آشنایی با مهمترین فرودگاه‌های هند: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری هند
آشنایی با مهمترین فرودگاه‌های هند: قسمت دوم

"سفر کردن، یعنی زندگی کردن" و چیزی که برای هر گردشگری اهمیت دارد، سفری راحت، ایمن و بدون دردسر است. برای اطمینان از همه اینها، اداره فرودگاه‌های هند به نحو احسن به امکانات و خدمات ارائه شده در فرودگاه‌های مختلف این کشور نظارت دارد.

در سفر با تور هند درخواهید یافت که فرودگاه‌های این کشور، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مسافران با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند. بعلاوه اغلب فرودگاه‌ها، معماری درخشانی را با فناوری‌های پیشرفته به نمایش می‌گذارند. برخی از فرودگاه‌ها به خاطر ارائه خدمات بی نظیر محبوبیت دارند و شماری از آنها، چشمان مخاطبان را اغنا کرده و جذابیت‌های بصری با چشم اندازهای بی بدیل به مناظر اطراف به ارمغان می‌آورند. بیایید در ادامه قسمت اول این مقاله، سفر مجازی‌مان را به مهمترین فرودگاه‌های هند کامل کنیم.

 

فرودگاه بین المللی کلکته در هند (Kolkata International Airport)

فرودگاه کلکته در بنگال غربی، به خوبی با انبوهی از شهرهای مختلف جهان ارتباط داشته و به گردشگران بین المللی خدماتی ارزنده را ارائه می‌دهد. خطوط هوایی متعددی از جمله Blue Dart Aviation، DTDS، Air India، Deccan Aviation، IndiGo، Jet Airways و غیره در اینجا پرواز دارند. مرکز خطوط هوایی بین‌المللی، در منطقه وسیعی به وسعت بیش از ۱۶۴۰ هکتار پراکنده شده و باید گفت اینجا، پنجمین فرودگاه بزرگ کشور از نظر تعداد مسافران است.

این فرودگاه همچنین توسط شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، جایزه بهترین فرودگاه بهبود یافته در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد.

 

معرفی ۸ فرودگاه معروف هند

گفتنی است فروشگاه‌های معاف از مالیات و خرده‌فروشی‌های مختلف، در ترمینال ۲ در دسترسند هستند. از طرفی، فرصت‌های صرف غذا و نوشیدنی از طرف خدمات غذای مسافرتی Private Limited یا همان TFS در این فرودگاه ارائه می‌شوند. جالب است بدانید TFS در یک بازه زمانی کوتاه، خود را بعنوان یکی از بزرگ‌ترین سرویس دهنده غذای مسافرتی در هند اثبات کرده و با ارائه خدمات عمده در فرودگاه‌های دهلی، بمبئی، چنای، کلکته، مسقط و صلاله، به بیش از ۵۰ میلیون مسافر خدمت رسانی می‌کند!

TFS همچنین دارای ۲ سالن استراحت در این فرودگاه است، یکی در خروجی داخلی و دیگری در خروجی بین المللی. این سالن‌ها، هم از نظر محیط و هم از نظر امکانات بسیار عالی و قابل توجهند.

و اما از دیگر امکانات ارائه شده در فرودگاه بین‌المللی کلکته می‌توان به کمک‌های اولیه، چرخ دستی‌های چمدان، صندلی‌های چرخدار و کمک‌های لازم برای معلولین جسمی و مرکز خرید و خرده فروشی اشاره کرد.

آدرس: Motilal Colony, Rajbari, Dum Dum, Kolkata, West Bengal 700079, India

 

فرودگاه بین المللی سرینگر در هند (Srinagar International Airport)

اینجا درمالکیت مشترک اداره فرودگاه‌های هند و نیروی هوایی هند است. این فرودگاه که بعنوان پایگاه هوایی نظامی عمل می‌کند، در ارتفاع ۱۶۵۵ متری، در میان چمنزارهای سرسبز با محیطی مسحورکننده، در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر سرینگار، همراه با چشم اندازی به منظره هیمالیا واقع شده است.

گفتنی است اینجا، ۲ ترمینال برای عملیات پروازهای چارتر داخلی / بین المللی برای شهرهای بزرگ جهان را داراست. بعلاوه به دلایل امنیتی، خدمات چمدان در فرودگاه سرینگار پیشرفته بوده و دارای نقاط بازرسی مختلف است.

غذاخوری‌های مختلفی در فرودگاه سرینگار وجود دارند که غذاهای خوشمزه و باکیفیتی سرو می‌کنند. همچنین مغازه‌های متنوعی برای ، پوشاک و لباس‌های سنتی و غیره را در اینجا خواهید یافت. اما درنظر داشته باشید که در فرودگاه سرینگر، هیچ فروشگاه معاف از مالیاتی وجود ندارد. دستگاه خودپرداز، صرافی، بانک، اتاق مراقبت از کودک و کمک‌های پزشکی نیز، از دیگر امکانات مهم این فرودگاه به شمار می‌آیند.

 

آشنایی با فرودگاه دهلی

آدرس: Indragandhi Road, Humhama, Badgam, Jammu and Kashmir 190007

 

فرودگاه شیملا در هند (Shimla Airport)

این فرودگاه به دلیل مجاورت با کوه‌های پوشیده از برف هیمالیا، یکی از زیباترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌آید. این فرودگاه، در ۲۲ کیلومتری پایتخت اصلی هیماچال پرادش به نام شیملا واقع شده است.

فرودگاه شیملا باعث شگفتی مسافران می‌شود، زیرا می‌توانند شاهد فرود هواپیما در ارتفاع ۵۰۰۰ متری، درست در مقابل هیمالیا باشند. یکی از حقایق باورنکردنی در مورد این مکان این است که این فرودگاه، با کندن و بریدن قله کوه و مسطح کردن این فضا برای تشکیل یک باند منفرد ۱۲۳۰ متری ساخته شد!

فرودگاه شیملا، می‌تواند ۲ هواپیمای سایز متوسط را در یک زمان در خود جای دهد. در ابتدا پرواز با جت‌های خصوصی در این فرودگاه مجاز بود، اما اکنون پرواز مستقیم به دهلی از اینجا انجام می‌شود. این فرودگاه همچنین به منظور آموزش خلبانی به خلبانان تازه کار، توسط موسسات دولتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترمینال کوچک، می‌تواند روزانه ۵۰ نفر را برای پروازهای ورودی و تنها ۴۰ نفر را برای پروازهای خارجی جابجا کند. در ضمن در کنار خط هوایی، خدمات هلیکوپتر نیز ارائه می‌شود.

بعلاوه مغازه‌های مختلفی در داخل و خارج از فرودگاه وجود دارند که می‌توانید از آنها سوغاتی یا سایر مایحتاج خود را خریداری نمایید. مجتمع خرید در فرودگاه شیملا، همچنین غذاخوری‌های متعددی را در خود جای داده که غذاهای تازه را برای مسافران سرو می‌کنند.

آدرس: 33M8+9R9, Shimla, Himachal Pradesh 171011, India

 

فرودگاه لنگپوی میزورام هند (Lengpui Airport)

اینجا یکی دیگر از فرودگاه‌های زیبای هند است که در منطقه شمال شرقی هند در ایالتی به نام میزورام، در میان عظمت طبیعت با چمنزارهای سرسبز و منطقه تپه‌ای و کوهستانی قرار گرفته است. آب و هوا در این حوالی نیز بسیار مطبوع است، زیرا فرودگاه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. باند ۲۵۰۰ متری فرودگاه نیز، از این نظر منحصر به فرد است که نهرهای تپه‌ای بسیاری در زیر آن وجود دارند و منظره‌ای رویایی و مفرح را رقم می‌زنند.

اینجا اصلی‌ترین فرودگاه برای مردمان شمال شرقی هند است و این منطقه را با بقیه شهرهای بزرگ هند مرتبط می‌کند. خطوط هوایی و پروازهایی وجود دارند که به طور روزانه از این فرودگاه به کلکته و گواهاتی ترتیب داده می‌شوند. علاوه بر این، سه بار در هفته پروازهایی نیز به ایمفال انجام می‌شوند.

در این فرودگاه، ۱۲۰ فضای پارکینگ قابل شارژ وجود دارد. خدمات تاکسی و کرایه خودرو نیز ارائه می‌شوند. چرخ دستی‌های رایگان، اداره پست، تسهیلات برای افراد کم توان، دستگاه‌های خودپرداز و بانک، فروشگاه‌های معاف از مالیات برای خرید عطر، لوازم آرایشی و غیره با قیمت‌های مناسب و همچنین رستوران‌ا و کافه های مخ‌تلف، از مهمترین امکانات این فرودگاه جذاب به شمار می‌آیند.

 

فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی بمبئی

آدرس: 796421Mamit Rd, Lengpui, Mizoram 796421, India

 

فرودگاه بین المللی ویر سوارکار در پورت بلر هند (Veer Savarkar International Airport)

مطمئنا نمی‌توانید فرودگاهی هیجان انگیزتر از این را در هند تصور کنید. فرودگاه بین المللی ویر سوارکار در ۲ کیلومتری جنوب پورت بلر که در بخشی دیدنی از جزایر آندامان و نیکوبار واقع شده است، یکی از جذاب‌ترین فرودگاه‌های کشور است. موقعیت چشمگیر این فرودگاه بین‌المللی با آب‌های اقیانوس اطراف و جنگل‌های بارانی سبز عمیق، حس تعطیلاتی خوشایند را به گردشگران هدیه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا سفری رویایی را با دسترسی به جاذبه‌های  طبیعت فراوان تجربه کنند.

فرودگاه، دارای یک باند منفرد به طول ۳۲۹۰ متر است که اکثر هواپیماها با بدنه باریک را در خود جای می‌دهد از جمله ایرباس A320، ایرباس A321 و بوئینگ 737. همچنین باید گفت این فرودگاه، تنها یک ترمینال با ۲ گیت و بدون پل هوایی را شامل می‌شود.

اینجا ارتباط خوبی با فرودگاه‌های دهلی، بمبئی، چنای، کلکته و بنگلور دارد. اما هیچ هواپیمایی از این مکان، مستقیما پروازهای بین المللی را ارائه نمی‌هد. هر چند که اینجا بعنوان ایستگاهی برای جت‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در خدمت بسیاری از مسافران بین المللی باشد که به سایر کشورهای جنوب شرق آسیا مانند سنگاپور و ویتنام سفر می‌کنند.

در نهایت مرکز خرید، امکانات غذاخوری ۲۴ ساعته، امکانات پزشکی و کمک‌های اولیه و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی را در این فرودگاه خواهید یافت.

 

چگونه از فرودگاه دهلی به مرکز شهر برویم؟

آدرس: MP2M+36H, Lamba Line, Port Blair, Andaman and Nicobar Islands 744103, India

 

فرودگاه بین‌المللی لوکپریرا گوپیناز در  بوردولوئی هند (Lokpriya Gopinath Bordoloi International Airport)

این فرودگاه، در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر اصلی قرار داشته و همچنین بعنوان پایگاه هوایی برای نیروی هوایی هند عمل می کند. اینجا یکی از محبوب‌ترین فرودگاه‌ها با پروازهایی بسیار راحت، برای ارتباط با شهرهای بزرگ شمال شرق هند است.

این فرودگاه دارای ۲ ترمینال اصلی است. یکی از ترمینال‌ها، ورودی و خروجی‌های پروازهای داخلی را اداره می‌کند و گنجایش حدود ۵۰۰ مسافر در روز را داراست. در حالی که دیگری، به ورود وخروج‌های بین المللی اختصاص دارد و می‌تواند روزانه حدود ۱۲۵ مسافر را جابجا کند.

در عین حال این مکان، یکی از ۱۰ فرودگاه پر رفت و آمد در هند بوده و توسط سازمان فرودگاه‌های هند مدیریت می‌شود. این فرودگاه که در منطقه Borjhar در ایالت آسام واقع شده، با عنوان فرودگاه بین‌المللی گواهاتی نیز شناخته می‌شود.

در این مکان می‌توانید شاهد امکاناتی کامل از جمله دستگاه‌های خودپرداز، خرید بدون عوارض، وای فای، خدمات مراقبت از نوزاد، اتاق‌های پزشکی، کافه و رستوران، خدمات باربری، خدمات کرایه خودرو، پارکینگ و غیره باشید.

آدرس: Borjhar, Guwahati, Assam 781015, India

 

فرودگاه بین المللی کویمباتور هند (Coimbatore International Airport)

چیزی بسیار منحصر به فرد در مورد این فرودگاه وجود دارد و بازدید کنندگانی که به اینجا سفر می‌کند، قطعا در مورد آن صحبت خواهند کرد. ویژگی این فرودگاه بین المللی این است که به طور کامل، بر روی یک سیستم شبکه برق خورشیدی کار می‌کند! بعلاوه این فرودگاه، دارای یک باند و یک ترمینال مسافربری برای پروازهای بین المللی و داخلی است.

گفتنی است این فرودگاه، در ۱۳ کیلومتری شهر اصلی کویمباتور در منطقه به نام Peelamedu، در جنوب غربی کشور واقع شده و به خوبی با تمام امکانات رفاهی لازم برای مسافران تجهیز شده است. ترمینال جدید، سالن‌های مجزا برای مسافران داخلی و خارجی ارائه می‌دهد و اتاق‌های VIP، اداره گمرک، فروشگاه‌های معاف از مالیات، بانک‌ها پیشخوان اطلاعات گردشگری، پارکینگ، خدمات کرایه خودرو و غیره را می‌توانید در این مکان شاهد باشید.

 

راهنمای فرودگاه بین‌المللی دابولیم گوا

آدرس: Airport Road, Peelamedu - Pudur Main Rd, Coimbatore, Tamil Nadu 641014, India

 

فرودگاه گاگال در کانگرا هند (Gaggal Airport)

اینجا نیز یکی از فرودگاه‌هایی است که در منطقه‌ای دیدنی در محلی به نام گاگال، در شمال ایالت هیماچال پرادش واقع شده و برترین جاذبه‌های توریستی هند مانند دارمشالا و کانگرا را ارائه می‌دهد. این فرودگاه، در مساحت ۱۲۶۹ هکتار و در ارتفاع ۷۷۰ متری وسعت یافته و دارای یک باند آسفالت با طول ۱۴۰۸ متر  و عرض ۳۰۰ متر است.

این مکان که در فهرست برترین و محبوب‌ترین فرودگاه‌های آورده شده، توسط نیروی هوایی هند اداره می‌شود. از مهمترین امکانات آن می‌توان به وای فای، فضاهای غذاخوری، ترانسفر فرودگاهی، خدمات مهاجرتی و پارکینگ اشاره کرد.

آدرس: NH154, Gaggal, Himachal Pradesh 176209, India

 

فرودگاه بین المللی دوی آهیلیا بای هولکار در هند (Devi Ahilya Bai Holkar International Airport)

این فرودگاه در ۸ کیلومتری شهر ایندور واقع شده و دسترسی عالی به جاذبه‌های گردشگری معروف از جمله کاخ راجوادا، موزه ایندور و بازار سارافا دارد. اینجا یک فرودگاه عمومی است که عمدتا به ایندور، در ایالت مادیا پرادش در غرب هند خدمت رسانی می‌کند.

این فرودگاه که شلوغ‌ترین فرودگاه ایالت است، مساحتی بالغ بر ۷۲۹ جریب را داراست. تنها باند این فرودگاه نیز، ۲۷۵۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد. این مکان، قادر است ۷۰۰ مسافر در ساعت را جابجا کند و هر روز ۴۶ پرواز را انجام می‌دهد.

در نهایت برخی از امکانات موجود در فرودگاه عبارتند از: محل نگهداری از کودکان، پارکینگ، خدمات کرایه خودرو، یک دستگاه خودپرداز، یک غرفه کتاب و یک فودکورت.

 

سفر به هندوستان در سال ۲۰۲۳

آدرس: Devi Ahilya Bai Holkar Airport Indore (MP)- 452005, India

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۱ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران