بهترین فضاهای سبز در هند: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری هند
بهترین فضاهای سبز در هند: قسمت دوم

هند کشوری با توپوگرافی متنوع و میراث فرهنگی غنی است که مجموعه‌ای از بناهای تاریخی باشکوه، قلعه‌های مستحکم و باغ‌های بی‌بدیل را در خود جای داده است. انبوهی از این پارک‌ها و باغ‌های زیبا، متعلق به دوران قدیم مغول هستند. اما اخیرا شهرهایی که به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند نیز، با پارک‌های عمومی بیشتر و باغ‌های شکوفه‌دار در هند، به استقبال مردمان بومی و گردشگران می‌آیند تا آنها را ساعاتی از هرج و مرج و هیاهوی شهر خلاص کنند.

با گسترش روزافزون فضاهای سبز در شهرها، مردم مشتاقانه منتظر هستند تا عصرهای تابستان یا بعدازظهرهای زمستانی را در میان طبیعت بگذرانند و در هوای تازه غوطه‌ور شوند. علاوه بر این، فضاهای در حال ظهور، حتی از نظر معماری و طراحی نیز بهبود یافته‌اند و سرشار از فواره‌های زیبا و فراوان، برکه یا دریاچه و اینستالیشن‌های هنری قابل توجه هستند. بیایید در ادامه بخش اول، سفری داشته باشیم به برخی دیگر از بهترین فضاهای سبز در تور هند.

 

باغ نیشات سرینگر هند (Nishat Bagh)

نیشات باغ ۴۶ هکتاری، واقع در کرانه شرقی دریاچه دال با تصویر پس زمینه کوه‌های زبروان، دومین باغ بزرگ مغول در کشمیر پس از باغ شالیمار است. این باغ پلکانی که عموما بعنوان "باغ سعادت" نیز شناخته می‌شود، دارای یک کانال آب مرکزی باشکوه مغولی، با چندین فواره است که توسط درختان بلند چنار احاطه شده‌اند. نشاط باغ در سال ۱۶۳۳، توسط آصف خان برادر بزرگ نورجهان طراحی و ساخته شد. جالب است بدانید معماری این مکان، متاثر از باغ‌های ایرانی است.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های باغ، ۱۲ تراس به نشانه ۱۲ علامت زودیاک است. همچنین جریانی از آب راکد، باغ را به دو نیمه تقسیم می‌کند و هر سطح از باغ، با یک خاکریز برجسته مشخص می‌شود که مجموعه‌ای از گل‌های کالیدوسکوپی را ارائه می‌دهد. آب نیشات نیز، از شالیمار تامین می‌شود و چشمه Gopi Thirst، آب کافی را برای باغ فراهم می‌کند.

 

۹ ساحل زیبا و تمیز در هند با پرچم آبی

پارک لیدی حیدری در شیلونگ هند (Lady Hydari Park)

درست در مرکز شهر شیلونگ، باغی به سبک ژاپنی واقع شده که به پارک لیدی حیدری شهرت دارد. به محض ورود به باغ، مجموعه‌ای زیبا از تخت‌های گل و فواره‌ها توجه‌تان را به خود جلب می‌کنند. شکل‌های گرد پرچین‌ها با عناصر طراحی دایره‌ای، درختان بید با برگ‌هایی که تقریبا زمین را جارو می‌کنند و حوض‌های کوچک متعددی که در سرتاسر باغ پراکنده شده‌اند، همگی نشانه‌ای از طراحی ژاپنی جذابی را در خود دارند.

نام این پارک، از نام همسر فرماندار سابق آسام و بانوی اول ایالت، لیدی حیدری گرفته شده است. قدم زدن در این باغ دوست داشتنی و آرامش‌بخش برای دوستداران طبیعت، لذتی محض را به ارمغان می‌آورد. همچنین یک باغ وحش کوچک در داخل پارک لیدی حیدری وجود دارد و حیواناتی مانند خرس سیاه هیمالیا، پلنگ، شغال، جوجه تیغی، آهو و پرندگانی مانند نوک شاخ و مینا را می‌توانید در اینجا شاهد باشید.

دریاچه‌ای کوچک با پلیکان، اردک و ماهی‌های رنگارنگ نیز در این پارک به چشم می‌خورند و می‌توانید با غذا دادن به این موجودات دوست داشتنی، خود را سرگرم کنید. بعلاوه تعدادی تاب، سرسره و فضای بازی برای کودکان درنظر گرفته شده‌اند که اوقاتی مفرح را برای فرزندان دلبندتان در تور هند رقم می زنند.

در نهایت مینی موزه داخل پارک نیز هرچند که کوچک است، اما جذابیت‌های بسیاری برای ارائه دارد. گفتنی است هدف این مینی موزه، برجسته کردن گیاهان و جانوران متنوع این منطقه است و پلنگ‌های پر شده، جمجمه فیل‌ها، پوست خشک شده یک پیتون غول پیکر و عکس‌هایی از گونه‌های کمیاب حیات وحش را در این مکان خواهید یافت.

 

دیدنی‌ترین قلعه‌های دهلی در تور هند

پارک کوبون در بنگلور هند (Cubbon Park)

پارک کوبون، یک فضای سبز ۳۰۰ هکتاری در قلب شهر بنگلور است و به "منطقه ریه بنگلور" شهرت دارد. در سال ۱۸۷۰، این باغ برای اولین بار به وسعت ۱۰۰ هکتار، توسط مقامات بریتانیایی ایالت میسور ایجاد شد و به تدریج توسعه یافت.

این پارک، میزبان نزدیک به ۱۰۰ گونه گل در محوطه‌اش است از جمله درختان زینتی و بسیاری از گیاهان گلدار شگفت‌انگیز و درختان وارداتی مانند بلوط نقره‌ای.

مجموعه‌ای از سازه‌ها و بناهای تاریخی نیز، در باغ قرار دارند. در ورودی پارک، ساختمان عالی دادگاه کارناتاکا به چشم می‌خورد که ساختار سنگی چشمگیر به سبک گوتیک را به نمایش می‌گذارد. حقیقتا اینجا، یکی از زیباترین باغ‌های هند بوده و مکانی مورد علاقه برای دویدن در شهر به شمار می‌آید. بعلاوه یک کتابخانه کودکان، فضای تنیس و گالری هنری نیز، بخشی از این مجموعه فضای سبز را تشکیل می‌دهد.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

اکو پارک در کلکته هند (Eco Park)

اکو پارک، فضای وسیعی در حدود ۴۸۰ هکتار را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های شهری هند به شمار می‌آید. این مکان در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد و اخیرا، به لیست برترین جاذبه‌های شهر کلکته اضافه شده است.

این پارک، به بخش‌های مختلفی از جمله مناطق زیست محیطی و باغ‌های موضوعی تفکیک شده است. تالاب‌ها و علفزارها، جزو منطقه اکولوژیکی محسوب می‌شوند. در اینجا یک بخش کامل به عجایب هفتگانه جهان اختصاص دارد و می‌توانید ماکت‌هایی از عجایب هفتگانه را مشاهده کنید.

باغ چینی، باغ رسمی، باغ پروانه‌ها، باغ بونسای، پیاده‌روی کاکتوس، باغ بامبو و خانه مه‌آلود، از جمله باغ‌های موضوعی اکو پارک محسوب می‌شوند. از طرفی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تفریحی مانند زوربینگ، قایق‌سواری و کایاک‌سواری در اینجا ارائه می‌شوند.

 

مکان‌های عجیب‌تر از مثلث برمودا در هند

باغ گل رز ذاکر حسین در چندیگر هند (Zakir Hussain Rose Garden)

باغ رز ذاکر حسین که بعنوان بزرگ‌ترین باغ رز آسیا شهرت دارد، از فضایی به مساحت ۳۰ جریب در شهر چندیگر برخوردار است. این باغ در سال ۱۹۶۷ شکل گرفت و نامش از نام رئیس‌جمهور سابق هند، ذاکر حسین گرفته شده است. این باغ، چشم‌اندازی بی بدیل از چمنزارها و تخت‌های گل را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

در اینجا هزاران گیاه رز از بیش از ۱۶۰۰ گونه پراکنده شده‌اند و در واقع، یکی از زیباترین باغ‌های گل رز در هند را شاهد خواهید بود. همچنین به غیر از گل رز، درختان دارویی مانند کافور و گلمور زرد نیز باغ را زینت می‌دهند. زیبایی این باغ با وجود کوه‌های مه‌آلود در پس‌زمینه و چشمه‌ای باشکوه که عصرهنگام با نورهای رنگارنگ می‌درخشد، بیشتر می‌شود.

پیاده‌روی در مسیرهایی معطر با رزهای شکوفه‌دار و همچنین طاق‌ها و چمن‌زارها، در اینجا خالی از لطف نیست. گفتنی است این باغ، یکی از محبوب‌ترین توقفگاه‌ها برای مردم چندیگر و همچنین کسانی است که به تازگی از شهر دیدن می‌کنند. این باغ که در کنار مرکز شهر قرار دارد، به راحتی قابل دسترسی است و مردم محلی اغلب برای پیک نیک به اینجا می‌آیند. در نهایت باید گفت این مکان، شاهد حضور گسترده علاقمندان در جشن سالانه گل رز است که در پایان فوریه یا اوایل ماه مارس برگزار می‌شود.

 

۲۰ موزه معروف هند را بشناسید

باغ‌های معلق در بمبئی هند (Hanging Gardens)

باغ معلق، یک باغ تراس است که در بالای تپه مالابار، درست در کنار پارک نهرو قرار دارد و مشرف به دریای خیره‌کننده عربستان است. این پارک که در سال ۱۸۸۰ ساخته شد، دارای پرچین‌های بی‌عیب و نقص به شکل حیوانات و پوشش گیاهی سرسبز، همراه با منظره‌ای آرام و چشم‌اندازهایی بی بدیل از غروب خورشید و دریا است.

گفتنی است این باغ، بر روی یک مخزن آب ساخته شده و آب آشامیدنی تازه را برای ساکنان محلی فراهم می‌کند. ساعت گل زیبا واقع در باغ، بخش عمده‌ای از جذابیت باغ معلق را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، باغ یکی از بهترین مکان‌ها برای دویدن‌های صبح زود و یوگا و مدیتیشن است. در واقع این فضا، یک فرار عالی را از شلوغی‌های روزانه شهر برای مخاطبانش رقم می‌زند.

پارک صحرایی رائو جودا در جیپور هند (Rao Jodha Desert Rock Park)

پارک صحرایی رائو جودا در سال ۲۰۰۶؛ از یک زمین بایر صخره‌ای بزرگ در کنار قلعه مهرانگهر شکل گرفت و در سال ۲۰۱۱، برای بازدید به روی عموم باز شد. این پارک، برای احیای اکولوژی طبیعی این زمین مغفول بوجود آمد و امروزه، به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بدل شده است.

دره‌های صخره‌ای با بیش از ۲۰۰ گونه گیاه بومی، در این بوم پارک وجود دارند. اینجا یکی از معدود مکان‌هایی است که در آن می‌توان زمین و پوشش گیاهی واقعی راجستان را در محیط طبیعی آن مشاهده کرد و یکی از فضاهای معروف برای دوستداران طبیعت و زمین‌شناسان به شمار می‌آید. بازدیدکنندگان می‌توانند سازندهای سنگی، سازندهای کریستالی، کانال‌های طبیعی، انواع سنگ‌ها، گونه‌های گیاهی و جانوری خاص این منطقه را مشاهده کنند. بعلاوه بازسازی اکولوژیکی انجام گرفته، شامل حذف رشد گسترده یک گیاه بیگانه به نام Baavlia و احیای پوشش گیاهی محلی بود.

 

بازدید از ۱۰ مرکز بودایی جذاب در هند

باغ‌های لودی در دهلی هند (Lodhi Garden)

باغ لودی که در نزدیکی مقبره صفدرجنگ و بازار خان دهلی قرار دارد، باغی سرسبز است که مقبره‌های سید حاکم محمد شاه و پادشاه لودی، سیکندر لودی را در خود جای داده است. ساخت این اثر بزرگ معماری، در زمان سلطنت لودی در قرن پانزدهم انجام شد. بعلاوه باغ لودی، شیشا گومبد و گومبد بارا را نیز دربر گرفته است.

معماری اینجا، مظهر مهندسی باشکوهی است که بازتاب تاریخ درخشان دهلی محسوب می‌شود. در حال حاضر این مکان، توسط سازمان باستان‌شناسی هند نگهداری می‌شود. تضاد مقبره‌های تیره و تار در مقابل فضای سرسبز باغ‌ها، این محیط را در بین گردشگران تور دهلی و مردم محلی محبوب کرده‌اند. همچنین این باغ، به مرکز ورزش صبحگاهی و عصرگاهی برای افرادی که در این نزدیکی زندگی می‌کنند نیز بدل شده است.

باغ‌های لومبینی در بنگلور هند (Lumbini Gardens)

باغ لومبینی، یک پارک عمومی در ساحل دریاچه Nagwara در بنگلور است که به لرد بودا تقدیم شده است. این باغ عمدتا یک پارک ملی است، اما با مناظر آرام و سرسبزی فراوان، چشم‌اندازهایی باشکوه را به مخاطبانش هدیه می‌دهد و در تمام روزهای هفته بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

همچنین این باغ، فضایی عالی برای تفریح کودکان نیز به شمار می‌آید. بعلاوه یک باشگاه قایق‌سواری، فواره‌های زیبا، یک مسیر ۱.۵ کیلومتری برای پیاده‌روی با منظره دریاچه و فضای سبز، تعدادی مجسمه زیبا و مجموعه‌ای از گیاهان کمیاب را نیز در اینجا خواهید یافت.

گفتنی است شب هنگام، این باغ با نورپردازی باشکوهی از مهمانانش استقبال می‌کند و تصاویری تماشایی را برایشان به ارمغان می‌آورد. اما این همه ماجرا نیست! در کنار این جذابیت‌ها، باغ لومبینی به‌خاطر غرفه‌های غذا و دسترسی به کافه‌ها و رستوران‌های متنوع و رنگارنگ نیز شهرت دارد.

 

۲۸ سوغات مهم هند از ۲۸ ایالت این کشور

باغ گیاه‌شناسی در پوندیچری هند (Pondicherry Botanical Garden)

یکی از جاذبه‌های توریستی محبوب پوندیچری، باغ گیاه‌شناسی است که در سال ۱۸۶۲، بعنوان یک باغ فرانسوی زیبا ساخته شد. این مکان، حدود ۱۵۰۰ گونه گیاهی مختلف هند و سراسر جهان را در خود جای داده که در ۳۰ بخش در سراسر باغ پراکنده شده‌اند. درختان غول پیکر و گیاهان فسیلی، از ویژگی‌های برجسته باغ گیاه‌شناسی پوندیچری هستند و همراه با ترکیبی از گونه‌های گیاهی در معرض خطر و شگفت‌انگیز، این باغ را به بهشتی برای دوستداران طبیعت بدل کرده‌اند. آکواریوم نیز، مکانی جالب برای بازدید است و مجموعه متنوعی از موجودات آبزی را شامل می‌شود. همچنین می‌توان روش‌های مختلف ماهیگیری را که در مناطق ساحلی به کار گرفته شده‌اند، در اینجا مشاهده کرد.

فواره موزیکال و قطار اسباب‌بازی، از دیگر جاذبه‌های این مکان مفرح به شمار می‌آیند. در نهایت نمایشگاه گل سالانه نیز در باغ برگزار می‌شود که انواع مختلفی از گل‌ها را به نمایش گذاشته و در بین دوستداران طبیعت و کودکان، به طور یکسان محبوبیت دارد. در کنار این‌ها مجموعه‌ای از رویدادها و فعالیت‌ها با مضمون طبیعت نیز، در باغ گیاه‌شناسی در پوندیچری برگزار می‌شوند.

 

رسم و رسوم و اعتقادات جالب هندی‌ها

پارک شکوفه در مونار هند (Blossom Park)

پارک شکوفه، پارکی باشکوه است که در حدود ۳ کیلومتری شهر زیبای مونار واقع شده است. این پارک، در میان املاک چای مسحورکننده Kanan Devan Hill قرار دارد و در مساحتی به وسعت ۱۶ هکتار، چمنزارها و انواع گیاهان را در خود جای داده است.

این پارک زیبا با گیاهان طبیعی و فصلی، گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. می‌توانید در میان فضای سرسبز داخلی و اطراف پارک به گشت و گذار بپردازید، عکاسی کنید یا از فعالیت‌های تفریحی و ماجراجویی مانند تماشای پرندگان، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و غیره لذت ببرید.

همچنین در اینجا خانه‌های درختی، طناب‌راه و آبشارهای مصنوعی نیز وجود دارند تا خیال‌پردازی‌های شما و فرزندان دلبندتان را پرواز دهند. به دلیل سرسبزی، این پارک حتی در هنگام ظهر نیز خنک است. گفتنی است هر ساله، یک نمایشگاه گل در پارک شکوفه، برای نمایش انواع گل‌های معطر و رنگارنگ برگزار می‌شود.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۴ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران