مهمترین مناطق استان آنتالیا: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
مهمترین مناطق استان آنتالیا: قسمت اول

استان آنتالیا، در ضلع جنوبی ترکیه قرار دارد و منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد که درست از سواحل مدیترانه تا منطقه فتحیه امتداد می‌یابد. این استان، در مجموع به ۱۹ منطقه اصلی و توریستی تقسیم بندی شده که در زمینه گردشگری و فروش املاک برای علاقمندان خارج از کشور غوغا کرده‌اند و بسیار مورد توجه واقع شده‌اند.

این محدوده از کره زمین هم ‌اکنون بعد از استانبول، دومین و پربازدیدترین ناحیه در کشور ترکیه محسوب می‌شود و با جاذبه‌های تاریخی، آب و هوای ایده آل، سواحل افسانه‌ای و بهترین صحنه‌های خرید و زندگی شبانه در مدیترانه، مسافران تور آنتالیا را شگفت زده می‌کند. در این رابطه، می‌توانید سری به مقاله توریستی‌ترین جاذبه‌های آنتالیا بزنید و اطلاعات جالب توجهی بدست آورید.

 

کاس و کالکان در آنتالیا (Kas and Kalkan)

کاس منطقه‌ای در دریای مدیترانه، در جنوب غربی ترکیه بوده و در غرب مرکز شهر آنتالیا قرار دارد. اینجا در طی سالیان، همچنان فضای بومی و روستا مانند خود را حفظ کرده است. این مکان تاریخی، شهر باستانی آنتی فلوس و ویرانه‌های بسیاری از آن دوران را در خود جای داده و مقبره شیر که قدمت آن به قرن ۴ قبل از میلاد می‌رسد، نمونه سنگی لیکیایی در این محدوده است. در عین حال منطقه کاس در آنتالیا، اغلب توقفگاه افرادی است که علاقمند به دریانوردی با قایق‌های تفریحی و برخورداری از فضای آرام و دنج هستند. و البته اینجا، دارای ویلاهای بزرگ و لوکس برای فروش است. برای تفریح و استراحت حتما سری به بهترین سواحل کاس در آنتالیا بزنید.

و اما منطقه کالکان در آنتالیا، یک روستای توریستی کوچک است که در داخل منطقه کاس واقع شده است. این روستای دوست داشتنی، یک تجربه اصیل عالی از فرهنگ مدیترانه‌ای را ارائه می‌دهد و مهاجرانی را در خود جای داده که سابقا به این محدوده وارد شده‌اند و ویلاهای مجلل دارند. و بطور کلی کاس و کالکان، به رونق صنعت توریسم در ترکیه بسیار کمک کرده‌اند.

دمره و ویرانه‌های میرا در آنتالیا (Demre and the Myra Ruins)

میرا، یک موزه فضای باز و سایت باستان‌شناسی فعال بوده که در منطقه امروزی دمره آنتالیا واقع شده است. فضای باستانی میرا همراه با ویرانه‌های جذابش، هر روز میزبان صدها بازدیدکننده است که برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و مقبره‌های لیکیایی به این محدوده سفر می‌کنند. از مهمترین بناهای تاریخی این سایت، می‌توان به کلیسای سنت نیکلاس اشاره کرد. جالب است بدانید سنت نیکلاس، همان بابانوئل اصلی و اسقف شهر قدیمی بود و در این کلیسا آرام گرفت. با این حال، ملوانان ایتالیایی بقایای او را ربودند. همچنین در نزدیکی ویرانه‌های چشمگیر میرا، می توانید شاهد بقایای یک آمفی تاتر بزرگ باشید.

شهر باستانی میرا را می‌توان در حدود ۱.۵ کیلومتری مرکز منطقه دمره یافت که در جاده Kaş-Finike قرار دارد. همچنین روبروی ویرانه‌های باستانی میرا، چندین کافه وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها از صرف نوشیدنی‌های گرم یا سرد خوش طعم لذت ببرید.

 

۱۱ فعالیت جذاب و رایگان در آنتالیا

و دمره، نمونه‌ای عالی از یک منطقه سنتی است که بر ریشه‌های فرهنگی خود استوار مانده است. همچنین منطقه‌ای حیاتی برای پرورش و لانه سازی لاک پشت کارتا به شمار می‌آید.

دمره همچنین یک منطقه کشاورزی در حال رونق است و گوجه فرنگی و مرکبات، محصولات برتر آن محسوب می‌شوند. پس از رسیدن به دمره، تابلوهای راهنما شما را به ورودی میرا راهنمایی می‌کنند. هنگامی که وارد سایت باستان شناسی شده و خرابه‌ها را از ارتفاعات بالاتر کاوش می‌کنید، انگار همزمان با دو جهان متفاوت روبرو می‌شوید، زیرا صدها گلخانه سفید جدید را مشاهده می‌کنید که در اطراف ویرانه‌ها ظاهر شده‌اند.

فینیکه در آنتالیا (Finike)

فینیکه، منطقه کوچکی با حدود ۱۲،۰۰۰ نفر جمعیت است که بیشتر به خاطر اسکله تفریحی، زیبایی‌های طبیعی، آب شفاف و آبی، مکان‌های مناسب پرورش لاک پشت‌های کارتا و پرورش انبوه درختان پرتقال در میان مسافران تور آنتالیا شهرت دارد. منطقه فینیکه از نظر موقعیت مکانی، در محدوده ای به نام شبه جزیره "Teke " در سواحل مدیترانه واقع شده و دارای ساحلی با طول بیش از ۳۰ کیلومتر و دریایی تمیز با خلیج‌های بزرگ و کوچک است.

این محدوده، شامل ۴ بخش و ۱۴ روستا است و چندان پرقدرت در عرضه صنعت توریسم ظاهر نمی‌شود. زیرا وضعیت زمین حفاظت شده در این منطقه، مانع از ساخت ساختمان‌های عظیم و اقامتگاهه‌ای متعدد می‌شود. با این حال هنوز برای ترک‌ها و افرادی که خواهان کسب آرامش در کنار دریا هستند، فضایی بی نظیر، دنج و بکر را ارائه می‌دهد.

 

اقامت در هتل‌های بلدیبی، آنتالیا

کوملوکا در آنتالیا (Kumluca)

این منطقه، شامل تفرجگاه‌های تفریحی الیمپوس و سیرالی است که هر دو دارای ساحلی طولانی با چشم‌اندازهایی به رشته کوه توروس هستند. بسیاری از مسافران کوله پشتی که به دنبال سفری مقرون به صرفه به اینجا می آیند، در هتل‌های درختی جذاب و در نزدیکی ویرانه‌های باستانی اقامت می‌گزینند. شیمرا، از دیگر از جاذبه‌های مهم در این منطقه است که در شب منظره بهتری را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

گفتنی است تاریخچه کوملوکا که یکی از شهرهای باستانی استان آنتالیا به شمار می‌آید. این منطقه که به دلیل موقعیت مکانی خود میزبان تمدن‌های بسیاری بوده است، در منطقه غرب مدیترانه واقع شده و اقتصادش عمدتا مبتنی بر کشاورزی است. کشت سبزیجات به دلیل آب و هوا و خاک مناسب برای کشاورزی و همچنین کشت گلخانه‌ای، با قدرت در اینجا انجام می‌شود.

المالی در آنتالیا (Elmali)

المالی، منطقه‌ای است که تجارت گردشگری پررونقی ندارد. اما مسافران کنجکاوی که از این محدوده دیدن می‌کنند، از تماشای ساختمان‌های تماشایی قدیمی عثمانی از جمله مساجد، مقبره‌ها و حمام‌ ترکی لذت خواهند برد. گفتنی است باستان شناسان، قلعه‌ای از دوران امپراتوری لیکیا را نیز در این منطقه کشف کرده‌اند.

 

۱۰ کاری که باید در سفر به آنتالیا انجام دهید

محله‌های این منطقه، با قله‌های بلند کوه‌ها احاطه شده اند و ساختمان ها اغلب به چشم اندازی باشکوه و پانوراما از مناظر کوهستان دسترسی دارند. بنابراین اگر گذرتان به المالی افتاد، حتما دوربین همراهتان باشد و از این مناظر بی بدیل عکس‌هایی به یادماندنی ثبت کنید.

این منطقه که به روستاهای کوچک متعدد و مرکز شهر تقسیم شده است، به خاطر کشاورزی، تولید سیب و بستنی شیر بز شهرت دارد. بعلاوه در المالی، جایی که سعی می‌شود فرهنگ سنتی در زندگی روزمره حفظ شود، هنرها و جشنواره‌های محلی ارائه می‌شوند که نقوش اصیل و رنگ‌های عشایری صدها ساله را به مخاطبان هدیه می‌دهند. از طرفی مسگری، آهنگری، جواهرسازی، صنعت فرش، وسایل زینتی، سنگ کاری، آسیاب قهوه و نجاری، برترین صنایع در این منطقه به شمار می‌آیند.

کمر در آنتالیا (Kemer)

کمر که در ۴۳ کیلومتری غرب مرکز اصلی شهر آنتالیا قرار دارد، بعنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق ساحلی آنتالیا شناخته می‌شود و به موفقیت صنعت توریسم در این خطه بسیار کمک کرده است. این محدوده، همچنین دارای مناظر طبیعی خیره کننده‌ای از دریای آبی مدیترانه با پس زمینه‌ای از تصاویر رشته کوه سبز توروس است.

شهرت این منطقه، بیشتر به خاطر زندگی شبانه پر جنب و جوش، کلوب‌های بزرگ و مدرن و طبیعت زیبای کمر در آنتالیا است. بعلاوه با وجود هتل‌های ۵ ستاره در کمر آنتالیا و ریزورت‌های باشکوه و فراوان، اقامتی به یادماندنی را در کنار دریای مدیترانه برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

از طرفی این محدوده، پتانسیل بالایی در رابطه با ورزش‌های آبی داشته و بسیاری از گردشگران تور آنتالیا، به این محدوده می‌آیند تا از ۵۲ کیلومتر سواحل خیره کننده و آب‌های شفاف و کریستالی برای تفریحات آبی برخوردار شوند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله انواع تفریحات آبی در kemer آنتالیا  بزنید و اطلاعاتی مفید و ارزشمند را بدست آورید. همچنین در این فضاهای مفرح، می‌توانید شاهد امکانات رفاهی متعدد از جمله مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد باشید که شکم گردی‌های لذت بخش و کاملی را برای علاقمندان رقم می‌زنند.

 

خرید و تفریح در مرکز خرید تراسیتی آنتالیا

کورکوتلی در آنتالیا (Korkuteli)

کورکوتلی به نام یک شاهزاده عثمانی که توسط برادرش به قتل رسیده نامگذاری شده است. اینجا فاقد سواحل شنی طولانی است، با اینحال از جاذبه‌های منحصر به فردی برخوردار است. این منطقه، در رشته کوه بی داگلاری واقع شده و تنوعی از مناظر طبیعی، دریاچه‌ها و شهر و همچنین مکان‌های تاریخی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد. بعلاوه جمعیتی در حدود ۵۵،۰۰۰ نفر را در خود جای داده که عمده درآمدشان از راه کشاورزی و پرورش درختان میوه تامین می‌شود. هرچند این منطقه، به خاطر غذاهای لذیذ محلی و بستنی‌های سرخ شده نیز شهرت دارد.

کورکوتلی، در شمال غربی آنتالیا قرار دارد و از شبکه اصلی گردشگری تور ترکیه خارج است. اما افرادی که می‌خواهند درباره آنتالیا بیشتر بدانند، بهتر است از آن بازدید کنند. همچنین، مقصدی جذاب برای کسانی است که می‌خواهند در اینجا ویلا بخرند و از چشم اندازهای بی بدیل کوهستان و زمین‌های حاصلخیز بهره مند شوند.

کنیالتی در آنتالیا (Konyaalti)

کنیالتی، یکی از بهترین سواحل ترکیه را داراست که به لطف سرمایه گذاری‌های انجام شده برای احداث ریزورت‌های باشکوه و امکانات مناسب برای اقامت و سفرهای خانوادگی، شهرت بالایی دارد. گفتنی است سرمایه گذاران املاک و مستغلات، همیشه ابتدا کنیالتی را مدنظر قرار می‌دهند و آن را مکانی مطلوب برای زندگی می‌دانند.

کنیالتی، یکی از محبوب‌ترین مناطق برای گذراندن تعطیلات در آنتالیا و ترکیه به شمار می‌آید. این منطقه با مناطق کپز، کمر، کورکوتلی و مرادپاشا همسایه است. این محدوده، همچنین در سرزمین‌های تمدن تاریخی لیکیا واقع شده است. کنیالتی از فرودگاه آنتالیا حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و همچنین بندر آنتالیا، در این منطقه قرار دارد. با این حال، کنیالتی محدوده‌ای است که اخیرا از نظر شهرنشینی و گردشگری به سرعت در حال پیشرفت بوده و طبیعتا گردشگری، منبع اصلی درآمد مردمان این حوالی به شمار می‌آید.

کپز در آنتالیا (Kepez)

کپز به دلیل وجود آبشارهای دودن که به دریای مدیترانه می‌ریزند، بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. این منطقه بزرگ با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰،۰۰۰ نفر، دارای ترمینال مرکزی اتوبوسرانی در آنتالیاست و اتوبوس‌های سراسر ترکیه قبل از رساندن مسافران به ۱۸ منطقه دیگر، از اینجا می‌گذرند. همچنین می‌توانید در این منطقه، شاهد یک باغ وحش مجهز وبزرگ باشید.  

جاذبه‌های گردشگری در این محدوده بسیار متنوع بوده و امروزه کپز، مرکز کلان شهر آنتالیا و مرکز مهم تجاری و صنعتی آن به شمار می‌آید. در ضمن به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، سراسر منطقه از تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل برخوردار است. و در نهایت، بیشتر گونه‌های گیاهی این حوالی را گیاهان بلند، سخت برگ و مقاوم به خشکی تشکیل می‌دهند.

 

فعالیت‌های مناسب کودکان در سفر به آنتالیا

دوسم آلتی در آنتالیا (Dosemalti)

این منطقه به دو دلیل عمده شهرت دارد: اول به خاطر تولید فرش‌های دستباف ترکی و دوم، به دلیل وجود ویرانه‌های باستانی تلمسوس که هر ساله میزبان هزاران بازدید کننده هستند.

دوسم آلتی، یکی از نواحی مرکزی استان آنتالیاست. این منطقه که دارای پوشش گیاهی بسیار غنی است، از چهار طرف توسط جنگل‌های کاج احاطه شده است. بعلاوه آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بارانی و معتدل را برای این منطقه رقم می‌زند. گفتنی است بخش اعظمی از اقتصاد این ناحیه، بر کشاورزی استوار است و پنبه، زیتون، گندم، جو و ذرت تولید بالایی دارند. با اینحال در سال‌های اخیر، دوسم آلتی به سمت توسعه صنعتی نیز پیش رفته است.

جالب است بدانید این محدوده در دوره‌های بیزانس، عثمانی و سلجوقیان محبوبیت زیادی داشت. از آنجایی که این منطقه از تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری برخوردار است، بازدیدکنندگان تور آنتالیا، خصوصا علاقمندان به تاریخ را به سوی خود جذب می‌کند.

در این مقاله، با برخی از مهمترین مناطق توریستی در استان آنتالیا آشنا شدیم. اما این محدوده از کشور ترکیه، مناطق بسیار دیگری را نیز در خود جای داده که در مقاله بعدی به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۷ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران