معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
معرفی ۵ خیابان توریستی در باکو

باکو به دلیل بافت طبیعی و تاریخی که دارد موفق شده جایگاهی و شهرت گسترده‌ای در میان گردشگران پیدا کند. همچنین این شهر به عنوان پایتخت آذربایجان امکانات تفریحی و رفاهی فوق العاده‌ای را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد. به طوری که به عنوان مهم‌ترین و البته باشکوه‌ترین شهرهای آذربایجان شناخته می‌شود و سالانه توریست‌های بسیاری را مجذوب خود می‌کند. از جمله ویژگی‌های مهم باکو می‌توان به وجود گروه بزرگی از پارک‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های باستانی اشاره کرد. برای اینکه بتوانید در تور باکو به راحتی در میان جاذبه‌های گردشگری آن به گشت و گذار پرداخته و سری به بهترین رستوران‌های باکو، مراکز خرید و دیگر مکان‌های دیدنی آن بپردازید آشنایی با خیابان‌های این شهر ضروری است. برای این منظور در این مقاله ۵ مورد از مهم‌ترین خیابان‌های توریستی باکو را گردآوری و معرفی کرده‌ایم. در صورت تمایل برای شناخت این خیابان‌ها ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

 

۱. خیابان رشید بهبودوف باکو، آذربایجان (Rashid Behbudov Street Baku, Azerbaijan)

اولین معرفی خود را در بین توریستی‌ترین خیابان‌های باکو با خیابان رشید بهبودوف آغاز می‌کنیم. این خیابان پرچم‌دار دیگر خیابان‌های شهر باکو بوده و از ضلع جنوبی شهر شروع می‌شود. رشید بهبودوف خواننده معروف آذری است که تئاتر دولتی آواز را تأسیس کرده و در فرهنگ این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. خیابان رشید بهبودوف برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکو از قبیل موزه هنرهای موسیقی آذربایجان (Azerbaijani Museum of Musical Arts)، مرکز جاز در باکو (Jazz Center) و تئاتر رشید هابدوف (Rashid Habbodov Theater) را در خود جای داده است. همچنین مجموعه‌ای از پارک‌های معروف باکو در آن قرار دارند. اگر به همراه کودکان خود به باکو سفر می‌کنید، در این خیابان می‌توانید پارک آبی بزرگ و مفصلی را پیدا کنید و یک روز شاد و به یاد ماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

رشید بهبودوف از جمله خیابان‌های قدیمی شهر باکو به شمار می‌رود و در گذشته با نام‌های "بوداگوفسکایا"، "کاسپییسکایا" و "ستوان اشمیت" نیز شناخته می‌شد. گفته می‌شود که طول آن ۲.۱۶ کیلومتر است. بنابراین گردشگران تور باکو می‌توانند چند ساعت از زمان خود را به قدم زدن در این خیابان و بازدید از جاذبه‌های قرار گرفته در آن اختصاص دهند. چنانچه به آشنایی با فرهنگ و به خصوص موسیقی آذربایجان علاقه دارید توصیه می‌کنیم حتما در سفر خود به این شهر زمان کافی برای گشت و گذار در خیابان رشید بهبودوف باکو اختصاص دهید.

 

بهترین هتل‌های شهر قدیمی باکو

 

۲. خیابان نظامی باکو، آذربایجان (Nizami Street Baku, Azerbaijan)

مورد بعدی از خیابان‌های پرطرفدار در بین توریست‌های باکو، خیابان نظامی است. این خیابان یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین خیابان‌های باکو به حساب می‌آید که از ضلع غربی تا ضلع شرقی شهر امتداد دارد. طول کل خیابان ۳۵۳۸ متر است. نزدیکترین ایستگاه‌های مترو به این خیابان ایستگاه ساحل (خط قرمز، جنوب خیابان نظامی) و ۲۸ می (هر دو خط قرمز و سبز، شمال خیابان) هستند. خیابان نظامی باکو مقصد بسیاری از گردشگران برای لذت بردن از گشت و گذار و پیاده‌روی در سطح شهر است؛ چرا که برخی از برترین مراکز خرید باکو و فروشگاه‌های لوکس در آن قرار دارند. پس اگر دوست دارید تا حین سرگرم شدن در سطح شهر به خرید از برندهای معروف و لاکچری بین‌المللی بپردازید این خیابان گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. این مغازه‌ها شامل بوتیک‌های لباس، کیف و کفش هستند که نیازهای تمام گروه‌های سنی را برای خرید برآورده می‌کند.

همچنین خیابان نظامی شامل بهترین هتل‌های باکو، گروهی از بانک‌ها و سفارتخانه‌های بین المللی مانند سفارت نروژ، اتریش و همچنین نمایندگی اتحادیه اروپا است. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و توریست‌ها می‌توانند بعد از ساعت‌ها گشت و گذار در این خیابان به یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های اطراف رفته و با سفارش غذا یا نوشیدنی دلخواه از خود پذیرایی کنند. بدون اغراق می‌توان گفت که بهترین رستوران‌های شهر را به احتمال زیاد در خیابان نظامی آن پیدا خواهید کرد.  

 

۳. خیابان ایچری شهر باکو، آذربایجان (Ichari Shahar Street Baku, Azerbaijan)

یکی دیگر از خیابان‌های توریستی باکو، خیابان ایچری شهر است. ایچری شهر در اصل مروارید باکو و حتی آذربایجان به شمار می‌آید. چرا که مهد تاریخ و فرهنگ این کشور است و قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد. به طوری که اگر قصد بازدید از تنها یک خیابان در باکو را داشته باشید بدون شک آن خیابان ایچری شهر خواهد بود. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۷، شهر قدیمی باکو حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت داشت. گفته می‌شود در سال ۱۸۰۶، زمانی که باکو در طول جنگ روسیه و ایران توسط امپراتوری روسیه اشغال شد، این منطقه تنها محله مسکونی باکو بود. برای منظور بین سال‌های ۱۸۰۷ و ۱۸۱۱، دیوارهای شهر تعمیر و استحکامات آن گسترش یافت. این شهر دارای دو دروازه با نام‌های دروازه سالیان و دروازه شماخا بود و شهر توسط ده‌ها توپ نصب شده روی دیوارها محافظت می‌شد.

 

همه چیز درباره مرکز حیدر علی اف باکو

در این دوره بود که باکو شروع به گسترش فراتر از دیوارهای شهر کرد و محله‌های جدیدی پدید آمد. بدین ترتیب، اصطلاحات شهر داخلی به آذربایجانی ایچری شهر(İçəri Şəhər) و شهر بیرونی به آذربایجانی باییر شهر (Bayır Şəhər)  توسط مردم محلی مورد استفاده قرار گرفتند. در آن سال‌ها کسانی که در شهر داخلی زندگی می‌کردند، بومیان باکو محسوب می‌شدند. آنها به همه چیز مثل بازار، کارگاه‌های صنعتگران و مساجد نزدیک بودند. به همین دلیل ساکنانی که در داخل دیوارها زندگی می‌کردند، خود را برتر از کسانی که در شهر بیرونی زندگی می‌کردند، می‌دانستند.

بعدها با ورود روس‌ها، نمای معماری سنتی شهر قدیمی تغییر کرد. بسیاری از ساختمان‌های اروپایی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با استفاده از سبک‌هایی مانند باروک و گوتیک ساخته شدند. با رفتن به خیابان ایچری شهر فرصت بازدید از اغلب جاذبه‌های توریستی و گردشگری باکو را به خصوص در دسته بناهای باستانی خواهید داشت. از جمله این موارد می‌توان به برج دختر (Maiden Tower)، حمام قاسمبه (Ghasembe Bath) و کاخ شیروانشاه (Shirvanshahs Palace) است. جالب است بدانید که شهر قدیمی باکو یا همان ایچری شهر یکی از اولین مکان‌هایی است که موفق شده نام خود را در فهرست یونسکو بر اساس سایت‌های میراث جهانی بگنجاند. روزانه هزاران گردشگر در تور باکو برای دیدن دیوارهای دفاعی و خانه‌های قدیمی مسیر این منطقه از شهر را در پیش می‌گیرند.

 

۴. خیابان استقلال باکو، آذربایجان (Istiklal Street Baku, Azerbaijan)

استقلال یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های باکو است. به طوری که یکی از مهم‌ترین راه‌های شریانی در وسط شهر باکو به حساب می‌آید. بنابراین نمی‌توان در بین توریستی‌ترین خیابان‌های باکو از اشاره به خیابان استقلال چشم‌پوشی کرد. در این خیابان بزرگ جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارند که بازدید از آن‌ها به هر گردشگری توصیه می‌شود. از جمله این جاذبه‌ها کاخ گلستان (Golestan Palace)، تالار فیلارمونیک آذربایجان (Azerbaijan Philharmonic Hall) و موزه نظامی گنجوی یا همان موزه ادبیات آذربایجان (Nizami Museum of Azerbaijan Literature) را می‌توان نام برد.

البته که بناهای تاریخی و فرهنگی تنها جاذبه خیابان استقلال باکو نبوده و گردشگران در حین گشت و گذار در این منطقه از شهر فرصت رفتن به بسیاری از باغ‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌ها را نیز خواهند داشت. خیابان استقلال باکو حدود ۲.۲ کیلومتر طول دارد که در کنار تمامی موارد فوق مغازه‌ها و گاهی اوقات دستفروش‌های جذابی را نیز در خود می‌گنجاند. بنابراین توریست‌ها می‌توانند حین قدم زدن در آن یادگاری‌ها و سوغاتی‌های باکو را نیز برای خود و آشنایان خریداری کنند.

 

۱۰ کار باورنکردنی در باکو

 

۵. خیابان نفتچیلر باکو، آذربایجان (Neftcilar Street Baku, Azerbaijan)

آخرین مورد از خیابان‌های توریستی باکو که توانسته نام خود را در لیست ما بگنجاند، خیابان نفتچیلر است. این یکی از مجلل‌ترین و شاید بتوان گفت که زیباترین خیابان‌های باکو است. چرا که در کنار ساحل دریای خزر قرار گرفته و چشم‌اندازی رو به دریا برای گردشگران ارائه می‌دهد. خیابان نفتچیلر از انتهای غربی منطقه بایل باکو شروع می‌شود و به سمت شرق تا پل جوانشیر (پل گاگارین سابق) ادامه می‌یابد. تفتچی‌لر در زبان ترکی به معنای کارگران نفت است و در گذشته این خیابان با نام‌های اسکله الکساندر دوم، اسکله گوبانوف و خیابان استالین شناخته می‌شد. خیابان نفتچیلر در سال ۱۹۶۱ به افتخار کارگران صنعت نفت آذربایجان به این اسم تغییر نام داد. بخش بزرگ‌تر این خیابان در امتداد بلوار باکو قرار دارد.

یکی از دوست‌ داشتنی‌ترین جاذبه‌هایی که در خیابان نفتچیلر فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، موزه فرش آذربایجان (Azerbaijan Carpet Museum) نام دارد. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این موزه فرش‌های محلی و دستباف کشور را که توسط هنرمندان آذری طراحی و بافته شده‌اند، به نمایش می‌گذارد. در کنار این موزه علاقه‌مندان فرصت بازدید از تئاتر دولتی عروسکی جمهوری آذربایجان (Azerbaijan State Puppet Theatre) را خواهند داشت. در نهایت نیز می‌توانید سری به بازارها و مراکز خرید قرار گرفته در این خیابان زده و از خرید با کیفیت‌ترین لوازم جانبی، جواهرات، کفش، ساعت و پوشاک مد روز لذت ببرید.

 

معرفی بازارها و مراکز خرید باکو

 

منبع

 

۲۹ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران