معرفی غذاهای کلاسیک آذری در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی غذاهای کلاسیک آذری در باکو

یکی از کارهایی که باید در تور باکو، در صدر برنامه‌هایتان قرار دهید خوردن غذاهای اصیل و کلاسیک آذری است. ما در این مقاله شما را با غذاهایی که حتما باید در باکو امتحان کرده و تجارب فرهنگی اصیل کسب کنید، آشنا می‌کنیم. پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی غذاهای ملی آذربایجان تحت یک دوره بازگردانی قابل توجه قرار گرفتند و کارشناسان آشپزی مانند شاهگوسین کریموف فقید و دیگران برای بازگرداندن میراث غذایی کشور پیش قدم شدند. تلاش آن‌ها نه تنها در بازپس گیری غذاهای از دست رفته گذشته بلکه در وارد کردن غذاهای آذربایجانی به مرحله جدیدی از نوآوری و پرورش نسل جدید آشپزها موفق بود.

 

دلمه

دلمه را همه در این بخش از آسیا می‌شناسیم در آذربایجان هم یک وعده غذایی سنتی است که برگ انگور یا کلم که با مخلوطی از گوشت گاو تازه خرد شده با گوشت برهو همچنین کمی برنج پخته و نمک و فلفل به صورت پیچ بسته‌بندی می‌کنند. از دیگر انواع دلمه می‌توان به دلمه گوجه، دلمه بادمجان و دلمه سیب زمینی اشاره کنیم. رستوران Dolma به داشتن یکی از بهترین متخصصان دلمه در باکو افتخار می‌کند. سرآشپز گلالایف رشید می‌گوید: "دلمه یکی از غذاهای باستانی آذربایجان است که میراث آن نسلی به نسل دیگر منتقل شده بدون اینکه طعم منحصر به فرد آن تغییری کرده باشد" وی توصیه می‌کند که این وعده غذایی را به همراه سالاد منگال (سالاد بادمجان بو داده) یا سالاد چوبان نوش جان کنید.

 

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های باکو

تاج پلاف (تاج پلو)

غذاهای آذربایجانی دارای ده‌ها نوع پلو مختلف است. در این بین انواع پلو سنتی، تاج (تاج) پلو، مورد پسند بازدیدکنندگان آذربایجان قرار گرفته است. یکی از بهترین مکان‌های امتحان این هتل رستوران فیروزه است که در میدان فواره باکو واقع شده است. صاحب ممدوف، سرآشپز رستوران توضیح می‌دهد که غذا با چیدن دنده‌های گوشت بره به صورت تاج و پر کردن دور آن با مخلوطی از برنج، انجیر، زردآلو خشک و سبزیجات، آماده می‌شود. به گفته سرآشپز ممدوف، این غذا بهتر است با سالاد چوبان و سبزیجات تازه سرو شود و می توان آن را با کمپوت گیلاس نیز سرو کرد. این غذای اصیل آذری کمی گران است اما ارزشش را دارد، به خصوص هنگام لذت بردن از آن با موسیقی زنده عصرهای روزهای هفته در رستوران فیروزه.

ماهی تازه

بسیاری از رستوران‌ها در مرکز شهر باکو غذاهای دریایی ارائه می‌دهند. با این حال، بهترین غذاخوری‌های ماهی در کنار مشهورترین مسجد جامع بی بی هیبت از مسجدهای دیدنی در باکو قرار دارند. خانه ماهی دریا انواع ماهی‌های خوشمزه و چشم انداز خیره کننده دریای خزر را ارائه می‌دهد. ظفر روستموف، سرآشپز رستوران توضیح می‌دهد "همه ماهی‌ها به صورت محلی صید می‌شوند و همیشه تازه هستند." در اینجا می‌توانید از ماهی قزل آلا یا خوراک پخته شده در تنیر (اجاق سنتی آذربایجانی) و انواع سالادها، به همراه یک شراب محلی، با قیمت مناسب لذت ببرید. این رستوران با نشیمن در فضای داخلی و فضای باز دارای یک طبقه پیاده روی طولانی مدت مشرف به دریا و یک زمین بازی بزرگ برای کودکان است.

 

بازدید از آتشگاه و معبد آتش باکو

کباب‌ها

رایج‌ترین کباب در غذاهای آذربایجانی عبارتند از: کوبیده (گوشت چرخ کرده)، دانه باستیرما (تکه‌های گوشت گاو) و سبزیجات (در درجه اول گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل) که همه آن‌ها را می‌توانید در رستوران Fisincan امتحان کنید. سرآشپز سنان ممدوف کباب کوبیده را به عنوان مخلوطی از گوشت گاو، گوشت بره و مقدار کمی چربی، با نمک و فلفل سیاه چاشنی توصیف می‌کند. از طرف دیگر برای گوشت باستیرما، تکه‌های گوشت گاو را با مخلوطی از آب انار طبیعی، جعفری و پیاز مخلوط کرده و با نمک و فلفل چاشنی می‌کنند. پس از آرام‌پز شدن، گوشت را روی ذغال طبیعی سیخ کرده و می‌پزد.

شاه پیلاف (برنج پیلاف)

برای امتحان این غذای نفیس، به رستوران دوشبارا بروید، جایی که یکی از شاگردان کریموف Tural Kerimli، همچنان غذاهای آذربایجانی را بازیابی و حمایت می‌کند. این غذا از ظرفی با خمیر درست شده که به پوسته‌ای ترد تبدیل می‌شود و با برنج، گوشت بره، زردآلو خشک، انگور خشک، شاه بلوط، خرچنگ و پیاز از قبل پخته شده پر می‌شود. بعد از خارج شدن از فر، پوسته ترد و طلایی شکسته می‌شود تا عطر و بوی پیچیده مخلوط گوشت بره و میوه پخته شده همه جا را پر کند.

 

۶ تفریح شبانه که در سفر به باکو می‌توانید تجربه کنید

ساج

با نمایش رنگ، و رایحه‌ای مدهوش کننده ، ساج به خودی خود یک تجربه است. این وعده غذایی معروف آذربایجانی از گوشت بره، گوشت گاو یا مرغ تشکیل شده که در کنار سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و پیاز بو داده سرو می‌شود. بعد از صرف وعده غذایی خود، فقط چند دقیقه به سمت شمال رانندگی کنید تا از سواحل زیبای شمالی شبه جزیره آبشرون لذت ببرید.

۰۸ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران