گردش در منطقه کاس و کالکان در آنتالیا: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
گردش در منطقه کاس و کالکان در آنتالیا: قسمت اول

چه برای تعطیلات به منطقه کاس و کالکان، سفر کنید و یا بخواهید در اینجا ساکن شده و زندگی نمایید، خواهید دید که این محدوده مدیترانه‌ای چطور شما را با جاذبه‌هایی منحصر به فرد احاطه می‌کند. اینجا از همان بدو ورود، توانایی فوق العاده‌ای در جلب توجه مسافران تور آنتالیا داشته و برای همیشه، تصاویری باشکوه را در ذهن مخاطبان ثبت می‌کند.

کاس که بر فراز تپه‌ای واقع شده و تا دریای مدیترانه امتداد می‌یابد و در طول سالیان، از تله‌های گردشگری انبوه درامان مانده و خبری از ازدحام نیست. بنابراین فضاهایی دنج و آرام را همراه با مناظر باشکوه بسیاری در این حوالی خواهید یافت. حقیقت این است که کاس - کالکان هر ساله میزبان بازدیدکنندگان بسیاری هستند.

 

درباره کاس و کالکان آنتالیا

کاس شهری در دریای مدیترانه، در جنوب غربی ترکیه و در غرب مرکز شهر آنتالیا بوده و از مناطق استان آنتالیا به شمار می‌آید. این مکان تاریخی، شهر باستانی آنتی فلوس و مقبره‌ها و ویرانه‌های بسیاری از آن دوران را در خود جای داده که قدمت برخی از آنها نظیر مقبره شیرها، به قرن ۴ قبل از میلاد می‌رسد. بعلاوه منطقه کاس، به ۵۴ محله تقسیم شده و همچنین روستاهایی در حاشیه دارد که هر کدام جاذبه‌های توریستی منحصر به فردی را به مخاطبان ارائه می‌دهند و تجربه‌ای عالی در گشت و گذاری تاریخی در آنتالیا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نکاتی که قبل از سفر به آنتالیا باید بدانید

کالکان نیز، یک روستای توریستی کوچک است که در داخل شهر کاس واقع شده است. این روستای دوست داشتنی، تجربه‌ای اصیل و عالی از فرهنگ مدیترانه‌ای را به مسافران تور آنتالیا ارائه می‌دهد. اما چند روز برای گشت و گذار در کاس نیاز دارید؟

در واقع برای تعطیلات ساحلی و شهری کامل، ۱۰ -۱۴ روز ایده آل است. زیرا آنقدر فعالیت‌های سرگرم کننده در حوالی سواحل وجود دارند که می‌توانند به راحتی ۲ هفته، شما را مشغول نگه دارند. اگر می‌خواهید کاس و منطقه اطراف را کاوش کنید، باید حداقل ۵-۶ روز کامل را درنظر بگیرید. اما در غیر اینصورت برای گشت و گذار در خود شهر کاس ۲-۳ روز کافی است تا بتوانید از مناظر بی بدیل، تفریحات و زندگی شبانه در این محدوده لذت ببرید.

چگونه به کاس آنتالیا برویم؟

وجود پروازهای بین المللی مکرر در طول تابستان، به این معنی است که رسیدن به این منطقه بسیار آسان است. هر چند تعداد پروازها، در فصل زمستان کاهش می‌یابند.

حمل و نقل به کاس و کالکان از فرودگاه آنتالیا، به مدت ۳ ساعت و یا از فرودگاه دالامان، به مدت ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه امکانپذیر است. علاوه بر این، می‌توانید در امتداد خط ساحلی بین فتحیه و آنتالیا به سمت کاس رانندگی کنید. همچنین می‌توانید با اتوبوس‌های شاتل به فتحیه بروید و سپس با مینی بوس‌هایی که هر ساعت به کالکان می‌روند، خود را به منطقه باشکوه کاس برسانید.

ترکیه، سیستم اتوبوسرانی عالی دارد. و مهم نیست که برای رسیدن به کاس، از کجا حرکت می کنید. می‌توانید حداکثر با یک ترانسفر از فتحیه، استانبول، ازمیر، آنکارا و یا دالامان به کاس بروید.

آب و هوای کاس آنتالیا

آب و هوای مدیترانه‌ای کاس، تابستان‌های طولانی و گرم و زمستان‌های معتدل را برای این منطقه رقم می‌زند. دمای تابستان در ماه‌های جولای و آگوست به ۴۰ درجه می‌رسد، اما موقعیت جغرافیایی آن باعث می‌شود نسیم دریایی وزیده و این امر به کاهش گرما کمک می‌کند. در این منطقه، می‌توانید انتظار ۳۰۰ روز آفتابی در سال و فصل بارانی بین ژانویه تا فوریه را داشته باشید.

 

تفریحات آنتالیا در چهار فصل سال

جمعیت کاس آنتالیا

کاس منطقه‌ای کوچک است و کل این محدوده با روستاهای اطرافش، دارای ۵۳،۰۰۰ ساکن دائمی است. البته در طول تابستان جمعیت افزایش می‌یابد و بازدیدکنندگان اروپای غربی، به ویژه بریتانیا، در ماه‌های ژوئیه و آگوست به این منطقه سفر کرده و ساکن می‌شوند. همچنین جامعه کوچکی از مهاجران در کاس وجود دارند که اغلب در ماه نوامبر، در اینجا زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به کاس و کالکان آنتالیا

بیشتر مردم برای تفریح در دریای مدیترانه، سواحل شنی، زندگی شبانه و اجراهای زنده موسیقی از کاس دیدن می‌کنند. بدیهی است که داشتن آب و هوای خوب نیز، برای لذت بردن از این جاذبه‌ها ضروری است. نمی‌توان زمان دقیقی را بعنوان بهترین زمان سفر تعیین کرد، زیرا همه چیز به این برمی‌گردد که هدف شما از سفر به این منطقه چیست و چه اولویت‌هایی دارید؟

ژوئن - سپتامبر: در این بازه زمانی، ترکیبی از هوای گرم و ازدحام را در این محدوده شاهد خواهید بود. هرچند که شلوغی خیلی بالا نیست. با اینحال اگر به دنبال سفری آرام و دنج و به دور از جمعیت هستید، شاید این زمان چندان مناسب سفرتان نباشد.

آوریل - ژوئن: در این فصل، جمعیت در کاس کمتر بوده و البته هوا تا ماه می گرم نخواهد شد. به همین ترتیب، دمای آب حداقل تا ماه ژوئن پایین خواهد بود و می‌توانید از آبی نیمگرم برای تفریحات آبی در دریا برخوردار شده و بهترین تجربه ساحل گردی را داشته باشید.

پایان سپتامبر - نوامبر: در این دوره روزها هنوز گرم هستند، اگرچه شب‌ها دمای هوا پایین می‌آید. در ضمن انتظار ازدحام جمعیت در ماه‌های اکتبر و نوامبر و احتمال بارش اندکی را نیز داشته باشید.

نوامبر تا فوریه: هوای شبانه بسیار سرد بوده و دمای آب نیز پایین است. بسیاری از فعالیت‌های توریستی و تفریحات کاس در این بازه زمانی قابل انجام نیستند و بیشتر هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها بسته هستند.

 

معرفی مرکز خرید آگورا در آنتالیا

سواحل و کلوپ‌های ساحلی در کاس

ساحل Kucuk Cakli، یک خلیج کوچک و مرکزی است که از دسترسی آسان برخوردار بوده و آب شفاف و کریستالی این محدوده برای شنا بسیار ایده آل است. همچنین کلوپ‌های ساحلی Cinar و Derya در اینجا امکاناتی نظیر صندلی‌های آفتابگیر، چتر، سرویس بهداشتی، کافه و رستوران را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند.  

اگر از اینجا به سمت جنوب شرقی بروید و در امتداد ساحل بیست دقیقه پیاده روی کنید، به ساحل Big Pebble Beach می‌ رسید که تخت‌ها و چترهای آفتابگیر کرایه‌ای و کافه‌های متعدد را در خود جای داده است. و یا اگر در جهت مخالف حرکت کنید، به ساحل Incebogaz می‌رسید که اینجا نیز با کافه‌های بسیار و خوراکی‌های لذیذ، به استقبال گردشگران می‌آید.

سایر سواحل کاس در آنتالیا و کلوپ‌های دورتر عبارتند از Limanagzi  و Akcagerme که از طریق قایق‌های کوچکی که بندر را ترک می‌کنند قابل دسترسی هستند. و در نهایت، حتما سری به سواحل کاپوتاش و پاتارا بزنید که در فاصله‌ای دورتر قرار گرفته‌اند و هر دو در شمار بهترین سواحل ترکیه رتبه بندی می‌شوند.

گفتنی است ساحل کاپوتاش، یکی از بهترین سواحلی است که می‌توانید در حوالی مدیترانه پیدا کنید. ساحل را کوه‌های بلند  احاطه کرده‌اند و تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا از کاس به این ساحل برسید. اینجا، در تعطیلات آخر هفته و در تعطیلات عمومی شلوغ می‌شود.

در اینجا می‌توانید به قدم زدن در ساحل بپردازید و یا از تپه‌ها  بالا بروید و از مناظر ساحلی و ثبت عکس‌هایی جذاب لذت ببرید و یا در آب‌های شفاف کریستالی و خوشرنگ شنا کنید. در ضمن باید مقداری آب و سایر نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌ها را همراه داشته باشید، زیرا هیچ امکاناتی در این محل وجود ندارد. اما این یک روز فوق‌العاده لذت بخش را در اینجا تجربه خواهید کرد. 

 

تابستانی لذت بخش با تور آنتالیا

بندر کاس آنتالیا (Kas Harbour)

بندر کاس، یکی دیگر از نقاط عالی برای تماشای غروب خورشید است. به سمت صخره‌های فانوس دریایی بروید و از آرامش و سکوت و مناظر باشکوه این حوالی لذت ببرید. در این بندر، قایق‌های تفریحی بسیاری به چشم می‌خورند که منتظر مسافران و شروع سفری یکروزه در آب‌های شفاف و کریستالی هستند. این آب‌های زیبا، شب هنگام نیز از جلوه‌ای بی نظیر برخوردارند و زیر نور مهتاب می‌درخشند و با پس زمینه کوه‌های بلند و تاریک کنار هم، تصویری رمزآلود و رویایی خلق می‌کنند.

البته قبل یا بعد از سفر دریایی، کمی وقت گذرانی در اسکله و تماشای مردم محلی نیز خالی از لطف نیست. در عین حال این حوالی بوتیک‌فروشی‌ها و کافه‌ها و رستوران‌های متنوع را در خود جای داده و می تواند حسابی شما را سرگرم کند.

شهر قدیمی کاس آنتالیا (Kas Old Town)

شهر قدیمی کاس، یک محدوده کوچک و زیبا و آرام با خیابان‌های سنگفرش پر از سوغاتی، گل و سبزه و انواع تزئینات است. همچنین، برخی از زیباترین کافه‌ها و رستوران‌هایی را در خود جای داده که هنگام سفر به تور ترکیه خواهید دید.

اگر به دنبال تجربه‌ای جذاب برای آشنایی با کاس هستید، به خیابان UzunCarsi بروید. این خیابان افسون کننده، فضایی عالی برای قدم زدن را در اختیارتان قرار خواهد داد. مناظری از خانه‌های رنگارنگ با بالکن‌های چوبی و گل‌هایی که خیابان را رنگ آمیزی کرده‌اند، شما را از این دنیا دور خواهند کرد و به فضایی شاعرانه و رویایی خواهند کشانید. در دو طرف این خیابان می‌توانید فروشگاه‌ها و بوتیک‌هایی را پیدا کنید که گزینه‌های سوغاتی، اجناس عتیقه و غیره را به فروش می‌رسانند.

آنتی فلوس در کاس آنتالیا (Antiphellos)

کل سواحل جنوبی ترکیه مملو از ویرانه‌هایی است که قدمت آن به دوران روم، بیزانس، عثمانی و بسیاری از تمدن‌های دیگر باز می‌گردد. کاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شهری باستانی، زمانی متعلق به لیکیاها بوده و با کمی پیاده روی از مرکز شهر کاس می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. در اینجا از دیدن ویرانه‌ها و یک آمفی تاتر باستانی بزرگ که ظرفیت پذیرش ۴۰۰۰ نفر را داراست، حیرت زده خواهید شد.

آمفی تئاتر کاس، یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای غروب خورشید است. اینجا مشرف به دریا و شهر کاس بوده و چشم اندازهایی بی نظیر به مناظر اطراف دارد. ورودی رایگان است، اما انتظار شلوغ بودن آن، خصوصا هنگام غروب خورشید را داشته باشید. این آمفی تاتر، گاهی میزبان برخی رویدادها در شهر نیز بوده و گاهی اوقات، کنسرت‌هایی در آن  برگزار می‌شود. همچنین این مکان از نورپردازی جذابی برخوردار است. بازدید از آن در طول شب نیز خالی از لطف نیست و مناظر باشکوهی را، خصوصا در زمان ماه کامل به مخاطبانش هدیه می‌دهند.

 

معرفی هتل ۴ ستاره‌ی فالکون آنتالیا

 

شهر باستانی زانتوس در کاس آنتالیا (Ancient city of Xanthos)

این فضای باشکوه، در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و یکی از شهرهای باستانی آنتالیا به شمار می‌رود. جالب است بدانید ویرانه‌هایی در این شهر باستانی وجود دارند که قدمت آنها به قرن هفتم بازمی‌گردد. در اینجا می‌توانید مقبره‌های لیکیایی، بناها و یک آمفی تئاتر را پیدا کنید و احساس خواهید کرد در میان پژواک‌های تاریخ قدم می‌زنید.

این فضا، در حدود یک ساعت و نیم دورتر از کاس واقع شده و رسیدن به آن کار سختی نیست. البته در فصل تابستان، تورهای بسیاری برای بازدید از این شهر باستانی وجود دارند. اما می‌توانید از ایستگاه اتوبوس، با اتوبوس‌های محلی که به طور منظم در طول روز حرکت می‌کنند، خود را به اینجا برسانید.

پیاده روی در مسیر لیکیان در کاس آنتالیا (Lycian way)

این مسیر، طولی بیش از ۵۰۰ کیلومتر دارد و از فتحیه شروع می‌شود و تا آنتالیا امتداد می‌یابد و همچنین از کنار کاس می‌گذرد. این مسیر ساحلی، لیکیای باستانی را دنبال می‌کند و برخی از شگفت انگیزترین مناظر را ارائه می‌دهد. البته اهمیت این جاده به طول آن نیست، بلکه به تاریخ و قدمت آن بازمی‌گردد، زیرا این جاده در زمان پادشاهی لیکیا احداث شد.

فعالیت در فضای باز در کاس و کالکان آنتالیا

به کالکان بروید و به فضاهای مناسب برای انواع فعالیت‌های آبی و یا سافاری، پاراگلایدر و غیره پیدا دست پیدا کنید. اگر می‌خواهید کمی به سفر خود رنگ هیجان بدهید، چرا یکی از این فعالیت‌ها را امتحان نکنید؟

گفتنی است کاس یکی از نقاط معروف برای پاراگلایدر در ترکیه است، اگرچه به اندازه اولودنیز محبوب نیست. جالب است بدانید شرکت‌های مسافرتی محلی، سفرهای پاراگلایدر را از ارتفاع ۲۰۰۰ فوتی در تپه‌های سرسبز مجاور ترتیب می‌دهند. در این پروازها، فردی حرفه‌ای همراه شماست تا تمام جنبه‌های فنی این سفر با بعهده بگیرد و شما در کنارش، از پرواز بر فراز مارینا و یک فرود باشکوه لذت ببرید. این پرواز و فرود، حدود ۲ ساعت طول می‌،کشد و بین ۸۰-۱۰۰ دلار هزینه دربر دارد. همچنین دوچرخه سواری در کوهستان، دره نوردی، کایاک سواری در دریا و صخره نوردی تنها بخشی از فعالیت‌های هیجان انگیزی هستند که در انتظار علاقمندان ماجراجویی در سفر آنتالیا هستند.

 

بهترین هتل‌‌های آنتالیا با زمین گلف اختصاصی

غواصی در کاس آنتالیا

کاس یکی از بهترین شرایط برای غواصی در آنتالیا را فراهم می‌کند و در ترکیه، بعنوان یک مرکز غواصی شهرت دارد. مردمان از سراسر کشور و جهان برای کشف دنیای زیر آب و لذت بردن از شنا همراه جانوران دریایی، به کاس سفر می‌کنند و مبتدیان قبل از رفتن به داخل آب تحت نظر غواصان آموزش دیده و واجد شرایط، استقامت خود را با شیرجه زدن در استخر آزمایش می‌کنند.

بنابراین اگر این ورزش آبی مورد علاقه شماست، می‌توانید در کلاس‌های غواصی مارینا کاس شرکت کنید، نحوه سوار شدن به قایق و شیرجه زدن را بیاموزید و زیبایی‌هایی را که در زیر آب هستند کشف کنید. جالب است بدانید حدود ۳۰ نقطه مناسب برای غواصی در این محدوده وجود دارند و می‌توانید بارها و بارها در میان گیاهان زیبا و حیوانات دریایی در معرض خطر انقراض، به گشت و گذار بپردازید.

هزینه غواصی، معمولا ۴۰۰ لیر به ازای ۲ سانس غواصی برای هر نفر بوده و زمان غواصی نیز عمدتا در بسیاری از نقاط ، ۹ صبح و ۲ بعد از ظهر است.

در این مقاله، برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه کاس – کالکان آنتالیا را معرفی کردیم. اگر قصد سفر با تور آنتالیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم همچنان ما را همراهی کنید تا در مقاله بعدی، برخی دیگر از جاذبه‌های این محدوده را از نظر بگذرانیم.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

منبع ۶

۲۱ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران