مهمترین مناطق استان آنتالیا: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
مهمترین مناطق استان آنتالیا: قسمت دوم

بدون شک آنتالیا، یکی از اولین مکان‌هایی است که در مورد تعطیلات ساحلی و لذت بخش به ذهن خطور می‌کند. این خطه، هر ساله با پذیرایی از میلیون‌ها گردشگر بومی و خارجی، یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه و حتی جهان به شمار می‌آید. این استان که پنجمین استان پرجمعیت ترکیه محسوب می‌شود، به طور کامل در بخش غربی منطقه مدیترانه، بین خلیج آنتالیا و غرب توروس واقع شده است.

جالب است بدانید اینجا از سال ۱۹۸۰، به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و امکانات کافی برای فعالیت‌های گردشگری، از رشدی روزافزون در صنعت توریسم برخوردار بوده است. همچنین زندگی اقتصادی این محدوده تا حد زیادی مبتنی بر تجارت، کشاورزی و گردشگری است. بعلاوه هر کدام از مناطق این استان، پتانسیل منحصر به فردی در ارائه جاذبه‌های دیدنی و جذب مسافران تور آنتالیا داشته‌اند. بیایید در ادامه قسمت اول که مهمترین مناطق استان آنتالیا را معرفی کردیم، سری بزنیم به برخی دیگر از مهمترین مناطق این شهر.

 

مراد پاشا در آنتالیا (Muratpasa)

برای اینکه ببینید مهمترین جذابیت‌های ترکیه از کجا شروع شد، به منطقه مرادپاشا بروید که محدوده شهر قدیمی کالیسی در آنتالیا را در خود جای داده است. و البته قبل از نشستن در کافه‌ای کنار بندر که میراث فرهنگی آنتالیا را منعکس می‌کند، در مسیرهای سنگ‌ فرش‌ شده قدیمی گردش کنید و از تماشای بناهای باستانی نظیر دروازه هادریان، مسجد عثمانی، خانه‌ها و برج ساعت لذت ببرید. بعلاوه، فرودگاه آنتالیا نیز در این منطقه قرار دارد. گفتنی است مرادپاشا، آکسو و سایر محله‌های مرکز شهر آنتالیا، مکان‌های مطلوبی برای خرید خانه، زندگی و کار هستند.

مرادپاشا، دومین منطقه بزرگ آنتالیا با بیش از ۵۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت است. اینجا در سال ۱۹۹۳ به همراه کپز و کنیالتی، بعنوان بخش‌های وابسته به شهرداری متروپولیتن آنتالیا درنظر گرفته شد. و در سال ۲۰۰۸، بعنوان منطقه شناخته شد. امروزه، اکثر مراکز مهم صنعتی و تجاری در مرادپاشا قرار دارند.

 

آشنایی با بندر قدیمی آنتالیا

آکسو و ساحل لارا در آنتالیا (Aksu and Lara Beach)

اکنون به مرکز اصلی گردشگری و منطقه مرکزی آنتالیا نزدیک می‌شویم. آکسو، بخش کوچکی از خط ساحلی را پوشش می‌دهد و به سمت داخل آنتالیا می‌رود تا مسافران را به جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی معروف مانند ویرانه‌های شهر باستانی پرگه، آبشارهای معروف کورشونلو و ساحل لارا برساند. منطقه آکسو، بر تولید سبزیجات و مرکبات خارج از فصل متمرکز شده است. بعلاوه نزدیکی این منطقه به فرودگاه آنتالیا، آن را به یک مرکز مهم گردشگری تبدیل کرده است.

و اما ساحل لارا با پهنه‌ای وسیع از شن و ماسه نرم همراه با اقامتگاه‌های باشکوه و بزرگ، با عنوان لاس وگاس ترکیه شهرت دارد. مقاله لوکس‌ترین هتل‌های لارا در آنتالیا، در این رابطه اطلاعات جالبی در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر در آرزوی تعطیلاتی هستید که در آن خستگی تمام سال را پشت سر گذاشته و در میان سواحل زیبا به استراحت و تفریح بپردازید، بدون شک سواحل آنتالیا خصوصا ساحل لارا می‌توانند آرزویتان را به بهترین نحو محقق کنند. این ساحل توریستی بی نظیر که یکی از زیباترین سواحل آنتالیا به شمار می‌آید، در تابستان بسیار شلوغ می‌شود. بعلاوه در اینجا، اردوهای آموزشی تابستانی برپا شده و امکان کمپینگ نیز وجود دارد. در مقایسه با ساحل عمومی کنیالتی، این ساحل دارای پرچم آبی، آب گرم‌تر داشته و زمانی که از ساحل وارد دریا می‌شوید، در فاصله ای دورتر آب عمیق می‌شود.

ساحل لارا، یکی از آن مکان‌هایی است که برای علاقمندان پیک نیک بسیار ایده آل است. پس از لذت بردن از باربیکیو در میان درختان، می‌توانید در آب‌های شفاف مدیترانه غوطه ور شوید. مهمترین مزیت ساحل لارا، این است که ساحل وسیعی داشته و دسترسی به آن آسان است. ساحل لارا در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای از مرکز آنتالیا قرار داشته و می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی یا با اتوبوس به راحتی به اینجا بیایید.

 

۱۱ فعالیت جذاب و رایگان در آنتالیا

سریک در آنتالیا (Serik)

شاید تعداد کمی از گردشگران خارجی، نام سریک را شنیده باشند. اما تقریبا همه در مورد بلک، محدوده کوچکی در این منطقه که پایتخت گلف ترکیه است چیزهایی می‌دانند. دلیل دیگری که مردمان از این منطقه دیدن می‌کنند، بنای تاریخی تئاتر آسپندوس است که مورخان اذعان دارند که بهترین نسخه حفظ شده در نوع خود به شمار می‌آید.

سریک، در شرق شهر آنتالیا قرار دارد و کوه‌های توروس در شمال این ناحیه سربرآورده‌اند و آب و هوای مدیترانه‌ای در منطقه غالب است. در این محدوده دامداری در نواحی کوهستانی، جنگلداری و کشاورزی در نواحی جلگه‌ای به ویژه کشت سبزیجات فصلی رواج داشته و زندگی تجاری آن نیز به مرکز شهر آنتالیا وابسته است.

به طور کلی، سریک یک مقصد عالی برای گذراندن تعطیلات در تور آنتالیا در فضایی زیبا و بی نظیر به شمار می‌آید و هتل‌های مجلل و سواحل باشکوهی را در خود جای داده است. بعلاوه، ده‌ها شهر باستانی را در این منطقه خواهید یافت که تاریخ را برای علاقمندان روشن می‌کنند و میزبان تمدن‌های بسیاری بوده‌اند. همچنین سریک، بهشتی برای دوستداران تفریحات آبی به محسوب می‌شود و فضا و امکاناتی عالی را در این رابطه ارائه می‌دهد. و درنهایت مردمان از هر طبقه و با هر سطحی از بودجه، سکونت در مدت سفرشان در سفر به آنتالیا، می‌توانند اقامتگاهی عالی و زیبا را در این منطقه بیابند.

ایبرادی در آنتالیا (Ibradi)

برای رسیدن به اینجا، باید به سمت منتهی الیه شرقی استان آنتالیا بروید. ایبرادی، ناحیه کوچکی از شهر آنتالیا در جنوب ترکیه است. به دلیل وضعیت مرتفع زمین، این ناحیه نسبت به سایر مناطق، از تابستانی خنک‌تر برخوردار بوده و خیل عظیمی از علاقمندان دقیقا به همین دلیل به این محدوده سرازیر می‌شوند. این فلات داخلی به لطف پارک ملی و غار آلتین بشیک، فرصتی عالی را برای ارتباط با مادر طبیعت فراهم می‌کند.

اگرچه فضای ایبرادی کوچک است، اما مکان‌های دیدنی و بناهای تاریخی بسیار زیادی را شامل می‌شود. این محدوده، جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر را در خود جای داده و داده‌های به دست آمده در نتیجه کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهند که قدمت این منطقه، به دوران بیزانس می‌رسد. ایبرادی، منطقه ای است که در زمینه دامپروری توسعه یافته و پژوهش‌ها برای اصلاح مراتع در این حوالی، تا به امروز ادامه دارند. همچنین این منطقه به کشت انگور نیز شهرت دارد و این کشت، در جنگل و منطقه زراعی انجام می‌شود.

 

۵ پارک ملی جذاب در استان آنتالیا

آکسکی در آنتالیا (Akseki)

گردشگری فلات، یک تجارت رو به رشد در ترکیه است. زیرا روستاهای کوهستانی محلی، به دنبال حفظ فرهنگ و سنت‌های خود و ارائه آن به بازدیدکنندگان هستند. و در این میان، آکسکی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردشگری در مناطق استان آنتالیا به شمار می‌آید. این ناحیه که در شمال شرقی آنتالیا قرار دارد، دارای پیشینه تاریخی بسیار جذابی است. گفتنی است فاصله منطقه آکسکی تا مرکز آنتالیا ۱۵۵ کیلومتر بوده و بخشی از ناحیه آکسکی، مرز آنتالیا - قونیه را تشکیل می‌دهد.

این منطقه از یک فضای شهری و روستاهای کوچک بسیاری تشکیل شده و برخی از مردمان ترک، در اینجا صاحب خانه‌های تابستانی هستند. آکسکی، همه امکانات برای لذت بردن از یک سبک زندگی بدون استرس و تماس دوباره با طبیعت را برای مخاطبانش رقم می‌زند و آنها را با گونه‌های گیاهی و جانوری غنی شگفت زده می‌کند.

بعلاوه این منطقه به لطف کیلومترها ریزورت ساحلی، تجارت پررونقی در زمینه گردشگری دارد. هر چند که بیشترین شهرت این منطقه، به خاطر وجود یک خلوتگاه کوهستانی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری است. جالب است بدانید برخی از مردم محلی آنتالیا، برای فرار از گرمای شدید تابستان به آکسکی پناه می‌برند. در نهایت باید گفت مردمان این حوالی، از طریق کشاورزی روزگار می‌گذرانند و البته دامداری، چندان رونقی در این منطقه ندارد.

ماناگاوات در آنتالیا (Manavgat)

شاید بسیاری از گردشگران منطقه دیدنی ماناوگات را نمی‌شناسند، اما قطعا نام side را شنیده‌اند و شاید هم سری به این محدوده بی‌نظیر زده باشند. این تفرجگاه محبوب، در اطراف ویرانه‌های باستانی شهر قدیمی شکل گرفته و دارای آمفی تئاتر، حمام قدیمی و دیگر بناهای تاریخی است. نماد محلی آن نیز معبد آپولو است که در خط ساحلی برافراشته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۱۰ جاذبه گردشگری برتر سیده در آنتالیا را نیز مطالعه کنید.

این منطقه برای سفرهای یکروزه و بازدید از آبشارهای کوچک و رودخانه پرخروش محبوبیت فراوان دارد. باغ‌های چای سنتی، این حوالی را به مکانی باطراوت برای استراحت در تابستان بدل می‌کنند. بعلاوه اکثر گردشگران و مردم بومی، عاشق خرید از بازار محلی هستند که تمام مایحتاج را به فروش می‌رساند.

ماناوگات، یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی آنتالیا و ترکیه بوده و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را برای علاقمندان به ارمغان می‌آورد. اینجا سواحل زیبا، مناظر طبیعی و مکان‌های تاریخی متعددی را شامل می‌شود و در این میان آبشار ماناگاوات بسیار پرطرفدار است.

این منطقه، دومین ناحیه بزرگ آنتالیا از نظر مساحت به شمار می‌آید. شمال ماناوگات، توسط کوه‌های توروس احاطه شده و خط ساحلی، با خلیج‌ها و سواحل منحصر به فرد پوشیده شده است. هرچند گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمدی این منطقه است، اما در عین حال کشاورزی و صنعت مبتنی بر کشاورزی، در برخی مناطق توسعه یافته است. همچنین این محدوده، دهکده‌های بسیاری را برای گذراندن تعطیلات باشکوه در خود جای داده است. جالب است بدانید جشنواره‌های رنگارنگ و متعددی در ماناگاوات برگزار می‌شوند. از سوی دیگر، به فضا و امکاناتی مناسب برای فعالیت‌هایی نظیر رفتینگ و گلف دسترسی خواهید داشت.

 

بهترین رستوران‌های فضای باز در آنتالیا

گون دوموش در آنتالیا (Gundogmus)

گون دوموش، در فاصله ۱۸۰ مایلی از مرکز شهر واقع شده و جزو مناطق کمتر شناخته شده استان آنتالیا به شمار می‌آید. با اینحال اگر بتوانید سری به این محدوده بزنید، از تماشای مناظر شگفت انگیز رشته کوه Geyik Dagi و طبیعت باشکوهی همچون رودخانه آلارا و جنگل‌های وسیع غافلگیر خواهید شد. گفتنی است مردمان این خطه، از طریق جنگلداری امرار معاش می‌کنند و همچنین کندوهای عسل را در دامنه کوه نگهداری کرده و با فروش عسل، کسب درآمد می‌کنند.

گون دوموش، یکی از کوچک‌ترین مناطق آنتالیاست. این منطقه، عمدتا در محدوده مرزهای منطقه‌ای به نام ایزوریا قرار دارد که در گذشته مکانی برای پنهان کردن ثروت بدست آمده توسط دزدی دریایی به شمار می‌آمد.  بعلاوه در این محدوده، ویرانه‌های باستانی متعدد از جمله قلعه‌ای باشکوه را خواهید یافت.

آلانیا در آنتالیا (Alanya)

رشد چشمگیر آلانیا بعنوان یکی از بزرگ‌ترین مناطق استان، آن را به مقصدی شایسته برای مسافران تور آنتالیا بدل کرده است. این منطقه توریستی محبوب، در ۴۵ کیلومتری فرودگاه قاضی پاشا قرار دارد. بعلاوه این شبه جزیره کوچک، در حوالی ساحل مدیترانه واقع شده و کوه‌های توروس تا شمال آلانیا امتداد دارند.

این منطقه در طول تاریخ، اهمیت ژئوپلیتیکی خود را حفظ کرده و در عین حال سهم بسزایی در خرید ملک توسط سرمایه گذاران خارجی داشته است. در سال‌های گذشته، تبلیغات فراوان توسط شورای محلی، باعث افزایش تعداد گردشگران شد و این تبلیغات، بر بازار املاک و مستغلات آلانیا تاثیر گذاشت. زیرا خارجی‌ها، به طور فزاینده‌ای برای خرید خانه‌های تابستانی و یا سرپناهی برای اقامت دائم به این منطقه هجوم آوردند.

آلانیا، جاذبه‌های متنوع و بی نظیر طبیعی و تاریخی را به مخاطبان ارائه می‌دهد و در این میان برج سرخ و ساحل طولانی کلئوپاترا، در شکل گیری تعطیلاتی خاطره انگیز نقشی پررنگی در جاذبه‌های گردشگری آلانیا دارند. همچنی باید گفت کشاورزی، مهمترین فعالیت اقتصادی در این منطقه محسوب می‌شود. بعلاوه تولید گلخانه‌ای و تولید مرکبات، با تکنیک‌های پیشرفته در اینجا صورت می‌گیرد. آلانیا همچنین، میزبان بسیاری از فعالیت‌های ورزشی و رویدادهای فرهنگی است. جالب است بدانید این منطقه، بعنوان مروارید ریویرای ترکیه در جهان شناخته می‌شود.

 

فعالیت‌های مناسب کودکان در سفر به آنتالیا

قاضی پاشا در آنتالیا (Gazipasa)

و در انتهای این سفر مجازی، به منطقه قاضی پاشا می‌رسیم که به لطف افتتاح فرودگاه کوچک خود و پروازهای محدود به چند کشور و همچنین سایر شهرهای ترکیه، شهرت بالایی کسب کرده است. قاضی پاشا، نام بهشتی است که در میان طبیعت سرسبز کوه‌های توروس، رنگ‌های فیروزه ای مدیترانه و گردنبند سبز باغ‌های موز پنهان شده است. این بهشت ​​که در ۱۸۰ کیلومتری مرز شرقی آنتالیا قرار دارد، تاریخی غنی را پشت سر گذاشته و تا به امروز میزبان تمدن‌های مختلف و همچنین زیبایی‌های طبیعی بسیاری بوده است. بعلاوه قاضی پاشا، نقش مهمی در رونق صنعت توریسم آنتالیا داشته و جاذبه‌های بی نظیر همچون غار یالان دنیا و مارینا را در دل خود جای داده است.

در این منطقه، از تکنیک‌های کشاورزی مدرن استفاده می‌شود و محصولات کشاورزی با امکان درآمدزایی بالا پرورش می‌یابند. در این میان پنبه، مرکبات، بادام زمینی و موز، از محصولات کشاورزی مطرح در این منطقه محسوب می‌شوند. بعلاوه ماهیگیری و دامپروری نیز، از فعالیت‌های محبوب و درآمد زا در قاضی پاشا به شمار می‌آیند و عمدتا  برای تامین نیازهای اولیه مردم ساکن در منطقه انجام می‌شوند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۹ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران