تجربه خوردن ۱۴ غذای محلی آذری در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
تجربه خوردن ۱۴ غذای محلی آذری در باکو

غذا خوردن یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که زندگی ما به آن وابسته است. بنابراین هر جایی که از دنیا باشید باید غذا بخورید و این شامل بازدید از جاهای جدید هم می‌شود. غذا خوردن تجربه‌ای نه فقط ضروری بلکه فرهنگی در بازدید از جاهای جدید دنیا است. این غذاها هستند که درباره شباهت‌های منطقه‌ای، قدمت، سلیقه غذایی و تاثیرات آب و هوایی چیزهایی برای گفتن دارد. آذربایجان در همسایگی ما از آن کشورهایی است که با ما ریشه غذایی مشترک اما در عین حال آشپزی جدایی دارد. تور باکو به شما فرصت چشیدن دلمه‌ها و پلوهایی به ظاهر شبیه و در طعم متفاوت از غذاهای ایرانی را می‌دهد. در ادامه این مقاله غذاهایی که باید در باکو امتحان کنید را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

پلو، مخلوط برنج و گوشت

یکی از معروف‌ترین غذاهای آذربایجان پلو است که بسته به مواد اصلی استفاده شده می‌تواند نام‌های مختلفی داشته باشد. همانند پلوی ایرانی، در آذربایجان نیز از ترکیب برنج با انواع مواد غذایی گوشتی و سبزیجات غذاهای مختلفی درست می‌کنند. پلوهای کلاسیک شامل پلو میوه خشک، پلو گوشت گوسفند با پیاز، پلو چلو (پلو لوبیا با ماهی)، پلو مرغ و شیرین می‌شود. گووورما پلو (پلو سرخ شده) و سبزی گوورما پلو (سبزی و تکه‌های گوشت یا کوفته پخته شده با سبزی و پیاز) تنها دو مورد از بسیاری از پلوهای محبوب دیگر در آذربایجان هستند. به علاوه آذری‌ها همچون ما علاقه زیادی به دم کرده برنج و زعفران دارند. آن‌ها برای ته دیگ از گازماگ استفاده می‌کنند که از مخلوط کردن آرد، کره، تخم مرغ و ماست درست می‌شود. اگر مواد لازم در دسترس نبود، آن‌ها از نان لواش یا سیب زمینی پوست کنده برای زیر برنج استفاده می‌کنند که از محبوب‌ترین ته دیگ‌های ایرانی محسوب می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های غذاهای محلی در باکو

شاه پلو، برنج سنتی با خمیر سرخ شده

«خان آشی» یا شاه پلو از یک پایه برنج دلچسب تشکیل شده است که روی آن گوشت قرار گرفته و با پوسته‌ای نازک از خمیر سرخ شده تکمیل می‌شود. پس از دم کشیدن برنج زعفرانی، خان آشی را با طیف وسیعی از مواد که شامل مرغ یا گوشت، شاه بلوط بوداده، آجیل، زردآلو خشک، آلو خشک، کشمش و سایر میوه‌های خشک و چاشنی‌های مختلف است مخلوط می‌کنند. این از غذاهای رسمی محبوبی است که در مراسم‌های مهم و جشن عروسی برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از آن غذاهای محبوبی است که بین کشورهای منطقه بر سر اصالت آن محل اختلاف است. البته در جزئیات مواد شکم پر تفاوت‌هایی وجود دارد و در تمامی کشورهای ترکیه، ایران، آذربایجان یا ارمنستان دلمه برگ مو را به یک شکل درست نمی‌کنند. در نسخه آذری که در سراسر باکو یافت می‌شود در اصل، مخلوطی از گوشت، پیاز، برنج، نخود و ادویه‌جات استفاده می‌شود که در برگ‌های انگور پیچیده شده یا در سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای یا بادمجان پر می‌شود. برای سرو این دلمه‌ها نیز از با یک قاشق بزرگ سس ماست سیر خامه‌ای یا گاتیگ استفاده می‌کنند که در نهایت مزه‌ی الهی به خود می‌گیرد. دلمه بخش مهمی از غذاهای آذربایجانی است.

 

معرفی بهترین رستوران‌های لاکچری باکو

ساج ایچی، باربیکیو آذربایجانی

بسیاری از غذاهای آذربایجانی، حتی امروزه هنوز با روش‌های پخت قدیمی تهیه می‌شوند. به طور سنتی، پخت و پز در ظروف مسی یا سفالی به آشپزی آذربایجان طعمی منحصر به فرد و متمایز بخشیده است. ساج ایچی نیز سبک آذربایجانی باربیکیو است که به صورت پیش فرض برای قرن‌ها از گوشت بره درست می‌شده است. این غذا چیزی شبیه واویشکای ایرانی است با این تفاوت که از گوشت خرد شده بره، سیب زمینی نگینی، پیاز و گوجه فرنگی به همراه بادمجان و فلفل دلمه‌ای بر روی ذغال و در ظرف مسی درست می‌شود. این غذا را معمولا با دوغ سر می‌کنند.

پیتی، سوپ بره و نخود

پیتی نوعی سس مایع است که از گوشت بره و نخود درست می‌شود. این غذا با روش پخت آهسته و منحصربه‌فرد برای نسل‌هاست که در آذربایجان درست می‌شود و در رستوران‌های غذای سنتی باکو به راحتی قابل سفارش است. این سوپ طعمی غیرمعمول و متمایز دارد و گوشت بره، نخود و شاه بلوط پخته از مواد اصلی و غیر قابل تعویض آن هستند که برای طعم دادن بیشتر از سبزیجات، آلو یا به استفاده می‌شود. پیتی، به طور سنتی به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یک قابلمه سرامیکی به آرامی پخته می‌شود تا کاملا جا بیافتد. از آنجایی که پیتی سوپ است، بسیاری از آذربایجانی‌ها دوست دارند آن را با تکه‌های بزرگ نان بخورند.

 

معرفی هتل چهار ستاره وینتر پارک باکو

بوگلما، خورشت بره سنتی

بوگلاما در زبان آذری به معنی بخارپز است که به شیوه پختن این غذا با گوشت بره در آب خودش روی شعله ملایم به مدت دو ساعت اشاره دارد. این غذای مقوی از تکه‌های گوشت بره که با پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل، فلفل سیاه و برگ بو در مقدار کمی مایع خورش می‌شود، تشکیل شده است. اگرچه گوشت بره گوشت سنتی این خورش است، اما اگر گیاه‌خوار هستید، بوگلاما را می‌توان با ماهی، مرغ، گوشت گاو یا حتی توفو درست کرد. همچنین این غذایی است که معمولا بر روی آتش پخته می‌شود به همین دلیل برای پیک نیک طرفداران زیادی دارد.

مانگال سالاتی، سالاد سبزیجات

مانگال سالاتی یک سالاد تازه و سبزیجات است که معمولا با کباب سرو می‌شود. طیف گسترده‌ای از مواد تشکیل دهنده در این غذای با طراوت آذربایجانی استفاده می‌شود که شامل فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز قرمز، سبزیجات، روغن آفتابگردان یا زیتون و سیر و غیره است. این یک سالاد سبک و خوش طعم آذری است که با نان خرد شده میل می‌شود و همچنین می‌توان آن را با تخم مرغ برای یک صبحانه خوشمزه سرو کرد.

 

دوشبارا، کوفته

دوشبارا کوفته‌های خمیری کوچکی هستند که با گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها پر شده و در آبگوشت پخته می‌شوند. غذاهای محبوب مشابهی در بسیاری از کشورهای مختلف آسیایی وجود دارد اما دوشبارای آذربایجانی با شکل کوچک و ظریفی که دارد شناخته می‌شود. هر یک از کوفته‌ها با دقت با دست به شکل‌های کلاه مانند در می‌آیند. سیر له شده، سرکه، نعناع خشک یا ماست معمولا با دوشبارا سرو می‌شود.

 

راهنمای گردشی خانوادگی در باکو

بزباش، سوپ ملی آذربایجان

یکی از آش های ملی معروف آذربایجان کوفته بزباش است. در واقع این یک سوپ غنی و مقوی، با مقدار زیادی ادویه‌جات تند است. برای درست کردن بزباش کوفته، کوفته‌های بزرگ را در آبگوشت لذیذی از نخود، سیب زمینی و استخوان گوسفند می‌جوشانید تا نرم شود. همچنین در اغلب مواقع به کوفته‌ها گیلاس خشک یا تازه اضافه می‌شود. بسته به منطقه، می‌توانید انواع مختلفی از مواد و ادویه‌های مورد استفاده در این غذا را پیدا کنید. به عنوان مثال، بزباش در منطقه باکو معمولا با نخود، کوفته و سیب زمینی پخته شده در آبگوشت با زعفران و زردچوبه تهیه می‌شود.

پاخلوا، باقلوای آذربایجانی

"شکی پخلواسی" شیرینی معروف آذربایجانی است. در حقیقت شکی اسم یکی از مناطق آذربایجان است و ساکنان آن از همان روش‌هایی که چندین نسل است برای تهیه این غذای خوشمزه به کار می‌رفته، استفاده می‌کنند. این نوع پخلوا از آرد برنج درست می‌شود و با آجیل پر شده و در ماهیتابه مسی آماده می‌شود سپس گشنیز و هل نیز به مخلوط اضافه می‌شود. اگرچه این باقلوا مخصوص منطقه‌ای در آذربایجان است اما به عنوان نمادی ملی در سراسر این کشور مخصوصا در باکو یافت می‌شود.

 

پارک بازی کودکان Wonderland در باکو

کفلی بچا، مرغ به سبک آذربایجانی

کفلی بچا یکی از غذاهای محبوب غذاهای آذربایجانی به ویژه در نخجوان است. اگرچه این خوراک مرغ غذایی ساده محسوب می‌شود اما حقیقتا دارای طعمی بهشتی است. پس از اینکه مرغ خود را به صورت مکعبی خرد کردید، آن را در ماهیتابه با کره تفت می‌دهند تا قهوه‌ای طلایی شود و برای آب‌دار کردن آن از سس استفاده می‌کنند.

دووگا، سوپ ماست

دووگا یک سوپ ماست سنتی است که با انواع سبزی‌ها مانند شوید و گشنیز، برنج و نخود پخته می‌شود که بسته به فصل آن را سرد یا گرم سرو می‌کنند. این غذا هم نوعی سوپ و هم یک نوشیدنی در نظر گرفته می‌شود و معمولا با طیف گسترده‌ای از غذاها خورده یا می‌نوشند. همچنین در باکو، سرآشپزها کوفته‌های کوچک و نخود را به دووگا اضافه می‌کنند که اگر داغ سرو شود، طعم و بافت آن بهتر می‌شود.

لولا کباب، گوشت کبابی

در مورد اصالت کباب هم اختلافات زیادی وجود دارد و هر کشوری در منطقه شیوه کبابی خودش را دارد این که کباب اصالتا ترکی است یا خیر محل اختلاف است اما آنچه که مسلم است آن است که این غذا یکی از گزینه‌های فراگیر در کشورهای کل خاورمیانه تبدیل شده است. کلمه "کباب" در زبان عربی به معنای "گوشت بریان شده" است، از این رو این غذای سنتی معمولا پخته شده یا روی شعله باز برشته می‌شود. دستور العمل‌های آذربایجانی زیادی برای کباب وجود دارد، اما لولا کباب رایج‌ترین نسخه است. به طور سنتی، لولا کباب گوشت چرخ کرده بره یا گوسفند، نمک، لیمو، چاشنی و سبزی است. سپس گوشت را به شکل مکعب در می‌آورند و قبل از تفت دادن آن را شکل می‌دهند.

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌های آذربایجان در باکو

بالیک ششلیک، کباب ماهی باکو

صحبت در مورد کباب بدون نام برد از بالک ششلیک آذربایجانی‌ها تقریبا امکان‌پذیر نیست. در واقع، بسیاری این غذا را به عنوان بهترین غذا در این کشور رتبه بندی می‌کنند. «بالک» در زبان آذری به معنای ماهی است و با وجود اینکه دریای خزر انواع مختلفی از ماهی‌ها را برای آذربایجان فراهم کرده است، رایج ترین ماهی کبابی ماهیان خاویاری است. ماهی را به تکه های کوچک خرد می‌کنند، ترشی می‌زنند و سپس کباب می‌کنند. شهر باکو به‌خاطر بالیک ششلیک‌اش معروف است که امضای آن طعم شوید و لیمو در مخلوط مارینینگ است. گوجه‌فرنگی، پیاز قرمز، و لیمو ترش، همراه‌های عالی این کباب هستند.

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران