چیزهایی که باید قبل از سفر به باکو بدانید

جاذبه‌های گردشگری باکو
چیزهایی که باید قبل از سفر به باکو بدانید

کشور آذربایجان به خصوص تور باکو از مقاصد بسیار محیوب و پرطرفدار در همسایگی کشورمان است که در طول سال مسافران زیادی را به خود می‌بیند. مساله این است که با وجود نزدیکی جغرافیایی و احتمالا فرهنگی ما انتظار چه چیزی را از این کشور باید داشته باشیم؟ افرادی که از قبل به باکو سفر کرده‌اند از زیبایی و تمیزی شهر می‌گویند، از سواحل دریای خزر و نمایی که شبیه به ایران اما متفاوت است می‌گویند اما به راستی چه چیزی درباره این کشور از همه برجسته‌تر است؟ ما در اینجا باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟ پاسخ به تمامی این سوال‌ها مستلزم آن است که اول ما کمی درباره این کشور اطلاعات داشته باشیم. پس بیایید در ادامه به چیزهایی که باید قبل از سفر به باکو بدانید بپردازیم.

 

رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه

معمولا در ابتدای سفر هیچ چیز استرس‌زاتر از رسیدن به فرودگاه نیست مخصوصا وقتی بار اول است که سفر می‌کنید و مسیرهای شهر جدید را نمی‌دانید. معمولا صرف نظر از این که کجای دنیا سفر کرده‌اید چندین گزینه وجود دارد که بسته به مقصد قیمت متفاوتی دارد. در باکو هم این موضوع صادق بوده و شما چند راه برای رفتن به شهر خواهید داشت. فرودگاه حدود ۳۰ کیلومتر خارج از مرکز شهر قرار دارد و زمان سفر بسته به حجم ترافیک می تواند از ۲۵ دقیقه تا بسیار بیشتر باشد. گزینه‌های متعددی برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه باکو وجود دارد که هر کدام نکات مثبت و منفی خود را دارند. شما می‌توانید با ترانسفر هتل، تاکسی، اتوبوس و یا ترانسفر هتل‌تان (اگر وجود دارد) به شهر بروید.

باکی کارت برای اتوبوس

اولین چیزی که باید در استفاده از اتوبوس‌های باکو بدانید این است که آن‌ها فقط با باکی کارت کار می‌کنند. در واقع شما باید قبل از این که شروع کنید به باکوگردی اول کارت اتوبوس خود را از یکی از محل‌های توضیع خریداری نمایید. در غیر این صورت برایتان دردسرساز خواهد بود. بعضی از راننده‌ها اجازه می‌دهند به خاطر این که توریست هستید به رایگان سوار شوید اما این همیشه صادق نیست.

 

ژانویه و سال نوی میلادی در باکو

آیا باکو امن است؟

پاسخ این سوال یک بله بزرگ است. برای افرادی که قبلا به باکو سفر کرده و همیشه در گردش بوده‌اند باکو مقصدی امن بوده است. اگرچه باید خودتان هم حواستان را جمع کنید زیرا کلاهبرداری از توریست‌ها در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد که شایع‌ترین آن‌ها را می‌توان دریافت کرایه تاکسی زیاد نام برد. برای جلوگیری از هر پیشامدی بهتر است هوشیار باشید.

سیتی پاس باکو

یکی از چیزهایی که ما همیشه به خوانندگان توصیه کرده‌ایم استفاده از پاس شهری برای استفاده از تخفیفت، حمل‌ونقل رایگان، ورود به موزه‌ها و موارد دیگر است. استفاده از این کارت‌ها همه چیز را برای شما ارزان‌تر و راحت‌تر خواهد کرد. سیتی پاس باکو ورود رایگان به موزه‌ها، مترو سواری، اتوبوس‌های هاپ‌آن/هاپ آف و تخفیف در بسیاری از رستوران‌های باکو را به شما می‌دهد که تجربه سفرتان را به مراتب جذاب‌تر می‌کند.

 

بهترین رستوران‌های ایچری شهر

اجاره ماشین در باکو

اگر ترجیح می‌دهید آزادی کاوش در باکو را با ماشین داشته باشید، مطمئنا می‌توانید یک ماشین در آذربایجان کرایه کنید و به راحتی و با خیال راحت به این طرف و آن طرف بروید. مخصوصا در تابستان‌ها که هوا گرم است روشن کردن کولر می‌تواند بسیار دلچسب‌تر از رفت و آمد با وسایل دیگر باشد. بنابراین اگر از پس هزینه‌ها برمی‌آیید کرایه کردن ماشین می‌تواند سفر را راحت کند و به شما قدرت انتخاب برای مسیر و جاهای توقف را بدهد.

آیا باکو شهری گران است؟

این که جایی گران است یا نه واقعا بستگی به انتظارات شما و سطح کارهایی که انجام می‌دهید دارد اما به طور کلی باکو با اقامتگاه‌هایی مثل هاستل و مهمانسرا، غذا، و مواد غذایی واقعا مقرون به صرفه بوده و فشاری به کیف پول شما وارد نمی‌کند. با این همه گزینه‌های گران برای غذا خوردن هم در دسترس هستند مثلا یک وعده غذا در امتداد تفرجگاه به راحتی می‌تواند ۱۵ دلار یا بیشتر برای شما آب بخورد اما در موارد دیگر به این گرانی نیست.

وای‌فای در باکو

یکی از چیزهایی که سطح زندگی مدرن را مشخص می‌کند دسترسی به اتصال اینترنت بی‌سیم است. در آذربایجان اینترنت سرعت خوبی دارد و هتل‌ها و هاستل‌ها همگی دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کنند. معمولا در جاهایی مثل مراکز خرید و رستوران‌ها نیز در حد متوسط و قابل قبولی اینترنت وجود دارد.

 

بازدید از میدان فواره باکو

بهترین زمان برای سفر به باکو چه زمانی است؟

همانطور که ما بارها در مقاله‌های راهنما گفته‌ایم برای این سوال اول باید به خودتان رجوع کنید که چه چیزی دوست دارید. آیا عاشق سرسبزی و گشت و گذار در فضای باز هستید تا هوای خنک و رنگ‌های پاییزی را دوست دارید. اگر عاشق فضای باز هستید و قصد دارید از سفرهای یک روزه عالی باکو بازدید کنید، در بهار، تابستان یا پاییز از آن بازدید کنید. اگر برای یک تجربه فرهنگی می‌آیید، سفر به باکو در زمستان هنوز هم می‌تواند زمان مناسبی باشد زیرا همیشه می‌توانید غذا بخورید و از موزه‌ها بازدید کنید! با این حال، بسیاری از مردم برای رویدادها به باکو سفر می‌کنند که این اغلب در بهار و تابستان اتفاق می‌افتد. به طور کلی بهترین زمان برای سفر به باکو در بهار یا پاییز است.

چند روز اقامت در باکو مناسب است؟

آیا فقط به باکو سفر می‌کنید و قصد بازدید از جاهای دیگر را ندارید؟ در این صورت ۴ روز برنامه ریزی فشرده می‌تواند مناسب باشد ولی هرچه وقت بیشتری داشته باشید با آرامش بیشتری می‌توانید در شهر بگردید.

وضعیت آب و هوا در باکو

آب و هوا در باکو از فصلی به فصل دیگر متغیر است. اگر می‌خواهید برف ببینید، بهترین شانس شما برای دیدن برف در باکو سفر در ماه فوریه است. برعکس، جولای معمولا نسبتاً گرم است اگرچه این زمانی است که می‌توانید از دریای خزر و سواحلش لذت ببرید. میانگین دما در باکو از ۴ درجه سانتیگراد در فوریه تا ۲۶.۵ درجه سانتیگراد در جولای متغیر است. همچنین اوج دما در ماه جولای معمولا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است و در باکو معمولا آفتابی است.

آیا باکو شهری بادی است؟

بله این شهر که درست روی دریای خزر قرار دارد، اغلب باد شدیدی دارد. مخصوصا در ماه آوریل که هوا بهاری است در نزدیکی سواحل باد از هر طرف می‌وزد بنابراین بهتر است با کودتان ژاکت یا کتی سبک داشته باشید. اگرچه این موضوع در تابستان با وجود گرما و رطوبت می‌تواند دلخواه‌ر باشد.

 

چرا باکو باید مقصد بعدی شما برای سفر باشد؟

رستوران‌ها در باکو

بهترین رستوران‌های باکو طیف مختلفی از بودجه‌ها را در بر می‌گیرند که خوشبختانه شما می‌توانید انتخاب کنید که با توجه به هزینه‌ها کجا غذا بخورید و از این نظر بسیار خوب است. در باکو معمولا منوی غذاهای سنتی ثابت است و با یکی دو گزینه کم و زیاد تقریبا همه چیزهای یکسانی را ارائه می‌دهند. همچنین رستوران‌های سنتی و فرهنگی بیشتر حالت زیر زمینی و دنج دارند. همچنین غذاهای آذری معمولا پرکالری و چرب هستند و از انوواع گیاهان مانند شوید، نعناع، یا گشنیز استفاده می‌کنند که به ذائقه ما ایرانی‌ها بسیار خوش می‌آید. شما می‌توانید با ویزا یا مستر کارت پرداخت در رستوران‌ها را انجام دهید اما بهتر است از قبل بررسی کنید تا به مشکل برنخورید.

بازارهای باکو

بازارهای زیادی در باکو وجود دارد که می‌توانید برای تهیه محصولات خوشمزه و محلی به آن‌ها سر بزنید. همیشه بازارگردی و برخورد نزدیک با مردم محلی می‌تواند سطح کیفیت سفر شما را تغییر داده و بینش بهتری نسبت به جامعه محلی به شما بدهد.

اقامت در باکو

مکان‌های زیادی برای اقامت در باکو وجود دارد، مخصوصا برای مسافرانی که بودجه کمی ندارند. با این همه بسته به این که چه موقع از سال و هم زمان با چه مناسبت‌هایی به این شهر سفر می‌کنید می‌تواند فرصت‌های رزرو شما را محدود و یا برعکس زیاد کند. مثلا در اوج فصل گردشی هتل‌ها و مهمانسراها رزرو می‌شوند و به سختی می‌توان جایی مناسب پیدا کرد برای همین بهتر است همیشه دو قدم جلو باشید و قبل از سفر همه چیز را بررسی کنید.

 

معرفی بهترین کلاب‌های شبانه باکو

معماری شوروی در باکو

یکی از چیزهایی که در مورد باکو وجود دارد گذر تاریخ بر شهر و اثر آن به افق و چهره محلات است. اگرچه وقتی به افق شهر نگاه می‌کند آسمان خراش‌های مدرن و جدیدی را می‌بینید که زیر نور آفتاب یا در چراغ‌های روشن شب‌ها می‌درخشند. اما حقیقت این این است که با گشت و گذار در محلات می‌توانید به راحتی ساختمان‌های قدیمی و آجری و همچنین ساختمان‌های دوره شوروی را پیدا کنید که هنوز برجا مانده‌اند.

باکو شهری ترکیبی است

شاید در ابتدای سفر به چشم نیاید اما باکو واقعا شهری جالب است که تاریخ آن به خوبی نشان می‌دهد چرا امروزه این شهر به چیزی که می‌بینیم تبدیل شده است. در باکو شما افراد مختلفی را می‌بینید که به حسب تجارت  منافع مختلف در آن زندگی می‌کنند که اصلا آذری نیستند. بسیاری از مهاجران آمریکایی و انگلیسی در حال حاضر باکو را به خانه خود می‌دانند. دیدن ترکیبی از مردم این کشور در یک شهر بسیار جالب است که باکو چنین دیدی را به شما می‌دهد.

ساعات کاری در باکو

یکی از بهترین چیزها در مورد سفر این است که فرهنگ‌های مختلف و هنجارهای متفاوت را تجربه می‌کنید. مثلا در باکو خیلی عادی است که کافه‌ای ساعت ۱۰ صبح باز کن در حالی که این برای کافه‌های پرتردد تهران به شدت عجیب و بعید است. در واقع جایی مثل تهران مردم از اولین ساعات روز بیرون هستند و به محل کار می‌روند بنابراین به دنبال چای، قهوه و یا چیزی برای خوردن هستند اما حقیقت این است که در باکو به سختی بتوانید ساعت ۸ صبح قهوه‌ای برای نوشیدن پیدا کنید. در ساعات اولیه صبح خیابان‌های باکو بسیار خلوت بوده و فرصت مناسبی برای گشت و گذار به دور از شلوغی به شما می‌دهد.

 

باکو، شهر پارک‌های سرسبز و زیبا

۱۵ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران