سفر به آنتالیا در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
سفر به آنتالیا در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

آنتالیای ترکیه که با کوه‌ها و درختان کاج احاطه شده، سالانه میلیون‌ها گردشگر مشتاق را از سراسر جهان را مجذوب خود می‌کند و با خورشیدی تنبل و ملایم، سواحل شنی طلایی، دریای آبی شفاف، مکان‌های تاریخی و طبیعت سرسبز خیره کننده، بهشت روی زمین به شمار می‌آید.

گفتنی است این منطقه آثار باستانی دوران لیکیاها، پرگامون، رومیان و عثمانی‌ها و غیره را به تصویر می‌کشد. با وجود بی‌رحمی زمانه، میراث تاریخی و فرهنگی ترکیه از جمله مساجد، کلیساها، مدرسه‌ها و حمام‌ها به همان شکلی که بوده‌اند همچنان در آنتالیا حفظ شده‌اند. از طرفی غذاهای محلی آنتالیا، از مهم ترین گزینه‌های شکم گردی در دنیا بوده و با الهام از غذاهای مدیترانه‌ای و عربی تهیه و طبخ می‌شود. با این تفاسیر، آیا مشتاق هستید که در سال ۲۰۲۳ با تور آنتالیا به این منطقه شگفت انگیز سفر کنید؟ اگر چنین است، در این سفر مجازی نیز ما را همراهی کنید و اطلاعاتی قابل توجه را بدست آورید.

 

بهترین زمان بازدید از آنتالیا

حقیقتا نمی‌توان زمان دقیقی را بعنوان بهترین گزینه برای سفر با تور ترکیه به آنتالیا پیشنهاد داد، زیرا هر فصل جذابیت‌های خاص خود را دارد. بسته به اینکه چه روحیه‌ای دارید و برای چه هدفی با تور آنتالیا سفر می‌کنید، ممکن است زمان خاصی مناسب شما باشد.

با اینحال بطور کلی، در فصل تابستان بهتر است از فضاهای ساحلی لذت ببرید، زیرا آب و هوا مطلوب‌تر است. تابستان‌های آنتالیا، گرم و زمستان‌ها سرد است و بنابراین ماه‌های بین آوریل تا اکتبر، بهترین آب و هوا را به مسافران تور آنتالیا هدیه می‌دهند. اما با درنظر گرفتن جزئیات بیشتر که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، بهتر می‌توانید برای انتخاب بهترین زمان سفر به آنتالیا تصمیم بگیرید.

 

  • بهار (مارس تا آوریل):

بهار، زمانی دوست داشتنی برای بازدید است. سواحل آنقدر شلوغ نیستند، زیرا آب‌ها هنوز خنک بوده و آفتاب سوزان نیست و می‌توان با خیال راحت آفتاب گرفت. همچنین بهار، زمان مناسبی برای لذت بردن از ورزش‌های آبی آنتالیا به شمار می‌آید و آب دریا با میانگین دما بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، شرایط فوق‌العاده‌ای را در این رابطه فراهم می‌کند. از طرفی مناظر کوه توروس که هنوز پوشیده از برف هستند و سایر جذابیت‌های طبیعی زیبا، هوش از سر بازدیدکنندگان می‌برند.

 

۱۰ فعالیت شبانه جذاب در آنتالیا

  • تابستان (اردیبهشت تا آگوست):

تابستان، برای مسافران ساحلی مناسب است. اگر می‌خواهید روی شن‌ها لم دهید یا در کلوپ‌های ساحلی پارتی بگیرید، می‌توانید این بازه زمانی را برای سفر با تور آنتالیا مدنظر داشته باشید. احتمال بارش تقریبا صفر است و در این ماه‌ها، آنتالیا بیش از حد شلوغ می‌شود. بنابراین اگر به دنبال سفری آرام و فضایی دنج می‌گردید، بهتر است از سفر به این منطقه در تابستان صرف‌نظر کنید.

دمای هوا در جولای و آگوست، می‌تواند به طور متوسط ۳۰ درجه سانتیگراد باشد که گرم‌ترین زمان سال را برای این استان رقم می‌زند. سطح رطوبت نیز افزایش می‌یابد و این باعث می‌شود افرادی که به چنین شرایطی عادت ندارند، اذیت شوند. اما در عین حال، رویدادهای بسیار جالبی مانند جشنواره گل در ماه مه و سایر جشنواره‌های فرهنگی و موسیقی که در ژوئن، جولای و آگوست برگزار می‌شوند، ممکن است شما را برای سفر تابستانی به این خطه ترغیب کنند.

  • پاییز (از سپتامبر تا نوامبر):

در پاییز، آفتاب چندان تند نیست و روزها هنوز طولانی هستند. در سواحل جمعیت چندانی به چشم نمی‌خورند و در عین حال، شرایط مناسب برای برخورداری از انواع فعالیت‌ها و تفریحات آبی مهیاست. دما بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد متغیر بوده و هوا مطبوع است. برای دوستداران هنر، رویدادهای خلاقانه و مرتبط با موسیقی بسیاری وجود دارند که در ماه اکتبر اتفاق می‌افتند. خصوصا پرتقال طلایی، یکی از مهم ترین جشنواره‌های فیلم در ترکیه، هر سال در اکتبر برگزار می‌شود.

  • زمستان (از دسامبر تا فوریه):

زمستان‌ ترکیه، می‌تواند بسیار سخت باشد و برای گردشگران مطلوب نیست. با این حال، اگر سرما را دوست دارید، سفر زمستانی می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد را برایتان رقم بزند. زیرا آنتالیا در هر زمان از سال، زیبایی‌های بسیاری را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. همچنین می‌توانید از ورزش‌های زمستانی مانند اسکی، در دامنه‌های پارک ملی ساکلیکنت که در حدود ۲۰۰ کیلومتری شهر آنتالیا واقع شده، لذت ببرید. دمای داخل شهر می‌تواند تا ۱ درجه سانتیگراد کاهش یابد، اما برف زیادی نمی‌بارد. با اینحال، احتمال بارش باران بیشتر است.

چگونه به آنتالیا برویم؟

از آنجایی که آنتالیا یک شهر توریستی محبوب ترکیه است، مسیرهای دسترسی بسیاری دارد. با این حال، سفر با هواپیما، پرطرفدارترین گزینه است. آنتالیا، فرودگاه مخصوص به خود را دارد که دسترسی به آن را بسیار آسان می‌کند. در ادامه، به برخی دیگر از روش های سفر به این منطقه جذاب خواهیم پرداخت:

  • قطار:

آنتالیا، ایستگاه راه آهن ندارد. نزدیکترین ایستگاه قطار، در بوردور است که ۱۲۲ کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد. با این حال، بوردور از سایر نقاط ترکیه مانند استانبول قابل دسترسی است. یک ایستگاه راه آهن جایگزین، ایستگاه قونیه است که در فاصله دورتری نسبت به بوردور واقع شده، اما شبکه ریلی وسیعی را به سراسر ترکیه ارائه می‌دهد. به هر حال از هر دو این ایستگاه‌های قطار می‌توانید سوار اتوبوس شوید یا با وسیله نقلیه شخصی، تا شهر تفریحی ساحلی آنتالیا سفر کنید.

 

هزینه سفر به آنتالیا چه قدر است؟

  • کشتی:

آنتالیا در جنوب ترکیه، در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. کشتی‌های بین‌المللی بسیاری در اینجا پهلو می‌گیرند که عمدتا از کشورهای همسایه مانند یونان و ایتالیا به این منطقه سفر کرده‌اند. برای تجربه یک سفر دریایی، پیشنهاد می‌کنیم یک کشتی از ازمیر به آنتالیا را انتخاب کنید. ازمیر، یک شهر محبوب در ترکیه است و تقریبا از تمام شهرهای ترکیه می‌توان با هواپیما، قطار یا اتوبوس به آن رسید.

  • سفر جاده‌ای:

ترکیه، شبکه عظیمی از اتوبوس‌ها را داراست که هر شهر را به شهر دیگر متصل می‌کند. آنتالیا نیز ارتباط خوبی در این رابطه داشته و ترمینال اصلی اتوبوس آن، تنها ۶ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. همچنین، اتوبوس‌های شبانه زیادی وجود دارند که سفری مقرون به صرفه را برای مسافران کوله گردی ارائه می‌دهند.  

در نهایت باید بگوییم برای گشت و گذار در شهر نیز، گزینه‌های حمل و نقل متنوعی از جمله دلموش، اتوبوس، مینی بوس، تراموا و تاکسی وجود دارند.

خرید در آنتالیا

آنتالیا یک تفرجگاه توریستی معروف در ترکیه، با طیف گسترده‌ای از فرصت‌های خرده فروشی است. از مراکز خرید سطح بالا گرفته تا بازارهای محلی، گزینه‌های متعددی را در پیش رو خواهید داشت و مراکز خرید، معمولا تا ساعت ۱۰ شب باز هستند. برخی از بهترین مناطق خرید محبوب در آنتالیا عبارتند از:

  • ساحل کنیالتی: اینجا منطقه‌ای پرطرفدار در کنار ساحل بوده و شرایط خریدی متنوع، از جمله فروشندگان خیابانی و فروشگاه‌های محلی را ارائه می‌دهد.
  • سیتی سنتر آنتالیا: اینجا یک منطقه خرید شلوغ در مرکز شهر، با انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها به شمار می‌آید.
  • مرکز خرید میگروس: یک مرکز خرید بزرگ مدرن در مرکز شهر است که با انواع مغازه‌ها و کالاهای برند، رستوران‌ها و کافه‌های شیک و سطح بالا و امکانات تفریحی، از بازدیدکنندگانش استقبال می‌کند.
  • کالیچی: برای اقلام سنتی ترکی، می‌توانید مغازه‌های بسیاری را در کالیچی پیدا کنید. فرش و ادویه‌جات، از جمله گزینه‌های محبوبی هستند که اغلب خریداری می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید جواهرات، عتیقه‌جات و سوغاتی‌های محلی آنتالیا را نیز پیدا کنید. درست در شمال کالیچی، İki Kapılı Han را خواهید یافت که کالاهای دست ساز را به فروش می‌رساند. این بازار، متعلق به اواخر قرن پانزدهم است و یک تجربه تاریخی دوست داشتنی را برایتان رقم می‌زند. همچنین باید از کارگاه‌های مسگران، جواهرسازان و صنعتگران فلزکاری دیدن کنید. در این محدوده، بسیاری از مغازه‌های زیبای منسوجات و کاشی‌های سبک ایزنیک نیز به چشم می‌خورند.
  • بازارهای محلی: برای چشیدن طعم محصولات محلی، سری به بازارهای محلی بزنید که هر روز هفته، در محله‌های مختلف برقرار هستند. شما در این بازارها همه چیز، از میوه‌ها و سبزیجات تازه گرفته تا آجیل و ادویه جات، ماهی و انواع زیتون را خواهید یافت.

 

لوکس‌ترین هتل‌های منطقه ساید آنتالیا: بخش اول

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به امکانات خرید در آنتالیا، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین بازارها و مراکز خرید آنتالیا را نیز مطالعه کنید. بطور کلی، آنتالیا به‌ ویژه به خاطر ارائه محصولات دست‌ساز سنتی‌اش از جمله منسوجات، سفال‌ها و کالاهای چرمی شهرت دارد که می‌توان آن‌ها را از بازارها و فروشگاه‌های محلی شهر خریداری کرد.

در عین حال، باید بگوییم ترک‌ها چانه زنی را دوست دارند و مشکلی با آن ندارند. پس با خیال راحت، چانه بزنید! برخی از ترک‌ها، می‌خواهند هنگام چانه زنی با شما دست بدهند. دست دادن هنگام چانه زنی، به معنای "توافق" است. دست دادن، همچنین به ما می‌گوید که چانه زنی تقریبا به پایان رسیده است.

شکم گردی در آنتالیا

غذاهای ترکی در سراسر جهان محبوبیت دارند، اما هیچ آشپزی نمی‌تواند آنها را مانند ترک‌ها بپزد. بنابراین وقتی در ترکیه هستید، باید غذاهای محلی را به طور کامل تجربه کنید. و اما غذاهای آنتالیا، یک دیگ ذوب فرهنگ غذایی به شمار آمده و در اینجا از غذاهای ترکی منطقه‌ای تا غذاهای محلی در دسترسند که از مواد اولیه پرورش یافته در مزارع سراسر استان تهیه شده‌اند. در این رابطه، به معرفی برخی از غذاکده‌های معتبر در آنتالیا می‌پردازیم:

  • رستوران Guneyliler: اینجا یک رستوران محبوب است که غذاهای سنتی ترکی عالی سرو می‌کند. از غذاهای لذیذ این رستوران، می‌توان به پیده کیمالی که یک پیتزای ترکی است و علی نازیک که یک خوراک بره ترش با سس بادمجان و ماست است، اشاره کرد.
  • رستوران 7Mehmet:  اینجا به خاطر سرو گوشت کبابی‌ خوشمزه‌اش شهرت دارد. بعلاوه فضای داخلی زیبا و خدمات عالی، به جذابیت این مکان می‌افزایند.
  • رستوران‌های غذای دریایی: از آنجایی که آنتالیا یک شهر ساحلی است، رستوران‌های غذای دریایی فراوانی را در این محدوده به خصوص در اطراف مارینا قدیمی شاهد خواهید بود که از آن میان می توان به Alara و Lara Balik Evi اشاره کرد.

 

اینستاگرامی‌ترین نقاط آنتالیا

همچنین به لحاظ میوه‌ها و سبزیجات باید بگوییم ترکیه، رتبه سوم تولید گوجه فرنگی را در جهان داراست و بخش زیادی از آن، در آنتالیا کشت می‌شود. موز و مرکبات نیز در اینجا رشد می‌کنند، به خصوص پرتقال و لیمو. درختان خرنوب می‌توانند تا ارتفاع ۲۰ متر رشد کنند و میوه آن‌ها به صورت شربت فرآوری شده یا بعنوان جایگزین پودر کاکائو، به صورت خشک استفاده می‌شود. حتی آووکادو، بومی جنگل‌های بارانی استوایی نیز، در استان آنتالیا پرورش داده می‌شود.

از طرفی هنگامی که در میان خرابه‌های باستانی مانند زانتوس قدم می‌زنید، بوی آویشن و پونه کوهی شما را مست می‌کند. علاوه بر این، ریحان، مریم گلی، رزماری، گشنیز، نعناع، زیره و چیلی، از ادویه‌های محبوب در غذاهای ترکی، خصوصا غذاهای آنتالیا هستند. همچنین سماق، ادویه‌ای است که طعم تازه، ترش و کمی میوه‌ای آن، بعنوان جایگزین آب لیمو یا سرکه، به سالادها طعم جالب توجهی می‌بخشد.

ساحل گردی در آنتالیا

می‌توانید روز خود را به قدم زدن و تجربه سواحل زیبای آنتالیا بگذرانید. فعالیت‌های سرگرم‌کننده در فضای باز، ورزش‌های آبی ماجراجویانه و البته ریلکس کردن و آفتاب گرفتن، از گزینه های مورد علاقه مسافران تور آنتالیا به شمار می‌آیند.  همچنین همه سواحل، دارای طیف گسترده‌ای از امکانات شکم گردی هستند. اگر می‌خواهید برای شنا آماده شوید نیز، اتاق‌های تعویض لباس در سواحل، برایتان مفید خواهند بود. حتی می‌توانید در یک پارتی ساحلی یا یکی از کلوپ‌های ساحلی شرکت کنید.

آنتالیا، ریویرای ترکیه، بیش از ۶۳۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. ساحل کنیالتی، پس‌زمینه‌ای باشکوه از کوه‌های توروس داشته بوده و ساحل پرطرفدار مرمرلی، یک ساحل شنی سنگی درست در کنار بندر است.

 

تفریحات آنتالیا در چهار فصل سال

خانواده‌ها ساحل کلئوپاترا در نزدیکی آلانیا را ترجیح می‌دهند و ساحل ۱۸ کیلومتری پاتارا در نزدیکی کاس، به دلیل شن‌های سفیدش شهرت دارد. ساحل لارا با نزدیکی به آبشارهای دودن که مستقیما به دریا فرو می‌ریزند، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که ساحل الیمپوس به دلیل نزدیکی به طبیعت و حیات وحش، نسبت به سایرین متمایز است. در اینجا می‌توانید شب را در یک خانه درختی بگذرانید و لاک پشت‌های دریایی را تماشا کنید. ساحل کالکان، توسط صخره‌های مرتفع احاطه شده و پتانسیل جذاب دهکده ماهیگیری را در خود نهان دارد.

در این مقاله، سفری مجازی به آنتالیا را در سال ۲۰۲۳ شروع کردیم. اما این سفر، هنوز به پایان نرسیده است. پیشنهاد می‌کنیم همچنان ما را همراهی کنید تا در مقاله بعدی، اطلاعات کلیدی دیگری راجع به این سفر و جاذبه‌های دیدنی تور آنتالیا بدست آورید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۲۸ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران