نباید‌هایی که در سفر به باکو باید جدی بگیرید

جاذبه‌های گردشگری باکو
نباید‌هایی که در سفر به باکو باید جدی بگیرید

مردم آذربایجان فرهنگی ترکیب شده از فرهنگ مردم ایران، ترکیه و روسیه دارند و شدیدا پایبند به سنت‌هایشان هستند. مثل هر کشور دیگری، آذربایجان نیز مسائل فرهنگی و سیاسی خود را داشته و نکاتی هستند که گردشگران بهتر است در طول تور باکو آن‌ها را رعایت کند. البته بعضی از این نبایدها، مسائلی جدی هستند که حتما باید آن‌ها را در طول سفر جدی بگیرید تا تعطیلات جذاب شما در شهر زیبا و مفرح باکو دچار مشکل نشود. ما لیستی از مهم‌ترین‌ نکات را برای شما در این نوشته گرد آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به باکو را دارید، حتما نگاهی به آن‌ها بندازید.

 

کوتاه درباره باکو

در ابتدا برای آن‌هایی که با باکو آشنایی ندارند، کمی در مورد این شهر بگوییم. باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به حساب آمده و شرقی‌ترین پایتخت اروپایی در این قاره به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین بندر این کشور که در کرانه‌ی دریای زیبای خزر واقع شده و جمعیت آن در محیط شهری بیش از ۳ میلیون نفر و به طور کلی کمی بیش از ۵ میلیون نفر است. این شهر پس از درآمدهای نفتی آذربایجان در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته و در حوضه گردشگری نیز هزینه‌ی سنگینی کرده است که در نتیجه، رشد آمار گردشگری را نیز برای خود به ثبت رسانده است.

 

سفر به باکو و قدم زدن در بلوار ساحلی

نکات مهمی که حتما باید در باکو رعایت کنید

فراموش نکنید که اطلاعات خود را در اداره مهاجرت ثبت کنید

این مهم برای کسانی مطرح است که قصد دارند بیش از ۱۰ روز در باکو یا به طور کلی در آذربایجان بمانند. خارجی‌هایی که بخواهند بیش از این تعداد روز در کشور باشند، حتما باید اطلاعات خود را در اداره مهاجرت ثبت کنند. البته این مهم اصلا سخت نیست و اگر در هتل یا هاستل اقامت داشته باشید، می‌توانید از هتل‌دار بخواهید تا به جای شما این کار را انجام دهد. اما اگر در خانه‌های اجاره‌ای یا Airbnb سکونت دارید، باید خودتان از طریق این لینک، ثبت نام را انجام دهید. در نظر داشته باشید که در صورتی که این کار را انجام ندهید، موقع خروج از کشور باید جریمه پرداخت کنید.

درباره ارمنستان حرفی نزنید

مشکلات بین ارمنستان و آذربایجان ریشه‌ای تاریخی دارد و چندین بار این کشور در آستانه جنگ تمام عیار بوده‌اند. بخش بزرگی از دعوای این دو کشور در سال‌های اخیر بر سر منطقه قره باغ بوده که جزو خاک آذربایجان به حساب می‌آید اما زمانی به خاطر حکم‌رانی ارامنه در آن‌جا، بسیاری از آذری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود و کوچ از آن‌جا شدند. بعد از درگیری‌های سال ۱۹۸۸، اوضاع بین دو کشور وخیم بوده و در سال‌های اخیر نیز بارها درگیری نظامی بین آن‌ها رخ داده است. به همین دلیل، حتی گفتن از ارمنستان نیز ممکن است شما را وارد گفتگویی ملال آور و بعضا ناخوشایند کند. اگر چه آذری‌ها مردمانی مهربان هستند و در بسیاری از موارد متوجه می‌شوند که توریست‌ها از این موضوعات اطلاعی ندارند، با این حال بهتر است به هیچ وجه حرفی از ارمنستان نزنید.

 

۳ هتل نزدیک به فرودگاه حیدر علیف باکو

هیچ چیز ارمنی به آذربایجان نیاورید

بدتر از این که بخواهید حرفی در مورد ارمنستان بزنید این است که بخواهید چیزی ارمنی همراه داشته باشید. مثلا تی‌شرتی با پرچم ارمنستان بپوشید یا لباس تیم‌های آن‌ها را به تن داشته باشید یا چیزهایی از این دست. بارها شنیده شده که اگر قبلا به ارمنستان رفته باشید، اجازه‌ی ورود به آذربایجان به شما داده نمی‌شود در صورتی که این طور نیست و ممکن است در بعضی موارد چند سوال از طرف ماموران مهاجرتی در موقع ورود از شما شود که چیزی جدی نیست. در کل بهتر است به هیچ وجه وارد تنش‌های مربوط به ارمنستان و آذربایجان نشوید!

آشغال نریزید

وقتی در خیابان‌های باکو قدم می‌زنید، یک چیز شدیدا به چشم می‌آید و آن هم تمیزی این شهر است. سطل‌های زباله تقریبا در همه جا وجود دارند و مردم به خوبی از آن‌ها استفاده کرده و به هیچ وجه روی زمین آشغال نمی‌ریزند. در واقع ریختن آشغال در خیابان در فرهنگ مردم آذربایجان یک کار بسیار زشت تلقی شده و به ندرت این موضوع را در شهر می‌بینید و عموما هم این کار را گردشگران انجام می‌دهند. تنها جایی که ممکن است بر روی زمین آشغال ببینید، در زمان برپایی بازارهاست که آن‌ هم به سرعت بعد از اتمام ساعات کاری بازار، تمیز می‌شوند. پس شما هم این موضوع را رعایت کرده و به هیچ وجه در شهر آشغال نریزید.

با محلی‌ها در مورد نکات منفی آذربایجان چیزی نگویید

آذری‌ها اگر چه بسیار مهمان نواز و مهربانند، در عین حال مردمانی به شدت ناسیونالیست هم هستند. مطمئنا شما هم دوست ندارید که با غر زدن در مورد مشکلات آذربایجان، این مردم خون گرم را ناراحت کنید. مسلما خود مردم محلی بهتر از شما درباره مشکلاتی که شهرشان دارد می‌دانند و نیاز نیست که توریست‌هایی که تنها چند روز در آن‌جا هستند این مشکلات را برایشان بازگو کنند. بدگویی از باکو یا دیگر نقاط کشور ممکن است صحبتی طولانی را در پی داشته و در نهایت شما را در شرایطی بگذارد که معذب شوید.

 

راهنمای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی باکو

با زنان خوشرفتار باشید

ممکن است خوشرفتاری یا بدرفتاری در فرهنگ‌های مختلف، متفاوت باشد اما در فرهنگ مردم آذربایجان به این صورت است که در محل‌های عمومی حتما باید اولیوت را به زنان بدهید. اگر در وسایل نقلیه عمومی باکو هستید، تا جای ممکن باید زن‌ها بر روی صندلی بنشینند و مرد‌ها جای خود را به آن‌ها خواهند داد. با زنان غریبه با آرامش کامل صحبت کنید و از درخواست‌های نا به جا پرهیز کنید. در هر صورت اگر با یک زن آذری بیرون رفتید، در نظر بگیرید که شما باید هزینه‌ی غذا یا محلی که به آن‌جا می‌روید را پرداخت کنید.

از فرودگاه تاکسی نگیرید!

اگر پول اضافی ندارید که بخواهید در باکو بی مورد خرج کنید، نباید از فرودگاه تاکس بگیرید. کافی است از فرودگاه بین‌المللی حیدر علیف بیرون بروید تا با خیل عظیم تاکسی‌هایی شبیه به تاکسی‌های لندن مواجه شوید که با قیمتی بیار بالاتر از آنچه که باید، مسیر ۳۰ دقیقه‌ای فرودگاه تا مرکز شهر، شما را سوار می‌کنند. به جای این کار کافی است از ایستگاه مترو در همان محل استفاده کنید که عموما خلوت است و شما را تا مرکز شهر می‌برد. هزینه‌ی این مسیر کم‌تر از ۵ درصد تاکسی خواهد بود و در نهایت برای راحتی و اگر هتل شما در نزدیکی ایستگاه مترو نیست، می‌توانید از داخل شهر تاکسی بگیرید و به هتل بروید. به این ترتیب صرفه جویی زیادی در سفر خود خواهید کرد!

در تورهای شهری گران قمیت شرکت نکنید!

ورود توریست‌های متعدد از کشورهای حاشیه خلیج فارس و رقم‌های بالایی که این گردشگران در باکو خرج می‌کنند، باعث شده تا هزینه‌ی تورهای شهری بسیار بالا برود. باکو شهر بزرگی هست اما سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوبی داشته و بخش زیادی از جاذبه‌های گردشگری آن نیز در نزدیکی هم قرار دارند. بهتر است یک سیم کارت اعتباری خریده، نقشه گوگل را نصب کنید و خیلی راحت و با هزینه‌ای بسیار پایین، خود به دیدن جاذبه‌های گردشگری بروید تا این که در تورهای یاد شده با قیمت‌های بسیار بالا شرکت کنید.

 

اقامت در بهترین محله‌های باکو

بدون پاسپورت از هتل بیرون نروید

بر اساس قانون، مسافران خارجی به باکو و دیگر شهرهای آذربایجان، باید همیشه پاسپورت خود را همراه داشته باشند. البته همراه داشتن پاسپورت به این معنی نیست که پلیس همیشه جلوی شما را می‌گیرد و از شما پاسپورت می‌خواهد اما اگر بر فرض چنین موقعیتی پیش بیاید، شما باید مدارک خود را همراه داشته باشید. همراه نداشتن پاسپورت ممکن است برای شما جریمه همراه داشته باشد. البته عموما همراه داشتن یک کپی از پاسپورت نیز کفایت می‌کند و می‌توانید، نسخه اصلی را به خاطر خطر گم کردن، در هتل بگذارید.

هدایا را بدون تعارف قبول نکنید

همانطور که گفتیم، ریشه‌های فرهنگی ایرانیان در کشور آذربایجان به خوبی دیده می‌شود و تعارف کردن نیز یکی از چیزهایی است که به وفور در باکو مشاهده می‌کنید. البته ما که این موضوع را خوب می‌دانیم و درک می‌کنیم که نباید چیزی که به ما تعارف می‌شود را بدون یکی دو بار نه گفتن قبول کنیم اما خیلی از اروپایی‌ها که با این کار آشنایی ندارند، با یک بار تعراف آذری‌ها بر روی هر چیز آن را قبول کرده و موقعیت عجیبی را به وجود می‌آورند.

علامت اوکی را با دست خود نشان ندهید

این هم یکی از خرده چیزهایی است که ندانستن آن ممکن است در طول سفر شما را در موقعیت‌های ناخوشایند قرار دهد. علامت اوکی در تمام دنیا به یک صورت است و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در فرهنگ مردم آذربایجان، نشانه خوبی نبوده و توهین تلقی می‌شود. بهترین است در چنین جاهایی برای اشاره از دست باز استفاده کنید.

 

معرفی چند مرکز خرید کوچک در باکو

البته این‌ها نبایدهایی است که درباره باکو برایتان لیست کردیم. این شهر مملو از بایدها بوده و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که روزهایی خاطره انگیز را برایتان خواهد ساخت. شهری که از سمتی دارای سواحل زیبا در کرانه‌ی دریای خزر بوده و از طرفی دیگر، چندین مرکز خرید مدرن، هتل‌های لاکچری و بزرگ، مراکز تفریحی متعدد و جاهای متنوعی برای تفریحات شبانه در خود دارد. این نکات هم به راحتی قابل رعایت بوده و چیزهایی نیستند که مشکلی در طول سفر برایتان به وجود بیاورند. هر کشوری مسائل فرهنگی خود را دارد و پیش از سفر باید درباره آن‌ها تحیقیق کرد.

۰۹ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران