راهنمای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه بین المللی باکو

در واقع بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به باکو از اروپا یا آسیا از طریق فرودگاه بین‌المللی حیدر علیوف (GYD) است. یکی از چیزهایی که هر مسافری به محض رسیدن به مقصدی ناآشنا با آن روبرو خواهد شد رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه است. با نداشتن آشنایی مناسب این موضوع می‌تواند استرس‌زا و دلهره آور باشد. مخصوصا این که به محض این که قدم به بیرون می‌گذارید رانندگان تاکسی با پیشنهاداتی به سمت شما می‌آیند. ما در این مقاله به نحوه رسیدن به مرکز شهر در تور باکو را با همه جوانب آن بررسی می‌کنیم تا اطلاعات کامل و مفیدی در اختیار شما قرار گیرد.

 

از فرودگاه باکو تا مرکز شهر

به عقیده ما در ابتدای سفر هیچ چیز استرس‌زاتر و نگران کننده‌تر از این نیست که اولین بار باشد به جایی می‌روید و بخواهید قدم اول را به بیرون فرودگاه بگذارید. معمولا ناآشنایی با تجربه‌های جدید حس عجیبی دارد که همیشه در یادتان باقی خواهد ماند. معمولا برای رسیدن به شهر از فرودگاه، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که باکو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چند گزینه ارائه می‌دهد که در ادامه مفصل به آن‌ها می‌پردازیم. فرودگاه حدود ۳۰ کیلومتر خارج از مرکز شهر قرار دارد و زمان سفر بسته به حجم ترافیک می‌تواند از ۲۵ دقیقه تا بسیار بیشتر باشد. گزینه‌های متعددی برای رسیدن به مرکز شهر از فرودگاه باکو وجود دارد که هر کدام نکات مثبت و منفی خود را دارند.

آیا به بیمه مسافرتی آذربایجان نیاز دارید؟

بله بیمه مسافرتی آذربایجان را به شدت توصیه می‌کنیم. با این که کشور بسیار امن است، اما تصادفات ممکن است در هر جایی رخ دهد و آذربایجان و باکو از این قاعده مستثنی نیستند! یکی از شرکت‌های بیمه برجسته SafetyWing شرکتی نروژی با شهرت فوق‌العاده برای خدمات با کیفیت بالا به مشتریان، سیاست‌های جهانی، و پوشش مقرون به صرفه است.

 

آشنایی با فرهنگ و آداب مردم باکو

اجاره ماشین در باکو

اگر به دنبال چیزهای بیشتری در باکو هستید و یا می‌خواهید از شهر خارج شوید و جاهای بیشتری را بگردید بهتر است که ماشین کرایه کنید در غیر این صورت احتمالا باید هزینه زیادی فقط برای حمل و نقل پرداخت کنید. توصیه می‌کنیم حتما قبل از اینکه پشت فرمان بنشینید، قوانین جاده و کمی زبان را مرور کنید تا به مشکلات احتمالی برنخورید.

باکو پس

یکی از راه‌هایی که به شدت در صرفه جویی هزینه‌های حمل و نقل عمومی در باکو و برخی از چیزهای دیگر مثل ورودی‌ها به شما کمک می‌کند کارت گذر باکو است. شما با دریافت این کارت می‌توانید در شهر باکو و اطراف آن به راحتی بگردید و به وسایل حمل و نقل، موزه‌ها، رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها، تورها و ... دسترسی داشته باشید.

رزرو تاکسی آنلاین با تاکسی تندر (Taxi Tender)

اما اگر نمی‌توانید ماشین کرایه کنید و یا جز داشتن چمدان‌های حجیم و سنگین چیز دیگری شما را آزار نمی‌دهد یکی از بهترین راه‌ها گرفتن تاکسی دربست است. مخصوصا بعد از پرواز و پروسه عبور از گیت با آن همه خستگی‌های مخصوص خودش گرفتن تاکسی می‌تواند واقع نجات‌بخش باشد. اگرچه هزینه آن کمی بیشتر از یک تاکسی معمولی است، اما آرامش خاطری که این سرویس به ارمغان می‌آورد، ارزش هزینه‌ای که می‌کنید را دارد، به خصوص اگر با گروه سفر می‌کنید. به سادگی تاکسی خود را قبل از پرواز به صورت آنلاین رزرو کنید، فرودگاه و هتل و زمان مورد نظر برای رسیدن ماشین را انتخاب کنید زمان عبور از امور مهاجرت و گمرک را در نظر بگیرید و به راحتی خودتان را به هتل برسانید. بعد از وارد کردن مشخصات چند ماشین به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید از بین آن‌ها هر کدام را خواستید انتخاب کنید. قیمت‌ها در زمان‌های مختلف روز در نوسان هستند و شما باید ماشینی را انتخاب کنید که متناسب با تعداد افرادی باشد که با شما سفر می‌کنند. پس از انتخاب ماشین، اطلاعات پرواز خود را وارد کرده و هزینه را پرداخت کنید تا یک کوپن موبایل برای شما ارسال شود که باید به راننده تاکسی ارائه دهید. نکته مهم در مورد این سرویس این است که آن‌ها در داخل فرودگاه با یک پلاک که اسم شما بر روی آن نوشته شده منتظرتان خواهند بود بنابراین نیازی نیست به دنبال تاکسی بگردید.

نکته جالب‌تر این که رانندگان پرواز شما را ردیابی می‌کنند، بنابراین در صورت تأخیر، ورود خود را بر اساس اطلاعات پرواز شما در زمان واقعی برنامه ریزی می‌کنند. اگر در صف‌های طولانی ترخیص فرودگاه گیر کرده‌اید یا چمدان‌تان با تأخیر بیرون می‌آید، شماره موبایل مستقیم راننده در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید مستقیما خودتان به او اطلاع دهید. از طرف دیگر، می‌توانید با خط تلفن ۲۴ ساعته تیم پشتیبان تاکسی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید با راننده شما تماس بگیرند. شرکت تاکسی تندر فقط با ماشین‌هایی کار می‌کند که با بهترین رتبه کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که پس از تحویل گرفتن مسافران بهترین خدمات را دریافت خواهید کرد. شما در ابتدا باید در حساب آن‌ها ثبت نام کرده و سپس اطلاعات پروازتان را وارد نمایید.

 

بهترین رستوران‌های اطراف برج‌های شعله باکو

اتوبوس باکو

ارزان‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر باکو اتوبوس است. اتوبوس سریع‌السیر فرودگاه ۲۴ ساعت شبانه روز با فواصل نیم ساعتی کار می‌کند، اگرچه در طول شب فقط هر یک ساعت کار می‌کند. اتوبوس سریع‌السیر بین فرودگاه و ایستگاه مترو ۲۸ می با یک توقف در ایستگاه مترو Koroglu حرکت می‌کند و مسافران را از فرودگاه به شهر می‌رساند. اگرچه بعد از آن شما باید مجددا با وسیله دیگری خودتان را به محل اقامتتان رسانید. بسته به ترافیک، سفر حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. طبیعتا اگر ترافیک سنگین باشد، بیشتر طول می‌کشد. اتوبوس‌ها از ترمینال کنار تاکسی رسمی فرودگاه حرکت می‌کنند. برای خرید بلیط اتوبوس، باید BakuCard یا BakiKart بگیرید که این کارت با پاس شهر متفاوت است. برای خرید این کارت باید به کیوسک فروش باکی کارت یا باکو کارت بروید و کارت مورد نظر را بخرید و مقداری اعتبار به آن بزنید. با یک سفر از فرودگاه به مرکز شهر، ۱۳۰ منات (حدود ۰.۷۵ دلار) به اضافه ۲ منات برای کارتی که غیرقابل استرداد است، به شما داده می‌شود. از آنجایی که نمی‌توانید از کارتخوان استفاده کنید برای خرید نیاز به مقداری پول نقد آذربایجان خواهید داشت. نکته‌ای که در مورد خرید بلیط از دستگاه وجود دارد این است که آن‌ها منوی انگلیسی ندارند بنابراین دو راه وجود دارد یا زبان آذری بدانید یا نقد بخرید یا امیدوار باشید از مردم محلی مهربان کسی انگلیسی بداند و به داد شما برسد.

اتوبوس‌ها همه مدرن و نسبتا نو با تهویه مطبوع، توالت و وای فای هستند. همچنین آن‌ها حدود ۴۸ نفر را در خود جای می‌دهند و گزینه‌ای برای ایستادن وجود ندارد. به علاوه صندلی‌ها بر اساس اولویت انتظار افراد تخصیص داده می شوند، بنابراین اگر افراد جلوتر از شما سوار شدند و ظرفیت اتوبوس تکمیل شدد، ممکن است لازم باشد منتظر اتوبوس بعدی باشید. اتوبوس‌های باکو راهی عالی برای رفت و آمد و صرفه جویی در هزینه سفر با تور باکو هستند.

Taxis در باکو

در خارج از فرودگاه، تاکسی‌های رسمی را خواهید دید که به جز سفید، مانند تاکسی‌های سیاه سنتی لندن طراحی شده‌اند. این‌ها را می‌توان در تاکسی‌های رسمی پرداخت و سفارش داد، جایی که اپراتور به شما قیمت می‌دهد. هزینه تاکسی‌ها را می‌توان به صورت نقدی یا کارت پرداخت کرد و قیمت آن تا مرکز شهر باید حدود ۲۵-۲۰ منات باشد. این تاکسی‌ها ارزان‌تر از تاکسی‌های ترانسفر از فرودگاه هستند، اما باید امیدوار باشید که در بدو ورود این تاکسی‌ها در دسترس باشند. گرفتن تاکسی در باکو یک گزینه مقرون به صرفه و معمولا سریع‌ترین راه است. توجه داشته باشید که افرادی که به سمت شما می‌آیند و پیشنهاد تاکسی می‌دهند معمولا رقم بالاتری می‌گویند تا سود بیشتری ببرند و گاها چانه زنی با آن‌ها می‌تواند خسته کننده باشد مخصوصا بعد از پرواز و مسائل مربوط به گرفتن چمدان و امور مهاجرتی. شما باید روی قیمت ۲۵-۲۰ منات قاطعیت باشید تا در نهایت این قیمت را بپذیرند. قبل از سوار شدن به ماشین نیز حتما مطمئن شوید که کاملا توافق با شما را درک کرده‌اند زیرا ممکن است بعدا مشکلاتی ایجاد شود.

خوشبختانه اوبر در آذربایجان در دسترس است و نرخ ثابتی را هم ارائه می‌دهد که بسیار ارزان‌تر از سایر گزینه‌های تاکسی است، اما برای استفاده از این سرویس باید به Wi-Fi متصل شوید و یک حساب اوبر از قبل راه اندازی کرده باشید. حتما پلاک تاکسی را با پلاکی که اوبر به شما می‌دهد بررسی کنید، زیرا افرادی هستند که خود را به عنوان راننده اوبر جا می‌زندد و از گردشگران کلاهبرداری می‌کنند. اوبر در شهر فوق العاده قابل اعتماد است و خدمات آن توسط شرکت‌های تاکسیرانی معتبر ارائه می‌شود. توجه داشته باشید که اگر برای دسترسی به این سرویس نیاز به استفاده از رومینگ داده دارید، ممکن است هزینه بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

 

۵ هتل لوکس نزدیک برج‌های آتش باکو

اجاره ماشین از دم در فرودگاه باکو

اگر قصد دارید در مدت اقامت خود در آذربایجان خودرو اجاره کنید، این امکان از همان دمِ فرودگاه وجود دارد. شما می‌توانید با ماشین در حدود ۲۵ دقیقه رانندگی به راحتی به محل اقامتتان برسید و یا هر جایی که دوست داشتید توقف کنید.

در باکو کجا اقامت کنید؟

خوشبختانه باکو از آن دسته از مقاصدی است که گزینه‌های اقامت متعددی برای بودجه‌های مختلف در دسترس دارد که برخی از آن‌ها در رنج خود واقعا برجسته و قابل توجه هستند. ما قبلا به معرفی هتل‌های باکو پرداخته‌ایم که می‌توانید در مطالب قبلی درباره آن‌ها بخوانید.

۰۸ اسفند ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 03 خرداد 1401)

نظرات کاربران