سفری کوتاه به شهرهای نزدیک باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
سفری کوتاه به شهرهای نزدیک باکو

سفر به کشور آذربایجان می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین مسافرت‌های امسالتان باشد. همراه شدن با تور باکو به مهم‌ترین شهر و پایتخت این کشور  قدم می‌گذارید که یکی از محبوب‌ترین مقاصد میان گردشگران ایرانی است. شما در این شهر می‌توانید از سواحل زیبا، مکان‌های تاریخی، طبیعت بکر، فستیوال‌های موسیقی و مجموعه‌های تفریحی بهره ببرید. علاوه بر این، به شهرهای نزدیک به باکو بروید و در تورهای یک روزه و بیشتر از زیباترین جاهای آذربایجان بازدید کرده و لذت ببرید. در این مقاله لیستی از شهرهای توریستی به شما معرفی می‌کنیم.

 

شهر گنجه

گنجه (Ganja) شهری قدیمی در غرب جمهوری آذربایجان است که برای مدت‌ها مهم‌ترین شهر قفقاز به شمار می‌رفته است. امروز گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان شناخته می‌شود. شهرت این شهر به خاطر وجود زادگاه شاعر به‌نام قرن دوازدهم، نظامی گنجوی است. این شهر در مقایسه با باکو معمولا گردشگران نسبتاً کمی را به خود می‌بیند. مگر علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ ایران.

شهر گنجه حدود ۳۷۰ کیلومتر با باکو فاصله دارد و حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد که به این شهر تاریخی برسید. این شهر از قرن ششم تا به امروز تاریخی غنی همچون مساجد باستانی، کاروانسرا، کلیسا و خانه‌های قدیمی دارد. آب و هوای شهر گنجه در تابستان گرم و خشک و در زمستان خنک است و دمای هوا به جز ماه‌های ژانویه و فوریه به ندرت به زیر صفر درجه می‌رسد. در کل بهترین زمان برای سفر به این شهر تابستان است. اما اگر اهل شعر و شاعری هستید و عاشق هوای پاییزی هستید، چه چیز بهتر از قدم زدن در خیابان‌های یک شاعر بزرگ در پاییز.

یکی از شناخته شده‌ترین دیدنی‌ترین‌های گنجه صنایع دستی فلزی در قرون وسطی است. بهترین آثار این دوره، دروازه گنجه و گیتا باستانی گنجه است. برخی از گردشگران به خاطر بازدید از معماری آذربایجانی به این شهر می‌روند. چرا که ساختمان‌های آن نمایانگر امپراتوری‌های قدرتمندی است که امروز از هیچ کدام خبری نیست.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر باکو

 شهر نخجوان

نخجوان (Nakhchivan) سرزمین بخصوصی است که با تاریخ کهن و پربارش نه تنها برای آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بلکه سهم بزرگی در فرهنگ بشریت در سطح جهانی داشته است. نخجوان در ترکی آذربایجانی (Naxçıvan Muxtar Respublikası) خوانده می‌شود و قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و با ایران به کمک رود ارس هم مرز است. مهم‌تر از همه این است که تندیس بابک خرمدین در این شهر واقع شده است و نمادی تاریخی از بزرگ مردان خاک آذربایجان به حساب می‌رود. در گذشته نخجوان پر بوده از دلاوران، دانشمندان، شاعران، ستاره‌شناس‌ها، معماران و سیاستمدارهایی که در دامنه‌های کوه‌های قفقاز می‌زیسته‌اند. جایی که عقاب‌ها بر فراز آسمان پرواز می‌کنند و دره‌هایش پر از شکوفه‌های هلو ، زردآلو و بادام است. کدام گردشگر و طبیعت‌گردی شیفته و مجذوب این شهر نمی‌شود؟

نخجوان انواع جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی همچون غار اصحاب کهف، مقبره حسین جاوید، برج آلینجا، دریاچه باتابات، حمام شرق، باغ گلستان، دریاچه آراز، آرامگاه یوسف، مقبره مومنه خاتون، موزه قوچ های سنگی، موزه فرش نخجوان را در خود جای داده است. این شهر سرسبز آب و هوایی نیمه خشک با زمستان‌های برفی و سرد و تابستان‌های بسیار گرم دارد. اما اگر بخواهید از طبیعت بکر منطقه همچون جنگل‌ها و کوهستان‌ها دیدن کنید، در تابستان با آب و هوایی معتدل روبه‌رو خواهید شد.

 

اقامتی عاشقانه در هتل‌های رمانتیک باکو

شهر لریک

لریک (Lerik) واقع در جنوب جمهوری آذربایجان، یکی دیگر از شهرهای دیدنی آذربایجان است که باید پس از گشت و گذاری کامل در باکو از آن بازدید کنید. این شهر از شمال با شهرهای ماساللی و یاردیملی، از طرف جنوب با شهر آستارا، از سمت شرق با شهر لنکران و از غرب با کشور زیبای ما، ایران، همسایه است. لریک در بالاترین ارتفاع کوه‌های تالش قرار گرفته و برای رسیدن به این شهر زیبا می‌بایست از شهر لنکران عبور کنید و با تماشای مناظر زیبای این مسیر از هوای تمیز لذت را ببرید. از آثار تاریخی شهر لریک می‌توان به مجسمه قوچ، قبرستان قزلباش، قیز قالاسی (قلعه دختر) و اوغلان قالاسی (قلعه پسر) و توربه (مقبره) نظام الدین عمر شهسوار و غار بوزیرو اشاره کرد. در صورتی که دیدن این شهر جزو برنامه سفر شما باشد، بهتر است بیش از یک روز را برای گشت و گذار در لریک در نظر بگیرید و حداقل یک شب اقامت کنید.

فاصله باکو تا شهر لریک حدود ۳۲۳ کیلومتر است. آب و هوای معتدل و خوبی دارد که این شهر را به یک مقصد گردشگری خوب در بهار و تابستان تبدیل می‌کند. لریک سرسبز دارای چشمه‌های آب گرم با خاصیت سی نوع درمان است که یکی از دلایل اصلی برخی از گردشگران به شمار می‌رود.

شهر شیروان

شیروان (Shirvan) دقیقا در مرکز جمهوری آذربایجان قرار دارد و از شمال با شهر حاجی قبول، از طرف جنوب با شهر سالیان، از سمت شرق با شهر باکو و از غرب با شهر صابیر آباد همسایه است. فاصله باکو تا شیروان حدود ۱۱۳ کیلومتر است که مدت زمانی بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد تا به این شهر برسید و بازدیدی یک روزه از آن داشته باشید. این شهر قدیمی بناها و جاهای دیدنی قدیمی دارد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین دارای سواحل زیبای رودخانه کورا و دشت‌های سرسبز است و به خاطر آب و هوای دلپذیرش معمولا تابستان‌ها توریست‌هایی را به خود می‌بیند که از صنایعی چون چرم، سفال و روغن به شهر خود سوغات می‌برند.

 

زیباترین سواحل آذربایجان

شهر قوبا

گوبا یا قوبا (Quba) شهری زیبا در شمال جمهوری آذربایجان قرار گرفته که از سمت شمال با شهر قوسار، از جنوب با شهرهای شاماخی و اسماعیل‌لی، از طرف شرق با شهرهای خاچماز و شابران و از غرب با شهر قبله احاطه و در فاصله‌ای حدود ۱۶۸ کیلومتری از باکو واقع شده است. این شهر که یکی از نزدیک‌ترین شهرها به پایتخت به شمار می‌رود، یکی از مقاصد محبوب میان گردشگران تور باکو است. به هنگام بازدید از قوبا به دو روستای خینالی و کاراسنای هم سر بزنید. خینالی در ارتفاعی ۲۵۰۰ متری از دریا، به قالی‌بافی مشهورند و صنایع دستی ارزشمندی را ارایه می‌دهند. کاراسنای هم محل یهودیان مهاجر است که در دل کوه سکونت دارند.

این شهر کوچک در شمال شرقی کوه شاهداغ و استان کوبا خاکماز خیلی از مرزهای روسیه دور نیست و حتی اگر به سفر زمینی روسیه فکر می‌کنید، ممکن است در تصمیم شما تاثیرگذار باشد. به خاطر فاصله‌ نسبتا کم شهر قوبا از پایتخت و زیبایی‌هایش، تعداد تورهایی که در فصول مختلف به آن‌جا برگزار می‌شود رو به افزایش است. در نتیجه می‌تواند یکی از شهرهای داخل لیست شما برای سفر یک روزه از باکو به گوبا باشد.

ممکم است بپرسید که چطور از باکو به قوبا برویم؟ ساده‌ترین راه این است که در تورهای گروهی که در باکو به قوبا برگزار می‌شود، شرکت کنید. این تورها معمولا حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشند و شما به همراه یک راهنمای انگلیسی زبان با ون‌های مخصوص از مسیر جاده‌ای به این منطقه کوهستانی می‌روید. در روش دوم، خودتان و بدون وابستگی به گروه، از ترمینال اتوبوسرانی، سوار اتوبوس می‌شوید و هزینه‌ای در حدود ۲ دلار پرداخت می‌کنید و مسیری ۴ ساعته را می‌پیمایید. همچنین می‌توانید تاکسی دربست بگیرید و پس از دو ساعت به قوبا برسید. در این صورت هزینه بیشتری می‌پردازید اما راحتی بیشتری برایتان فراهم است، آزادی عمل بیشتری برای گردش دارید و هر زمان دلتان خواست برمی‌گردید.

 

زیباترین پارک‌های باکو

شهر شکی

شکی (Shaki) یکی دیگر از شهرهای دیدنی آذربایجان با فاصله‌ای ۳۰۵ کیلومتری از باکو، از سمت شمال و غرب با شهر قاخ، از طرف جنوب با شهر یولاخ و از شرق با کشور روسیه همسایه است. از آثار تاریخی و باستانی شهر شکی می‌توان گورستان قدیمی، کاروانسرای، مسجد قدیمی، دره سلمان، دهنه برج روستا و تپه‌های باستانی و کاخ شکی خان سرای را نام برد. برخی دیگر از گردشگران که علاقه زیادی به دیدن آثار تاریخی ندارند، می‌توانند در کوچه پس کوچه‌های سرسبز این شهر تمیز کوهستانی قدم بزنند و از هوای بی‌نظیر آن لذت ببرند. در صورتی که قصد کنید بیش از یک روز در این شهر اقامت کنید می‌توانید به هتل سنتی کاروانسرا مراجعه کرده و لحظاتی رویایی را تجربه کنید. در راه برگشت به عنوان سوغاتی حلوای مشهور شکی را خریداری کنید که بسیار خوشمزه است.

در اطراف شهر شکی رودخانه‌ها، آبشارها و دره‌های زیبایی وجود دارد که به درک گردشگران ماجراجو می‌خورد. برای رفتن به این مناطق لازم است که همراه چند متخصص حرفه‌ای محلی به کوهنوردی و طبیعت‌گردی بروید. یکی دیگر از دیدنی‌های طبیعی شکی، دامنه کوه‌های قفقاز است که در زمستان‌ پر از برف می‌شود و تابستان‌ها خنک و معتدل. در پاییز نیز هوای ملایم و در بهار دلپذیر است.

شهر لنکران

لنکران (Lankaran) یکی دیگر از سرسبزترین شهرهای آذربایجان است که از جنوب به شهر آستارا، از شمال به شهر ماسال‌لی، از سمت شرق به دریای خزر و از غرب به شهر لریک می‌رسد. این شهر در کناره سواحل دریای خزر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جنوبی کشور آذربایجان به شمار می‌رود که آب و هوای رطوبی دارد. در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها کمی شرجی است. وجود جنگل‌ها و نزدیکی به سواحل زیبای دریای خزر منجر به زیبایی بیش از اندازه این شهر برای توریست‌ها شده است.

شهر لنکران باغ‌های میوه ماندارین و نارنگی دارد و به مزارع چایش معروف است. اگر در تابستان به این شهر سفر می‌کنید، آبتنی در دریای خزر و تماشای مناظر بکرش شما را سرزنده می‌کند.

 

تجربه تفریحات متنوع در تور باکو

 

منبع

 

۰۶ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران