۱۰ غذا و نوشیدنی محلی آذری که در سفر به باکو باید امتحان کنید

جاذبه‌های گردشگری باکو
۱۰ غذا و نوشیدنی محلی آذری که در سفر به باکو باید امتحان کنید

غذاهای آذری اگر چه بی‌شباهت به غذاهای ما نیستند، اما برای گردشگرانی که از دیگر نقاط دنیا به این کشور سفر می‌کنند، دنیایی از شگفتی محسوب می‌شود. به طور کلی غذا در فرهنگ مردم آذربایجان نقشی مهم دارد و همانطور که در فرهنگ مردم این کشور، تلفیقی از فرهنگ مردم ایران و کشورهای اطراف آن را مشاهده می‌کنید، در غذاهای مردم این کشور نیز این تلفیقات فرهنگی مشهود است. پس بد نیست با معروف‌ترین غذاهای آذری آشنا شوید تا در زمان سفر به باکو، چند مورد از آن‌ها را بچشید. فقط در نظر داشته باشید که در میان معروف‌ترین غذاها و نوشیدنی‌ها، برای آن‌هایی که علاقه به گیاه‌خواری دارند، انتخاب‌های کمی وجود دارد.

 


۱- پلوآذری


البته پلوی آذری کمی با پلوی سفید معمولی ما متفاوت است. در این غذا برنج به همراه گوشت، پیاز، فلفل، ادویه جات و سبزی تازه پخت می‌شود. البته در هر نقطه‌ای از آذربایجان این غذا به شیوه‌ای متفاوت تهیه می‌شود تا آنجا که می‌گویند حداقل ۴۰ نوع از آن را می‌توانید در شهرهای مختلف سفارش دهید.

 

 ۵ سوغاتی جذاب که باید از باکو بخرید 

 

 

 پلوآذری

 


۲- دلمه آذری


دلمه‌ی آذری اما خیلی شبیه به دلمه‌های ایرانی است با این تفات که آن را در برگ کاهو می‌پیچند. درون این دلمه‌ها با برنج، گوشت بره، نعنا و رازیانه پر شده و به تعداد زیاد در بشقاب به همراه ماست سرو می‌شود. تقریبا پا به هر رستورانی که غذای آذری پخت می‌کند، از گران‌ترین تا ارزان‌ترین بگذارید، می‌توانید برای خود دلمه سفارش دهید.

 

 

 دلمه آذری

 


۳- بالیق


این غذای بسیارمحبوب در آذربایجان، مختص آن‌هایی است که عاشق غذاهای دریایی هستند. در این غذا ماهی‌های عموما خاویاری به صورت شکم پر گریل می‌شوند و به سر میز می‌آیند. در سس درون ماهی عموما از رب انار برای ترش‌مزه کردن آن استفاده می‌شود.

 

 

بالیق

 


۴- لاوانگی


لاوانگی را بیشتر با مرغ درست می‌کنند، اما مدل‌هایی از آن نیز هست که با ماهی آماده می‌شود. در این غذا درون مرغ یا ماهی را با ترکیبی از سبزی مخصوص، گردو، کشمش و پیاز خرد شده پر می‌کنند و آن را درون فر می‌گذراند. غذایی خوشمزه و عالی که به صورت گروهی می‌توانید آن را سفارش دهید.

 

 بهترین رستوران‌های باکو برای خوردن غذاهایی به یاد ماندنی 

 

 

 لاوانگی

 


۵- کباب لیولیا (کوبیده آذری)


این کباب کوبیده با گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزی مخصوص تهیه می‌شود که آن را به خوبی ورز داده و کاملا شبیه به کباب کوبیده به دور سیخ پهن می‌پیچند و کباب می‌کنند. از غذاهای بسیار محبوب آذری که در هر خیابانی از باکو می‌توانید سراغش را بگیرید.

 

 

 کباب لیولیا

 


۶- پیتی


یک سوپ خوشمزه که شبیه به آبگوشت بوده و در آن از گوشت گوسفندی خوب، سیب‌زمینی، گوجه و نخود پخته استفاده می‌شود. این غذا که از غذاهای بسیار قدیمی این سرزمین محسوب می‌شود در شکل و ظاهر با آبگوشت کمی متفاوت است، اما در مجموع شباهت زیادی به غذای ما دارد.

 

 

 پیتی

 


۷- باقلوا


باقلوا مختص به آذربایجان نیست و در ایران و ترکیه و چند کشور حوزه قفقاز پخت می‌شود، اما با توجه به محبوبیت ویژه در آذربایجان حتما باید به عنوان یکی از دسرهای اصلی این کشور معرفی می‌شد. اگر با این شیرینی خوشمزه آشنایی ندارید باید گفت که باقلوا از خمیری مخصوص تهیه می‌شود که درونش را با گردو و آجیل دیگر پر کرده و رویش را با شربت مخصوص یا عسل یا ترکیبی از هر دو شیرین می‌کنند.

 

 محبوب‌ترین و معروف‌ترین کافی‌شاپ‌های باکو برای لذت بردن از غروب زیبای شهر 

 

 

 باقلوا

 


۸- حلوا


با توجه به اینکه تهیه حلوا در نقاط مختلف ایران نیز متفاوت است، حتما این شیوه که در آن از گردو و دانه‌های خورد شده دیگر استفاده شده و همراه با نان و چای سرو می‌شود نیز در جایی انجام می‌شود. با این حال نمی‌توان به راحتی از این ترکیب خوشمزه در آذربایجان گذشت.

 

 

حلوا

 


۹- قطاب


این یکی اما کلا معنا و مفهومش با چیزی که ما انتظار داریم متفاوت است. قطاب‌های آذری پنکیک‌های خاصی هستند که در آن‌ها پنیر و اسفناج استفاده شده و در بعضی مواقع نیز در آن از گوشت بره بهره می‌برند.

 

 

قطاب

 


۱۰- چای


و در آخر همچون دیگر نقاط خاورمیانه و منطقه قفقاز، هر روز در آذربایجان با چای آغاز می‌شود، با چای ادامه پیدا کرده و با چای به اتمام می‌رسد. چای سیاه در این کشور تماما شبیه به همان نوشیدنی خوشمزه‌ای است که ما در ایران می‌نوشیم.

 

 

 چای

۱۵ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران