سفر به آنتالیا در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفر به آنتالیا در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

آنتالیای ترکیه، استانی باشکوه است که در سواحل جنوب غربی مدیترانه واقع شده است. این منطقه، بعنوان مهمترین پایتخت گردشگری بین المللی کشور بوده و پنجمین شهر پرجمعیت و یکی از معروف‌ترین استان‌های ترکیه شناخته می‌شود.

بیشتر اراضی این استان، به جز سکونتگاه‌ها، از فلات‌هایی تشکیل شده‌اند که اطراف‌شان را مزارع غلات احاطه کرده‌اند. همچنین بزرگ‌ترین قسمت شهر قدیمی آنتالیا، بر روی صخره‌ها قرار دارد. اینجا یک منطقه مدرن و عظیم است که با یک مرکز تاریخی کوچک، یک موزه باستان شناسی عالی، سواحل آفتابی طولانی که از شرق به غرب در امتداد سواحل ترکیه امتداد دارند، هتل‌های ۵ ستاره برتر آنتالیا، جاذبه‌ها و فعالیت‌های فراوان طبیعی، مسافران تور آنتالیا را غافلگیر می‌کند. بنابراین بیایید در ادامه قسمت اول این مقاله، سفر مجازی‌مان را به آنتالیا در سال ۲۰۲۳ ادامه دهیم.

 

کالیچی در آنتالیا (Kaleici)

کالیچی، محله تاریخی آنتالیا، درست در قلب شهر، در منطقه مراد پاشا قرار دارد. مسیرهای سنگفرش، معماری غنی به جا مانده از دوره‌های لنیستی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی که منعکس کننده سبک زندگی، رفتار، سنت‌ها و آداب و رسوم مردمان آن دوران هستند و همچنین انواع مغازه‌ها و رستوران‌های شیک، آنرا به مکانی بسیار جذاب برای قدم زدن بدل کرده‌اند.

همچنین بسیاری از هتل‌های بوتیک کوچک جذاب، مهمان‌خانه‌ها و هتل‌های ارزان قیمت و هاستل‌ها را می‌توانید در این فضای قدیمی بیابید. شما می‌توانید از مسجد معروف تکلی مهمت پاشا کامی معروف، دروازه هادریان و دیگر مکان‌های گردشگری جذاب دیدن کنید.

می‌توانید از فروشندگان محلی سوغاتی آنتالیا را بخرید و یا برای تماشای منظره‌ای زیبا از غروب خورشید، به پارک Karaalioğlu بروید. این پارک در شمال غربی دریا واقع شده و در مجموع ۱۴۰،۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و مشتمل بر ۳ جاده به موازات یکدیگر است. بعلاوه این فضای دلربا، گونه‌های بسیاری از درختان، گیاهان، گل‌ها و پرندگان و جانوران را در خود جای داده است. برج هیدریلیک نیز، یک اثر بسیار مهم در پارک بوده که در قرن دوم میلادی و در جنوب غربی کالیچی ساخته شد. این برج، ۱۴ متر ارتفاع دارد. گفتنی است امروزه، کالیچی یک منطقه حفاظت شده در آنتالیاست که نیازمند حفاظت از بناهای تاریخی و مقررات سختگیرانه برای ساخت و سازهای جدید است.

 

بایدها و نبایدهای سفر به آنتالیا

کالیچی مارینا در آنتالیا (Kaleici Marina)

کالیچی مارینا ساخته شده در دوره هلنیستی، یک بندر طبیعی نیم دایره است. عرض ورودی بندر ۱۱۰ متر بوده و گمان می‌رود که موج شکن‌ها احتمالا، بر روی بقایای دیوارهای ساخته شده در دوره هلنیستی ساخته شده‌اند. امروزه این بندر قدیمی آنتالیا، یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های دیدنی شهر و یکی از معروف‌ترین نشانه‌های این خطه است.

اینجا بندری با عمق ۶-۷ متر و با ترافیک دریایی بالاست و صدها قایق و کشتی ،در آن پهلو می گیرند. این بندر، جایی است که یک ایستگاه پلیس دریایی، یک آمفی تئاتر کوچک، موزه زیست شناسی دریایی آنتالیا و موزه اسباب بازی آنتالیا در آن واقع شده‌اند و همچنین امکانات بسیاری را برای شکم گردی، در این حوالی خواهید یافت.  

تورهای قایق در این اسکله تاریخی، سفرهایی را به سمت آبشار دودن پایین ترتیب می‌دهند. شما می‌توانید به این تورهای سرگرم کننده بپیوندید تا زیبایی‌های طبیعی آنتالیا و صخره‌های هیجان انگیزش را از نزدیک شاهد باشید و هوای تازه دریا را تنفس کنید. بسیاری از این تورها، خدمات قایق سواری را، از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید با دنبال کردن جاده‌های باریک بندر و استراحت‌های دلپذیر در رستوران‌ها، کافه‌ها و بارهای متعدد این اطراف، کالیچی را کشف کنید. در نهایت، می‌توانید چند ساعتی را صرف پیاده‌روی در بندرگاه کنید و عکس بگیرید.

رفتینگ در تنگه کوپرولو در آنتالیا (Rafting in Koprulu Canyon)

اگر می‌خواهید آدرنالین خون خود را افزایش دهید، تور رفتینگ در آب رودخانه پارک ملی محبوب کوپرولو کنیون را از دست ندهید. رفتینگ در این تنگه، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و مناظر دیدنی جنگل‌های کاج و صخره‌های کنار دره را ارائه می‌دهد و برای تمام افراد و خانواده ها مناسب است.

برای رفتینگ در آنتالیا نیازی به تجربه قبلی ندارید، زیرا راهنماهای حرفه ای به شما کمک می‌کنند و همراهتان هستند. شما با کایاک ۲ نفره یا با قایق‌های رودخانه‌ای ۶ تا ۱۰ نفره، در رفتینگ شرکت خواهید کرد و از یک مسابقه هیجان انگیز هشت و نیم مایلی لذت خواهید برد.

علاوه بر رفتینگ، باید بگوییم در این پارک که ۹۰ کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد، شاهد مناظر بسیار چشمگیری از جنگل‌های سرسبز، باغ‌ها و دره خیره کننده خواهید بود. بازدیدکنندگان می‌توانند پیاده‌روی در طبیعت، کمپینگ، سافاری با جیپ یا صرف یک وعده غذایی معتبر در رستوران‌های کنار رودخانه‌ را در پارک کوپرولو تجربه کنند. این منطقه، همچنین یک پل رومی ۲۰۰۰ ساله را در خود جای داده که بسیار ارزش دیدن و عکس گرفتن دارد.

 

۱۲ بوتیک هتل‌ محبوب در منطقه کالیچی آنتالیا

غواصی در اوچ آدالار آنتالیا (Diving at Üç Adalar)

در ریویرای ترکیه، عاشقان غواصی از لذت کامل برخوردار خواهند شد. در این میان، منطقه اطراف "Üç Adalar" به ویژه به دلیل شرایط غواصی قابل توجهش شهرت دارد و می‌توانید در میان غارها، تنگه‌ها و صخره‌های بسیار عظیم غواصی کنید. اینجا یکی از بهترین مکان‌های آنتالیا برای غواصی است.

اوچ آدالار که با عنوان "سه جزیره" نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی تکیرووا، در مقابل کمر واقع شده و امکاناتی را برای تمام سطوح غواصی، از مبتدی تا حرفه ای ارائه می دهند. بدون شک چشم اندازهای زیبای نفس‌گیر و فوق العاده و شنا در میان مرجان‌های زیبا در عمق ۶۰-۷۰ متری، سفری هیجان انگیز را برای علاقمندان به ماجراجویی رقم می‌زنند.

شهر قدیمی سیده در آنتالیا (Side's Old Town)

سیده در درجه اول، به خاطر سواحلش شهر دارد، اما بازدید از شهر قدیمی را نباید از دست داد. در اینجا ویرانه‌هایی با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت، گرد هم آمده‌اند و معروف‌ترین آنها معبد آپولو است که ۶ ستون سفید آن، نقطه عطفی در این شهر باستانی به شمار می‌آید. همچنین باید به تئاتر رومی با بیش از ۱۰۰۰۰ صندلی و آگورای باستانی اشاره کرد. از طرفی اگر به دنبال سوغاتی هستید، کافی است در خیابان اصلی سیده قدم بزنید. جایی که عمدتا چرم، جواهرات، منسوجات و سوغاتی به فروش می‌رسند. پیشنهاد می‌کنیم برای گردش کامل و جذاب در این منطقه سری به مقاله ۱۰ جاذبه گردشگری برتر سیده در آنتالیا بزنید.

 

ریزورت لارا باروت کالکشن آنتالیا

آکواریوم آنتالیا (Antalya Aquarium)

در تلاش برای افزایش گردشگری و سفر به تور آنتالیا و انجام بازسازی‌ها و نوسازی‌ها توسط دولت در سال ۲۰۱۲، آکواریوم آنتالیا به طول ۱۳۱ متر و عرض ۳ متر، به یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آکواریومی در سراسر اروپا بدل شد. گفتنی است آکواریوم آنتالیا در قلب آنتالیا، تنها ۷۰ متر با ساحل کنیالتی فاصله دارد و پر جنب و جوش‌ترین جاذبه در شهر به شمار می‌آید.

این فضا، دارای یکی از طولانی‌ترین مخازن تونلی و انواع گونه‌های آبزی است. یکی از جذابیت‌های پرطرفدار، غواصان آموزش دیده هستند که با دستشان به کوسه ها غذا می‌دهند. همچنین در داخل همین مجموعه، Snow World، Ice Museum و WildPark قرار دارند که همگی برای ارائه اطلاعات و سرگرمی طراحی شده‌اند.

در دنیای برف و موزه یخ، می‌توانید به بازی و ساختن گلوله‌های برفی از برف واقعی بپردازید. می‌توانید در WildPark و خانه خزنده‌های گرمسیری، سفری هیجان انگیز را در میان سمی‌ترین، رنگارنگ‌ترین و جالب‌ترین گونه‌های جانوری دنیا تجربه کنید. و همچنین می‌توانید با فناوری فیلم‌های چند بعدی در سینمای Oceanride XD، در میان دریاهای جهان حرکت کنید.

در نهایت می‌توانید یک روز پر از ماجراجویی و گشت و گذار را، با یک وعده غذایی مقوی در یکی از کافه‌ها و رستوران‌های متعدد در ورودی و تراس به پایان برسانید و در تمامی لحظات حضور در این فضاها، عکس‌های اینستاگرامی جالب توجهی را ثبت کنید.

 

۴ روش مختلف برای رفتن از استانبول به آنتالیا

تله‌ کابین الیمپوس تا کوه تحتالی در آنتالیا (Cable Car Ride To Mt. Tahtali)

در تله‌ کابین نمادین Olympos، می‌توانید بر فراز ابرها اوج بگیرید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تور آنتالیا را، برای خود و همراهانتان رقم بزنید!

کوه تحتالی، بلندترین قله پارک ملی ساحلی Beydaglari، تنها ۵۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. می‌توانید تا بالای قله، سوار تله کابین شوید و از ارتفاع ۷۷۶۲ فوتی از سطح دریا، منظره‌ای پانوراما از پارک ملی و دریای مدیترانه را تماشا کنید. سفر با تله‌ کابین به بالای قله ۱۰ دقیقه طول می کشد و تا ۸۰ نفر در یک زمان جابجا می‌شوند. اگر قبل از تابستان از اینجا دیدن کنید، شاهد منظره‌ای سفید و زیبا، با کوه‌های پوشیده از برف خواهید بود.

می‌توانید تراس تله کابین در قله بروید و پرواز پاراگلایدرها را نظاره کنید و عکس بگیرید. می‌توانید در این فضا به قدم زدن و یا صرف یک فنجان قهوه از کافه تریا بپردازید و یا در صورت تمایل، از فروشگاه سوغاتی خرید کنید. گفتنی است سفر رفت و برگشت به تله کابین الیمپوس، همه روزه و در تمام طول سال در دسترس است.

اگر شما نیز دوست دارید این پرواز با پاراگلایدر را تجربه کنید، باید بگوییم یک جلسه توجیهی ۱۰ دقیقه‌ای را خواهید گذراند و سپس همراه یک خلبان پاراگلایدر، از پرواز بر فراز طبیعت بی نظیر و تماشای مناظر پانوراما از کوه‌های توروس به وجد خواهید آمد.

پارک موضوعی سرزمین افسانه‌ها در آنتالیا (The Land of Legends Theme Park)

تم پارک Land of Legends آنتالیا، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به سوی خود جذب می‌کنند و از زمان افتتاح، سرگرمی شماره یک گردشگران تور آنتالیا بوده است.

این مرکز سرگرمی، در نزدیکی بلک و کمی دورتر از ساحل واقع شده و با ورود به آن، به دنیای افسانه‌ها قدم می‌گذارید و این تم، در کل محیط ادامه دارد. بی جهت نیست که این اقامتگاه را، دیزنی لند آنتالیا می‌نامند. پارک آبی بزرگ در اینجا، در مجموع ۵۵ سرسره آبی داشته و یک پارک ماجراجویی با تمام سواری‌های قابل تصور، از جمله تله کابین، پاپ کورن و شخصیت‌های افسانه‌ای را ارائه می‌دهد. در واقع اینجا بهشتی واقعی برای کودکان و بزرگسالان است، خصوصا با اجرای نمایش‌های شبانه نورپردازی و مرکز خرید شگفت انگیز با بیش از ۱۰۰ مغازه!

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

سافاری جیپ در کوه‌های توروس در آنتالیا (Jeep Safari in the Taurus Mountains)

تور یک روزه به کوه‌های توروس، تنوعی خوشایند و جدا از تعطیلات ساحلی و حمام آفتاب را در سفر با تور آنتالیا ارائه می‌دهد. در استان آنتالیا، این گشت و گذارها در سراسر منطقه برگزار می‌شوند و هتل محل اقامتتان، حتما می‌تواند به شما کمک کند یکی از این تورها را پیدا کنید.

در این سفر، با یک گروه کوچک و با یک جیپ روباز، به سمت کوهستان رانندگی خواهید کرد. وسیله نقلیه، به آرامی از میان جاده‌های باریک و غبارآلود در میان جنگل‌های کاج حرکت کرده و می‌توانید شاهد برخی از روستاها باشید که در میان رشته کوه پنهان شده‌اند.

سافاری، شما را به ارتفاع ۹۰۰ متری از سطح دریا می‌برد. وقتی از بستر رودخانه رد می‌شوید، می‌توانید تنی به آب بزنید و خصوصا کودکان، از این تفریح بین جیپ‌های رها شده در آب بسیار لذت خواهند برد. همچنین، می‌توانید ناهار را در مزرعه نوش جان کنید و از استراحتی کوتاه و چشم اندازهایی جذاب در این حوالی بهره مند شوید.

سندلند آنتالیا (Sandland Antalya)

این موزه فضای باز، در ساحل لارا منتظر شماست. در اینجا مجسمه‌های شنی ساخته شده توسط هنرمندان سراسر جهان، در فضایی به مساحت تقریبی ۱۰۰۰۰ متر مربع به نمایش گذاشته شده‌اند.

سندلند، بعنوان "فوق العاده‌ترین موزه جهان" نیز شناخته می‌شود. با وجود اینکه نمایشگاه هر سال موضوع متفاوتی دارد، تقریبا همیشه می‌توانید شخصیت‌های اساطیری یونانی و مصری، عجایب هفتگانه جهان، برج ایفل و بسیاری دیگر را پیدا کنید. اما در نظر داشته باشید که تمام این آثار، از شن و ماسه ساخته شده‌اند و البته نورپردازی عصرانه نیز، جذابیتی بی بدیل به این فضا می‌بخشد.

 

راهنمای گشت و گذاری عاشقانه در آنتالیا

دره نوردی در گوینوک آنتالیا (Canyoning in Göynük)

مسیر پیاده ‌روی گوینوک در نزدیکی کمر، از میان رودخانه وحشی و آبشارهای زیبا می‌گذرد. دره گوینوک در یک پارک ماجراجویی واقع شده و مسافران می‌توانند از زیبایی‌های طبیعی فوق‌العاده منطقه، از جمله آبشارهای باشکوه و جنگل‌های کاج برخوردار شوند و در اینجا به فعالیت‌های مختلفی از جمله رفتینگ، پینت بال، تورهای سافاری و دره نوردی بپردازند. طبیعت اینجا هنوز دست نخورده است و اگر در این حوالی سمندر دیدید، تعجب نکنید.

همچنین بخش مهمی از جاده لیکیا که بعنوان یکی از ۱۰ مسیر برتر کوهنوردی در جهان شناخته می‌شود، از دره گوینوک می‌گذرد. بعلاوه استخرها و برکه‌های طبیعی، برای خنک کردن گردشگران در امتداد جاده دره وجود دارند. در انتهای مسیر، به دره اصلی می‌رسید که می‌توانید از شنا در آب‌های سرد لذت ببرید. همچنین چندین بوفه، رستوران و امکانات رفاهی را در ورودی دره خواهید یافت.

شهر باستانی آسپندوس در آنتالیا (Aspendos Ancient City)

شهر باستانی آسپندوس، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است و اجراهایی مانند تئاتر و کنسرت در اینجا برگزار می‌شوند. باید گفت هزینه ورودی شهر باستانی ۳۵ لیر ترکیه است.

این شهر باستانی که توسط آخائی‌ها در قرن دهم قبل از میلاد تاسیس شد، در روستای بلکیس، در منطقه سریک آنتالیا واقع شده است. شهر باستانی آسپندوس، بیشتر به خاطر آمفی تئاتر ۱۲۰۰۰ نفری‌اش شهرت دارد که توسط رومیان، در قرن دوم میلادی ساخته شد.

پس از تماشای آمفی تئاتر، مهمترین بقایایی که نباید دیدنشان از دست ندهید، قنات‌های حامل آب کوه‌های شمالی هستند. از طرفی باید گفت سازه بسیاری از بناهای تاریخی شهر باستانی نظیر آگورا، تئاتر، حمام، آب انبارها و استادیوم‌ها، همچنان حفظ شده‌اند.

 

سفری متفاوت از شهر وان به آنتالیا

کروز سواری در رودخانه ماناگاوات آنتالیا (Manavgat River Cruise)

رودخانه ماناوگات، یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه مدیترانه بوده و از وسط شهر می‌گذرد و سپس به دریای مدیترانه می‌ریزد. سفرهای قایق در سراسر رودخانه، از مرکز شهر شروع می‌شوند. این سفرها، حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشند و قایق‌ها از کنار آبشار چشمگیر ماناگاوات عبور می‌کنند. در اینجا آب، از صخره‌های ۵ متری با منظره‌ای شگفت انگیز فرو می‌ریزد و سرعت بالای جریان رودخانه، محیطی ایده آل را برای رفتینگ و ورزش‌های آبی مشابه فراهم می‌کند.

این منطقه، زیستگاه گونه‌های متنوعی از پرندگان و ماهی‌هاست. همچنین درختان توت، درختان چنار، بید، صنوبر و نارون در حاشیه رودخانه رشد می‌کنند و باغ‌های مرکبات و گلخانه‌ها را نیز در این حوالی خواهید یافت.

شهر غرق شده سیمنا در آنتالیا (Sunken City of Simena)

شهر باستانی سیمنا که اکنون "کالکوی" نامیده می‌شود، یک مکان باستانی با مقبره‌های صخره‌ای و ویرانه‌هاست و امروزه فقط از کاس، دمره و اوچاگیز می‌توان با قایق خود را به آنجا رسانید.

بخش‌هایی از این شهر کوچک ساحلی که از قرن چهارم دارای سکنه بوده، به دلیل یک زلزله زیر آب مدفون شد. در نتیجه این شهر، به جزیره بدل گشت. در حال حاضر بسیاری از خرابه‌های باستانی و اسکله بندر، به وضوح قابل مشاهده هستند. این باسیلیکای معروف غرق شده را، می‌توان با تور قایق کاوش کرد.

 

مناطق و محله‌های آنتالیا برای زندگی

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران