مکان‌ها زمستان در باکو همراه با افت شدید دما، سرما و بارش برف خواهد بود. البته شایان ذکر است که زمستان‌های باکو خیلی سرد و سوزناک نبوده و گردشگران می‌توانند با به همراه داشتن چند دست لباس گرم سفری به یادماندنی را تجربه کنند. معمولا فصل زمستان در باکو همزمان با فرا رسیدن سرما به ایران است. به این معنا که در اواسط بهمن ماه زمستان آغاز شده و در اواخر اسفند به پایان می‌رسد. البته از اواسط اسفند می‌توان شاهد افزایش دمای هوا به صورت جزئی بود. اگر دوست دارید تا به گشت و گذار در سطح شهر در فصل زمستان بروید توصیه می کنیم این کار را به ساعات بعد از غروب آفتاب موکول نکنید. چرا که در برخی از شب‌ها احتمال کاهش دما تا زیر صفر نیز در باکو وجود دارد. اما در طول روز و به خصوص هنگام ظهر به دلیل تابش آفتاب گردشگران سرمای آزاردهنده‌ای را تجربه نخواهند کرد.

اگر اهل تفریحات زمستانی هستید سفر با تور باکو در زمستان می‌تواند برای شما لذت بخش باشد. چرا که فرصت رفتن به مناطق کوهستانی و بهره بردن از تفریحاتی مثل اسکی در این روزهای سال وجود دارد. میانگین دما در فصل زمستان در باکو تقریبا بین ۶ الی ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. به دلیل وجود دریای خزر زمستان‌ها در باکو با کمی رطوبت همراه است. به همین دلیل سرما در این روزها شما را کلافه نخواهد کرد.

 

گشت و گذار یک روزه در باکو

 

بهترین زمان سفر به باکو از نظر شرایط آب و هوایی

تمامی فصل‌های سال می‌توانند برای سفر کردن به باکو طبق سلیقه و انتظارات توریست‌ها مناسب باشند. اما اگر بخواهیم خوش آب و هوا ترین فصل سال را برای گردش در سطح شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری باکو انتخاب کنیم، فصل بهار را پیشنهاد می‌دهیم. چرا که در این فصل از سال دمای هوا نه به قدری زیاد است که آفتاب سوزناک باعث اذیت گردشگران شود و نه آنقدر سرد است که نتوان از هتل بیرون آمد. اما اگر اهل شنا و تفریحات دریایی هستید توصیه می‌کنیم برنامه سفر خود به باکو را در فصل تابستان تنظیم کنید. چرا که در دیگر روزهای سال شرایط آب و هوایی برای استفاده از دریا و سواحل باکو مساعد نخواهند بود. در حالی که در فصل تابستان می‌توانید از تفریحات ساحلی استفاده کرده و با شنا کردن از گرمای هوا رهایی یابید.

معمولا تعداد گردشگران در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل کاهش دما و بالا بودن احتمال بارندگی کم می‌شود. اما اگر به اسکی و دیگر تفریحات زمستانی علاقه دارید می‌توانید زمستان را برای سفر به باکو انتخاب کنید. علاوه بر شرایط جوی به دلیل کاهش توریست‌ها در این دو فصل هزینه‌های سفر نیز به طور قابل توجهی کم می‌شوند. بنابراین گردشگرانی که به دنبال سفر اقتصادی خارجی هستند می‌توانند با انتخاب تور باکو در پاییز و زمستان بهترین سفر خود را تجربه کنند

۱۳ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران